2024-03-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Har du räknat på det?

Jag gjorde det för ett par år sedan och vinsten var inte speciellt hög för mig även om lönen var mer än det dubbla. Det som sabbade min kalkyl var barnomsorg och/eller att vi skulle tappat en inkomst.

I övrigt håller jag med dig, saknar man arbetsförmåga av någon anledning är USA helt värdelöst. Är man driven, duktig och frisk är det ett paradis.
Även när jag räknar på ensam inkomst är det en vinst. Räknar jag på partners inkomst blir det en absurd vinst.

Sedan beror det till viss del även vart man bor. Att köpa ett motsvarande hus kan kosta 20 miljoner eller mer i vissa områden, å andra sidan inte helt olikt här också.
Citera
2024-03-09, 13:08
Medlem
El-gigantes avatar
det är för att USA är ett land med en hittepå-ekonomi där enorma semi-privata semi-statliga aktörer trycker miljarder på löpande band och smäller in dem var de vill i ekonomin, medans vi är idioterna som sitter där och låtsas som att copypaste-dollarn har ett riktigt värde utan makten att trycka den själva
Citera
2024-03-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Brukar kolla på vad dataingenjörer och liknande yrken tjänar, en vanlig årslön brukar ligga i spannet 150.000 - 500.000 dollar, och det är inget unikt. Min fråga är hur bolagen har råd att betala årslöner på 1.5 - 5.5 miljoner för en dataingenjör? Högst lön hittar du i Stockholm och är i genomsnitt ca 600.000 per år, den amerikanska motsvarigheten ligger på ca 2.2 miljoner per år innan skatt men höjden är betydligt större.

Hur har amerikanska bolag råd att betala 3.5 gånger så mycket lön till sina ingenjörer? Är det svenska bolag som är olönsamma, svenska bolag som är snåla, ingenjörer i Sverige som säljer sig billigt? Mer grundläggande fråga, varför flyttar inte svenska dataingenjörer till USA i högre grad?
Svaret är väldigt enkelt, allting är dyrare i USA så varor du köper för dyra pengar går ju till lönerna.

Samma fenomen i Norge där lönerna är betydligt högre men de är allt är dyrare.

Skillnaden är att Norge har höge skatt varav du får visa saker gratis.
I USA så betalar man för saker som man tror är självklarheter i nordiska länder.

Många svenskar hade antagligen blivit chockade hur mycket mer ansvar de måste ta för sin ekonomi i USA jämfört med Sverige.

Har man problem med att få ekonomin i Sverige att gå ihop så hade man varit körd i USA.
Betydligt fler faktorer som man måste ha koll på, i Sverige så är det många svenskar som inte har mer än 3 månaders lön på sitt konto eller ännu mindre.

I USA så måste du ha pengar sparade.
Citera
2024-03-09, 13:16
Medlem
Barentss avatar
Minimilönerna håller nu (under vänster-presidenten Biden) på att nå orimliga nivåer och fast food California, typ McDonalds, måste nu betala 200 kr/timme. Minimilönen inom sjukvården är 180 kr/h.
https://calmatters.org/economy/2023/12/minimum-wage-2024/
USA har exceptionell inflation just nu på alla områden inklusive bil, boende, försäkringar, och valutakurs-spekulanterna som handlar USD har valt att ignorera detta. Men det är inte hållbart på sikt och USD kommer att rasa.

Sälj dina USA-aktier och globala indexfonder, som till 50% är USA-aktier i USD.
Citera
2024-03-09, 13:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Svaret är väldigt enkelt, allting är dyrare i USA så varor du köper för dyra pengar går ju till lönerna.

Samma fenomen i Norge där lönerna är betydligt högre men de är allt är dyrare.

Skillnaden är att Norge har höge skatt varav du får visa saker gratis.
I USA så betalar man för saker som man tror är självklarheter i nordiska länder.

Många svenskar hade antagligen blivit chockade hur mycket mer ansvar de måste ta för sin ekonomi i USA jämfört med Sverige.

Har man problem med att få ekonomin i Sverige att gå ihop så hade man varit körd i USA.
Betydligt fler faktorer som man måste ha koll på, i Sverige så är det många svenskar som inte har mer än 3 månaders lön på sitt konto eller ännu mindre.

