2024-03-12, 14:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Nu har jag läst hela tråden, men trots det har jag inte ändrat uppfattning om JV. Jag anser inte dem som farliga för samhället. Eventuellt verkar de vara farliga på enstaka individnivå. JV har mycket rätt, men det de har fel om brukar vara extrema fel.

Personligen har jag goda erfarenheter av JV, men jag är fullt medveten om att många inte har det. Deras behandling av före detta medlemmar som varit döpta, är väldigt kristusolikt, och det är en av de saker som gör att de aldrig kommer att lyckas.
Citera
2024-03-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag nämnde kritik mot organisationen/den styrande kretsen, samt vissa läror/trosfrågor. Trodde det var tydligt att jag syftade på detta, och inte personangrepp etc. Har man saklig kritik så är det inte hat överhuvudtaget. Även om vittnen eventuellt ogillar det som skrivs, eller påstår att det är lögner, förvrängningar etc.

Om det är lögner, förvrängningar, personangrepp så är det inte saklig kritik.

Citat:
Dessutom syftade jag på hat i allmänhet, mot organisationen och vittnen som grupp. Inte vad ett vittne på ett internetforum råkar ut för.

Läste du länken jag gav dig om förföljelse av Jehovas vittnen? Du nämner det inte alls i ditt inlägg.

Citat:
Jag har för övrigt sett vittnen behandlas med respekt på internetforum. Jo, det förekommer. Även om man inte alltid håller med dem.

Har jag påstått något annat?

Citat:
Har även funnits två stycken på Flashback, även om de slutade vara aktiva på forumet för länge sen.

Har du någon förståelse för varför dom slutade att vara aktiva? Det har inget med att dom inte kan svara för sig, återigen skulle det vara anklagelser om motiv och avsikter till varför man inte längre är aktiv på forumet.

Har du någon förståelse för att Jehovas vittnen överhuvudtaget inte vill vara aktiva på olika forum?
Återigen, det har inget att göra med att Jehovas vittnen inte skulle kunna svara för sig eller försvara sig, och det har inget med att göra att Jv:s ledning vill hindra att medlemmar tar del av kritik mot organisationen. Återigen, det är förvrängningar av Jehovas vittnens avsikter till att inte befinna sig på olika forum.
Utan det har allt med att göra med den nedvärderande destruktiva miljön med t.ex. f.d. bittra Jv som är aktiva och högljudda på sådana här forum, att man inte vill lägga ner energi på det, och man skulle riskera att bli upprörd och börja må dåligt. Det finns bättre saker att göra än att tjafsa med människor(både f.d. vittra Jv och andra) som är oförmögna att vara objektiva och tänka i andra banor.

Citat:
Vill minnas att du själv har erkänt att du har sysslat med personangrepp här. I vilket fall som helst så har jag sett sådana inlägg från dig.

Suck, jag tappat tålamodet och gett igen, ja. Jag är ingen ängel. Men jag håller inte på med att smutskasta f.d. Jehovas vittnen dag ut och dag in. Jag är bara intresserad av att ödmjukt diskutera/resonera/argumentera och undersöka bibeln, och vara objektiv i mina analyser av vår verklighet. Men när människor orättvist anklagar, attackerar och förnedrar en, så kan det hända att man tappar tålamodet, är det så konstigt?

Varför kräver du att jag ska vara fullkomlig?

Citat:
Jag tror att vissa saker påverkar hur andra bemöter dig. Detta säger jag inte för att vara elak.

Så du påstår på allvar alltså att det är jag som håller på och angriper andra? Att det är mitt eget fel att andra angriper mig, för att jag först angriper dom?

Citat:
Kallar du personangrepp etc för hat, så har jag blivit utsatt från hat från vissa vittnen. Men jag kallar det inte hat, bara dåligt beteende.

Jag har ingen aning om vad du har blivit utsatt för. Kan du citera?

Personangrepp, om det sker med flit för att nedvärdera och trycka ner människor kan jag inte se på något annat sätt än att det är hat, och att det är ondska.

