2024-03-10, 17:59
Medlem
Jag säger som många andra här att den där cocktailen kommer inte göra dig frisk och symptomfri. Jag har arbetat inom psykiatrin och vet att läkarna gör det de kan göra, dvs skriva ut mediciner och hoppas på det bästa. Flertalet av medicinerna du har skulle jag definitivt inte ta, bla Olanzapin. I mitt arbete träffade jag en person som inte började må bättre förrän hen slutade med alla mediciner. Gick från sjukersättning ut i arbete och mår bra än idag. Hade innan hen slutade med medicinerna varit inlagd åtskilliga gånger inom slutenvården. Anledningen till att jag inte känner till fler sådana fall är för att de flesta slutar aldrig med medicinerna. De återkommer hela tiden till psykiatrin och hela tiden ordineras de ny medicin, oftast får man testa många olika innan något hjälper -om det överhuvudtaget hjälper. Mina råd till dig är att börja trappa ner medicinerna, ta dig ut i friska luften, börja med promenader, skriv dagbok, börja med yoga eller meditation. Jag ryser när jag tänker på det stora antalet människor som hålls fast inom psykiatrin med alla dessa mediciner.
Citera
2024-03-10, 18:04
Medlem
Det finns bra behandling mot ångest. Kolla om du kan träffa en kbt-terapeut. Mycket möjligt att du har PTSD och det finns bra riktade behandlingar mot det också men all KBT går ut på att man måste möta sin ångest så en cocktail av allsköns mediciner är inte önskvärt, särskilt inte bensodiazepiner.
Citera
2024-03-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Sorligt och höra. Tråkigt, då du verkligen hade behövt få bearbeta dom där demonerna från uppväxten. Ingen quick fix tyvärr. Såklart behövs lite fysisk aktivitet för att få till kemin i hjärnan också. Annars blir de bara medicin.

Men terapi är nödvändigt. Har du prövat? Personligen föredrar jag privat sådan men lite dyrt och ibland otillgängligt.

Tyvärr har jag aldrig fått bearbeta det men nu känns det passé att samtala om med någon kurator eller liknande. Förlitat mig på medicinerna som de skriver ut men har börjat fundera på vad jag stoppar i mig eftersom jag inte mår bättre.
Jag har ingen ork till att söka privat
Citera
2024-03-10, 18:05
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Men så var det väl så också att hälften tog livet av sig eller mådde totalt skit, innan psykofarmaka uppfanns? Vad är inte normalt i det jag äter? Alla är väl ändå vanliga läkemedel? Om läkarna skriver ut dessa så är det ju för att hjälpa min hjärna att bli ”normal” eller har jag missat något? Varför är inte de här medicinerna bra för min hjärna om jag mår skit utan mediciner? Mår iof inte bra nu heller men..

Den sista meningen är nog något du får fundera över men jag kan säga som så här att inte en endaste psykiatriker som du haft vet vad dessa mediciner gör i kombination med varandra. Du äter sju olika mediciner som är receptbelagda. Det finns inget "vanligt" eller "normalt" med det.

Jag kan ju självfallet inte svara på varför du mår som du mår. Det vet nog ingen annan än du men om jag får lov att spekulera så är det för att din kropp/hjärna reagerar på omgivningen och för att korrigera den här reaktionen (socialfobi bla) så tar du medicin, och sedan ännu mer medicin för andra reaktioner. Du kommer ju hamna i ett helvete om du inte redan är där speciellt när du nu säger att du fortfarande mår dåligt trots denna digra cocktail av mediciner.

Nej, förr i tiden tog inte hälften livet av sig för att de flesta hade en gemenskap att falla tillbaka på. Man umgicks med vänner, man umgicks med familjen, man möttes och firade högtider tillsammans, man fanns i en större gemenskap och existerade inte som väldigt många gör idag - som atomiserade arbetare där samhället vision är att extrahera så mycket skatt som möjligt från alla individer och erodera folkgemenskapen. Så det är klart att väldigt många i Sverige känner att livet är meningslöst som leder till ångest etc.

Hur som helst så hoppas jag livet blir bättre för dig.
Citera
2024-03-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Flera av medicinerna du nämnde har som biverkning saker som ökad ångest, och yrsel.

De jag vet på rak arm är sertralin, voxra och lyrica som jag sett konkreta exempel på att folk mår piss av och fått ökad ångest istället för det motsatta.

