2024-03-13, 02:23
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
När man numera tackar någon butikspersonal som guidat en till hyllan med fermenterade makaroner så får man alltid svaret: ”det är ingen fara”.

Vad betyder det? Är det ett alternativ till ”det var så lite”?

Var kommer utrrycket ifrån? Är det en angicalism? ”No, worries”? Isåfall borde uttrycket ”inga problem” vara mer passande.

Jag tycker ”det är ingen fara” låter skevt.

Citat:
Som svar på ett tack har ingen fara däremot nästan helt tappat kopplingen till den ursprungliga betydelsen av fara.

Här används uttrycket ungefär på samma sätt som för all del, ingen orsak, det är lugnt, var så god eller det var så lite.

Betalartikel: https://www.dn.se/kultur/sprakkronika-hur-anvands-ingen-fara/
Citera
2024-03-13, 02:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
En möjlig förklaring:

Som svar när någon bett en om ursäkt har "ingen fara" förekommit längre. Det är möjligt att det är denna användning av "ingen fara" som har spridit sig till att också användas som svar när någon tackat en. Uttrycket "ingen fara" tycks vara relativt nytt i denna användning, och verkar främst användas av yngre personer. Det motsvarar närmast "ingen orsak" eller "det var så lite": att tala om för den som tackat en att tjänsten inte var så betungande.

https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=79990
Citera
2024-03-13, 08:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Ungefär som folk som tror "björnkram" är nåt bra eller säger "dra alla över en kant" (istf kam). Okej pikant att vi fått historiskt uttryck som "ont krut förgås inte så lätt" (bisarr översättning från tyskt ordspråk), men det här är ju bara för dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jag tycker ”det är ingen fara” låter skevt // ... lite som att vi plötsligt skulle börja säga, ”det är ingen ko”.
Faktiskt en bra idé, besvara dem med samma mynt, valfritt förvanskat idiom och se deras förvånade min ... eller hur snabbt det sprider sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Betalartikel: https://www.dn.se/kultur/sprakkronika-hur-anvands-ingen-fara/
Tyvärr svarar inte den artikeln på varför, men nämner i förbifarten de mer rimliga svarsalternativen "... för all del, ingen orsak, det är lugnt, var så god eller det var så lite".

Jag tror att detta ringar in ett märkligt förhållande till ordet Tack. Minns en gång när jag fann en persons smycke på marken, ropade på paret men istället för "Tack!" fick "bra" (som om man var nån j-a betjänt). Jag var nära langa det och låta dem leta vidare själva.
Citera
2024-03-13, 11:16
Medlem
webDings avatar
Ett svar som varken antyder att en fara inte uppstått, eller att tjänsten var larvigt liten (det var så lite så) är: "Roligt att jag kunde hjälpa till."

Det föringar varken den egna insatsen eller antyder att man blivit störd.
Citera
2024-03-18, 16:19
Medlem
Tanken har också slagit mig.
Citera
2024-03-18, 16:20
Medlem
Kiddieoxos avatar
Ingen kan prata svenska längre.
Citera
2024-03-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Liknande, som jag nyligen skrivit om i en annan tråd, är när du tackar någon och istället för de klassiska "tack så mycket" eller "Tusen tack" säger "Tack, snälla". Det sista är ett uttryck som kommit i ropet det senaste året och låter väldigt fel - varför detta "snälla"?
Tack snälla = Tack, snälla du!
Citera
2024-03-18, 16:25
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Något jag hör dagligen är att någon tackar för hjälpen ( t ex i en affär) och den som har hjälpt personen säger "ingen fara".

Är inte det lite konstigt?

Det "normala" är väl att säga "varsågod" eller "det var så lite". Men "ingen fara" borde väl indikera att det skulle kunna ha varit en fara?

Tycker det är konstigt sätt att uttrycka sig på. Finns det någon trolig förklaring till att uttrycket verkar vara så utbrett o vad betyder det egentligen?
Har också noterat uttrycket och noterat att det inte passade i sammanhanget.
Det ger för mig en lite negativ uppfattning om personen i fråga, men var och en får väl uttrycka sig som han/hon vill.
Citera
2024-03-18, 16:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Något jag hör dagligen är att någon tackar för hjälpen ( t ex i en affär) och den som har hjälpt personen säger "ingen fara".

Är inte det lite konstigt?

Det "normala" är väl att säga "varsågod" eller "det var så lite". Men "ingen fara" borde väl indikera att det skulle kunna ha varit en fara?

Tycker det är konstigt sätt att uttrycka sig på. Finns det någon trolig förklaring till att uttrycket verkar vara så utbrett o vad betyder det egentligen?

Alla språk har det där. som spanskans " De nada"

Dvs från tack till ingen orsak ( att tacka för det lilla )

Ingen fara är väl inte så vanligt idag ? Mer: Det är lungt ! Lungners !
Citera
2024-03-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengas10
Tack snälla = Tack, snälla du!

Då passar nog det traditionella "Tack så mycket" lika bra väl?

"snälla" läggs till som det vore en standard många gånger, tillför föga. Enklast "tack" eller möjligen "tack för det" beroende på sammanhanget.

"Tackar" är en variant också!
Senast redigerad av Nordiad 2024-03-18 kl. 17:23.
Citera
2024-03-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Alla språk har det där. som spanskans " De nada"

Dvs från tack till ingen orsak ( att tacka för det lilla )

Ingen fara är väl inte så vanligt idag ? Mer: Det är lungt ! Lungners !

Inte "lugnt" du menar händelsevis...?
Citera
2024-03-18, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då passar nog det traditionella "Tack så mycket" lika bra väl?

"snälla" läggs till som det vore en standard många gånger, tillför föga. Enklast "tack" eller möjligen "tack för det" beroende på sammanhanget.

"Tackar" är en variant också!
Det är inte samma sak som att säga "tack, snälla!". Med "tack så mycket" så låter du personen veta att du är mycket tacksam, men med "tack, snälla!" så låter du de veta att du är både tacksam och tycker personen är snäll pga sin gärning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in