2024-03-12, 18:33
Medlem
skoputss avatar
Sara säger sig inte ha något ansvar alls, beklagar inte ens att oskyldiga råkar illa ut, om hon åtminstone hade någon form av empati för dem. Men, nej. Hon intervjuas 18.25 in i programmet.

Och till alla er hillybilly-testosteronstinna trådpostare och galningar därute. Tagga ner för f-n!

https://sverigesradio.se/avsnitt/josef-misstogs-for-att-vara-pedofil-anfolls-med-basebolltra
Citera
2024-03-12, 18:38
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och det jag tänker här är att de som är beredda att ligga med en fjortonåring som aktivt bjuder in till det och tar initiativ men aldrig skulle kämpa för att få till det inte nödvändigtvis är ett problem. För helt ärligt, hur många av gäddorna hade fått napp av en riktig fjortonårig tjej? Det är främst den faktorn som gör att jag betvivlar dumpens effektivitet. Det är lite som att lägga 500-lappar på marken och exponera de som tar dem som tjuvar. Man får inte behålla pengar man hittar på marken enligt lagen, men jag hade definitivt gjort det. Men jag springer inte omkring och ficktjuvar och snattar för det.

Undantag finns. En del av gäddorna gör mig mörkrädd.

Tillfället gör tjuven, som klyschan lyder. 500-jämförelsen med Dumpen är relevant på så vis, att både etiskt och juridiskt är det klandervärt att såväl tillägna sig 500-lapparna som att ligga med en fjortis, oaktat risken för att bli påkommen; gäddorna är de exponerade ”500-tjuvarna”, låt vara att det på grund av upplägget inte är fråga om brott i rättslig bemärkelse.

Som jag ser det är en del av Dumpens ärende att just demonstrera att den vuxne har ett ansvar att avstå hur inbjudande situationen än är (du har ett ansvar att underlåta att plocka med dig 500-sedlarna hur lockande det än är).

Håller med om att Dumpenscenariot sannolikt inte är särskilt verklighetstroget, i synnerhet som det sällan är någon form av ersättning inblandad. Jag menar emellertid att Dumpen fyller en bred, allmänpreventiv funktion även gentemot dem som är beredda att ”bara” föröva sexualbrott på distans, via skärm. Det är ett reellt fenomen, vilket många domar åskådliggör.
Citera
2024-03-12, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killyourlocalpenis
Fråga användaren Radhuslivet själv.

Du svamlar.

Jag mottog givetvis inte något arvode för min debattartikel i Etc. Debattartikeln skrevs två veckor innan jag valde att lämna Dumpen och jag valde helt på egen hand att fråga om dom ville publicera den.
Som sagt, något arvode har inte betalats.
Citera
2024-03-12, 19:39
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Sara säger sig inte ha något ansvar alls, beklagar inte ens att oskyldiga råkar illa ut, om hon åtminstone hade någon form av empati för dem. Men, nej. Hon intervjuas 18.25 in i programmet.

Och till alla er hillybilly-testosteronstinna trådpostare och galningar därute. Tagga ner för f-n!

https://sverigesradio.se/avsnitt/josef-misstogs-for-att-vara-pedofil-anfolls-med-basebolltra

Det är djupt tragiskt när sånt sker men tyvärr händer sånt lite nu och då

https://www.svt.se/nyheter/video/rtzzft-emil-misstogs-for-okand-valdtaktsman-misshandlades-pa-vag-hem-fran-krogen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWd7gR/uppgifter-misshandlades-i-klanbrak--av-misstag

https://nyheteridag.se/plus/14-arig-pojke-pakord-och-misshandlad-men-var-inte-den-avsedda-maltavlan/

https://nyheter24.se/noje/hollywood/841924-mario-misstogs-for-att-vara-hollywoodstjarna-misshandlades
Citera
2024-03-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Och jag säger att dumpen gör inte det här för att jävlas utan dom gör detta för barnens skull och det förstår nog även gäddorna själva

Och sen säger jag oxo att gäddorna drabbas olika hårt vilket innebär att intresset av att vilja skada är nog mindre än man skulle kunna tro, dom flesta vill bara jobba med sig själva och komma vidare och lägga det hela bakom sig

Iaf utifrån dom gäddor som uttalat sig

Men det är väll klart, det finns även våldsbrottslingar som vill hämnas på polisen eller föräldrar som fått sina barn omhändertagna som vill hämnas på socialtjänsten så även om risken är liten så är det klart den finns hur liten den än är
Det kan du ju tro. Dumpen raljerar vid konfrontationerna, ger dem nedvärderande smeknamn vid uthängningen och "publicerar" kukbilder och annat för att öka på förnedringen.
Jo, det är definitivt att jävlas och då kan man hämnas.

