2024-03-09, 12:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Man måste notera att SEK är extremt lågt värderat just nu och USD extremt högt. Det är inte orimligt att tänka sig en halvering av skillnaden och då halveras plötsligt alla USA-ingenjörers lön mot svenskens.

Notera att en amerikan måste lägga ut 10.000 kr per månad och barn på dagis. Han måste även spara 2-4 mkr per barn för deras universitetsstudier. En stor procent måste sparas till sin pension. Medelpriset på en USA-bil är numer 500.000 kr, en försäkring av en villa i Florida kostar 60.000 kr, snitthuset i USA kostar 420.000 kr inklusive de allra fattigaste områdena.

Jag hyr precis nu ut min villa till en amerikansk familj. Han är hög chef. Hon är hemma i USA men kan jobba i Sverige eftersom dagis är nästan gratis. De säger att de har exakt samma levnadsstandard i Sverige som i USA. Och de jobbar mycket färre timmar och har ingen stress i Sverige.

Förlåt, men var i USA kommer du undan med 1000$/månad för dagis?
Citera
2024-03-09, 12:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Sådana resonemang stör mig alltid.

Sorry men löneskillnaderna är så pass stora att det spelar ingen som helst jävla roll vad din sjukvårdsförsäkring, hyra eller barnens dagis och universitet kostar. Dessutom tillåts du förvalta frukten av ditt arbete själv istället för att vara bunden till ett sviktande offentligt system där gudvet vad du och dina barn får imorgon.

I regel lika lätt som du blir av med jobbet kan du även finna nytt. I Sverige är arbetsgivaren livrädd för att anställa någon för de kan bli närmast omöjliga att bli av med sedan.

Hur länge har du arbetat i USA och har du haft familj under den perioden?
Citera
2024-03-09, 12:08
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

varför flyttar inte svenska dataingenjörer till USA i högre grad?
Hur skulle dom svenska dataingenjörerna kunna flytta till USA?
Tror du att en svensk kan få asyl i USA?

Har man en extrem spetskompetens kan man få ett s.k "einstein-visa" men så efterfrågade är nog få svenskar...
Citera
2024-03-09, 12:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hur skulle dom svenska dataingenjörerna kunna flytta till USA?
Tror du att en svensk kan få asyl i USA?

Har man en extrem spetskompetens kan man få ett s.k "einstein-visa" men så efterfrågade är nog få svenskar...

Nu överdriver du. Absolut lättast är att skaffa ett arbete på ett företag i Sverige som även är verksamt i USA.
Citera
2024-03-09, 12:20
Medlem
Jag skulle lite löst förklara USA med att det är mer som att jobba som egenföretagare i Sverige som konsult. Sedan är verkligen förstås inte så enkel, men tycker liknelsen ändå fungerar helt ok.

Sedan att utvecklare kan ha löner i kanske 4-5 miljoner-klassen per år skulle du aldrig få i Sverige oavsett, men jag resonerar att det till en stor del är en kulturell sak med lite cirkelresonemang. Allt är stort i USA. Lönerna, skulderna, kostnaderna, investeringarna. Betydligt högre toppar, men också djupare dalar än i Sverige
Citera
2024-03-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur länge har du arbetat i USA och har du haft familj under den perioden?
Behöver inte ha arbetat i USA för att inse att givet samma tjänst i USA hade jag tjänat 2 miljoner mer om året än här. Här pratar man om ännu mer extrema löner dessutom.

USA suger om man saknar förmåga och arbete. Filterar man bort tredje världen-elände i USA så är det ljusår framför Sverige.
Citera
2024-03-09, 12:28
Medlem
orrtupps avatar
Viktigaste anledningen är väl de höga skatterna i Sverige.
Tänk på att om en svensk får ut 25 tusen i månaden så har företaget betalat ca 55 tusen till honom och vid högre lön blir skillnaden ännu större.
Citera
2024-03-09, 12:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Man måste notera att SEK är extremt lågt värderat just nu och USD extremt högt. Det är inte orimligt att tänka sig en halvering av skillnaden och då halveras plötsligt alla USA-ingenjörers lön mot svenskens.

Notera att en amerikan måste lägga ut 10.000 kr per månad och barn på dagis. Han måste även spara 2-4 mkr per barn för deras universitetsstudier. En stor procent måste sparas till sin pension. Medelpriset på en USA-bil är numer 500.000 kr, en försäkring av en villa i Florida kostar 60.000 kr, snitthuset i USA kostar 420.000 kr inklusive de allra fattigaste områdena.

Jag hyr precis nu ut min villa till en amerikansk familj. Han är hög chef. Hon är hemma i USA men kan jobba i Sverige eftersom dagis är nästan gratis. De säger att de har exakt samma levnadsstandard i Sverige som i USA. Och de jobbar mycket färre timmar och har ingen stress i Sverige.

Snittpriset per timme och barn för dagis är 20$.

