2024-03-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Märker att ingen tagit upp kost, träning och social situation, och det har knappast dina läkare heller. De lyssnar snällt på dina problem och skickar iväg dig med ett nytt recept. De vågar inte heller trappa ut någon medicin, du kanske mår tillfälligt sämre och det vore indirekt att säga att en kollega haft fel. Och att börja predika kostråd och träning eller att du är ensam/har en kass partner/jobbigt jobb vore inte pk, så lättast att bara ge ett nytt recept på nåt som kanske funkar eller inte, så är du och problemet ur världen för dem.
Jag åt själv en liknande cocktail, men sen flyttade jag och bytte jobb och slutade med alla på en gång tvärt. Inget jag rekomenderar, men när utsättningssymptomen släppte var det lätt värt det.

Jag kommer aldrig kunna sluta med alla mediciner. Något i huvudet är ”fel” och måste medicinerad för att bli halvt någorlunda lite normalt fungerande. Men det har blivit många mediciner
Citera
2024-03-11, 17:39
Medlem
Citat:
Visst behövs medicin vid riktig psykisk sjukdom, men det skrivs ut till höger och vänster för helt normala greijer som att vara lite ledsen eller nervös ibland. Och så finns det en massa riktlinjer som strular till det, har en medicin missbrukspotential så undviker man den oavsett om patienten har missbruk eller inte. I somras var det en läkare som erbjöd mig neuroleptika då jag klagade på att jag sovit lite dåligt på sistone, jag ville inte ens ha hjälp med det utan bara konstaterade att det kan vara därför mitt blodtryck var högre än vanligt.

En läkare rekommenderade neuroleptika Olanzapin mot ångest som jag äter. Samtidigt har jag Lyrica mot ångest
Citera
2024-03-11, 17:41
Medlem
Citat:
...men fortfarande i mindre grad än folk som inte gör det, bevisligen. Ingen har riktigt övertygande lyckats motbevisa "En sund själ i en sund kropp" än så länge. Det är där man borde börja i alla fall, innan man tar till mediciner som gör en passiv och fet. Effekten av mycket psykofarmaka äe högst marginell, och speciellt sedan serotonin-obalans hypotesen visade sig vara fel för något år sedan är det konstigt att ssri-preparat fortfarande används.

Hur har ssri bevisats inte stämma? Höjer det inte serotonin? Jag äter 100mg Sertralin varje dag och gjort i 15 år!! Första medicinen jag fick utskrivet och sedan byggts på
Citera
2024-03-11, 17:42
Medlem
Citat:
...men fortfarande i mindre grad än folk som inte gör det, bevisligen. Ingen har riktigt övertygande lyckats motbevisa "En sund själ i en sund kropp" än så länge. Det är där man borde börja i alla fall, innan man tar till mediciner som gör en passiv och fet. Effekten av mycket psykofarmaka äe högst marginell, och speciellt sedan serotonin-obalans hypotesen visade sig vara fel för något år sedan är det konstigt att ssri-preparat fortfarande används.

Jag är passiv och börjar bli fet. Undrar om mina mediciner är boven i dramat
Citera
2024-03-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Ja TS verkar vara en av "offren" för utskrivning av mediciner utan korrekt vård då hen inte ska behöva äta en massa mediciner ändå må dåligt. En viss självskattad förbättring är inte detsamma som att medicinerna verkligen hjälper. Jag syftar på att medicinerna generellt alltid ger någon känsla av förbättring då de verkar kemiskt. Är det inte en påtaglig förbättring är något i behandlingen fel och byter man inte ut medicinen så bör man iallafall se till resten av vårdbehovet.

Ja psykvården vet att jag mår dåligt men jag ska ta mina mediciner för finns inga läkarstudent eller terapi pga överbelastning. Senast var det en annan läkare som sa att Cymbalta kanske vore något att testa…
Citera
2024-03-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Ja. Mediciner är långsiktigt inte bra om de inte fungerar.
Hur många vårdbelastande kvinnor är inte det av just det skälet att medicinerna verkar genom att främst ta bort hämningar ? Det finns såklart ett samband mellan så kallad "borderline"- problematik och psykiatrins läkemedel.

Det är känt att medicinerna kan trigga självmord när patienternas hämningar släpper innan den antidepressiva effekten kommer från läkemedel mot depressioner men jag är övertygad om att många och då framförallt kvinnor är vårdskada de och har självskadebeteenden som framkallats av mediciner.

Men det är något läkare inte vill erkänna. I framtiden kommer nog människor se att jag får rätt i min analys av vad som pågår inom den psykiatriska vården och att många blir sjuka via den.

