2024-03-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad handlar då skriftstället om?

En utesluten person kan vända om från sin synd och bli återupptagen i församlingen, och är då välkommen tillbaka som en broder eller syster, visste du inte om detta?

Men så länge personen fortsätter med att synda, så betraktas personen som en "tullindrivare" eller "hedning", alltså att man umgås inte med personen på liknande sätt som judar inte umgicks med tullindrivare och hedningar på den tiden då Jesus gav exempel på hur man ska agera med en broder som inte vill lyssna till församlingen.

Om man begår synder, grova eller inte, och vägrar att omvända sig från synden, så blir man utesluten oavsett om det handlar om pedofili eller rökning, och man är lika välkommen tillbaka om man slutar upp med synden och visar ånger, oavsett om det handlar om pedofili eller rökning.

Detta förvränger man. Man visar upp exempel med rökare som utesluts, och pedofiler som inte utesluts, men man berättar inte att rökaren inte ångrar sig och vänder om, medans pedofilen ångrar sig och vänder om, och slutar upp med synden.

Man behandlar alla slags synder på samma sätt, helt enligt Jesu ord.

Om sedan svenska rättsväsendet vill sätta personen i fängelse på grund av att personen brutit mot svensk lag, så har Jehovas vittnen inget emot. Detta har man också förvrängt.a

Inser du inte skillnaden mellan sexuella övergrepp på barn och att röka eller snusa?

Vi vet att inom JV ses båda som synder. Men var och en som inte är JV begriper att det är en jävla skillnad mellan att våldta ett eller flera barn jämfört med att röka en cigarett eller lägga in en prilla.
Bara det faktum att du jämför dessa "synder" är helsjukt.
Dessutom, hur tusan kan det då komma att ingen av de registrerade 1006 JV-pedofilerna i Australien blev polisanmäld eller ställd inför rätta?
Citera
2024-03-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag påstår inte att det alltid är så, eller att alla vittnen sysslar med detta. Men jag har emellanåt sett att vissa vittnen gärna kläcker ur sig då och då att folk ljuger och förvränger.

Kanske är det bara missförstånd i vissa fall. I andra fall kan man fråga vad som är lögn eller förvrängning, för att få korrekt information. Men man får inget svar på det. Så vissa verkar bara komma med anklagelser som de inte kan backa upp.

Men jag tror inte att allt negativt som skrivs om JV är lögner eller förväntningar. Vissa saker uppfattar jag som fördomar istället, eller som saklig kritik. Även om vissa vittnen verkar uppfatta allt eller det mesta negativa som skrivs om JV som lögner och förvrängningar.

Har faktiskt ingen aning om varför de slutade vara aktiva här. Det ena vittnet som jag nämnde, det var ett döpt vittne som senare blev overksam. Så åtminstone där kan jag gissa att personen tappade intresset för allt som har med JV att göra. Inklusive diskutera på nätet. Men jag vet faktiskt inte.

Kan tro att JV håller sig borta från forum etc av huvudsakligen två skäl (antingen det ena eller båda):

1. De möter en del otrevliga människor etc, och vill slippa det negativa som skrivs.
2. De vill undvika sådant som kan uppfattas som andlig fara. Det kan tex hända att man stöter på uteslutna och avfällningar, eller avfällig propaganda/tankar.

Jag kräver inte det utav någon.

Jag har inga dåliga erfarenheter av besök från JV. Jag har pratat med dem när de har kommit förbi.

Problemet är nog sällan hur de beter sig, folk brukar tycka att JV är trevliga människor. Det handlar snarare om att folk gärna vill avstå från religiösa besök, skulle inte spela någon roll om det var JV eller andra som kom för att predika/missionera. Det är en helt annan sak.

Jag tycker dock inte att man kan jämföra tex svenska kyrkan och Jehovas vittnen. Biskop och präst har vid enskild själavård och bikt absolut tystnadsplikt.

