2024-03-09, 17:57
Medlem
Allt som inte är PK är en sekt.
Citera
2024-03-10, 10:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Oj hade ingen aning.
Är det verkligen så med alla sådana steg? Vet ju att till exempel scientologikyrkan utformat program för att hjälpa till med drogproblematik men det kan knappast vara alla typer av stöd?
Hej!
På vilket sätt är AA en sekt? Nedan följer kännetecken för en sekt och min uppfattning om AA i förhållande till dessa:
1. En karismatisk ledare? Nä. Inga utsedda ledare alls, men visst finns det karismatiska personer som man kanske följer. Men det finns ju överallt. I vissa fall sådana som hävdar att man skall ha en sponsor och göra de tolv stegen, i andra fall personer som menar att man inte behöver det. Det är gruppsamvetsmötena och de praktiska mötena som bestämmer och leder - inga ledare finns, bara tjänare.
2. Isolering och exklusivitet? nä ingen isolering; vem som helst kan komma och se vad gruppen håller på med. Men visst rekommenderas man ibland att radera sina befintliga suparkompisar och skaffa nya medan andra påstår att man skall lära sig att umgås med de vänner som fortfarande dricker. Så det är väldigt olika. Men visst finns det en viss känsla av exklusivitet; man är speciell som accepterat att man är alkoholist. Speciell, ja det tycker man nog i alla föreningar.
3. Kontroll och manipulation? Ledaren eller ledarna i en sekt kan utöva en omfattande kontroll över medlemmarnas liv. Finns ingen alls - NOLL.
4. Ideologi och trosuppfattningar? Det finns en stark och extrem(njä) ideologi - de stolv stegen - som man ger som förslag, men inte tvingar någon att följa. Många skiter fullständigt i denna ideologi och går på AA för att man gillar gruppen - en nykter gemenskap. Och är helt öppna om detta.
5. Ekonomisk utnyttjande? Finns inga krav på ekonomiskt engagemang eller arbete utan lön. kaffet och lokalen finasieras av frivilliga bidrag och överskottet används till att finansiera kontoret. Ingen i Styrelsen eller i kommitteer har arvode, men de som arbetar 8-16 på kontoret har lön.
6. Moralisk och etisk flexibilitet? man gör vad man själv vill.
7. Konsekvenser för att lämna gruppen? Inga konsekvenser som t ex Jehovas.
Man drar sig tom för att ta kontakt med ngn som tagit återfall vilket är lite fegt. men man vill inte störa.
-----------------
Så är AA en sekt?
AA/NA/CA är i mindre grad en sekt än Djurgårdens IF Fotboll, Moderata ungdomsförbundet eller Södertälje Svampklubb.
Men visst är AA väldigt mystiskt?
Ja verkligen - framförallt för de som aldrig varit där.
Citera
2024-03-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hej!
På vilket sätt är AA en sekt? Nedan följer kännetecken för en sekt och min uppfattning om AA i förhållande till dessa:
1. En karismatisk ledare? Nä. Inga utsedda ledare alls, men visst finns det karismatiska personer som man kanske följer. Men det finns ju överallt. I vissa fall sådana som hävdar att man skall ha en sponsor och göra de tolv stegen, i andra fall personer som menar att man inte behöver det. Det är gruppsamvetsmötena och de praktiska mötena som bestämmer och leder - inga ledare finns, bara tjänare.

Det är ungefär som hos Jehovas vittnen, det finns inga ledare som bestämmer vad som är rätt och fel, det är enbart bibeln som bestämmer detta. Enbart Jesus är ledaren/kungen så som han är beskriven i bibeln.

Alla Jehovas vittnen följer bibeln, och underordnar sig bibeln. T.ex. så städar även äldste toaletterna.
Citera
2024-03-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är okunnig/vilseledd om Jehovas vittnens historia, man har alltid varit på framkant och utnyttjat den teknik som har varit tillgänglig, t.ex. Russells fotodrama med ljud:
Shows that combined magic lantern slides and films were common at the time, but the addition of recorded speech was unusual, and the magnitude of its distribution for a single religious production was particularly notable.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Photo-Drama_of_Creation
Och man använde sig av radioutsändningar, skivspelare och man uppfann MEPS (Multilingual Electronic Publishing System) ett datorsystem där man lätt kunde publicera tidskrifter på många olika språk.
Och du kommer t.ex. säkert ihåg mikrofonerna vid varje stol, det skapades av Jehovas vittnen. Och mycket mycket annat, så "teknikfientlig"

Det är sorgligt att folk inte är ödmjuka och undersöker hur det egentligen ligger till, utan lyssnar på människor med egen agenda. Hela världen är nu full av desinformation, regelrätta lögner, hat mot andra grupper och motsättningar, se bara vad som händer i USA, folk bryr sig inte om en ledare som ljuger, förvränger och förnedrar andra människor.

Jag är säker på att det här med "teknikfientlighet" är inte det enda som du har fått om bakfoten/snedvriden bild av när det gäller Jehovas vittnen.

Det där du säger gäller organisationen centralt.Det var givetvis helt annorlunda för enskilda medlemmar.

Det han säger är helt korrekt och kom direkt från organisationen.
På 1970 och 80- talen ansågs det oandligt att ha TV. Det sågs som dels en tidsslukare och dels som en källa till omoral. De äldstefamiljer och pionjärer jag kommer ihåg från 1970-talet hade inte TV, det skulle anses som att vara ett dåligt föredöme.
Att ha stereo och skivsamling sågs också som oandligt. Mycket musik var omoralisk då den inte omfattade den bibliska synen på sex och äktenskap, eller sågs i vissa fall som direkt direkt satanisk.
Tv blev dock något vanligare på 80-talet, även om långt ifrån alla JVn hade det. Jag vill minnas att hem/familjer som hade bokstudiegrupp ytterst sällan hade TV. Jag tror dock inte att det fanns en uttalad regel för detta, mer än att det ansågs olämpligt.

