2024-03-07, 19:17
Medlem
grungewhores avatar
Jag har varit delaktig i något som beskrivs som en sekt, men som är helt normal i Indien, i över 20 år.

Jag har kunnat komma och gå som jag vill, delta när jag vill och vara med i diskussioner med likasinnade i hela världen. Jag utövar delar av samfundets kärnverksamheter, men gör avsteg där jag själv vill.

Dock har det alltid varit en plats att återvända till både fysiskt och mentalt när jag känt att jag behöver det.
Citera
2024-03-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nej. Tycker liksom du ämnet är otroligt intressant.

Berätta gärna om dina egna erfarenheter, hur du kom till insikt, hur du kom ur, om det skadat relationer med mera.

Jag var med i en pingstinspirerad församling, de är nog inte klassificerade som sekt men är sektliknande. Jag var väl runt 12 när jag "gick med". Egentligen gick jag inte med av egen fri vilja utan jag och min syster blev fosterhemsplacerade hos "pastorsfamiljen" i församlingen. Först tyckte jag det var jättekul, fick uppmärksamhet och kärlek liksom. Det är inte förrens efteråt som vi (min släkt var också med) som vi förstod att det var som en sekt.

Till exempel så skulle alla ge tionde till pastorerna eller välgörenhet (även barn skulle ge av sin veckopeng), församlingen umgicks bara med församlingsmedlemmar, man såg andra kristna som att de hade fel tro. De skuldbelade en om man hade "orena" tankar, så man blev rädd för att Gud kunde läsa ens tankar. Vissa blev dessutom sämre behandlade än andra, så man skulle inte umås med dem på gudstjänst med mera. Om man hade haft sex var det som att man var spetälsk, det var nog värre att ha sex än att mörda någon. Dessutom såg man kvinnor som svaga och mannen kunde bestämma vad han ville över kvinnorna.

Men det sjukaste var nog att alla hade en mentor, som skulle utveckla ens tro. Sedan skulle mentorn berätta vad man pratat om för andra pastorer och de som var med i den inre cirkeln. Så det slutade nästan alltid med att alla visste vad man kände och tänkte. Det innebar att folk kunde komma fram till en på gudstjänster och säga typ "ska vi be för det problemet du berättade för xxx igår?"

Jag tror inte det har skadat relationer så mycket för mig, eftersom resterande delar av min släkt också gått ur. Vi har kunnat prata om den tiden tillsammans efteråt. Det som var lite jobbigt är relationen till mina föräldrar men det beror mer på att jag inte bott hos dem på länge. Men det är efteråt som jag verkligen fattat att det var en sektig församling och det är också det som gjort mig fascinerad för liknande rörelser
Citera
2024-03-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilken sekt har du varit medlem av och varför är du det inte längre?

En pingstinspirerad församling, jag är inte med längre för att jag flyttade därifrån, men har svarat innan mer invecklat!
Citera
2024-03-07, 19:26
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Nä men många som går till AA och Ax är med i grupper som faller inom definition av sekt även om det inte först kanske är helt uppenbart. All form av tolvsteg är ifrån början grundat ifrån sekter.
Vilka kännetecken finns det som gör att du påstår att AA är en sekt?
Citera
2024-03-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har varit delaktig i något som beskrivs som en sekt, men som är helt normal i Indien, i över 20 år.

Jag har kunnat komma och gå som jag vill, delta när jag vill och vara med i diskussioner med likasinnade i hela världen. Jag utövar delar av samfundets kärnverksamheter, men gör avsteg där jag själv vill.

Dock har det alltid varit en plats att återvända till både fysiskt och mentalt när jag känt att jag behöver det.

Vad är det du varit delaktig i?
Citera
2024-03-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Men det är efteråt som jag verkligen fattat att det var en sektig församling och det är också det som gjort mig fascinerad för liknande rörelser
Skönt att ni kunde lämna och att det inte påverkade dina relationer.

