2024-03-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengas10
Det är inte samma sak som att säga "tack, snälla!". Med "tack så mycket" så låter du personen veta att du är mycket tacksam, men med "tack, snälla!" så låter du de veta att du är både tacksam och tycker personen är snäll pga sin gärning.
Visst är det så, skillnad i betydelse, men oftast sägs respektive tirad utan någon närmare tanke på dylika detaljer.
Citera
2024-03-19, 10:01
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengas10
Det är inte samma sak som att säga "tack, snälla!". Med "tack så mycket" så låter du personen veta att du är mycket tacksam, men med "tack, snälla!" så låter du de veta att du är både tacksam och tycker personen är snäll pga sin gärning.

Jag skulle säga att "tack så mycket" är en artighetsfras som inte nödvändigtvis signalerar djupt känd tacksamhet. Det är något man kan säga av ren konvention därför att situationen kräver att man gör så. "Tack snälla" däremot betyder att den andre har gjort något utöver det vanliga, att han eller hon har gjort dig en stor tjänst, hjälpt dig i en mindre krissituation och gått "beyond the call of duty". Jag skulle aldrig säga "tack snälla" till någon som bara har gjort det den har fått betalt för att göra men inte mer.

För övrigt betraktar jag uttrycket "tack snälla" som i första hand kvinnligt eller barnsligt. En man säger hellre "tack, det var snällt" eller "tack, det var vänligt".
Senast redigerad av Kyrpator 2024-03-19 kl. 10:04.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in