Det var i o f s kul att du nämnde radiosändningarna i USA. JV trodde under en period att domedagen skulle komma år 1925. JVs dåvarande ledare Joseph Rutherford hade stora planer när det gällde JVs radio. Men det blev ett ordentligt dyrt fiasko som lades ner efter några år. Bl a för att de gamla patriarkerna och profeterna inte behagade uppstå från de döda och tala till jordens folk i radio som Rutherford hade tänkt sig.😁😎
Citera
2024-03-10, 12:38
Medlem
Citat:
Det är ungefär som hos Jehovas vittnen, det finns inga ledare som bestämmer vad som är rätt och fel, det är enbart bibeln som bestämmer detta. Enbart Jesus är ledaren/kungen så som han är beskriven i bibeln.

Alla Jehovas vittnen följer bibeln, och underordnar sig bibeln. T.ex. så städar även äldste toaletterna.

Det var som tusan? Har styrande kretsen avgått de senaste dagarna?
Eller sitter du och bedriver teokratisk krigsföring?😁😎
Citera
2024-03-10, 12:49
Medlem
Citat:

Eller sitter du och bedriver "teokratisk krigsföring?"😁😎
Citera
2024-03-10, 12:53
Medlem
Citat:
Den pålitliga objektiva källan om Jehovas vittnen.

Han har ju helt rätt, och det vet du. Organisationen har varit skeptisk till teknik som kan ge medlemmarna information....fr a information som inte organisationen kontrollerar. Vad skrevs t ex om TV, video etc..?
Citera
2024-03-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Eller sitter du och bedriver teokratisk krigsföring?😁😎

Som sagt, även styrande kretsen följer bibeln och därmed underordnar sig styret från Guds kungarike, och dom har också Jesus som sin herre:

"så har vi bara en herre, Jesus Kristus " (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Det är därför den styrande kretsen kallas för en slav/tjänare åt Jesus:

"Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. " (Matt 24:45-46 Bibel2000)
Citera
2024-03-10, 13:00
Medlem
Citat:
Som sagt, även styrande kretsen följer bibeln och därmed underordnar sig styret från Guds kungarike, och dom har också Jesus som sin herre:

"så har vi bara en herre, Jesus Kristus " (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Det är därför den styrande kretsen kallas för en slav/tjänare åt Jesus:

"Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. " (Matt 24:45-46 Bibel2000)

Bullshit, ställ dig upp på nästa möte och ifrågasätt öppet något från yrande kretsen. Då blir du varse vem/vilka som bestämmer.

Förresten, vilka var det som gick ut med beskedet att skägg numera är OK inom JV?
Jag vill minnas att det var Steven "Gumminyllet" Lett. Alltså en ur den yrande kretsen.
Du ska inte hantera fakta så "Lett-sinnigt", broder Titties. Du gör bara bort dig...igen och igen...😎
Citera
2024-03-10, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hej!
1. En karismatisk ledare? Nä. Inga utsedda ledare alls, men visst finns det karismatiska personer som man kanske följer. Men det finns ju överallt. I vissa fall sådana som hävdar att man skall ha en sponsor och göra de tolv stegen, i andra fall personer som menar att man inte behöver det. Det är gruppsamvetsmötena och de praktiska mötena som bestämmer och leder - inga ledare finns, bara tjänare..

Inga "utsedda" ledare?

Stora Boken är den obestridlige ledaren 12-stegsfrälsta dogmatiskt följer.
Citera
2024-03-10, 14:11
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
GertBenny påstår sig vara den:"pålitliga objektiva källan om Jehovas vittnen" trots att han förespråkar många faktafel om Jehovas vittnens tro.

Förstår du om vad jag "dillar" om nu? (dillar = nedvärderande) .

Vart någonstans påstår jag att jag är en objektiv källa? Jag pratar om mina erfarenheter av att växa upp som JV, det är mina subjektiva åsikter - inga fakta. Jag tror helt seriöst du inte alls är ett vittne utan ett troll som försöker dra hela organisationen i smutsen. Jag tror heller inget riktigt vittne hade hållit på som du gör här på FB. Eller så är du helt springandes tokig. Du gör ingen vidare reklam för Jehovas vittne så som du håller på här på FB.

Återigen, citera mig där jag påstår att jag är den "pålitliga objektiva källan om Jehovas vittnen"
Du ljuger och det är en synd. Skäms på dig.
Citera
2024-03-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Vart någonstans påstår jag att jag är en objektiv källa? Jag pratar om mina erfarenheter av att växa upp som JV, det är mina subjektiva åsikter - inga fakta. Jag tror helt seriöst du inte alls är ett vittne utan ett troll som försöker dra hela organisationen i smutsen. Jag tror heller inget riktigt vittne hade hållit på som du gör här på FB. Eller så är du helt springandes tokig. Du gör ingen vidare reklam för Jehovas vittne så som du håller på här på FB.

Återigen, citera mig där jag påstår att jag är den "pålitliga objektiva källan om Jehovas vittnen"
Du ljuger och det är en synd. Skäms på dig.

Ok, bra att du förklarar att du inte är objektiv när det gäller Jehovas vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in