2024-03-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Japp, all stress åldrar och förstör kroppen. Därför får man försöka läka sig från grunden.
Ja olanzapin gör det. Även benso och lyrica.
Har en känsla av att du är en man? Ditt testosteron påverkas kraftigt negativt av medicinerna vilket absolut inte är bra heller.

ADHD, asperger, tvångssyndrom, GAD, depression, insomnia. Läkarna ville även sätta bipolär ett tag men sedan var det stopp på det där. Jag insåg att jag var feldiagnostiserad och fick bara piller efter piller.
Idag är jag helt frisk och slipper deras vidriga ”medicin”. Jag har mina upp och nedgångar som alla människor. Att vara människa innebär att lida på olika sätt. Man har ett eget ansvar att läka sig själv och ingen kommer att hjälpa en eller bry sig om en. Många har sett igenom psykiatribluffen nu med deras diagnoser och gifter.

Jag har haft för mycket mediciner för att lista. 5 olika SSRI, mirtazapin, valdoxan, quetiapin, diverse benso, , risperdal, imovane, propavan, voxra, Ritalin, concerta, elvanse.

Inte allt på samma gång. Ditt fall är extremt och du är övermedicinerad. Hade inte jag varit skeptisk och börjat tänka själv hade jag också slutat upp som du med massa preparat. Hade aldrig blivit frisk som jag är idag.

Du måste inse att psykiatrin orsakar kronisk psykisk ohälsa och skadar människor i längden.

Hur funkar det att jobba med alla dem diagnoserna? Nu har jag själv diagnoser men ändå. Är det så illa att jag är övermedicinerad, jag menar det är ju många här som tar olika läkemedel som psykofarmaka
Citera
2024-03-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Jag har haft LPT i 20 år, om jag var din läkare hade jag satt in max dos Alimemazin även känd som Theralen och sen 1.8 Cisordinol. Sen nåt vid behov jag vet inte allt, kanske inderal eller iktrorivil. Det du har låter som skadligt, dels för mycket dels för skräpiga konkonkter.

Vad är LPT? Varför Theralen och Cisordinol? Jag fattar inte men alla säger att det jag tar varje dag är skadligt, på vad sätt är mina mediciner skadliga? Är det förkrympt hjärna ?
Citera
2024-03-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Hade jag fått mixtra fritt med din läkemedelslista hade den sett ut som följande:

Stående:
Venlafaxin + Mirtazapin.

Vid behov:
Stesolid.
Propranolol.

Varför Venlafaxin, har hört att om den inte funkar så är utsättningen är fruktansvärd. Blir man inte vara trött av Mirtazapin likt sömnmedicin?
Citera
2024-03-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Hur funkar det att jobba med alla dem diagnoserna? Nu har jag själv diagnoser men ändå. Är det så illa att jag är övermedicinerad, jag menar det är ju många här som tar olika läkemedel som psykofarmaka

Jag har inga problem längre så jag antar att diagnoserna var tillfälliga eller felaktigt ställda.
Ja det är tyvärr många som tar psykofarmaka idag men väldigt få är såpass hårt medicinerade som du är.
Psykofarmakaförskrivning är alldeles för normaliserat idag och förstör människors liv. Men det är ingen idé jag skriver mer om det. Jag märker att du litar på sjukvården så du får helt enkelt fortsätta så och se det med egna ögon.
Citera
2024-03-12, 14:56
Medlem
Citat:
Jag har inga problem längre så jag antar att diagnoserna var tillfälliga eller felaktigt ställda.
Ja det är tyvärr många som tar psykofarmaka idag men väldigt få är såpass hårt medicinerade som du är.
Psykofarmakaförskrivning är alldeles för normaliserat idag och förstör människors liv. Men det är ingen idé jag skriver mer om det. Jag märker att du litar på sjukvården så du får helt enkelt fortsätta så och se det med egna ögon.

Ok. Visste inte att min medicinering ansågs ovanlig eller överdriven, även om jag själv börjar tänka efter om jag är övermedicinerad. Blir lite skrämd av allt jag fått veta om permanenta skador osv. Tex Olanzapin är antipsykotika men den har effekt på min ångest. Innebär det att jag har psykotisk läggning??
Citera
2024-03-12, 14:58
Medlem
Hörni, undrar en sak. Som vi alla vet är Olanzapin/Zyprexa ett antipsykotika alltså neuroleptika. Jag fick den utskriven mot ångest. Eftersom den lugnar mig lite och på min ångest. Innebär det att jag har en psykotisk läggning??
Citera
2024-03-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettminustre
Sertralin, Voxra, Lamotrigin och Propranolol används ofta för att behandla ångest OCH depression. Varför tar du alla 4 av dessa och inte bara 1?

Lyrica används för att behandla neuropatisk smärta och vissa typer av epilepsi. Varför har du det utskrivet?

Olanzapin kan användas vid psykotiska tillstånd. Har du/haft psykos? Eller så får du det senare med tanke på denna cocktail!

Stesolid (Diazepam) används för att behandla ångest och kan vara beroendeframkallande vid långvarig användning.

Real talk:

Jag tänker inte sitta här och förklara vad du ska eller inte ska proppa i dig. Det är ditt ansvar att ta reda på! Jag ser dina ord som redan hjälplös och handfallen! Hur kan en läkare lyckas övertyga någon att ta alla dessa preparat varje morgon utan vidare eftertanke om biverkningar? Tar du inte dig själv på allvar? Du måste vårda din kropp och din hjärna! Du förser dig själv med onaturligt starka och giftiga preparat!

