2024-03-09, 14:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Är det där medellönen i Stockholm eller? för det låter löjligt lågt för en dataingenjör. Du betalar inte ens en krona i statlig skatt med den där lönen.

Det låter väldigt lågt. Mer troligt ligger det omkring 7-800.
Citera
2024-03-09, 14:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Är det där medellönen i Stockholm eller? för det låter löjligt lågt för en dataingenjör. Du betalar inte ens en krona i statlig skatt med den där lönen.
Du kanske bor i Stockholms innerstad? Över 50k är en hög lön i Sverige.
Citat:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/ingenjor-tekniker?active-tab=0
Marknadslönen för ingenjör (tekniker) ligger 2024 mellan 40 000 och 52 000 kronor per månad.
Min dotter fick 37k på sitt första jobb som ny civilingenjör på Siemens.
Senast redigerad av Barents 2024-03-09 kl. 14:33.
Citera
2024-03-09, 14:27
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du kanske bor i Stockholms innerstad? Med över 50k är en hög lön i Sverige.

Utanför Stockholm och Göteborg så lever man jävligt bra på 50k i månaden, men som högutbildad i staden med Sveriges högsta löner så låter det inte bra alls.

37k som som ny civilingenjör betyder väl att hon är uppe i 50k 2-3 år senare typ? Löneökningen brukar vara ganska fin efter de första 2-3 åren om jag inte är borta för att sedan fortsätta uppåt.

Sen finns det såklart de på andra sidan spektrumet som drar betydligt mer än så.

Ska jag hålla mig till trådstarten, så antar jag att USA har betydligt lägre arbetsgivaravgifter, kräver längre arbetsdagar i större utsträckning och man har antagligen en skevare lönefördelning där ingenjörerna tar en större del av kakan än de utan utbildning än i Sverige.

Edit: Ser visst att HenAnnan skrivit ett vettigt inlägg om just detta, bara att räkna lite på det där om siffrorna stämmer.

Tror de flesta i Sverige även går in för annat än löneökningar i löneförhandlingen när man börjar närma sig en miljon per år, om inte ännu tidigare. Fler semesterdagar, tjänstebil och andra förmåner.
Senast redigerad av Dirty. 2024-03-09 kl. 14:38.
Citera
2024-03-09, 14:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du verkar inte påläst. USA har haft sin finaste ekomomiska uppgång någonsin 2008-2020. USA-börsen har aldrig haft en längre bull run. Nu iom senaste AI-bubblan när ATH åter nåddes så är ett litet företag som NVIDIA värt med än Canada med 40M invånare och det är ju ett tips att det inte är hållbart.

”Litet företag”.

Kan bara notera att återigen är det företag i USA som klämde fram nästa omkullkastande teknik, AI.

Inte illa pinkat av ett land som är på väg att gå under.
Citera
2024-03-09, 14:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du kanske bor i Stockholms innerstad? Med över 50k är en hög lön i Sverige.

Precis. Om 4-5 år har hon 50k.
Citera
2024-03-09, 14:32
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
.... "den genomsnittlige IT-slaven"

Vem/vad är det?
Citera
2024-03-09, 14:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”Litet företag”.

Kan bara notera att återigen är det företag i USA som klämde fram nästa omkullkastande teknik, AI.

Inte illa pinkat av ett land som är på väg att gå under.
NVIDIA har 30.000 anställda. Canada har 25M som jobbar. Samma värde. Vad kan gå fel.

AI är ett skämt just nu. Musk lurade mig i 5 år att Tesla skulle bli självkörande. Men det står nu klart att det inte kommer att ske under min livstid. Men om 50 år har vi AI. Det kommer dock inte att vara värt en krona, AI är ju bara digital information som vem som helst kan kopiera.

