2024-03-07, 22:44
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag såg Netflixdokumentären om Raël och hans knasiga sekt.

Det här måste ha varit runt 2003. Det gick ett program på TV3 om svenskar som var med i UFO-Rael. Det verkade lite knasigt men som ungdom var det ändå något som var spännande med det hela. Vid ett besök till Sthlm så gick jag på Sergelstorg och där stod de, realianerna, och hade ett bord där de sålde sin bok.

Jag gick och pratade lite med dem och fick boken gratis vill jag minnas och jag har den kvar någonstans. Vad jag minns så var det ett svenskt par, en man och en tjej, och nu kanske jag inbillar mig men har för mig att han studerade till ingenjör? Får se om jag kan hitta klippet på tuben.

Nu i vuxen ålder när man lagt ihop 1 och 1 (Rael är jude) så förstår man vilket hokuspokus hans sekt är.
Citera
2024-03-07, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag såg Netflixdokumentären om Raël och hans knasiga sekt. Såg även dokumentären om Baghwan. Vad som slog mig med häpnad är att bägge framstod som rena rama pajaser. Det är inte det att de låter skvatt galna eller något. Utan snarare rätt menlösa och låter ungefär lika övertygande som en högstadielev som håller ett dåligt inövat föredrag inför klassen.

Baghwan hade inte ens för vana att träffa sina anhängare särskilt ofta. Och när han väl gjorde det så svamlade han mest om kärlek och evigheten och lät mest som en dålig karikatyr på Tomas DiLeva på fyllan. Trots detta hade han hur många tusentals följare som helst.

Raël gav liknande intryck. Det mesta han svamlade om lät rätt improviserat och osammanhängande. Han var varken charmig eller hade någon skön karisma som förklarar varför någon över huvudtaget ville lyssna på karln. Han förefaller ungefär lika intressant och fängslande som valfri uteliggare som svamlar om aliens och jordens undergång.

Leif GW framstår ju som ett under av karisma, gränslös visdom och spännande personlighet i jämförelse med Raël eller Baghwan. Det är för mig helt jävla obegripligt att någon lyssnat på Raëls förvirrade improvisationer och tänkt ”Fan, den här snubben är helt genuin och vet vad han snackar om!”.

Charles Manson var trots allt rätt fängslande att lyssna på med hans intensitet och retorik. Där kan jag väl ändå förstå att folk blev fascinerade av honom. Jim Jones var också en skicklig retoriker där jag kan fatta att folk hakade på.

Hur däremot till synes helt inkompetenta talare utan någon som helst charm eller personlighet lyckas bli sektledare är för mig en gåta. Hade jag varit lite mer andligt lagd så hade jag säkert kunnat falla för Jim Jones fascinerande beskrivningar om paradiset. Jag hade dock inte pallat lyssna många minuter på Raël innan jag bett honom bara hålla käften.

Jag kanske borde testa en karriär som sektledare. Om Raël och Baghwan lyckades så kan tamejfan exakt vilken pajas som helst lyckas med det.
Grejen med Jonestown och Waco var just att de hade karismatiska ledare. Sedan var båda väckelserörelser eller en utbrytning från en majoritetsreligion precis som IS eller KuKluxKlan.

Klassisk sektpsykologi. Jim Jones började redan som tonåring att predika för diverse djur som han haft ihjäl, såsom grodor, ekorrar och andra smådjur. Ganska kusligt att nästan 1000 människor gick samma öde till mötes 35 år senare.

GW tror jag inte på, han är för ärlig.
Senast redigerad av TredjeDiket 2024-03-07 kl. 23:13.
Citera
2024-03-07, 22:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
ISKCON?
Haribol!
Citera
2024-03-07, 23:34
Medlem
Grungewhore: vi är nog i samma sekt 🙇‍♀️ 😄

Förstår delvis gällande AA mm men bara för att sammanhang har starkt grupptryck betyder det inte att det är en sekt. Sen är ju dessa grupper olika också beroende på var du råkar hamna på möte. NA tenderar naturligt att vara mer ”på” än AA, är min erfarenhet…
Citera
2024-03-08, 01:32
Medlem
styckets avatar
Ja samhället kallades sekten. Lämnade när jag insåg att alla ljuger för sig själva och lever en lögn. Att hela styret var genom korrupt och endast ville utnyttja alla som deltog.
Citera
2024-03-08, 01:53
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har personligen aldrig tillhört en sekt, men jag har besökt olika sekter. Större sekter i Sverige är nog Socialdemokraterna, tron på staten etc.