Menar du att medicinerna är anpassade för kvinnor med borderline? Finns ju män med som behöver hjälp och vård. Funkar inte kvinnomediciner på män också??
Senast redigerad av AcuteAppendictis 2024-03-11 kl. 17:56. Anledning: Stavfel
Citera
2024-03-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja Lyrica är ju rätt så kraftigt ångestdämpande.

På den listan återfinns 4 antidepressiva som kunde ha kapats ner till en, Lyrica mot ångest, stesolid vid behov samt väck med stämningstabiliserande (om vederbörande inte är bipolär) och antipsykotikan (Olanzapin) som inte dämpar ångest ett skit utan är till för att medicinera just psykos.

En medicin mot depression, en mot ångest samt en vid behov hade räckt gott och väl.

Vilken antidepressiv som funkar bäst får man dock prova sig fram till.

Jag upplever inte att Lyrican är fantastisk på något sätt mot min ångest. Brukar folk bli hjälpta av Lyrica? Hur höga doser pratar vi om. Inte missbrukare utan vanliga människor
Citera
2024-03-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag tar 6 olika psykofarmaka o det funkar, jag är fri från ångest numera. Hade 7 st innan men skippade Melatoninet.

Visst skulle man vilja bli fri från resten också, men jag har inga biverkningar av de, o räknar med att jag kan äta dom livet ut. Har provat nästan alla mediciner som finns o kommit fram till att min cocktail hjälper bra.

Men ingen medicin kommer ens i närheten av hur jag blev bättre när jag la om mina sömnvanor, alkoholvanor och matvanor.

EDIT: Har varit dålig sen 1996, men för 3 år sen (när jag gjorde mina förändringar) så släppte äntligen depression, efter 25 år.

Vilka mediciner äter du varje dag?
Vad ändrade du för 3 årsedan som gjorde dig fri från depression?
Citera
2024-03-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Prova om du kan bli av med voxran o sertralinet iaf, utan att deppa ihop. Lyricas avtändning skulle jag inte önska min värsta fiende så håll kvar på den så länge du kan.. :-)

Tog själv 2000mg lyrica om dan innan det blev narkotikaklassat, hooohheeee heroin är lättare att sluta med.

Men både voxra och sertralin är antidepressiva!? Då lär jag om något bli sjukt deprimerad eller??
Hur fick du tag u så höga doser Lyrica?
Citera
2024-03-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belite
Jag äter också mycket psykofarmaka. Jag har gått upp 30:kg och fått en massa biverkningar av medicinen. Jag är oxå personlighetsförändring vad vilket är sjukt jobbigt. Ett tag åt jag över 300 tabletter i månaden. Läkemedelsföretag har tjänat en förmögenhet på mig

Jag har gått upp 20kg senaste 10 åren.
Citera
2024-03-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Jag kommer aldrig kunna sluta med alla mediciner. Något i huvudet är ”fel” och måste medicinerad för att bli halvt någorlunda lite normalt fungerande. Men det har blivit många mediciner

Det där är högst troligt fel. Psykiatrin älskar att sprida den där myten om en permanent kemisk obalans i hjärnan som behöver medicinering livet ut. Det är otroligt lätt att fastna i det tankesättet och när man fastnat med en rad olika psykofarmaka har man verkligen skapat en svår obalans i kropp och hjärna.

Jag var ett levande apotek också ett tag i livet och fick höra att jag aldrig kan bli fri mediciner. Jag åt psykofarmaka i ca 15 år. Idag har jag absolut ingenting mer än lite melatonin för sömnen. Jag har haft grova problem med både sömn, ångest, ocd och depression. Det enda som är kvar i viss mån är katastroftänk. Det går att hantera på olika sätt.
Citera
2024-03-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Det där är högst troligt fel. Psykiatrin älskar att sprida den där myten om en permanent kemisk obalans i hjärnan som behöver medicinering livet ut. Det är otroligt lätt att fastna i det tankesättet och när man fastnat med en rad olika psykofarmaka har man verkligen skapat en svår obalans i kropp och hjärna.

Jag var ett levande apotek också ett tag i livet och fick höra att jag aldrig kan bli fri mediciner. Jag åt psykofarmaka i ca 15 år. Idag har jag absolut ingenting mer än lite melatonin för sömnen. Jag har haft grova problem med både sömn, ångest, ocd och depression. Det enda som är kvar i viss mån är katastroftänk. Det går att hantera på olika sätt.

Mår du bättre utan mediciner än med? Jag har ätit mediciner i 15 år med men jag är på något sätt psykiskt fel och obalans i hjärnan har jag har de sagt. Såsom folk har diabetes eller andra sjukdomar och behöver medicin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in