2024-03-10, 14:16
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det där du säger gäller organisationen centralt.Det var givetvis helt annorlunda för enskilda medlemmar.

Det han säger är helt korrekt och kom direkt från organisationen.
På 1970 och 80- talen ansågs det oandligt att ha TV. Det sågs som dels en tidsslukare och dels som en källa till omoral. De äldstefamiljer och pionjärer jag kommer ihåg från 1970-talet hade inte TV, det skulle anses som att vara ett dåligt föredöme.
Att ha stereo och skivsamling sågs också som oandligt. Mycket musik var omoralisk då den inte omfattade den bibliska synen på sex och äktenskap, eller sågs i vissa fall som direkt direkt satanisk.
Tv blev dock något vanligare på 80-talet, även om långt ifrån alla JVn hade det. Jag vill minnas att hem/familjer som hade bokstudiegrupp ytterst sällan hade TV. Jag tror dock inte att det fanns en uttalad regel för detta, mer än att det ansågs olämpligt.

Det var i o f s kul att du nämnde radiosändningarna i USA. JV trodde under en period att domedagen skulle komma år 1925. JVs dåvarande ledare Joseph Rutherford hade stora planer när det gällde JVs radio. Men det blev ett ordentligt dyrt fiasko som lades ner efter några år. Bl a för att de gamla patriarkerna och profeterna inte behagade uppstå från de döda och tala till jordens folk i radio som Rutherford hade tänkt sig.😁😎

Ja, jag upplevt min tid som teknikfientlig men kanske som du skriver så gäller det mer informationsteknologi som kan förmedla information till vittnen som inte "godkänts" av styrande kretsen. Internet var man väldigt misstänksam till minns jag. Samt olika tv serier, filmer och musik. Särskilt hårdrock, det kunde man bli demonbesatt av om man lyssnade på. Jag kanske skulle förtydliga detta innan ttsp gick helt bananas på mig och påstår att jag sprider hat och desinformation samt börjar svamla om Trump och så vidare.
Citera
2024-03-10, 14:17
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, bra att du förklarar att du inte är objektiv när det gäller Jehovas vittnen.

Hur ställer du dig till att du använder lögnen som vapen?
Citera
2024-03-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hur ställer du dig till att du använder lögnen som vapen?

Det gör jag inte! Du ljuger/förvränger/missförstår.
Citera
2024-03-10, 14:58
Avslutad
Citat:
Eftersom jag aldrig var döpt så fick jag inga direkt reprimander ifrån andra JVs. Jag har kontakt med alla i min närmsta familj, majoriteten är dock inte vittnen längre. Var ju en del bråk i familjen men jag tyckte det var så skönt att slippa gå på det tråkiga mötena. Där en massa trista gubbar står och håller tal och där budskapet kan kokas ned till "Håll ut, slutet är nära, var starka i er tro". Antagligen är detta fortfarande kärnbudskapen idag och 30 år senare. Om jag varit döpt däremot och lämnat så hade nog alla församlingsmedlemmar behandlat mig som luft/ignorerat mig.

Ja alltså det med dina morfärldrar är ju ganska så individuellt hur enskilda vittnen integrerar med "världsliga". En del familjer/vittnen är mer sektliknande och extrema, medans andra är lite mer liberala eller vad man ska säga. Det känns dock som hela rörelsen börjar bli mindre och mindre extrem på en organisations nivå. Idag sitter det med paddor och mobiler och läser på sina möten. Något som tog mig på sängen, då jag alltid upplevt JV som organisation vara något teknikfientlig. JV som organisation var även fientlig mot utbildning, något jag tror man idag lite försiktigt till och med uppmuntrar till. Man har även slutat knacka dörr helt och hållet tror jag, då vittnen antagligen fattat att detta inte alls bidrog till deras popularitet utan tvärtom.

Vem vet, om 50 år kanske organisationen viger Bög JV:s och låter Kvinnor ha tal?

Edit: Jag vet även att det nu blivit tillåtet för Bröderna inom Jehovas Vittnen att odla skägg. Något som "typ" var tillåtet förr, fast bara om man inte var ett högre uppsatt vittne/broder. Då var det renrakat som gällde hehe.