Exempel på sekter (beroende på definitionerna) är JV, ortodoxa sekter etc.
Citera
2024-03-08, 01:58
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Grejen med Jonestown och Waco var just att de hade karismatiska ledare. Sedan var båda väckelserörelser eller en utbrytning från en majoritetsreligion precis som IS eller KuKluxKlan.

Klassisk sektpsykologi. Jim Jones började redan som tonåring att predika för diverse djur som han haft ihjäl, såsom grodor, ekorrar och andra smådjur. Ganska kusligt att nästan 1000 människor gick samma öde till mötes 35 år senare.

Jag tycker det var intressant med Jones är att han under en lång tid verkar ha varit en ganska normal och godhjärtad pastor. Men precis som i de flesta fall där folk som inte är rena psykopater utvecklas åt det hållet börjar det gå utför när han i någon desperat situation började tumma på en eller två principer och märkte att det gav resultat. Sedan blev det värre och värre grejer, och han började knarka och allt föll samman.

David Koresh vet jag inte vad jag ska säga om. Verkar dock som att det knappast hade blivit några dödsfall om inte ATF och FBI hade behövt revansch efter misslyckandet vid Ruby Ridge.
Citera
2024-03-08, 04:14
Avslutad
Vad är en sekt egentligen? Ofta kritiseras och döms "sekter"av utomstående som aldrig ens varit där och kikat. Inte ens en domstol dömer utan att sätta sig in i saker och ge folk möjlighet att uttala sig.
Jehovas är väl ett jättebra exempel? Folk älskar att hata dem. Alla är välkomna till deras gudstjänster. Men vem har någonsin besökt?
(Jag har inte varit där, men dömer dem inte heller)

Även kritiseras de ibland av folk som har gått ur. Är de alltid bra källor? Ibland kanske det är relevant? Men hur tillspetsat kan det vara?

Men man glömmer att fråga de som är med och trivs med det.

Har varit sporadiskt med i Scientologerna. Den kallas en sekt ofta. Men inte varit aktiv sedan år 2000. Hälsade på sist för 15 år sedan.

Det gav mig mycket i livet. Mest att lyckas bra på jobbet, bli finansiellt stark, bra relation med familj och andra. Man fick jobba fram sig själv framåt i livet, det hängde på en själv. De guidade vad man behövde förbättra.

Men hann inte pga av flickvän, jobb och att det blev repetition och inget nytt direkt samt att jag flyttade till annan ort. Det gav mig inget mer till slut.
Citera
2024-03-08, 04:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Vad är en sekt egentligen? Ofta kritiseras och döms "sekter"av utomstående som aldrig ens varit där och kikat. Inte ens en domstol dömer utan att sätta sig in i saker och ge folk möjlighet att uttala sig.
Jehovas är väl ett jättebra exempel? Folk älskar att hata dem. Alla är välkomna till deras gudstjänster. Men vem har någonsin besökt?
(Jag har inte varit där, men dömer dem inte heller)

Även kritiseras de ibland av folk som har gått ur. Är de alltid bra källor? Ibland kanske det är relevant? Men hur tillspetsat kan det vara?

Men man glömmer att fråga de som är med och trivs med det.

Har varit sporadiskt med i Scientologerna. Den kallas en sekt ofta. Men inte varit aktiv sedan år 2000. Hälsade på sist för 15 år sedan.

Det gav mig mycket i livet. Mest att lyckas bra på jobbet, bli finansiellt stark, bra relation med familj och andra. Man fick jobba fram sig själv framåt i livet, det hängde på en själv. De guidade vad man behövde förbättra.