Finns ett undantag, vad jag kan se:

”Om en person i bikt eller själavård talar om skadliga eller brottsliga handlingar och det finns risk för upprepning, behöver biskopen/prästen använda de möjligheter som finns för att få personen att ta ansvar för sina handlingar och upphöra det skadliga beteendet. Om det framkommer att ett brott planeras finns en skyldighet att varna den som hotas av brottet eller att kontakta polis, utan att röja identiteten på den som gett uppgifterna.”

Men eftersom svenska kyrkan har barn- och ungdomsverksamhet så gäller anmälningsskyldighet i övrigt.

Källa: https://www.svenskakyrkan.se/anmalningsskyldighet-och-tystnadsplikt

När det gäller Jehovas vittnen så handlar det inte bara om anmälningsskyldigheten. Det är ganska vanligt att folk tycker att JV skyddar pedofiler på grund av regeln som kräver två vittnen. Det är rätt ovanligt att våldtäktsmän och pedofiler erkänner sina gärningar, så det saknas ofta två vittnen (det ena vittnet är ju offret).

JV har väl kvar sina dömande kommittér? I sådana fall gäller ju tvåvittnesregeln där också, och det finns ju sällan två vittnen. Men fallen läggs ner om det inte finns tillräckligt med vittnen.

Åtminstone förr var det rätt vanligt att det aldrig polisanmäldes av olika anledningar. Kan tex handla om att vissa vittnen håller sig borta från myndigheter och världen så mycket som möjligt. Däremot att man berättade det för äldste som tog det vidare till dömande kommitté.

Förr kunde det heta att man fick polisanmäla det, men folk uppmanades att inte göra det. Då det var bättre att hålla det inom församlingen och låta en dömande kommitté ta hand om det. Vad jag har hört. Sedan ändrade det tydligen i äldstehandboken så att det numera är tillåtet med polisanmälan vid sexuella övergrepp på barn. Men jag vet inte hur vanligt det är.

I vilket fall som helst, att JV anklagas för att skydda pedofiler handlar inte endast om äldste och huruvida de polisanmäler eller inte.

Ett klarläggande, det var först 2010 som JVn kunde anmäla medtroende för sexuella övergreppe utan att själva bli uteslutna för förtal av en medtroende.
Naturligtvis var JVn tidigare tillåtna att anmäla pedofiler, så länge dessa inte var JVn, detta brukar JV-apologeter ta som argument för att detta alltid varit tillåtet att göra polisanmälan. Vi har vid många tillfällen sett en viss skribent på detta forum köra detta trixande med halvsanningar.
Citera
2024-03-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inser du inte skillnaden mellan sexuella övergrepp på barn och att röka eller snusa?

Vi vet att inom JV ses båda som synder. Men var och en som inte är JV begriper att det är en jävla skillnad mellan att våldta ett eller flera barn jämfört med att röka en cigarett eller lägga in en prilla.
Bara det faktum att du jämför dessa "synder" är helsjukt.
Dessutom, hur tusan kan det då komma att ingen av de registrerade 1006 JV-pedofilerna i Australien blev polisanmäld eller ställd inför rätta?

I 1 Korintierbrevet 6:1-7 kritiserar Paulus de kristna i Korint för att de går till sekulära domstolar för att lösa inbördes tvister: "Hur kan någon av er som ligger i tvist med en broder komma på tanken att processa inför de orättfärdiga och inte inför de heliga!" Det är begripligt gällande tvistemål. Jag gissar att vissa både kristna och JV även tolkar det som att det gäller brottsmål, och därför undviker polisanmälningar av församlingsmedelmmar. Denna tillämpning är dock kritiserats, även internt inom JV.

