Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Nej. Tycker liksom du ämnet är otroligt intressant.
Berätta gärna om dina egna erfarenheter, hur du kom till insikt, hur du kom ur, om det skadat relationer med mera.
Jag var med i en pingstinspirerad församling, de är nog inte klassificerade som sekt men är sektliknande. Jag var väl runt 12 när jag "gick med". Egentligen gick jag inte med av egen fri vilja utan jag och min syster blev fosterhemsplacerade hos "pastorsfamiljen" i församlingen. Först tyckte jag det var jättekul, fick uppmärksamhet och kärlek liksom. Det är inte förrens efteråt som vi (min släkt var också med) som vi förstod att det var som en sekt.
Till exempel så skulle alla ge tionde till pastorerna eller välgörenhet (även barn skulle ge av sin veckopeng), församlingen umgicks bara med församlingsmedlemmar, man såg andra kristna som att de hade fel tro. De skuldbelade en om man hade "orena" tankar, så man blev rädd för att Gud kunde läsa ens tankar. Vissa blev dessutom sämre behandlade än andra, så man skulle inte umås med dem på gudstjänst med mera. Om man hade haft sex var det som att man var spetälsk, det var nog värre att ha sex än att mörda någon. Dessutom såg man kvinnor som svaga och mannen kunde bestämma vad han ville över kvinnorna.
Men det sjukaste var nog att alla hade en mentor, som skulle utveckla ens tro. Sedan skulle mentorn berätta vad man pratat om för andra pastorer och de som var med i den inre cirkeln. Så det slutade nästan alltid med att alla visste vad man kände och tänkte. Det innebar att folk kunde komma fram till en på gudstjänster och säga typ "ska vi be för det problemet du berättade för xxx igår?"
Jag tror inte det har skadat relationer så mycket för mig, eftersom resterande delar av min släkt också gått ur. Vi har kunnat prata om den tiden tillsammans efteråt. Det som var lite jobbigt är relationen till mina föräldrar men det beror mer på att jag inte bott hos dem på länge. Men det är efteråt som jag verkligen fattat att det var en sektig församling och det är också det som gjort mig fascinerad för liknande rörelser