Citat:
Ursprungligen postat av
Bensinlukt
Jag skummar bara igenom dina idiotiska inlägg, men jag hittar ändå så mycket skit att det är svårt att rent tidsmässigt hinna bemöta allt.
1. När har Dumpen brytt sig om vilket mandat som ges dem? Har hela debatten om vad Dumpen är undgått dig?
2. Det var bara ett par uthängningar sedan S krävde att få prata med gäddans fru, och han gladeligen räckte över telefonen.
Vari ligger skillnaden i kravet S ställde, och vad som sker i länken du postade?
Lessler verkar hålla med dig så det hade varit kul att höra även hans åsikt.
1. Det formella mandatet Dumpen har fått får väl sägas vara utgivningsbeviset. Med stöd av det tar Dumpen sig de friheter detta medför. Dumpen hävdar att uthängningarna inte är förtal, exempelvis.
Det informella mandatet skaffar sig Dumpen själva. Man håller sig med sin egen Dumpenetik till exempel och ignorerar den etablerade medieetiken.
Bägge dessa mandat är långtifrån självklara, givet debatten, som du nämner, om såväl juridiken som etiken: Dumpen är och förblir ett omdiskuterat mediefenomen. Dumpen kan dock strunta i vad andra anser, då åtgärd från myndighets sida ännu inte har vidtagits (det formella) och medieetiken är frivillig (det informella).
I och med det starka yttrandefrihetsskydd utgivningsbeviset ger - och myndighetsingripande ännu inte har skett - är det också fritt fram att förnedra, förlöjliga, nedvärdera och raljera. Vad du skrev i ditt senaste svar till Bertil om detta kan jag hålla med om. Jag tycker Dumpen skulle kunna tona ner de bitarna, ett tilltal som åtminstone i mina ögon inte ger något vidare seriöst intryck.
Därtill menar jag att Dumpen borde justera sitt självpåtagna informella mandat och följa medieetiken när iallafall barn i skolålder är inblandade; en princip om att blurra gäddan med hänsyn till så kallad sekundär publicitetsskada. Barn i skolålder anses särskilt medieetiskt känsligt. Dumpens övergripande syfte skulle inte nämnvärt förtas av en sådan princip samtidigt som anhörigas skada av publicering skulle minska. Det vore ett sätt för Dumpen att ta publicistiskt ansvar i en svår målkonflikt.
2. Jag var lite för snabb med att konstatera olaga tvång i svaret ovan. I klippet framgår inte vad som föregick telefonsamtalet. Men en situation där Sara begär att gäddan ska ringa upp frun under hot om att om så inte sker ringer Sara istället upp här och nu, kan olaga tvång definitivt bli aktuellt (hot om att ”lämna menligt meddelande”). Där är i så fall mandatet noll och intet, givetvis.
Jag har inte sett det Dumpenklippet, men om Sara blott kräver att få tala med frun och gäddan ”gladeligen” utan protest räcker över luren, blir det inte fråga om ”menligt meddelande”, så då kan man säga att formellt mandat föreligger i meningen lagligt agerande. Huruvida det är etiskt korrekt (informellt mandat) att ens uppmana gäddan att ringa frun på plats eller kräva att få prata med henne kan absolut diskuteras.