Förutsätter att du håller koll på alla stämningar som GPT4 open AI fått på halsen. Visar sig att deras AI ju bygger på kunskap som andra tagit fram t.ex NY Times. Och de vill nog ha betalt.
Citera
2024-03-09, 14:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Utanför Stockholm och Göteborg så lever man jävligt bra på 50k i månaden, men som högutbildad i staden med Sveriges högsta löner så låter det inte bra alls.
Detta är trådens intressantaste faktum. Förutsatt att du har köpt bostad till rimligt pris (dvs köpt minst 10 år sedan) så lever du hur fint som helt på 50k i månadslön i Sverige, och som kungar om båda tjänar 50k vardera. I USA tvingas man dessutom ha två bilar till stor kostnad, inte så i Sverige om man inte bor på landet.
Citera
2024-03-09, 14:43
Medlem
Citat:
Minimilönerna håller nu (under vänster-presidenten Biden) på att nå orimliga nivåer och fast food California, typ McDonalds, måste nu betala 200 kr/timme. Minimilönen inom sjukvården är 180 kr/h.
https://calmatters.org/economy/2023/12/minimum-wage-2024/
USA har exceptionell inflation just nu på alla områden inklusive bil, boende, försäkringar, och valutakurs-spekulanterna som handlar USD har valt att ignorera detta. Men det är inte hållbart på sikt och USD kommer att rasa.

Sälj dina USA-aktier och globala indexfonder, som till 50% är USA-aktier i USD.
Nja USA har väl tre procents inflation, just nu?
Citera
2024-03-09, 14:44
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
AI är ett skämt just nu. Musk lurade mig i 5 år att Tesla skulle bli självkörande. Men det står nu klart att det inte kommer att ske under min livstid. Men om 50 år har vi AI. Det kommer dock inte att vara värt en krona, AI är ju bara digital information som vem som helst kan kopiera.
Både de där teknikerna har ju en enorm potential om de lyckas, däremot har man ju på senare tid lyckas lura folk att man är betydligt närmare än man är genom riktigt bra marknadsföring. Musk är ju ett perfekt exempel på det här, slänger ur sig ruskigt optimistiska framtidsvisioner och har fått vissa att tro han är tidernas största geni. Vilket det börjar uppenbara sig att han inte är.

Kolla bara på självkörande bilar, där man i princip började kalla det för just självkörande bilar direkt för att sedan dela upp det i en massa kategorier av hur självkörande en bil (vilket i princip inte är självkörande alls.) Så länge det krävs en förare överhuvudtaget, eller åtminstone en nykter sådan så borde man inte få kalla det för självkörande överhuvudtaget enligt mig. Driver assist eller något är ett rimligare namn.

Ska vi snacka bubblor idag så är ju Bitcoin betydligt värre, vilket enligt mig börjar närma sig 0% potential med tanke på att den i princip redan är fördelad (ca 94%). Lycka till att försöka få hela världen att lämna över allt de äger för några få Bitcoins. Även om vi skulle anta att krypto är framtiden så känns det extremt osannolikt att Bitcoin blir den dominerande valutan.
Citat:
Detta är trådens intressantaste faktum. Förutsatt att du har köpt bostad till rimligt pris (dvs köpt minst 10 år sedan) så lever du hur fint som helt på 50k i månadslön i Sverige, och som kungar om båda tjänar 50k vardera. I USA tvingas man dessutom ha två bilar till stor kostnad, inte så i Sverige om man inte bor på landet.
Yep, finns studier som tyder på att pengar inte genererar mer lycka redan så lågt som vid $75000 per år. Bor du i/utanför en mindre stad i Sverige kommer du undan med ännu mindre enligt mig.
Senast redigerad av Dirty. 2024-03-09 kl. 15:05.
Citera
2024-03-09, 14:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja USA har väl tre procents inflation, just nu?
Det är den officiella siffran som man kan undra lite över när man ser alla USA-priser. Hur gick BigMac upp från $5 till $10-14 på kort tid med 3% i inflation t.ex.

Notera all ekonomisk manipulation som pågår i USA just nu eftersom det är valår och Biden måste vinna, inklusive budgetunderskottet 3 trillion USD.
Citera
2024-03-09, 14:47
Medlem
Citat:
Det är den officiella siffran som man kan undra lite över när man ser alla USA-priser. Hur gick BigMac upp från $5 till $10-14 på kort tid med 3% i inflation t.ex.

Notera all ekonomisk manipulation som pågår i USA just nu eftersom det är valår och Biden måste vinna, inklusive budgetunderskottet 3 trillion USD.
OK. Var kan man läsa de korrekta siffrorna då?

Länka gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in