32000$ om året för att ha ett barn på dagis, 7 timmar per dag i 230 dagar per år.

Förmodligen mycket dyrare om du ska ha något bra i de områden där lönerna är höga.
Citera
2024-03-09, 12:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Behöver inte ha arbetat i USA för att inse att givet samma tjänst i USA hade jag tjänat 2 miljoner mer om året än här. Här pratar man om ännu mer extrema löner dessutom.

USA suger om man saknar förmåga och arbete. Filterar man bort tredje världen-elände i USA så är det ljusår framför Sverige.

Har du räknat på det?

Jag gjorde det för ett par år sedan och vinsten var inte speciellt hög för mig även om lönen var mer än det dubbla. Det som sabbade min kalkyl var barnomsorg och/eller att vi skulle tappat en inkomst.

I övrigt håller jag med dig, saknar man arbetsförmåga av någon anledning är USA helt värdelöst. Är man driven, duktig och frisk är det ett paradis.
Citera
2024-03-09, 12:39
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nu överdriver du. Absolut lättast är att skaffa ett arbete på ett företag i Sverige som även är verksamt i USA.
Jag kanske överdrev en liten aning men jag blir så trött på alla som tror att vi svenskar kan flytta till vilket land som helst utan motkrav.

Finns många svenskar som lever illegalt i USA, dvs stannat kvar efter att visumet gått ut.
Detta är hyfsat enkelt därför att blonda svenskar sällan kontrolleras av polisen i USA.
Citera
2024-03-09, 13:01
Medlem
I dagsläget känns många länder bättre att jobba i än Sverige.
Våran valuta är lågt värderad och utgifterna baseras på varor från andra valutor så det slår extra hårt mot merparten av svenskarnas privatekonomi.
Lönerna här är rent ut sagt usla i förhållande till vad det kostar att leva. En del har inte ens råd att jobba, dels på annan ort eller pga levernet.

Lösningen är högst troligt att söka lyckan i länder där ens yrke värderas högre, en så kallad ”brain drain” där folk utbildar sig här och lämnar sedan landet för att få en lön att kunna leva på.

Tråkigt för Sverige men inflationen har verkligen urholkat samhället och det kommer även märkas i kommuner när deras utgifter, material och tjänster ökar i kostnad. Vilket leder till att staten måste öronmärka ännu mer pengar till kommunerna vilket späder på inflation ännu mer som sen leder till ännu dyrare varor tjänster och så fortsätterdet tills allt blir mer och mer eftersatt. Blir sämre vård, sämre skolor, utbudet sämre pga att ingen längre har råd att konsumera vilket leder till arbetslöshet och fåtalet köper upp massor av mark, företag osv. (Extrem scenariot)
Kvar blir outbildade och folk i misär som inte har råd/möjlighet att lämna landet och vi blir som en del baltländerna var.

Fördelen är att om några decennier så kommer svensk arbetskraft vara så billig att företag kommer öppna verksamheter i Sverige och nyttja den billiga arbetskraften och ekonomin går upp igen men det blir framtida generationers framgångssaga att skörda frukten utav.

Tills dess så är alternativet att flytta till rikare länder och jobba där.

(En vattenflaska av märket X kan kosta 5 kr på tex Lidl, samma sort kan kosta 10kr på lokala affären, samma flaska 15kr på fiket, och 20kr på biografen, samma vatten kostar 25kr på macken och 35kr på flygplatsen.
Vattenflaskan är exakt densamma det är bara det att den värderas olika beroende på var den befinner sig! Så att byta plats kan göra att man värderas högre - Master Yoda )
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2024-03-09 kl. 13:07.
Citera
2024-03-09, 13:05
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Viktigaste anledningen är väl de höga skatterna i Sverige.
Tänk på att om en svensk får ut 25 tusen i månaden så har företaget betalat ca 55 tusen till honom och vid högre lön blir skillnaden ännu större.
Det är precis tvärtom. USA-lönen inräknar sociala avgifter,de betalar man själv via skatten efteråt, t.ex pensionnssparar alla 6%. Men till alla svenskars löner tillkommer på 25-30% som företagen betalar, sociala avgifter de går till pension, akassa osv.

Dvs för att jämföra USA och Sverige lönemässigt måste du lägga på 25-30% på svenskens lön.

En faktor som ingen räknar med är att USA just nu går 1 trillion USD budgetunderskott per 100 dagar. Detta motsvarar nästan 10% av USAs BNP och för att gå jämnt upp som i Sverige måste man nästan fördubbla (!) löneskatterna i USA. Detta måste betalas av USAs barn i framtiden, systemet är bara hållbart något enstaka år till sedan kan USA inte längre sälja sina treasuries eftersom ingen tror de betalar tillbaka.

Sverige ser ekonomiskt starkt ut inför framtiden, USA inte så. Trump Biden Obama är alla katastrofpresidenter.
Senast redigerad av Barents 2024-03-09 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in