Det där med att sluta knacka dörr upplevde jag att de slutade med när Covid bröt ut. Ett och annat handskrivet brev trillade ner i brevlådan hos diverse bekanta istället. Men sedan började de inte knacka dörr igen när det lugnat sig. Åtminstone inte här i stan!
Citera
2024-03-10, 15:01
Medlem
Citat:
Det gör jag inte! Du ljuger/förvränger/missförstår.

Nej du, det är väldigt uppenbart och genomskinligt vem det är som gör det. Men det är väldigt bra att du håller på i den stilen, då kan läsarna lätt bedöma din trovärdighet.
Citera
2024-03-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ja, jag upplevt min tid som teknikfientlig men kanske som du skriver så gäller det mer informationsteknologi som kan förmedla information till vittnen som inte "godkänts" av styrande kretsen. Internet var man väldigt misstänksam till minns jag. Samt olika tv serier, filmer och musik. Särskilt hårdrock, det kunde man bli demonbesatt av om man lyssnade på. Jag kanske skulle förtydliga detta innan ttsp gick helt bananas på mig och påstår att jag sprider hat och desinformation samt börjar svamla om Trump och så vidare.

Fast, tråden handlar om sekter. Det kan vara illustrativt att skåda hur en sektmedlem skiftar fokus.
Citera
2024-03-10, 15:26
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bullshit, ställ dig upp på nästa möte och ifrågasätt öppet något från yrande kretsen. Då blir du varse vem/vilka som bestämmer.

Förresten, vilka var det som gick ut med beskedet att skägg numera är OK inom JV?
Jag vill minnas att det var Steven "Gumminyllet" Lett. Alltså en ur den yrande kretsen.
Du ska inte hantera fakta så "Lett-sinnigt", broder Titties. Du gör bara bort dig...igen och igen...😎
Det är du som gör bort dig. Det han skrev stämmer helt och hållet men du vill inte ta till dig det. Det är en helt annan sak, du behöver inte hålla med även om du inte inser du har fel, det är helt ok. Jesus förlåter dig nog.
Citera
2024-03-10, 15:30
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hej!
På vilket sätt är AA en sekt? Nedan följer kännetecken för en sekt och min uppfattning om AA i förhållande till dessa:
1. En karismatisk ledare? Nä. Inga utsedda ledare alls, men visst finns det karismatiska personer som man kanske följer. Men det finns ju överallt. I vissa fall sådana som hävdar att man skall ha en sponsor och göra de tolv stegen, i andra fall personer som menar att man inte behöver det. Det är gruppsamvetsmötena och de praktiska mötena som bestämmer och leder - inga ledare finns, bara tjänare.
2. Isolering och exklusivitet? nä ingen isolering; vem som helst kan komma och se vad gruppen håller på med. Men visst rekommenderas man ibland att radera sina befintliga suparkompisar och skaffa nya medan andra påstår att man skall lära sig att umgås med de vänner som fortfarande dricker. Så det är väldigt olika. Men visst finns det en viss känsla av exklusivitet; man är speciell som accepterat att man är alkoholist. Speciell, ja det tycker man nog i alla föreningar.
3. Kontroll och manipulation? Ledaren eller ledarna i en sekt kan utöva en omfattande kontroll över medlemmarnas liv. Finns ingen alls - NOLL.
4. Ideologi och trosuppfattningar? Det finns en stark och extrem(njä) ideologi - de stolv stegen - som man ger som förslag, men inte tvingar någon att följa. Många skiter fullständigt i denna ideologi och går på AA för att man gillar gruppen - en nykter gemenskap. Och är helt öppna om detta.
5. Ekonomisk utnyttjande? Finns inga krav på ekonomiskt engagemang eller arbete utan lön. kaffet och lokalen finasieras av frivilliga bidrag och överskottet används till att finansiera kontoret. Ingen i Styrelsen eller i kommitteer har arvode, men de som arbetar 8-16 på kontoret har lön.
6. Moralisk och etisk flexibilitet? man gör vad man själv vill.
7. Konsekvenser för att lämna gruppen? Inga konsekvenser som t ex Jehovas.
Man drar sig tom för att ta kontakt med ngn som tagit återfall vilket är lite fegt. men man vill inte störa.
-----------------
Så är AA en sekt?
AA/NA/CA är i mindre grad en sekt än Djurgårdens IF Fotboll, Moderata ungdomsförbundet eller Södertälje Svampklubb.
Men visst är AA väldigt mystiskt?
Ja verkligen - framförallt för de som aldrig varit där.