Folk på Flashback har svårt att förlåta vissa grova brott, t.ex. mot barn, och rättsväsendet gör stor skillnad på olika brott. Då blir kristendom obegriplig. Men nästan allt kan förlåtas enligt Nya Testamentet, JV skiljer sig inte från kristenheten på den punkten. Därför gör många kristna inte skillnad på t.ex. lögn och mord, även om det även finns oförlåtliga synder enligt NT: "Allt ska förlåtas människors barn, deras synder och allt det hädelsefulla de talar. Men den som hädar mot den helige Ande får aldrig förlåtelse utan är skyldig till en evig synd." (Mark 3:28-29.) Det finns även andra saker som betonas i nya testamentet som mer allvarliga än andra. Vissa tolkar följande som att det gäller incest och pedofili även om det vanligen - utifrån sammanhanget - brukar tolkas som att betyder att så tvivel hos någon kristen är särskilt allvarligt: "Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup."
Senast redigerad av guru1966 2024-03-12 kl. 21:20.
Citera
2024-03-12, 21:37
Medlem
Citat:
Citat:
Vad handlar då skriftstället om?
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jesus umgicks med t ex tullindrivare och samarier (som judar ansåg som hedningar). Visste du inte det?

Jag har frågat dig två gånger nu vad skriftstället handlar om:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Om en broder syndar och vägrar att lyssna till församlingen, menar du då att man ska umgås med honom enligt skriftstället? Det är helt ologiskt, självklart menar Jesus att man ska betrakta brodern så som judarna betraktade hedningar, man umgicks inte med dom.

Och Paulus, en av Jesu utvalda var väldigt tydlig med hur man ska betrakta en sådan broder(eller syster):

"I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen... Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom... Gör er av med den som är ond. " (1 Kor 5:9-11,13 Bibel2000)

Som sagt, Jehovas vittnen följer bibeln, och många i världen ogillar det eftersom världen är långt borta ifrån Gud och hans lagar.

Citat:
Hur vet man att någon person har omvänt sig om de betraktar personen som "död" och inte vill ha något med personen att göra?

Om personen ångrar och vänder om så är personen inte död längre, personen lever igen, precist som den förlorade sonen.

Uteslutna är alltid välkomna att vara med på mötena, även om församlingen inte vill umgås med personen. Om en utesluten börjar komma till mötena regelbundet, så visar det ånger och att den uteslutne vill komma tillbaka, och till slut kan församlingen välkomna personen tillbaka som den förlorade sonen:

"Sonen sade: ’Far, jag har syndat mot himlen och mot dig, jag är inte längre värd att kallas din son.’ Men fadern sade till sina tjänare: ’Skynda er att ta fram min finaste dräkt och klä honom i den, och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter. Och hämta gödkalven och slakta den, så skall vi äta och hålla fest. Min son var död och lever igen, han var förlorad och är återfunnen.’ Och festen började." (Lukas 15:21-24 Bibel2000)

Då är personen inte död längre, inte utesluten längre.

Jag tror att du aldrig har förstått detta, utan tror att en utesluten är utesluten för alltid. Kan du förstå varifrån du har fått dessa inkorrekta tankar om Jv tro ifrån, inte från Jehovas vittnen i alla fall.

Citat:
Detta är en av de saker som JV missförstår, och gör det värre för sig själva. Hade inte JV missförstått så mycket hade den kyrkan varit betydligt mer populär.

Det är du som missförstår Jehovas vittnens tro och hur dom menar.
Citera
2024-03-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
I 1 Korintierbrevet 6:1-7 kritiserar Paulus de kristna i Korint för att de går till sekulära domstolar för att lösa inbördes tvister: "Hur kan någon av er som ligger i tvist med en broder komma på tanken att processa inför de orättfärdiga och inte inför de heliga!" Det är begripligt gällande tvistemål. Jag gissar att vissa både kristna och JV även tolkar det som att det gäller brottsmål, och därför undviker polisanmälningar av församlingsmedelmmar. Denna tillämpning är dock kritiserats, även internt inom JV.

