2024-03-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid
Det är normalt för psykiatripatienter.

Min åsikt är att ni vårdskadas och inte ska äta en massa mediciner och samtidigt fortsätta må dåligt.

Jag äter Quetiapin för att sova. Har erbjudits att byta el diskutera byte då den inte fungerar optimalt men den fungerar bättre än de som inte fungerar alls.

Så det är inte mirakel när man har problem av något slag, som sker men mediciner ska alltid ge långvarig positiv effekt vilket jag då t.ex anser att Quetiapin har på min sömn då jag somnar varje kväll av den. Sedan är negativ bieffekt att jag blir mindre skarp kognitivt men sömnen är ändå såpass bra att det väger över.

Stesolid vid behov har jag sedan och det har inneburit en otroligt stark påverkan på all psykisk ohälsa jag led av förr då jag har utsatts för mycket trauman och var svårt ångestsjuk. Den är lite för svag för min ångest men håller i sig tillräckligt länge för att helt hålla all psykisk ohälsa på avstånd. Det tog några år innan den brutit ner ångesten och är endast en behovs medicin och ingenting man kan äta dagligen. Därför skulle jag plocka in något annat om jag behövt, t.ex Atarax (vilket inte är i närheten av likadan medicin men ej beroendeframkallande och ej så skadligt som tyngre mediciner).

Så allt handlar om vilka sjukdomar eller tillstånd du lider av. Det är fullt normalt att var och varannan med psykiska problem äter 5-8 mediciner. Det anser jag visar på vilken inkompetens som föreligger inom psykiatrin i Sverige. Du ska inte gå omkring och äta mängder av mediciner utan att tillfriskna eller ha ett mycket gott allmäntillstånd när det kommer till mående. Anser jag. Inte läkare.
Citera
2024-03-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Den sista meningen är nog något du får fundera över men jag kan säga som så här att inte en endaste psykiatriker som du haft vet vad dessa mediciner gör i kombination med varandra. Du äter sju olika mediciner som är receptbelagda. Det finns inget "vanligt" eller "normalt" med det.

Jag kan ju självfallet inte svara på varför du mår som du mår. Det vet nog ingen annan än du men om jag får lov att spekulera så är det för att din kropp/hjärna reagerar på omgivningen och för att korrigera den här reaktionen (socialfobi bla) så tar du medicin, och sedan ännu mer medicin för andra reaktioner. Du kommer ju hamna i ett helvete om du inte redan är där speciellt när du nu säger att du fortfarande mår dåligt trots denna digra cocktail av mediciner.

Nej, förr i tiden tog inte hälften livet av sig för att de flesta hade en gemenskap att falla tillbaka på. Man umgicks med vänner, man umgicks med familjen, man möttes och firade högtider tillsammans, man fanns i en större gemenskap och existerade inte som väldigt många gör idag - som atomiserade arbetare där samhället vision är att extrahera så mycket skatt som möjligt från alla individer och erodera folkgemenskapen. Så det är klart att väldigt många i Sverige känner att livet är meningslöst som leder till ångest etc.

Hur som helst så hoppas jag livet blir bättre för dig.

Jaså är det verkligen så att läkarkåren inte har en aning om hur läkemedlen faktiskt funkar ihop. Känns lite som en försökskanin. Finns det inga studier gjorda? Ja 7 receptbelagda och det har varenda läkare vetat när de skrivit ut och bytt ut läkemedel. Ingen har ifrågasatt mängden/antalet. Ingen info om biverkningar heller.
Citera
2024-03-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det är normalt för psykiatripatienter.

Min åsikt är att ni vårdskadas och inte ska äta en massa mediciner och samtidigt fortsätta må dåligt.

Jag äter Quetiapin för att sova. Har erbjudits att byta el diskutera byte då den inte fungerar optimalt men den fungerar bättre än de som inte fungerar alls.

Så det är inte mirakel när man har problem av något slag, som sker men mediciner ska alltid ge långvarig positiv effekt vilket jag då t.ex anser att Quetiapin har på min sömn då jag somnar varje kväll av den. Sedan är negativ bieffekt att jag blir mindre skarp kognitivt men sömnen är ändå såpass bra att det väger över.

Stesolid vid behov har jag sedan och det har inneburit en otroligt stark påverkan på all psykisk ohälsa jag led av förr då jag har utsatts för mycket trauman och var svårt ångestsjuk. Den är lite för svag för min ångest men håller i sig tillräckligt länge för att helt hålla all psykisk ohälsa på avstånd. Det tog några år innan den brutit ner ångesten och är endast en behovs medicin och ingenting man kan äta dagligen. Därför skulle jag plocka in något annat om jag behövt, t.ex Atarax (vilket inte är i närheten av likadan medicin men ej beroendeframkallande och ej så skadligt som tyngre mediciner).

Så allt handlar om vilka sjukdomar eller tillstånd du lider av. Det är fullt normalt att var och varannan med psykiska problem äter 5-8 mediciner. Det anser jag visar på vilken inkompetens som föreligger inom psykiatrin i Sverige. Du ska inte gå omkring och äta mängder av mediciner utan att tillfriskna eller ha ett mycket gott allmäntillstånd när det kommer till mående. Anser jag. Inte läkare.

