2024-03-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Ska kolla in hjälpkällan! Tack för tipset!

Det är ytterligare en sekt.
Citera
2024-03-08, 10:23
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jo själva religionen, eller vad man nu ska kalla det för, kan ju verka spännande. Att det finns massa aliens på någon planet som skapat människor på jorden till sin avbild. Wow. Verkligen wow. Jag är inte ens ironisk nu, det låter som en häftig science fiction-film.

Bara det att han Rael låter som århundradets rikspajas. Till att börja med ser han ju ut som en första klassens förortsalkis man hittar på valfri pizzeria med fullständiga rättigheter. Flintis med långt hår som ser för bedrövligt ut. Charles Manson såg ju ändå hyfsat snygg ut på något dåtida hippievis. Med rätt kläder och synnerligen övertygande retorik. Jag kan på något sätt fatta att brudarna tyckte han var häftig att hänga med och lyssna på.

Raël är ju däremot en sån snubbe som brudarna ofta gillar att skämta om och driva med. När han pratar framstår är han ju som bäst underhållande. Alltså inte på ett bra sätt. Mer som en tolvåring som sitter och fantiserar berättelser. Det låter lite som snacket på skolgården i högstadiet ärligt talat. "Aah, vahettere rymdvarelserna besökte mig igen va. Och tog med mig i deras rymdskepp. Aah, så åkte vi till deras planet va. Vart planeten ligger vetja inte. Men typ...fett långt bort allefall. Aaah, och där fick ja träffa Jesus, Buddha, Muhammed och Einstein. Asså dom bor där nu va".

- Men Raël, du har ju sagt att du är en reinkarnation av Jesus. Men nu säger du plötsligt att Jesus alltså inte ens är död?
- Eeehh. Jo men asså ja är ju Jesus. Typ. Det finns två Jesus. En, han från bibeln, å sen jag va.

Det bara förefaller helt jävla obegripligt att någon som först kanske var lite nyfiken på aliens, inte bara garvade läppen av sig och gick därifrån så fort Raël öppnade käften. Samtidigt hör man före detta medlemmar sitta och romantiskt berätta om hur fängslande och fascinerande Raël var. Vad är det för fel på dessa människor? Om de tycker lodisen Raël var fascinerande och fängslande så undrar jag hur de lyckas kolla på tv en vanlig dag utan att fängslas av dubbad reklam för diskmedel.

Jag fattar prylen med Manson. Jag fattar Jim Jones. Och jag kan fatta David Koresh. De såg hyfsat bra ut för att inte säga snygga med den tidens mått i deras kretsar. Både män och kvinnor är mer benägna att lyssna på någon som ser bra ut. Dessutom hade de alla en stark karisma och lät som att de visste vad de snackade om. De sprang alla dessutom skickliga åttor runt kritiska journalister utan problem. Medan Raël framstår som en pajas som journalisterna tyckte det var kul att driva med. Jag kan t om fråga mig varför ingen i hans entourage inte hindrade honom från att ens prata själv med media.

Som sagt ger Bhagwan liknande lustiga och förvirrande intryck som Raël. Till hans försvar verkade han ju däremot dra sig undan ju större hans sekt växte sig. Han predikade sällan, han visade hellre bara upp sig med att le fånigt med handflatorna mot varandra medan anhängare kastade blomblad över honom. Han undvek klokt nog att prata med media alls. Och samma sak där. Han såg ut som en jävla kuf. Och när han väl öppnade käften så lät han som ett förvirrat sömnpiller som svamlade om kärlek i kosmos. Bhagwan hade inte ens lyckats snacka sig till att få bli arbetsledare på Donken, men obegripligt nog lyckades bli sektledare för hur många tusentals som helst.

