Citat:
Det är normalt för psykiatripatienter.Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid
Min åsikt är att ni vårdskadas och inte ska äta en massa mediciner och samtidigt fortsätta må dåligt.
Jag äter Quetiapin för att sova. Har erbjudits att byta el diskutera byte då den inte fungerar optimalt men den fungerar bättre än de som inte fungerar alls.
Så det är inte mirakel när man har problem av något slag, som sker men mediciner ska alltid ge långvarig positiv effekt vilket jag då t.ex anser att Quetiapin har på min sömn då jag somnar varje kväll av den. Sedan är negativ bieffekt att jag blir mindre skarp kognitivt men sömnen är ändå såpass bra att det väger över.
Stesolid vid behov har jag sedan och det har inneburit en otroligt stark påverkan på all psykisk ohälsa jag led av förr då jag har utsatts för mycket trauman och var svårt ångestsjuk. Den är lite för svag för min ångest men håller i sig tillräckligt länge för att helt hålla all psykisk ohälsa på avstånd. Det tog några år innan den brutit ner ångesten och är endast en behovs medicin och ingenting man kan äta dagligen. Därför skulle jag plocka in något annat om jag behövt, t.ex Atarax (vilket inte är i närheten av likadan medicin men ej beroendeframkallande och ej så skadligt som tyngre mediciner).
Så allt handlar om vilka sjukdomar eller tillstånd du lider av. Det är fullt normalt att var och varannan med psykiska problem äter 5-8 mediciner. Det anser jag visar på vilken inkompetens som föreligger inom psykiatrin i Sverige. Du ska inte gå omkring och äta mängder av mediciner utan att tillfriskna eller ha ett mycket gott allmäntillstånd när det kommer till mående. Anser jag. Inte läkare.