Det är ångesten jag vill bekämpa med hjälp av mina mediciner och Voxra och Lyrica är de senast tillagda. Du menar att de snarare ger mer ångest? Hur höga doser pratar vi om nu?
Citera
2024-03-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Själv har jag melatonin, pregabalin, cisordinol, alimemazin (tar en betydligt lägre dos än min läkare förskrivit med dennes goda minne) och cipramil.

Tycker att ett problem är att jag blir så seg i skallen av dem. Ska träffa min läkare om ett par veckor och kommer att ta upp detta med honom.

Då har jag ändå haft betydligt mer medicin. Har lyckats lägga av med en del.

Det var en del mediciner du äter med. Alimemazin och melatonin tas väl bara på kvällen när du ska sova?
Citera
2024-03-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Tyvärr har jag aldrig fått bearbeta det men nu känns det passé att samtala om med någon kurator eller liknande. Förlitat mig på medicinerna som de skriver ut men har börjat fundera på vad jag stoppar i mig eftersom jag inte mår bättre.
Jag har ingen ork till att söka privat

Nej aldrig försent. Det är en tankefälla.

Och sen skippa kurator. Det är psykoterapi du ska av en psykoterapeut. Helst privat. Trust me from experience.

Nej fattar de är jobbigt att orka ta hjälpen när man är långt ner. Men du måste. Sen kan du säga att du gjort det.
Citera
2024-03-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Nej. Vetenskapen har inte kommit så långt att vi kan veta om din hjärna faktiskt har en kemisk obalans och vi kan inte heller fixa det med någon vidare finess.
Man bara proppar i dig medel som gör att du känner dig lyckligare eller snarare känner mindre.
Det överskrivs preparat i hela världen.
Det är ju inte en sjukdom att vara tex olycklig. Snarare ett måste för att bryta upp och göra förändringar osv.
Särskilt i tonåren mår man ju lite upp och ned. mycket tack vare hormoner och mycket som händer i livet.
Men visst finns det ett behov av läkemedel ibland. Men troligtvis skulle mycket motion varit bättre i många fall.

Jag har trott att man kan se på någon röntgen eller blodprov huruvida man har en kemisk obalans i hjärnan eller inte. Något ämne måste väl saknas eller några nervceller kopplade fel. Det verkar illa om man äter de mediciner jag gör
Citera
2024-03-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Olanzapin är kemisk lobotomi. Rent gift. Usch. Lägg av med den.

På vilket sätt blir det kemisk lobotomi. Med vanlig lobotomi så blir man en grönsak inprickat.. och ett gift ör det väl ändå inte? Läkaren själv föreslog den mot ångest.
Citera
2024-03-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag säger som många andra här att den där cocktailen kommer inte göra dig frisk och symptomfri. Jag har arbetat inom psykiatrin och vet att läkarna gör det de kan göra, dvs skriva ut mediciner och hoppas på det bästa. Flertalet av medicinerna du har skulle jag definitivt inte ta, bla Olanzapin. I mitt arbete träffade jag en person som inte började må bättre förrän hen slutade med alla mediciner. Gick från sjukersättning ut i arbete och mår bra än idag. Hade innan hen slutade med medicinerna varit inlagd åtskilliga gånger inom slutenvården. Anledningen till att jag inte känner till fler sådana fall är för att de flesta slutar aldrig med medicinerna. De återkommer hela tiden till psykiatrin och hela tiden ordineras de ny medicin, oftast får man testa många olika innan något hjälper -om det överhuvudtaget hjälper. Mina råd till dig är att börja trappa ner medicinerna, ta dig ut i friska luften, börja med promenader, skriv dagbok, börja med yoga eller meditation. Jag ryser när jag tänker på det stora antalet människor som hålls fast inom psykiatrin med alla dessa mediciner.

Ok, tack för info!! men är rädd att lägga av med alla medicinerna. Vem vet hur det slutar få. De har ändå varit min livboj. Det är väl ändå så att vissa människor behöver ha mediciner för att kunna leva ett hyfsat normalt liv
Citera
2024-03-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov

Vad är det egentligen med Olanzapin som många här varnar för? Alla skriver att det ör rävgift osv. Läkaren sa inget särskilt om den mer än att den dämpar ångest
Citera
2024-03-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nej aldrig försent. Det är en tankefälla.

Och sen skippa kurator. Det är psykoterapi du ska av en psykoterapeut. Helst privat. Trust me from experience.

Nej fattar de är jobbigt att orka ta hjälpen när man är långt ner. Men du måste. Sen kan du säga att du gjort det.

Ok tack, ska fundera på privat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in