Av ovan vågar jag säga att inget av det går att återfinna på polisens hemsida.

Men återigen, mitt problem med Dumpen är att anhöriga blir drabbade i större utsträckning än nödvändigt.
Gäddorna ger jag fullkomligt fan i. Jag har dock svårt att låta rena idiotier går obemärkt förbi.
Citera
2024-03-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Dumpen har iaf inte mandat i vårat samhälle att göra som de gör här: https://www.instagram.com/reel/C4YOLceCpsG/?igsh=NnVyc3E5dzQ0d2Ru där mannen tvingas ringa upp sin fru på plats.
Jag skummar bara igenom dina idiotiska inlägg, men jag hittar ändå så mycket skit att det är svårt att rent tidsmässigt hinna bemöta allt.

1. När har Dumpen brytt sig om vilket mandat som ges dem? Har hela debatten om vad Dumpen är undgått dig?
2. Det var bara ett par uthängningar sedan S krävde att få prata med gäddans fru, och han gladeligen räckte över telefonen.
Vari ligger skillnaden i kravet S ställde, och vad som sker i länken du postade?

Lessler verkar hålla med dig så det hade varit kul att höra även hans åsikt.
Citera
2024-03-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Det kan du ju tro. Dumpen raljerar vid konfrontationerna, ger dem nedvärderande smeknamn vid uthängningen och "publicerar" kukbilder och annat för att öka på förnedringen.
Jo, det är definitivt att jävlas och då kan man hämnas.

Av ovan vågar jag säga att inget av det går att återfinna på polisens hemsida.

Men återigen, mitt problem med Dumpen är att anhöriga blir drabbade i större utsträckning än nödvändigt.
Gäddorna ger jag fullkomligt fan i. Jag har dock svårt att låta rena idiotier går obemärkt förbi.
Bra skrivet av dig. Jag håller med dig i allt du skriver. En av flera saker som jag är emot dumpen, det är precis det du beskriver, SoP njuter av att öka på förnedringen av gäddorna. Det är aggressiva konfrontationer. Men framförallt dom anhörigas helvete. Trots att jag har en anhörig som har blivit utsatt, så kommer jag Aldrig att acceptera dumpen. Aldrig. Sen hatar jag självklart pedofiler. Men många av dumpens gäddor hade aldrig träffat en 14-åring. Jag föredrar svensk polis och deras arbete.
Citera
2024-03-13, 00:14
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Jag skummar bara igenom dina idiotiska inlägg, men jag hittar ändå så mycket skit att det är svårt att rent tidsmässigt hinna bemöta allt.

1. När har Dumpen brytt sig om vilket mandat som ges dem? Har hela debatten om vad Dumpen är undgått dig?
2. Det var bara ett par uthängningar sedan S krävde att få prata med gäddans fru, och han gladeligen räckte över telefonen.
Vari ligger skillnaden i kravet S ställde, och vad som sker i länken du postade?

1. Det formella mandatet Dumpen har fått får väl sägas vara utgivningsbeviset. Med stöd av det tar Dumpen sig de friheter detta medför. Dumpen hävdar att uthängningarna inte är förtal, exempelvis.

Det informella mandatet skaffar sig Dumpen själva. Man håller sig med sin egen Dumpenetik till exempel och ignorerar den etablerade medieetiken.

Bägge dessa mandat är långtifrån självklara, givet debatten, som du nämner, om såväl juridiken som etiken: Dumpen är och förblir ett omdiskuterat mediefenomen. Dumpen kan dock strunta i vad andra anser, då åtgärd från myndighets sida ännu inte har vidtagits (det formella) och medieetiken är frivillig (det informella).