Folk på Flashback har svårt att förlåta vissa grova brott, t.ex. mot barn, och rättsväsendet gör stor skillnad på olika brott. Då blir kristendom obegriplig. Men nästan allt kan förlåtas enligt Nya Testamentet, JV skiljer sig inte från kristenheten på den punkten. Därför gör många kristna inte skillnad på t.ex. lögn och mord, även om det även finns oförlåtliga synder enligt NT: "Allt ska förlåtas människors barn, deras synder och allt det hädelsefulla de talar. Men den som hädar mot den helige Ande får aldrig förlåtelse utan är skyldig till en evig synd." (Mark 3:28-29.) Det finns även andra saker som betonas i nya testamentet som mer allvarliga än andra. Vissa tolkar följande som att det gäller incest och pedofili även om det vanligen - utifrån sammanhanget - brukar tolkas som att betyder att så tvivel hos någon kristen är särskilt allvarligt: "Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup."

1 Korintierbrevet 6:1-7 handlar om "småsaker", "vardagliga tvister", det handlar inte om grova eller milda synder:

"duger ni då inte till att döma i småsaker? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Då bör vi väl klara av vardagliga tvister." (1 Kor 6:2,3 Bibel2000)
Citera
2024-03-12, 21:47
Medlem
För deras avhoppare tycks de kunna vara farliga, i den meningen att dessa blir utfrysta, kanske med psykisk ohälsa som följd.
Citera
2024-03-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Det har jag väldigt svårt att tro på. Menar du att jag skulle kunna vara med i JV i, säg 10 år utan att betala en krona?

Ja, det är ingen som vet hur mycket man ger i bidrag. Det är upp till var och en att välja hur mycket, lite eller inget alls man ger i bidrag, det är ingen som kan hålla koll på det.
Citera
2024-03-12, 22:02
Medlem
Citat:
1 Korintierbrevet 6:1-7 handlar om "småsaker", "vardagliga tvister", det handlar inte om grova eller milda synder:

"duger ni då inte till att döma i småsaker? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Då bör vi väl klara av vardagliga tvister." (1 Kor 6:2,3 Bibel2000)

Du har helt rätt. Men jag tror ändå att JV, Katolska kyrkan, mfl, har använt det för att inte polisanmäla varann.
Citera
2024-03-12, 22:04
Avslutad
Citat:
Ja, det är ingen som vet hur mycket man ger i bidrag. Det är upp till var och en att välja hur mycket, lite eller inget alls man ger i bidrag, det är ingen som kan hålla koll på det.

Väldigt märkligt för jag hade en vän som blev fullständigt ruinerad i/av JV. Bl.a. skulle dom ha "tionde".
Citera
2024-03-12, 23:18
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att det alltid är så, eller att alla vittnen sysslar med detta. Men jag har emellanåt sett att vissa vittnen gärna kläcker ur sig då och då att folk ljuger och förvränger.

Jag har flera gånger sagt att en människa aldrig kan döma till 100% om en annan människa medvetet ljuger och förvränger. Jag har alltid försökt använda ord som "det stämmer inte", "det är osant", men när man för hundrade gången blir anklagad för att ljuga, så kan det brista.

"lögn" enligt mig är att "tala osanning medvetet", och det kan man som sagt inte veta till 100%, bara Gud kan veta detta. Men jag vet att man har i samhället börjat vattna ur betydelsen.

Citat:
Kanske är det bara missförstånd i vissa fall. I andra fall kan man fråga vad som är lögn eller förvrängning, för att få korrekt information. Men man får inget svar på det. Så vissa verkar bara komma med anklagelser som de inte kan backa upp.

Har jag någonsin sagt att du ljuger eller förvränger? Det jag kan säga är att "det är en förvrängning" utan att mena att det är personen som förvränger det medvetet.