För övrigt tror jag inte Leif GW skulle bli en bra sektledare heller. Han är inte snygg och har byggt sig en hel karriär på att helt sakna karisma. Trots det är han i vilket fall mer intressant och fascinerande att lyssna på än Raël och Bhagwan. Jag bara fattar inte.
Att du tycker Raël ser ut som en alkad kuf handlar kanske om att du ser honom i en historielös ögonblicksbild. När han startade sin religion var han naturligtvis yngre och hade genom sin tidigare karriär inom motorsport på världsnivå, och sin förmögenhet ett anseende och ett jetset-umgänge som gjorde att många såg upp till honom och gärna ville förknippas med honom även om de inte trodde på hans alienhistorier. På samma sätt ser du en ögonblicksbild av Manson. Han såg väl inte mindre ut som en alkad kuf mot slutet av sin levnad än Raël gör?
Citera
2024-03-08, 10:41
Medlem
HumanStews avatar
Jepp, var med i Peoples Temple. Hade fint snack med Jim Jones och jazzade lite i Guyana.
Citera
2024-03-08, 11:21
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Hur var det för dig att lämna? Har du fortfarande kontakt med din familj?

Mina morföräldrar är med i jv men de har ändå kontakt med oss nästan dagligen. Även om de kanske inte säger saker som grattis på födelsedagen säger de i stället ha en jättebra dag vid sådana tillfällen.

Eftersom jag aldrig var döpt så fick jag inga direkt reprimander ifrån andra JVs. Jag har kontakt med alla i min närmsta familj, majoriteten är dock inte vittnen längre. Var ju en del bråk i familjen men jag tyckte det var så skönt att slippa gå på det tråkiga mötena. Där en massa trista gubbar står och håller tal och där budskapet kan kokas ned till "Håll ut, slutet är nära, var starka i er tro". Antagligen är detta fortfarande kärnbudskapen idag och 30 år senare. Om jag varit döpt däremot och lämnat så hade nog alla församlingsmedlemmar behandlat mig som luft/ignorerat mig.

Ja alltså det med dina morfärldrar är ju ganska så individuellt hur enskilda vittnen integrerar med "världsliga". En del familjer/vittnen är mer sektliknande och extrema, medans andra är lite mer liberala eller vad man ska säga. Det känns dock som hela rörelsen börjar bli mindre och mindre extrem på en organisations nivå. Idag sitter det med paddor och mobiler och läser på sina möten. Något som tog mig på sängen, då jag alltid upplevt JV som organisation vara något teknikfientlig. JV som organisation var även fientlig mot utbildning, något jag tror man idag lite försiktigt till och med uppmuntrar till. Man har även slutat knacka dörr helt och hållet tror jag, då vittnen antagligen fattat att detta inte alls bidrog till deras popularitet utan tvärtom.

Vem vet, om 50 år kanske organisationen viger Bög JV:s och låter Kvinnor ha tal?

Edit: Jag vet även att det nu blivit tillåtet för Bröderna inom Jehovas Vittnen att odla skägg. Något som "typ" var tillåtet förr, fast bara om man inte var ett högre uppsatt vittne/broder. Då var det renrakat som gällde hehe.
Citera
2024-03-08, 11:21
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Nej

Är lätt dum i huvudet men inte så j-a vrickad i pallet
Citera
2024-03-08, 11:22
Medlem
JdeKoofs avatar
Jag var med i JV mellan 5 och 18 års ålder. Det fanns fördelar och nackdelar, men idag är jag glad att jag tog mig ut.
Efteråt har jag aldrig någonsin stött på en person som har haft en korrekt och saklig föreställning om JV.
Citera
2024-03-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ytterligare en sekt.
Hjälpkällan är till för avhoppare och uteslutna från riktiga sekter, likt din. Att några har sekterististiskt beteende gör inte hjälpkällan till en sekt. Lite gulligt att du fortfarande inte förstår att DU är med i en sekt.
Citera
2024-03-08, 12:04
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Eftersom jag aldrig var döpt så fick jag inga direkt reprimander ifrån andra JVs. Jag har kontakt med alla i min närmsta familj, majoriteten är dock inte vittnen längre. Var ju en del bråk i familjen men jag tyckte det var så skönt att slippa gå på det tråkiga mötena. Där en massa trista gubbar står och håller tal och där budskapet kan kokas ned till "Håll ut, slutet är nära, var starka i er tro". Antagligen är detta fortfarande kärnbudskapen idag och 30 år senare. Om jag varit döpt däremot och lämnat så hade nog alla församlingsmedlemmar behandlat mig som luft/ignorerat mig.