Citat:
Det där inlägget tog jag inte på allvar. Alltså personen som skrev att JV tvingar folk att gå med i JV, på grund av dörrknackning.

Men det är ju bara ett enda exempel på alla tusentals felaktigheter/lögner som sprids om Jehovas vittnen.

Citat:
Jag har visserligen förståelse över att man ogillar främlingar som knackar på dörren, oavsett om det är JV, dörrförsäljare eller andra.

Det visar bara hur man är som person, att man inte är öppen för främlingar, sina medmänniskor.

Citat:
Möjligt att den personen uppfattar det som ett tvång, men det är knappast sant.

Försäljare är otroligt mycket mer påträngande. Jehovas vittnen har inget intresse av att tvinga människor eller vara påträngande. Man vill bara ha ett uppmuntrande samtal med människor även om många inte visar intresse av att samtala och resonera. Om man säger att man inte vill samtala med en medmänniska, så ska Jehovas vittnen respektera detta. Men självklart finns det undantag även hos Jehovas vittnen.

Citat:

Jag tror dock inte att personen medvetet förvränger. Det kan vara ett missförstånd, och att personen är irriterad och finner dörrknackare jobbiga. Och bara vill bli av med lite ilska eller frustration.

Visst, så kan det vara, men förmodligen har dom hört en massa lögner om Jehovas vittnen, t.ex. att dom skulle skydda pedofiler.

Citat:

Har en äldste samma sorts tystnadsplikt som en präst inom svenska kyrkan då?

Nej, det var bara för att belysa att det finns andra som inte polisanmäler. Och man skulle kunna förvränga det på det sättet att prästers avsikter att inte polisanmäla när dom får höra ett barn vittna om att den blivit sexuellt utsatt, är på grund av att präster inte vill att det ska komma fram, att dom vill tysta ner det. Återigen kommer du ihåg, påståenden om människors avsikter.

Citat:

Det verkar inte så. Jag läste bland annat följande om ’child abuse’ i äldstehandboken på engelska. Från 2010:

”You should*immediately call the branch*office*for direction if you learn of an accusation of*child abuse, regardless of the age of the victim now*or at the time of the alleged abuse, even if it occurred*before the alleged perpetrator’s baptism. The branch*office will then give direction based on the circumstances*involved in each situation.”

Samt:

”When a known child molester moves to another*congregation, the Congregation Service Committee should*send a letter of introduction with full and *complete information about his background and*current situation. Any letter from the branch office*concerning the child molester should be photocopied or*sent to the new congregation. However, the new*congregation should be clearly informed of any*restrictions imposed by the branch office. A copy*of the letter of introduction should to sent to the*branch office.”

Så äldste eller andra inom JV verkar inte ha samma tystnadsplikt som präster inom Svenska Kyrkan har.

Nej, inte samma, men äldste har ingen skyldighet att polisanmäla så fort dom får höra om sexuella övergrepp eller annat.

Nämn någon annan församling, organisation eller myndighet som ha anmälningsplikt, förutom polis, skola, hälso- och sjukvård.

Varför vill man att Jehovas vittnen ska ha denna anmälningsplikt?

Och på grund av att Jehovas vittnen inte är tvungna att polisanmäla, så har man förvrängt detta till att Jehovas vittnen skyddar pedofiler.

Kan du se det orättvisa i dessa anklagelser? Kan du se att man förvränger/ljuger om Jehovas vittnens avsikter med saker och ting?
Citera
2024-03-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Deras behandling av före detta medlemmar som varit döpta, är väldigt kristusolikt,

Vad är din tolkning av vad Jesus säger här, om inte att sluta upp med att umgås med bröder som vägrar omvända sig från sina synder:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. "
(Matt 18:15-17 Bibel2000)

Talar Jesus inte här om konsekvenser för en broder som inte lyssnar?