Citat:
Men jag tror inte att allt negativt som skrivs om JV är lögner eller förvrängningar. Vissa saker uppfattar jag som fördomar istället, eller som saklig kritik. Även om vissa vittnen verkar uppfatta allt eller det mesta negativa som skrivs om JV som lögner och förvrängningar.

Som sagt, jag vet inte vad som är medvetna lögner och förvrängningar, men jag vet att det existerar en massa felaktiga fakta om Jehovas vittnens tro och felaktiga påståenden om Jv:s avsikter.

Jag är ganska säker på att vissa här på FB medvetet ljuger och förvränger, men jag kan som sagt inte döma någon för det, eftersom jag inte kan läsa hjärtan, bara Gud kan.

Citat:
Har faktiskt ingen aning om varför de slutade vara aktiva här. Det ena vittnet som jag nämnde, det var ett döpt vittne som senare blev overksam. Så åtminstone där kan jag gissa att personen tappade intresset för allt som har med JV att göra. Inklusive diskutera på nätet. Men jag vet faktiskt inte.

Kan tro att JV håller sig borta från forum etc av huvudsakligen två skäl (antingen det ena eller båda):

1. De möter en del otrevliga människor etc, och vill slippa det negativa som skrivs.

Det stämmer, även på mig. Och då menar jag inte enbart f.d. Jv, utan kanske 99% av alla som skriver här har inget intresse av att tänka i nya banor och tänka positivt och uppbyggande.

Så det är absolut inget hälsosamt ställe för någon att befinna sig i, i alla fall i religionsforumet. Det är negativt och destruktivt där man tävlar i att nedvärdera och förnedra andra användare. Dom andra avdelningarna har jag ingen erfarenhet av.

Citat:
2. De vill undvika sådant som kan uppfattas som andlig fara. Det kan tex hända att man stöter på uteslutna och avfällningar, eller avfällig propaganda/tankar.

Ja, fast det är samma sak, det är ohälsosamt, men man kan påverkas av det mer eller mindre från person till person.

Citat:
Jag kräver inte det utav någon.

Ok, bra.

Citat:
Jag har inga dåliga erfarenheter av besök från JV. Jag har pratat med dem när de har kommit förbi.

Problemet är nog sällan hur de beter sig, folk brukar tycka att JV är trevliga människor. Det handlar snarare om att folk gärna vill avstå från religiösa besök, skulle inte spela någon roll om det var JV eller andra som kom för att predika/missionera. Det är en helt annan sak.

Ok, men man/jag tycker att folk borde åtminstone vara medmänskliga mot sin nästa.

Citat:
Jag tycker dock inte att man kan jämföra tex svenska kyrkan och Jehovas vittnen. Biskop och präst har vid enskild själavård och bikt absolut tystnadsplikt.

Ja, det var det jag sade.

Citat:
Finns ett undantag, vad jag kan se:

”Om en person i bikt eller själavård talar om skadliga eller brottsliga handlingar och det finns risk för upprepning, behöver biskopen/prästen använda de möjligheter som finns för att få personen att ta ansvar för sina handlingar och upphöra det skadliga beteendet. Om det framkommer att ett brott planeras finns en skyldighet att varna den som hotas av brottet eller att kontakta polis, utan att röja identiteten på den som gett uppgifterna.”

Ok, "skyldighet" vad det nu innebär, skyldighet inför Gud antar jag, för det lär ju inte existera vittnen eller inspelningar av själavården och bikten.

Citat:
Men eftersom svenska kyrkan har barn- och ungdomsverksamhet så gäller anmälningsskyldighet i övrigt.

Källa: https://www.svenskakyrkan.se/anmalningsskyldighet-och-tystnadsplikt

Ja, det faller under lagen.

Citat:
När det gäller Jehovas vittnen så handlar det inte bara om anmälningsskyldigheten.

Tycker du att man ska kräva anmälningsskyldigheten av Jehovas vittnen och andra religiösa samfund, och därmed även andra organisationer där det finns barn? Eller menar du att det enbart ska gälla Jehovas vittnen?

