Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Du kanske bor i Stockholms innerstad? Med över 50k är en hög lön i Sverige.
Min dotter fick 37k på sitt första jobb som ny civilingenjör på Siemens.
Utanför Stockholm och Göteborg så lever man jävligt bra på 50k i månaden, men som högutbildad i staden med Sveriges högsta löner så låter det inte bra alls.
37k som som ny civilingenjör betyder väl att hon är uppe i 50k 2-3 år senare typ? Löneökningen brukar vara ganska fin efter de första 2-3 åren om jag inte är borta för att sedan fortsätta uppåt.
Sen finns det såklart de på andra sidan spektrumet som drar betydligt mer än så.
Ska jag hålla mig till trådstarten, så antar jag att USA har betydligt lägre arbetsgivaravgifter, kräver längre arbetsdagar i större utsträckning och man har antagligen en skevare lönefördelning där ingenjörerna tar en större del av kakan än de utan utbildning än i Sverige.
Edit: Ser visst att HenAnnan skrivit ett vettigt inlägg om just detta, bara att räkna lite på det där om siffrorna stämmer.
Tror de flesta i Sverige även går in för annat än löneökningar i löneförhandlingen när man börjar närma sig en miljon per år, om inte ännu tidigare. Fler semesterdagar, tjänstebil och andra förmåner.