Tack för svar. Jag lider av de jag nämnde dvs depression, ångest, social fobi och är spänd som en fiol i princip varje dag
Citera
2024-03-10, 19:02
Medlem
Citat:
Jaså är det verkligen så att läkarkåren inte har en aning om hur läkemedlen faktiskt funkar ihop. Känns lite som en försökskanin. Finns det inga studier gjorda? Ja 7 receptbelagda och det har varenda läkare vetat när de skrivit ut och bytt ut läkemedel. Ingen har ifrågasatt mängden/antalet. Ingen info om biverkningar heller.

Dom vet inte allt.. dyker alltid upp nya saker om alla mediciner och dess kombinationer. Och allt är en prövning framåt/individuellt. Vissa mediciner syns tydligt i datorn/vissa program som inte ska kombineras och ger ökad risk för biverkningar. Men desperation av symtom och mående leder till ibland övermedicinering som nödlösningar om man inte har tillgång till andra behandlingar.. psykiatrin är utformad idag för att du ska i största mån lösa dina problem själv, utifrån resurserna.

Vill bara påpeka att de inte är enkla saker även om det kanske är underförstått. Vissa kan tycka att man sitter på alla svar. Finns väldigt väldigt svårt sjuka individer med komplexa historier och sjukdomar.
Senast redigerad av rawjudge 2024-03-10 kl. 19:27.
Citera
2024-03-10, 19:04
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:

Om du läser bipacksedeln som följer med dina mediciner kommer du att se att precis varenda en av dina mediciner har flera biverkningar.

Och hur din medicin mot ångest reagerar i kombo med din medicin för X och Y när du tar 2 mg av medicin för X och 6 mg av medicin för Y + dina övriga mediciner. Det är helt omöjligt för dem att veta då det finns så otroligt många parametrar att ta hänsyn till.

Tänk dig själv att du lämnar in din bil för du märker att något inte är bra med den. Nästa vecka säger bilmekanikerna att felet är åtgärdat och du får tillbaka din bil. Men du märker att felet inte har blivit åtgärdat och du lämnar in bilen igen... Nästa vecka är felet åtgärdat säger bilmekanikerna men du märker att felet inte alls har åtgärdats.

Det är ju i den positionen du är nu. Du fortsätter att lämna in din bil till bilmekaniker som säger sig påstå veta vad felet är och hur det åtgärdas men det visar sig inte vara sant.
Citera
2024-03-10, 19:05
Avslutad
Be läkaren om Abilify och ge den en chans på ett par månader så ska du se att du nog kan plocka bort de mesta av dina nuvarande mediciner. Lycka till🙋‍♀️mvh medmänniska⚘
Citera
2024-03-10, 19:11
Medlem
Citat:
Jag har trott att man kan se på någon röntgen eller blodprov huruvida man har en kemisk obalans i hjärnan eller inte. Något ämne måste väl saknas eller några nervceller kopplade fel. Det verkar illa om man äter de mediciner jag gör

Kanske kan något prov tas i forskningsammanhang. men hjärnan är fortfarande till större delen outforskad.
Citera
2024-03-10, 19:13
Medlem
Det är inte till din hjälpa allt du tar. Du kommer så en jobbig period den dag du ska sluta med allt. Mitt råd är sluta med allt kanske någon stesolid vid behov bara. Kommer aldrig bli frisk av den kombon du äter, vill du sitta och äta 7 medesiner om dagen om 20 år med. Ändra inställning du kan ändra dig men du måste utsätta dig för saker och finna en väg att ändra din inställning i dit huvud. Ska det bli en förändring är det bara du som kan göra den.
Citera
2024-03-10, 19:18
Medlem
zombie-nations avatar
När jag hade mycket medicin användes varje till någonting. SSRI mot depression och OCD, benso mot panikångest. Det är det enda jag tar idag av psykmediciner. Men som mest tog jag även två olika sömnmediciner att varva med och ADHD-medicin.

Grejen är att jag mådde bra med dem. Hade aldrig tagit en massa utan att må bra. Jag letade länge efter rätt mediciner för jag vägrade ta mediciner som hjälpte bara lite.

Beroende på diagnos och vad man tidigare testat så verkar det inte vara en ideal medicinering. Är detta de sista medsen man testar och de funkat bäst kan jag förstå.
Citera
2024-03-10, 19:20
Medlem
zombie-nations avatar
Olanzapin och lamotrigin ska enbart skrivas ut mot schizofreni och bipolär, man kan tänka sig mot psykotisk depression och cyklisk depression med. Men inte mot ångest. Och att ge Voxra till en ångestpatient, nej.
Citera
2024-03-10, 19:22
Medlem
Tack för alla svar. Jag tar till mig alla råd jag och ska fundera hur jag ska göra. Nu vet jag inte vilken medicin som gör vad eftersom det är så många.
Citera
2024-03-10, 19:27
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid

Klart att du mår skit med det där på matsedeln varje dag.
Säkert har du gått upp i vikt av dessa mediciner också och mår extra dåligt för att du numera är en tjockis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in