Citat:
Det är ganska vanligt att folk tycker att JV skyddar pedofiler på grund av regeln som kräver två vittnen.

Fast detta är ett "missförstånd" för att uttrycka det milt.

För det första är det bibeln som ställer upp denna regel, Jehovas vittnen följer bibeln.

För det andra gäller det enbart hur man hanterar detta inom församlingen, om man därutöver vill polisanmäla så att polisen kanske hittar andra sätt att bevisa, så är det inget problem.
Så jag förstår inte vad problemet är, situationen är densamma med alla svenskar, men hos Jehovas vittnen kan det bli en bonus att personen som hamnar i fängelse dessutom blir utesluten, vad är problemet med det?

Det är i hanteringen av en uteslutning eller inte som bibeln tar upp om två vittnen:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. " (Matt 18:15-16 Bibel2000)

Och då handlar det inte om två vittnen utöver gärningsman och offer, utan om t.ex. offer och ett ögonvittne, eller offer och gärningsman.

Om en förövare blir fälld i svensk domstol till fängelse, så borde det väl vara bonus att förövaren också utesluts?

På vilket sätt skyddar man pedofiler på grund av att man vill ha det rättssäkert när man utesluter någon? Varför skulle en enda person kunna anklaga någon falskt och få den personen utesluten utan några andra som vittnar att det har hänt, varför skulle det vara ett bättre system?

Inte heller i svenska domstolar kan ett barn anklaga t.ex. en förälder, där det inte finns andra bevis, och få föräldern skickad i fängelse(vilket ändå har skett och föräldern efter flera år blivit friad), varför måste Jehovas vittnen då ha ett system med bara ett vittne som kan fälla någon? Helt sanslöst!!!

Citat:
Det är rätt ovanligt att våldtäktsmän och pedofiler erkänner sina gärningar, så det saknas ofta två vittnen (det ena vittnet är ju offret).

Jo, men om det finns ett ögonvittne som sett gärningsmannen begå synden, och offret vittnar, så finns det två vittnen. Men menar du att Jehovas vittnen måste utesluta någon bara genom offrets vittnesmål? Varför måste Jehovas vittnen ha ett sådant system som inte ens accepteras i svenska domstolar på grund av att det inte skulle vara rättssäkert?

Citat:
JV har väl kvar sina dömande kommittér? I sådana fall gäller ju tvåvittnesregeln där också, och det finns ju sällan två vittnen. Men fallen läggs ner om det inte finns tillräckligt med vittnen.

Det är enbart i uteslutningsärenden som tvåvittnesregeln gäller. Om offret vill göra en polisanmälan, och det finns andra bevis som gör att gärningsmannen hamnar i fängelse, vad har det med Jehovas vittnens uteslutningsförfarande att göra?

Citat:
Åtminstone förr var det rätt vanligt att det aldrig polisanmäldes av olika anledningar.

Du måste förstå att detta gällde även i samhället i övrigt. På 70-talet var det sällan folk som blev dömda för pedofili, man såg det inte som ett så stort problem som man gör idag. Det var t.o.m. tillåtet att sälja barnporr i speciella butiker, utan att det var brottsligt. Samhället och även Jehovas vittnen har blivit mer medvetna om problemet, och har fått ändra på saker och ting för att kunna hantera detta. Detta är inte ett Jehovas vittne problem, utan ett samhällsproblem.
Citera
2024-03-12, 23:25
Medlem
Citat:
Kan tex handla om att vissa vittnen håller sig borta från myndigheter och världen så mycket som möjligt.

Nej, så är det inte, det är ett "missförstånd" milt uttryckt. Jehovas vittnen lever i samhället, tar del av rättigheterna i samhället, men även skyldigheterna, t.ex. betala skatt, och följer lagarna i samhället.