Kanske din erfarenhet kan vara behövd här, https://hjalpkallan.nu/ ?
Citera
2024-03-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag älskar sekter och kan kanske avancera till en av ledarna med tiden tror jag. kan snacket och kan ge ledarna ny näring som gör mig viktig inom rörelsen efter en tid, inbillar jag mig.

Men precis som topic, jag vill ha mycket sex med brudar och vill lära mig vilka sekter jag ska söka mig till då. Yoga, tantra eller Raël som jag tagit min avatar från. Raël eller liknande skulle jag gilla att gå mer i.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABl

Ja det finns ju några sånna där ute i världen, dock känns risken för övergrepp alldeles för stor. Jag tror sällan det slutar bra för någon
Citera
2024-03-07, 19:31
Medlem
Citat:
Nä men många som går till AA och Ax är med i grupper som faller inom definition av sekt även om det inte först kanske är helt uppenbart. All form av tolvsteg är ifrån början grundat ifrån sekter.

Oj hade ingen aning.
Är det verkligen så med alla sådana steg? Vet ju att till exempel scientologikyrkan utformat program för att hjälpa till med drogproblematik men det kan knappast vara alla typer av stöd?
Citera
2024-03-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Skönt att ni kunde lämna och att det inte påverkade dina relationer.

Kanske din erfarenhet kan vara behövd här, https://hjalpkallan.nu/ ?

Ja, jag är nog en av få förunnade den glädjen! Men det är nog för att resterande delar av släkten lämnade ganska kort därefter. Annars vet jag inte hur det skulle sett ut.

Vi är också ett gäng som setts efteråt, för att verkligen prata ut om allt som hänt, från misshandel till förtryck. Det blev nästan som en terapisession för oss och ett sätt att se hur de andra hade det.

Ska kolla in hjälpkällan! Tack för tipset!
Citera
2024-03-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Den församlingen jag var med i har nog inte klassificerats som en sekt, men det är absolut en sektliknande rörelse. Jag är inte med i den av den enkla anledningen att jag "bytte familj" (var fosterhemsplacerad vid den tiden). Det började med att jag blev placerad i en familj som var med i församlingen men sedan blev jag omplacerad pga de inte kunde ta hand om mig och min syster på ett bra sätt. Den nya familjen vi flyttade till var inte med i församlingen så då blev det ett avslut. Dock så kom medlemmarna hem till vårt nya hus ofta för att få med oss igen.

Det var en pingstinspirerad församling i Kungsbacka
Låter som det min styvmor var utsatt för på 70-talet. Mår du bra nu?
Citera
2024-03-07, 19:41
Medlem
Psykonaut-s avatar
Detta hade varit drömsekten för mig, finns den kvar, eller vet ni liknande som är aktiva?
Svenskrumänsk sektledare gripen i Frankrike
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQo8aa/svenskkopplad-yogasekt-ledare-gripen-i-frankrike
Citera
2024-03-07, 19:55
Bannlyst
Citat:
Fullständig bullshit. Gud nämns extremt sällan i AA och NA (i princip bara sinnesrobönen), och alla är anonyma precis som på Flashback. Så hur ska man kunna bli en "sekt" om man är anonym och kan dra när man vill eller själv önskar?

En sekt är enligt Webers definition "till för de kallade" - alltså ett slutet socialt sällskap. Oftast med religiös anknytning men inte alltid. Rote Armefraktion eller SS är exempel på sekter utan religiösa inslag men med tydliga ledarfigurer och agenda. En sekt är samhällsavvisande eller samhällsfientlig, därigenom blir medlemmarna isolerade då omvärlden anses "ond" eller farlig.

AA och NA har inget sånt, inga ledarfigurer och ingen agenda. Man kan få en mentor om man vill men det är inget måste. Så nej jag har inte varit med i nån sekt. Dessa två organisationer hjälper tusentals människor varje dag jorden runt helt gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in