2018-07-31, 00:03
Medlem
bombaccis avatar
Något jag hör dagligen är att någon tackar för hjälpen ( t ex i en affär) och den som har hjälpt personen säger "ingen fara".

Är inte det lite konstigt?

Det "normala" är väl att säga "varsågod" eller "det var så lite". Men "ingen fara" borde väl indikera att det skulle kunna ha varit en fara?

Tycker det är konstigt sätt att uttrycka sig på. Finns det någon trolig förklaring till att uttrycket verkar vara så utbrett o vad betyder det egentligen?
Citera
2018-07-31, 00:05
Medlem
Folk som inte kan svenska ordentligt, man undrar vad skolorna är till för egentligen. Sedan brukar folk ta efter saker de har hört utan att veta vad de betyder.
Citera
2018-07-31, 00:08
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomHenSa
Folk som inte kan svenska ordentligt, man undrar vad skolorna är till för egentligen. Sedan brukar folk ta efter saker de har hört utan att veta vad de betyder.

De flesta som jag har hört säga det är "vanliga" svenskar.
Citera
2018-07-31, 00:09
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:

Handlar inte om att folk inte kan svenska ordentligt, det handlar om att man bor på ett ställe lokalt där befolkningen pratar på ett visst sätt.

Ingen fara betyder, lurre, lungt, tack, skysst, gött!
Citera
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Fara innebär risk för en negativ eller skadlig utveckling som i dessa situationer inte uppstår.

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/fara

Själv anser jag att ”var så god” är ett märkligare uttryck om vi ska skärskåda det.
Citera
Medlem
Det är väl om man tänker att den andre tror att han är besvärlig å då säger man "ingen fara" typ inga bekymmer .

Eller ingen uppoffring å tala om.
Tex tar upp något nån tappar.
Tack . Ingen fara. Jag sträckte mig inte
Senast redigerad av troligengud 2018-07-31 kl. 00:14.
Citera
2018-07-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
De flesta som jag har hört säga det är "vanliga" svenskar.

Jag vet, har själv hört uttrycket användas av etniska svenskar på det sättet du beskriver. Att man är svensk är ingen garanti för att man kan det svenska språket.
Citera
2018-07-31, 00:13
Medlem
Automatisk språk. Hade besök igår som köpte med kaffe och fikabröd och som tackade för kaffet när de gick varpå jag svarade: -Det var så lite så. Glatt och först när jag fick svaret "Jag vet, det var jag som köpte det." Något liknande gick det upp för mig att jag bara svarade de vanligaste automatiska fraserna utan innebörd.

Ibland blir det fel och därför kan biträdet ha svarat så, likvärdigt med att säga att det inte var något större besvär.
Citera
2018-07-31, 00:15
Medlem
Citat:
Jag vet, har själv hört uttrycket användas av etniska svenskar på det sättet du beskriver. Att man är svensk är ingen garanti för att man kan det svenska språket.
Kanske är det en underförstådd sak att säga att man avbrutit något som inte var viktigt för att vara till tjänst för någon annan?
Citera
2018-07-31, 00:17
Medlem
GW Persson svarade allt som oftast just ”Det är ingen fara” när han i början på Veckans Brott-avsnitten fick frågan ”Hur är läget” av programledaren. Tyckte det var ett roligt svar då man ju mest hör den frasen i situationer som du beskriver i trådstarten.
Citera
2018-07-31, 00:36
Medlem
-Andreas-s avatar
Kort, en teorí;
Man signalerar att den andra personen inte har orsakat obehag/slösat med ens tid, så då är det ju faktiskt ingen överhängande fara för att man kommer att dra yxen mellan ögon på personen för detta.
Citera
2018-07-31, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Jag kan tänka mig en jämförelse med Australiensarnas: "No worries mate", så där lite lagom avslappnat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in