I USA så måste du ha pengar sparade.
Är allt dyrare i USA?
På 90-talet när jag höll på lite med snöskotrar tyckte jag att det var konstigt att svensktillverkade Öhlindämpare kostade halva priset om man tog hem dem från USA jämfört med att köpa i Sverige.
Citera
2024-03-09, 13:41
Medlem
Vissa betalar högt i Sverige också. En vanlig ingenjör på Google i Stockholm kan absolut ha flera miljoner i årslön, inga problem
Citera
2024-03-09, 14:08
Medlem
esteban69s avatar
"Hur kan ett land vara rikare än Sverige, vår fina socialdemokrati är ju bäst i världen?"
Citera
2024-03-09, 14:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är precis tvärtom. USA-lönen inräknar sociala avgifter,de betalar man själv via skatten efteråt, t.ex pensionnssparar alla 6%. Men till alla svenskars löner tillkommer på 25-30% som företagen betalar, sociala avgifter de går till pension, akassa osv.

Dvs för att jämföra USA och Sverige lönemässigt måste du lägga på 25-30% på svenskens lön.

En faktor som ingen räknar med är att USA just nu går 1 trillion USD budgetunderskott per 100 dagar. Detta motsvarar nästan 10% av USAs BNP och för att gå jämnt upp som i Sverige måste man nästan fördubbla (!) löneskatterna i USA. Detta måste betalas av USAs barn i framtiden, systemet är bara hållbart något enstaka år till sedan kan USA inte längre sälja sina treasuries eftersom ingen tror de betalar tillbaka.

Sverige ser ekonomiskt starkt ut inför framtiden, USA inte så. Trump Biden Obama är alla katastrofpresidenter.

Jag undrar hur länge USA varit på fallrepet och bara haft ”några år kvar”?
Sen åttiotalet?
Citera
2024-03-09, 14:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag undrar hur länge USA varit på fallrepet och bara haft ”några år kvar”?
Sen åttiotalet?
Du verkar inte påläst. USA har haft sin finaste ekomomiska uppgång någonsin 2008-2020. USA-börsen har aldrig haft en längre bull run. Nu iom senaste AI-bubblan när ATH åter nåddes så är ett litet företag som NVIDIA värt med än Canada med 40M invånare och det är ju ett tips att det inte är hållbart.
Citera
2024-03-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Är allt dyrare i USA?
På 90-talet när jag höll på lite med snöskotrar tyckte jag att det var konstigt att svensktillverkade Öhlindämpare kostade halva priset om man tog hem dem från USA jämfört med att köpa i Sverige.
Nej allt är inte dyrare.
I Norge är det saker som är billigt jämfört med Sverige som exempel.

Vidare så kan man ju inte jämföra genom att handla från ett annat land och jämföra.

Man får ju räkna med hur det är att jobba och leva i ett land.

Som exempel att leva som mekaniker i USA jämfört med Sverige.
Hur mycket pengar har man faktiskt kvar efter boende, sjukvård, skola, försäkringar mm.
Inte att du får bättre netto lön i USA så måste det betyda att du har det bättre ställt med hälsa, boende mm.
Citera
2024-03-09, 14:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Är allt dyrare i USA?
Med dagens valuta-kurser (och USAs inflation) så är allting ofattbart dyrt i USA för en svensk. Det finns ställen där en Big Mac-meny kostar 140 kr. Levis på Manhattan kostar 1200 kr. En villaförsäkring i Florida 60.000 kr.

USA ska vara mycket billigare än Sverige på samtliga varor och en BigMac-meny borde kosta $5. De har både effektivare företag, större marknad, lägre skatter. Levis på amazon kostade 200 kr ganska nyligen, kanske 2015 när jag köpte senast, de kostade då 750 kr i Sverige. Nu har vi samma pris.
Citera
2024-03-09, 14:21
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Högst lön hittar du i Stockholm och är i genomsnitt ca 600.000 per år
Är det där medellönen i Stockholm eller? för det låter löjligt lågt för en dataingenjör. Du betalar inte ens en krona i statlig skatt med den där lönen. Sure, de nyexaminerade drar ju ner snittet en aning, men fortfarande.
Senast redigerad av Dirty. 2024-03-09 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in