Det finns många artiklar i Jv:s litteratur som tar upp Romarna 13:1-4:

"Alla ska underordna sig myndigheterna, för det finns ingen myndighet som inte är från Gud. De existerande myndigheterna har inordnats av Gud i sina relativa ställningar. De som sätter sig upp mot myndigheterna gör alltså motstånd mot Guds anordning, och de som har gjort det drar dom över sig själva.
För de styrande är ett hot, men inte mot den som gör det goda utan mot den som gör det onda. Så vill du slippa frukta myndigheterna? Fortsätt i så fall göra det goda, så kommer du att få beröm av dem, för myndigheterna är Guds tjänare till din nytta.
Men om du gör det som är ont har du anledning att känna fruktan, för det är inte utan orsak som de bär svärdet. De fungerar som Guds tjänare, en hämnare som straffar den som gör det onda.
" (Rom 13:1-4 NWT)

Jehovas vittnen ska följa lagarna i samhället dom bor i.

Citat:
Däremot att man berättade det för äldste som tog det vidare till dömande kommitté.

Det är samma sak med själavårdarna i kyrkan.

Citat:
Förr kunde det heta att man fick polisanmäla det, men folk uppmanades att inte göra det.

Det har jag aldrig hört, jag blev döpt innan UG reportage, och det har aldrig funnits någon uppmaning att inte polisanmäla brottsliga saker, men det fanns inte heller uppmaningar att polisanmäla. Det har varit underförstått att det är upp till varje individ att bestämma om man vill polisanmäla eller inte, det är inte äldstes uppgift.

Men det finns självklart undantag, Jehovas vittnen är som människor i allmänhet, det kan ha funnits enskilda som uppmanat att inte polisanmäla, men det är inget som organisationen har stått bakom. Det finns flera artiklar som tar upp om att man kan polisanmäla om offret bestämmer sig för att göra det.

Man måste komma ihåg också att det kan bli ytterligare ett övergrepp om man gör något emot offrets vilja, utan samförstånd.

Citat:
Då det var bättre att hålla det inom församlingen och låta en dömande kommitté ta hand om det. Vad jag har hört.

Rätt, du har hört det. Men jag har varit ett Jehovas vittne sedan 1994, jag vet i alla fall i dom församlingar jag har varit i, hur det fungerar.

Citat:
Sedan ändrade det tydligen i äldstehandboken så att det numera är tillåtet med polisanmälan vid sexuella övergrepp på barn.

Nej, det förtydligades att det finns en möjlighet att polisanmäla.

Citat:
Men jag vet inte hur vanligt det är.

Ja, det är svårt utan statistik, lika svårt i kyrkan när präster har själavård, det är ju inte så att man har bandspelare eller videokameror och för statistik.

Och det är detta som bittra motståndare utnyttjar och kan "missförstå" hur som helst.

Citat:
I vilket fall som helst, att JV anklagas för att skydda pedofiler handlar inte endast om äldste och huruvida de polisanmäler eller inte.

Fast det är väldigt mycket som handlar om "missförstånd" milt uttryckt.

Jag har tagit upp en del av dessa "missförstånd", jag får se hur du reagerar på detta.
Citera
2024-03-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Väldigt märkligt för jag hade en vän som blev fullständigt ruinerad i/av JV. Bl.a. skulle dom ha "tionde".

Jehovas vittnen har aldrig haft "tionde".

Är du säker på att du inte tänker på Livets Ord? Där flödade pengarna, jag vet eftersom jag var med på en nyårsgudstjänst i Uppsala där även Carola var med, och dom skickade runt, inte en liten håv, utan papperskorgar där människor lade i stora sedlar. Och när personen som tog mig dit insåg att jag inte hade pengar, så gav han mig pengar för att stoppa i denna papperskorg, ren tvång och manipulation.

Så är det inte hos Jehovas vittnen, man går inte runt med en håv eller papperskorg och tigger pengar från människorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in