Jehovas vittnen följer vad Jesus säger här, och om man följer det Jesus säger, så kan det väl inte vara "kristusolikt"?
Senast redigerad av ttsp 2024-03-12 kl. 14:36.
Citera
2024-03-12, 17:29
Medlem
Smekarn87s avatar
Dom verkar ha fett med pengar i alla fall om man tittar på bilarna utanför deras rikessalar.
Citera
2024-03-12, 19:46
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är din tolkning av vad Jesus säger här, om inte att sluta upp med att umgås med bröder som vägrar omvända sig från sina synder:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. "
(Matt 18:15-17 Bibel2000)

Talar Jesus inte här om konsekvenser för en broder som inte lyssnar?

Jehovas vittnen följer vad Jesus säger här, och om man följer det Jesus säger, så kan det väl inte vara "kristusolikt"?

Detta har absolut ingenting om att behandla sin egen familj illa om de väljer att lämna. Det står ingenting om den personer väljer att omvända sig senare. Enligt JV är ju den personen "död" för dem. JV:s stora pedofilskandal visade också att många som begår grova synder kommer undan med det inom kyrkan.
Citera
2024-03-12, 20:09
Medlem
Citat:
Detta har absolut ingenting om att behandla sin egen familj illa om de väljer att lämna.

Vad handlar då skriftstället om?

Citat:
Det står ingenting om den personer väljer att omvända sig senare. Enligt JV är ju den personen "död" för dem.

En utesluten person kan vända om från sin synd och bli återupptagen i församlingen, och är då välkommen tillbaka som en broder eller syster, visste du inte om detta?

Men så länge personen fortsätter med att synda, så betraktas personen som en "tullindrivare" eller "hedning", alltså att man umgås inte med personen på liknande sätt som judar inte umgicks med tullindrivare och hedningar på den tiden då Jesus gav exempel på hur man ska agera med en broder som inte vill lyssna till församlingen.

Citat:
JV:s stora pedofilskandal visade också att många som begår grova synder kommer undan med det inom kyrkan.

Om man begår synder, grova eller inte, och vägrar att omvända sig från synden, så blir man utesluten oavsett om det handlar om pedofili eller rökning, och man är lika välkommen tillbaka om man slutar upp med synden och visar ånger, oavsett om det handlar om pedofili eller rökning.

Detta förvränger man. Man visar upp exempel med rökare som utesluts, och pedofiler som inte utesluts, men man berättar inte att rökaren inte ångrar sig och vänder om, medans pedofilen ångrar sig och vänder om, och slutar upp med synden.

Man behandlar alla slags synder på samma sätt, helt enligt Jesu ord.

Om sedan svenska rättsväsendet vill sätta personen i fängelse på grund av att personen brutit mot svensk lag, så har Jehovas vittnen inget emot. Detta har man också förvrängt.
Senast redigerad av ttsp 2024-03-12 kl. 20:13.
Citera
2024-03-12, 20:18
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vad handlar då skriftstället om?

En utesluten person kan vända om från sin synd och bli återupptagen i församlingen, och är då välkommen tillbaka som en broder eller syster, visste du inte om detta?

Men så länge personen fortsätter med att synda, så betraktas personen som en "tullindrivare" eller "hedning", alltså att man umgås inte med personen på liknande sätt som judar inte umgicks med tullindrivare och hedningar på den tiden då Jesus gav exempel på hur man ska agera med en broder som inte vill lyssna till församlingen.

Om man begår synder, grova eller inte, och vägrar att omvända sig från synden, så blir man utesluten oavsett om det handlar om pedofili eller rökning, och man är lika välkommen tillbaka om man slutar upp med synden och visar ånger, oavsett om det handlar om pedofili eller rökning.

Detta förvränger man. Man visar upp exempel med rökare som utesluts, och pedofiler som inte utesluts, men man berättar inte att rökaren inte ångrar sig och vänder om, medans pedofilen ångrar sig och vänder om, och slutar upp med synden.

Man behandlar alla slags synder på samma sätt, helt enligt Jesu ord.

Om sedan svenska rättsväsendet vill sätta personen i fängelse på grund av att personen brutit mot svensk lag, så har Jehovas vittnen inget emot. Detta har man också förvrängt.