Vill du förbli en halvinbakad grönsak för resten av ditt liv eller vill du kämpa för ditt mående? Ta ansvar över dig själv? Ingen annan än du kan ta tag i dig själv! Att gapa stort med läkarens "goda" ordination ger dig ingen klapp på axeln! Din övertro på läkare och deras intentioner behöver ses om! Ju mer skit dom skriver ut till dig, desto mer zombie! Och desto mer beroende av sjukvården! Desto mer pengar till dom!

Ingen kommer att kunna "rädda" dig från dig själv och livets alla känslolägen, motgångar, tankar och hinder. Inget piller kan rädda dig från att må dåligt i livet! Vem är det du flyr ifrån? Ditt mående? Vi är alla där, kämpar för oss själva! Du och bara du kan hjälpa dig själv på riktigt! Börja tänk själv först innan du "överlämnar" tänket åt en girig läkare!

Se om dina rutiner, ditt JAG.
Börja med hälsosamma rutiner. Ingen har dött av att vara hälsosam!

Sertralin för depression som påverkar serotonin. Voxra för depression som påverkar dopamin och noradrenalin som ska göra mig piggare. Lamotrigin som stämningsstabiliserande uppåt och nedåt. Propanolol för hjärtklappning vid ångest.
Lyrica har indikation generaliserad ångest också. Min ångest äter upp mig inifrån.
Olanzapin skrev läkaren ut efter egen rekommendation för min ångest. Eftersom den hjälper innebär det att jag har psykotiska drag??
Citera
2024-03-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ok. Visste inte att min medicinering ansågs ovanlig eller överdriven, även om jag själv börjar tänka efter om jag är övermedicinerad. Blir lite skrämd av allt jag fått veta om permanenta skador osv. Tex Olanzapin är antipsykotika men den har effekt på min ångest. Innebär det att jag har psykotisk läggning??

Nej antipsykotiska läkemedel förskrivs mot ångest ibland vilket är helt felaktigt. Det är en så kallad off-labelförskrivning.
Pga att preparaten dämpar hela nervsystemet så blir man lugnare. Alla blir lite avtrubbade/lugna av det.
Det är absolut det första preparat du bör sätta ut då det är mest skadligt.

Finns lindrigare mediciner såsom mirtazapin som är effektiva. Har du någonsin provat det?
Kan kombineras med SSRI.
Har du bipolär diagnos? Får du psykotiska episoder? Problemet med att ha en sån stor cocktail av mediciner som du har är att du inte vet vad som gör vad och alla preparat interagerar med varandra. Det är något man absolut vill undvika.
Senast redigerad av Sockerflickan 2024-03-12 kl. 17:23.
Citera
2024-03-12, 17:24
Medlem
Citat:
Nej antipsykotiska läkemedel förskrivs mot ångest ibland vilket är helt felaktigt. Det är en så kallad off-labelförskrivning.
Pga att preparaten dämpar hela nervsystemet så blir man lugnare. Alla blir lite avtrubbade/lugna av det.

Så det är en dämpning i nervsystemet som lindrar schizofreni och psykoser samt ångest? Är inte Lyrica farligare vad gäller beroendepotential och att man måste höja dosen hela tiden för att dämpa ångesten? Den känns mer farlig än Olanzapin men jag kan ha fel
Citera
2024-03-12, 17:28
Medlem
Citat:

Finns lindrigare mediciner såsom mirtazapin som är effektiva. Har du någonsin provat det?
Kan kombineras med SSRI.
Har du bipolär diagnos? Får du psykotiska episoder? Problemet med att ha en sån stor cocktail av mediciner som du har är att du inte vet vad som gör vad och alla preparat interagerar med varandra. Det är något man absolut vill undvika.

Jag har förutom depressioner, gad, social fobi även Aspergers. Jag har ssri Sertralin men den känns rätt kass. Skulle gärna byta och testa escitalopram. Mirtazapin verkar vanlig men blir man inte väldigt trött av den? Hur är den i jämförelse med Olanzapin mot ångest?
Citera
2024-03-12, 17:28
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Varför Venlafaxin, har hört att om den inte funkar så är utsättningen är fruktansvärd. Blir man inte vara trött av Mirtazapin likt sömnmedicin?

Venlafaxin används mot ångestsyndrom. Själva utsättningen kan vara jobbig, som flera andra psykofarmaka. Ja mirtazapin används bland annat för sin sömngivande effekt, men den har också anxiolytisk effekt. Du tar ju olanzapin som också har en sederande effekt. Sen är det ju så klart dosberoende.
Kombinationen Venlafaxin & Mirtazapin kallas för California rocket fuel i staterna.
Citera
2024-03-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Venlafaxin används mot ångestsyndrom. Själva utsättningen kan vara jobbig, som flera andra psykofarmaka. Ja mirtazapin används bland annat för sin sömngivande effekt, men den har också anxiolytisk effekt. Du tar ju olanzapin som också har en sederande effekt. Sen är det ju så klart dosberoende.
Kombinationen Venlafaxin & Mirtazapin kallas för California rocket fuel i staterna.

Ok tack för svar. Så Olanzapin i jämförelse med Mirtazapin mot ångest, vilken skulle du säga är den bästa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in