Ja alltså det med dina morfärldrar är ju ganska så individuellt hur enskilda vittnen integrerar med "världsliga". En del familjer/vittnen är mer sektliknande och extrema, medans andra är lite mer liberala eller vad man ska säga. Det känns dock som hela rörelsen börjar bli mindre och mindre extrem på en organisations nivå. Idag sitter det med paddor och mobiler och läser på sina möten. Något som tog mig på sängen, då jag alltid upplevt JV som organisation vara något teknikfientlig. JV som organisation var även fientlig mot utbildning, något jag tror man idag lite försiktigt till och med uppmuntrar till. Man har även slutat knacka dörr helt och hållet tror jag, då vittnen antagligen fattat att detta inte alls bidrog till deras popularitet utan tvärtom.

Vem vet, om 50 år kanske organisationen viger Bög JV:s och låter Kvinnor ha tal?

Edit: Jag vet även att det nu blivit tillåtet för Bröderna inom Jehovas Vittnen att odla skägg. Något som "typ" var tillåtet förr, fast bara om man inte var ett högre uppsatt vittne/broder. Då var det renrakat som gällde hehe.

Tack för en intressant redogörelse! Kan dock bekräfta att dörrknackare finns kvar. Hade besök av dem senast i somras…

/AI
Citera
2024-03-08, 12:08
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummihoj
Pingstkyrkan är en vidrig sekt... usch!

Pingstkyrkan är ju inte en specifik kyrka, utan består av många fristående kongregationer. Det är som att säga att den lutherska kyrkan är en sekt. Vilken pingstkyrka avser du?

/AI
Citera
2024-03-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Idag sitter det med paddor och mobiler och läser på sina möten. Något som tog mig på sängen, då jag alltid upplevt JV som organisation vara något teknikfientlig.

Du är okunnig/vilseledd om Jehovas vittnens historia, man har alltid varit på framkant och utnyttjat den teknik som har varit tillgänglig, t.ex. Russells fotodrama med ljud:
Shows that combined magic lantern slides and films were common at the time, but the addition of recorded speech was unusual, and the magnitude of its distribution for a single religious production was particularly notable.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Photo-Drama_of_Creation
Och man använde sig av radioutsändningar, skivspelare och man uppfann MEPS (Multilingual Electronic Publishing System) ett datorsystem där man lätt kunde publicera tidskrifter på många olika språk.
Och du kommer t.ex. säkert ihåg mikrofonerna vid varje stol, det skapades av Jehovas vittnen. Och mycket mycket annat, så "teknikfientlig"

Det är sorgligt att folk inte är ödmjuka och undersöker hur det egentligen ligger till, utan lyssnar på människor med egen agenda. Hela världen är nu full av desinformation, regelrätta lögner, hat mot andra grupper och motsättningar, se bara vad som händer i USA, folk bryr sig inte om en ledare som ljuger, förvränger och förnedrar andra människor.

Jag är säker på att det här med "teknikfientlighet" är inte det enda som du har fått om bakfoten/snedvriden bild av när det gäller Jehovas vittnen.
Citera
2024-03-08, 13:41
Medlem
Säga vad man vill om JV, men belästa är de. Jag har den yttersta respekt för de medlemmar jag blivit bekant med under årens lopp.
Citera
2024-03-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nej

Är lätt dum i huvudet men inte så j-a vrickad i pallet

Om du läser vad andra har skrivet så förstår du förhoppningsvis att man liksom inte frivilligt går med i en sekt. Vissa föds in i en församling medan andra kanske har föräldrar som går med och då går man själv som barn med automatiskt. Oftast så tror man att man går med i en vanlig församling och så blir man indragen i massa saker stegvis så man märker inte att det är en sekt. Det är inte många som blir hjärntvättade frivilligt. Sedan när man försöker lämna kan det vara svårt om resten av ens familj fortfarande är med.

Så visst det är dumt att vara med i en sekt, men det kan hända alla. Och det kan vara allt från politiska partier till religiösa organisationer eller andra föreningar. Men kudos till dig som lyckats hålla dig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in