Jesus umgicks med t ex tullindrivare och samarier (som judar ansåg som hedningar). Visste du inte det? Hur vet man att någon person har omvänt sig om de betraktar personen som "död" och inte vill ha något med personen att göra?

Detta är en av de saker som JV missförstår, och gör det värre för sig själva. Hade inte JV missförstått så mycket hade den kyrkan varit betydligt mer populär.
Citera
2024-03-12, 20:30
Bannlyst
Gammelfarmor var Jehovas vittne, fast hon uppenbart var intelligent. Hon var dotter till en smed på Stångenäset i norra Bohuslän och hade bara sexårig folkskola men hade ändå lärt sig hyfsad engelska och tyska. Å andra sidan har svenskar allmänt högt på IQ-tester men tror ändå på nästan vilka lögner som helst som staten hittar på.
Citera
2024-03-12, 20:33
Avslutad
Om man börjar gå på Jehovasmöten och vill vara med, hur lång tid tar det innan dom börjar kräva pengar av en?
Citera
2024-03-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Om man börjar gå på Jehovasmöten och vill vara med, hur lång tid tar det innan dom börjar kräva pengar av en?

De kräver aldrig pengar, det är alltid frivilligt att lämna bidrag eller donationer.
Citera
2024-03-12, 20:37
Medlem
Citat:
Om det är lögner, förvrängningar, personangrepp så är det inte saklig kritik.

Jag påstår inte att det alltid är så, eller att alla vittnen sysslar med detta. Men jag har emellanåt sett att vissa vittnen gärna kläcker ur sig då och då att folk ljuger och förvränger.

Kanske är det bara missförstånd i vissa fall. I andra fall kan man fråga vad som är lögn eller förvrängning, för att få korrekt information. Men man får inget svar på det. Så vissa verkar bara komma med anklagelser som de inte kan backa upp.

Men jag tror inte att allt negativt som skrivs om JV är lögner eller förvrängningar. Vissa saker uppfattar jag som fördomar istället, eller som saklig kritik. Även om vissa vittnen verkar uppfatta allt eller det mesta negativa som skrivs om JV som lögner och förvrängningar.

Citat:
Har du någon förståelse för varför dom slutade att vara aktiva? Det har inget med att dom inte kan svara för sig, återigen skulle det vara anklagelser om motiv och avsikter till varför man inte längre är aktiv på forumet.

Har du någon förståelse för att Jehovas vittnen överhuvudtaget inte vill vara aktiva på olika forum?

Återigen, det har inget att göra med att Jehovas vittnen inte skulle kunna svara för sig eller försvara sig, och det har inget med att göra att Jv:s ledning vill hindra att medlemmar tar del av kritik mot organisationen. Återigen, det är förvrängningar av Jehovas vittnens avsikter till att inte befinna sig på olika forum.

Har faktiskt ingen aning om varför de slutade vara aktiva här. Det ena vittnet som jag nämnde, det var ett döpt vittne som senare blev overksam. Så åtminstone där kan jag gissa att personen tappade intresset för allt som har med JV att göra. Inklusive diskutera på nätet. Men jag vet faktiskt inte.

Kan tro att JV håller sig borta från forum etc av huvudsakligen två skäl (antingen det ena eller båda):

1. De möter en del otrevliga människor etc, och vill slippa det negativa som skrivs.
2. De vill undvika sådant som kan uppfattas som andlig fara. Det kan tex hända att man stöter på uteslutna och avfällningar, eller avfällig propaganda/tankar.

Citat:
Varför kräver du att jag ska vara fullkomlig?

Jag kräver inte det utav någon.

Citat:
Försäljare är otroligt mycket mer påträngande. Jehovas vittnen har inget intresse av att tvinga människor eller vara påträngande. Man vill bara ha ett uppmuntrande samtal med människor även om många inte visar intresse av att samtala och resonera. Om man säger att man inte vill samtala med en medmänniska, så ska Jehovas vittnen respektera detta. Men självklart finns det undantag även hos Jehovas vittnen.