När man läser ditt inlägg kan vi vara överrens om detta är sant när det gäller AA medlemmar och deras så kallade försvarande. En av kriterina för sekt var,

Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.

Det stämmer ju bra här.
Citera
2024-03-10, 17:25
Medlem
Citat:
Det är ungefär som hos Jehovas vittnen, det finns inga ledare som bestämmer vad som är rätt och fel, det är enbart bibeln som bestämmer detta. Enbart Jesus är ledaren/kungen så som han är beskriven i bibeln.

Alla Jehovas vittnen följer bibeln, och underordnar sig bibeln. T.ex. så städar även äldste toaletterna.
Den styrande kretsen i Brooklyn bestämmer ALLT du skall tycka och tänka. ”Nytt ljus” är inget som den enskilda medlemmen kastar. Det är herrarna i Brooklyn. Det VET du. Men du förnekar, ljuger, förtränger, likt ett duktigt får.

Läs Samvetskris av Raymond Franz. Just ja, det får du inte.
Citera
2024-03-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Det är du som gör bort dig. Det han skrev stämmer helt och hållet men du vill inte ta till dig det. Det är en helt annan sak, du behöver inte hålla med även om du inte inser du har fel, det är helt ok. Jesus förlåter dig nog.

Exakt vad är det som inte stämmer? Var väldigt specifik, så ska vi klara ut detaljerna.
Citera
2024-03-10, 20:24
Medlem
Citat:

Han har kört med exakt samma citat några gånger tidigare, såväl grammofonskivorna och radiosändningarna. Han har dock inte berättat varför det blev så fiaskoartat.
Citera
2024-03-11, 01:04
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Att du tycker Raël ser ut som en alkad kuf handlar kanske om att du ser honom i en historielös ögonblicksbild. När han startade sin religion var han naturligtvis yngre och hade genom sin tidigare karriär inom motorsport på världsnivå, och sin förmögenhet ett anseende och ett jetset-umgänge som gjorde att många såg upp till honom och gärna ville förknippas med honom även om de inte trodde på hans alienhistorier. På samma sätt ser du en ögonblicksbild av Manson. Han såg väl inte mindre ut som en alkad kuf mot slutet av sin levnad än Raël gör?
Jag tänkte mest på när Raël var på toppen. Att han såg ut som en alkis var väl förvisso en lätt överdrift från min sida. Men han såg ut som en knäpp kuf. Stereotypen för knäppgök från någon dålig komedi där man har med någon knasig sektledare.

Att framgångsrikt leda en sekt har väl egentligen inget med utseende att göra. Men jag tänkte mest att det kanske kan kompensera för om man är kass på att tala och fängsla folk med sin religion. Ulf Ekman var liksom ingen fotomodell men han var en naturbegåvning på att predika och tala inför folk. Raël svamlade ju mest och ofta rätt osammanhängande.

Trots detta fick före detta medlemmar något lyriskt i blicken när de började förklara hur fascinerande och bäst i världen Raël var. Jag bara begriper inte. Inte för att utseende gör en sektledare, men jag hade möjligen kunnat förstått prylen om han sett ut som en ung Brad Pitt i märkeskostym. Då kommer man nog undan bättre med att svamla. Men nu såg han tvärtom ut som någon de flesta vettiga människor torde vara skeptiska mot att lyssna på. Detta i kombination med att han faktiskt lät rätt obegriplig borde egentligen gjort honom omöjlig som ledare för vad som helst.

Med det sagt är det värt att nämna att jag självklart inte var där själv. Jag kan bara förlita mig på intrycket jag fick av Raël i dokumentären. Det är möjligt att man bara valt ut klipp och intervjuer där han framstår som en pajas. Men jag vet inte, dokumentären kändes rimligt professionell och neutral där både anhängare och kritiker fick komma till tals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in