I och med det starka yttrandefrihetsskydd utgivningsbeviset ger - och myndighetsingripande ännu inte har skett - är det också fritt fram att förnedra, förlöjliga, nedvärdera och raljera. Vad du skrev i ditt senaste svar till Bertil om detta kan jag hålla med om. Jag tycker Dumpen skulle kunna tona ner de bitarna, ett tilltal som åtminstone i mina ögon inte ger något vidare seriöst intryck.

Därtill menar jag att Dumpen borde justera sitt självpåtagna informella mandat och följa medieetiken när iallafall barn i skolålder är inblandade; en princip om att blurra gäddan med hänsyn till så kallad sekundär publicitetsskada. Barn i skolålder anses särskilt medieetiskt känsligt. Dumpens övergripande syfte skulle inte nämnvärt förtas av en sådan princip samtidigt som anhörigas skada av publicering skulle minska. Det vore ett sätt för Dumpen att ta publicistiskt ansvar i en svår målkonflikt.

2. Jag var lite för snabb med att konstatera olaga tvång i svaret ovan. I klippet framgår inte vad som föregick telefonsamtalet. Men en situation där Sara begär att gäddan ska ringa upp frun under hot om att om så inte sker ringer Sara istället upp här och nu, kan olaga tvång definitivt bli aktuellt (hot om att ”lämna menligt meddelande”). Där är i så fall mandatet noll och intet, givetvis.

Jag har inte sett det Dumpenklippet, men om Sara blott kräver att få tala med frun och gäddan ”gladeligen” utan protest räcker över luren, blir det inte fråga om ”menligt meddelande”, så då kan man säga att formellt mandat föreligger i meningen lagligt agerande. Huruvida det är etiskt korrekt (informellt mandat) att ens uppmana gäddan att ringa frun på plats eller kräva att få prata med henne kan absolut diskuteras.
Senast redigerad av Lessler 2024-03-13 kl. 01:10.
Citera
2024-03-13, 04:42
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Håller fullständigt med dig.

En jämförelse med en som nyligen varit med om en trafikolycka, chockad, och någon trycker upp en kamera, det skulle av allmänheten ses som oseriöst, även om det var denne som orsakat genom grov vårdslöshet. En del av Dumpenisens följarskara vill få se chokade villrådiga löjliga ansiktsuttryck. De vill se personer som sjunker ned i skorna, det är detta som det går ut på, det är detta som genererar gåvor från sämre fungerande personer som inte lyckats uppnå harmoni i sig själva.
Citera
2024-03-13, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Tror du gäddorna anser att dom gjort något fel. Personligen tror jag inte dom förstår att dom gjort fel som bokat upp en träff med ett barn. Kanske ett fåtal av gäddorna men dom flesta förstår nog inte.

Jag vill, eller har iaf velat tro att det fattar att det är fel.
Men läser man här och ser hur de beter sig på dumpen så tvivlar man verkligen.
Något är det ju som inte stämmer!
Man offrar gladeligen sina barn, sin familj och sina jobb.
När man inte ens säger nej tack när det tydligt står 14 år så är det riktigt illa.
Så att någon gädda bryr sig om sina barn och andra nära är ju helt uteslutet
Så lika bra att alla går vidare och att gäddan får leva ensam
Citera
2024-03-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Håller fullständigt med dig.

En jämförelse med en som nyligen varit med om en trafikolycka, chockad, och någon trycker upp en kamera, det skulle av allmänheten ses som oseriöst, även om det var denne som orsakat genom grov vårdslöshet. En del av Dumpenisens följarskara vill få se chokade villrådiga löjliga ansiktsuttryck. De vill se personer som sjunker ned i skorna, det är detta som det går ut på, det är detta som genererar gåvor från sämre fungerande personer som inte lyckats uppnå harmoni i sig själva.
Du träffar spiken på huvudet.
Citera
2024-03-13, 09:59
Bannlyst
Frågan är om den typiska dumpen anhängaren bryr sig mest om ”barn” eller om de bara gillar att få utlopp för sitt manshat samt se personers liv gå i spillror för ett helt orealistiskt scenario?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in