Jag har inga dåliga erfarenheter av besök från JV. Jag har pratat med dem när de har kommit förbi.

Problemet är nog sällan hur de beter sig, folk brukar tycka att JV är trevliga människor. Det handlar snarare om att folk gärna vill avstå från religiösa besök, skulle inte spela någon roll om det var JV eller andra som kom för att predika/missionera. Det är en helt annan sak.

Citat:
Nej, det var bara för att belysa att det finns andra som inte polisanmäler. Och man skulle kunna förvränga det på det sättet att prästers avsikter att inte polisanmäla när dom får höra ett barn vittna om att den blivit sexuellt utsatt, är på grund av att präster inte vill att det ska komma fram, att dom vill tysta ner det. Återigen kommer du ihåg, påståenden om människors avsikter.

Nej, inte samma, men äldste har ingen skyldighet att polisanmäla så fort dom får höra om sexuella övergrepp eller annat.

Nämn någon annan församling, organisation eller myndighet som ha anmälningsplikt, förutom polis, skola, hälso- och sjukvård.

Varför vill man att Jehovas vittnen ska ha denna anmälningsplikt?

Och på grund av att Jehovas vittnen inte är tvungna att polisanmäla, så har man förvrängt detta till att Jehovas vittnen skyddar pedofiler.

Jag tycker dock inte att man kan jämföra tex svenska kyrkan och Jehovas vittnen. Biskop och präst har vid enskild själavård och bikt absolut tystnadsplikt.

Finns ett undantag, vad jag kan se:

”Om en person i bikt eller själavård talar om skadliga eller brottsliga handlingar och det finns risk för upprepning, behöver biskopen/prästen använda de möjligheter som finns för att få personen att ta ansvar för sina handlingar och upphöra det skadliga beteendet. Om det framkommer att ett brott planeras finns en skyldighet att varna den som hotas av brottet eller att kontakta polis, utan att röja identiteten på den som gett uppgifterna.”

Men eftersom svenska kyrkan har barn- och ungdomsverksamhet så gäller anmälningsskyldighet i övrigt.

Källa: https://www.svenskakyrkan.se/anmalningsskyldighet-och-tystnadsplikt

När det gäller Jehovas vittnen så handlar det inte bara om anmälningsskyldigheten. Det är ganska vanligt att folk tycker att JV skyddar pedofiler på grund av regeln som kräver två vittnen. Det är rätt ovanligt att våldtäktsmän och pedofiler erkänner sina gärningar, så det saknas ofta två vittnen (det ena vittnet är ju offret).

JV har väl kvar sina dömande kommittér? I sådana fall gäller ju tvåvittnesregeln där också, och det finns ju sällan två vittnen. Men fallen läggs ner om det inte finns tillräckligt med vittnen.

Åtminstone förr var det rätt vanligt att det aldrig polisanmäldes av olika anledningar. Kan tex handla om att vissa vittnen håller sig borta från myndigheter och världen så mycket som möjligt. Däremot att man berättade det för äldste som tog det vidare till dömande kommitté.

Förr kunde det heta att man fick polisanmäla det, men folk uppmanades att inte göra det. Då det var bättre att hålla det inom församlingen och låta en dömande kommitté ta hand om det. Vad jag har hört. Sedan ändrade det tydligen i äldstehandboken så att det numera är tillåtet med polisanmälan vid sexuella övergrepp på barn. Men jag vet inte hur vanligt det är.

I vilket fall som helst, att JV anklagas för att skydda pedofiler handlar inte endast om äldste och huruvida de polisanmäler eller inte.
Senast redigerad av Amberfly 2024-03-12 kl. 21:00.
Citera
2024-03-12, 20:40
Avslutad
Citat:
De kräver aldrig pengar, det är alltid frivilligt att lämna bidrag eller donationer.

Det har jag väldigt svårt att tro på. Menar du att jag skulle kunna vara med i JV i, säg 10 år utan att betala en krona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in