Men hann inte pga av flickvän, jobb och att det blev repetition och inget nytt direkt samt att jag flyttade till annan ort. Det gav mig inget mer till slut.

Bra att du inte tog dig längre in i scientologin. Det är just det att det finns en del nyttiga saker som gör att man kan bli indragen.

Vad som räknas som sekt eller inte har egentligen inget med vare sig organisationens storlek eller vad de tror på att göra, även om sekter gärna framför argumentet att de absolut inte är en sekt eftersom de ju är en etablerad religion med miljoner medlemmar.

Faktum är att vad som är en sekt uppvisar vissa kännetecken som gör det till en social företeelse snarare än en religiös företeelse. Däremot inte sagt att sekter inte har något med religion att göra, utan att sektbeteendet är en social manifestering av extremt religionsutövande (men observera att inte allt extremt religionsutövande är sektliknande).
.
Rent ideologisk gäller däremot att den religiösa organisationen hävdar att den är den enda vägen till frälsning eller att de har den enda sanningen. (Det blir sedan grunden till det svartvita sekttänkandet.)

Det sociala kriteriet, som delvis blir en konsekvens av det ideologiska, är att den religiösa organisationen tar avstånd från det omgivande samhället. I och med att man har sitt unika frälsningsanspråk menar man samtidigt att alla andra trossamfund är lögnaktiga vägar till frälsning, något som naturligtvis inte främjar positiva relationer till andra trossamfund. Men de negativa relationerna kan även gälla det sekulära samhället, som i sin tur då kan bli negativt inställt till den religiösa organisationen ifråga. Sekten kan t.ex. dra sig undan från samhället, den kan starta egna skolor för sina barn, den kan uppmuntra till att man enbart ska umgås och gifta sig med medlemmar och i sin argumentation kan man vara negativa till det mesta som sker i samhället, speciellt när det gäller moraliska frågor som rör stimulantia, nöjen och sexualitet. Organisatoriskt har ledaren eller en liten ledargrupp stort inflytande över medlemmarna och oliktänkande kuvas eller utesluts.

Detta kan sammanfattas till följande viktiga punkter:
o Medlemmarna anser sig ha den enda verkliga sanningen.
o Gruppen ligger ofta i konflikt med övriga samhället.
o Ledarstilen är auktoritär.
o Medlemmarna får inte säga något som strider mot det som är godkänt av ledaren.
o Medlemskapet är frivilligt, men exklusivt och fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
o Kontakt med tidigare medlemmar förhindras.
o Giftermål med andra än medlemmar avråds eller kan vara förbjudet.

(Dessa punkter är sammanställda från texter av Karl-Erik Nylund och professor Roy Wallis)

Religionssociologen Meredith McGuire påpekar ytterligare att det ofta förekommer ett dualistiskt synsätt, vilket betyder att förklaringar och förmaningar ges med en extrem tvådimensionell modell. Gud står för det som är rätt och Satan för det som är fel, gruppens åsikt för det som är rätt och alla andra åsikter för det som är fel. Det finns inga gråzoner eller alternativa lösningar.

Karl-Erik Nylund karakteriserar dessutom ytterligare manipulativa och farliga sekter med fyra A.
Aggression (intern kritik accepteras inte)
Aversion (mot utomstående)
Alienation (stänger av samhället utanför)
Absolut sanning.
Senast redigerad av Smeso 2024-03-08 kl. 04:37.
Citera
2024-03-08, 05:45
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVANESTO
Det här måste ha varit runt 2003. Det gick ett program på TV3 om svenskar som var med i UFO-Rael. Det verkade lite knasigt men som ungdom var det ändå något som var spännande med det hela. Vid ett besök till Sthlm så gick jag på Sergelstorg och där stod de, realianerna, och hade ett bord där de sålde sin bok.

Jag gick och pratade lite med dem och fick boken gratis vill jag minnas och jag har den kvar någonstans. Vad jag minns så var det ett svenskt par, en man och en tjej, och nu kanske jag inbillar mig men har för mig att han studerade till ingenjör? Får se om jag kan hitta klippet på tuben.

Nu i vuxen ålder när man lagt ihop 1 och 1 (Rael är jude) så förstår man vilket hokuspokus hans sekt är.

Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket

Citat:
Ursprungligen postat av TRAVANESTO

Jo själva religionen, eller vad man nu ska kalla det för, kan ju verka spännande. Att det finns massa aliens på någon planet som skapat människor på jorden till sin avbild. Wow. Verkligen wow. Jag är inte ens ironisk nu, det låter som en häftig science fiction-film.

Bara det att han Rael låter som århundradets rikspajas. Till att börja med ser han ju ut som en första klassens förortsalkis man hittar på valfri pizzeria med fullständiga rättigheter. Flintis med långt hår som ser för bedrövligt ut. Charles Manson såg ju ändå hyfsat snygg ut på något dåtida hippievis. Med rätt kläder och synnerligen övertygande retorik. Jag kan på något sätt fatta att brudarna tyckte han var häftig att hänga med och lyssna på.

Raël är ju däremot en sån snubbe som brudarna ofta gillar att skämta om och driva med. När han pratar framstår är han ju som bäst underhållande. Alltså inte på ett bra sätt. Mer som en tolvåring som sitter och fantiserar berättelser. Det låter lite som snacket på skolgården i högstadiet ärligt talat. "Aah, vahettere rymdvarelserna besökte mig igen va. Och tog med mig i deras rymdskepp. Aah, så åkte vi till deras planet va. Vart planeten ligger vetja inte. Men typ...fett långt bort allefall. Aaah, och där fick ja träffa Jesus, Buddha, Muhammed och Einstein. Asså dom bor där nu va".

- Men Raël, du har ju sagt att du är en reinkarnation av Jesus. Men nu säger du plötsligt att Jesus alltså inte ens är död?
- Eeehh. Jo men asså ja är ju Jesus. Typ. Det finns två Jesus. En, han från bibeln, å sen jag va.

Det bara förefaller helt jävla obegripligt att någon som först kanske var lite nyfiken på aliens, inte bara garvade läppen av sig och gick därifrån så fort Raël öppnade käften. Samtidigt hör man före detta medlemmar sitta och romantiskt berätta om hur fängslande och fascinerande Raël var. Vad är det för fel på dessa människor? Om de tycker lodisen Raël var fascinerande och fängslande så undrar jag hur de lyckas kolla på tv en vanlig dag utan att fängslas av dubbad reklam för diskmedel.

Jag fattar prylen med Manson. Jag fattar Jim Jones. Och jag kan fatta David Koresh. De såg hyfsat bra ut för att inte säga snygga med den tidens mått i deras kretsar. Både män och kvinnor är mer benägna att lyssna på någon som ser bra ut. Dessutom hade de alla en stark karisma och lät som att de visste vad de snackade om. De sprang alla dessutom skickliga åttor runt kritiska journalister utan problem. Medan Raël framstår som en pajas som journalisterna tyckte det var kul att driva med. Jag kan t om fråga mig varför ingen i hans entourage inte hindrade honom från att ens prata själv med media.

Som sagt ger Bhagwan liknande lustiga och förvirrande intryck som Raël. Till hans försvar verkade han ju däremot dra sig undan ju större hans sekt växte sig. Han predikade sällan, han visade hellre bara upp sig med att le fånigt med handflatorna mot varandra medan anhängare kastade blomblad över honom. Han undvek klokt nog att prata med media alls. Och samma sak där. Han såg ut som en jävla kuf. Och när han väl öppnade käften så lät han som ett förvirrat sömnpiller som svamlade om kärlek i kosmos. Bhagwan hade inte ens lyckats snacka sig till att få bli arbetsledare på Donken, men obegripligt nog lyckades bli sektledare för hur många tusentals som helst.

För övrigt tror jag inte Leif GW skulle bli en bra sektledare heller. Han är inte snygg och har byggt sig en hel karriär på att helt sakna karisma. Trots det är han i vilket fall mer intressant och fascinerande att lyssna på än Raël och Bhagwan. Jag bara fattar inte.
Citera
2024-03-08, 07:13
Medlem
Räknas sd? Gick ur nyligen nu när det är bekräftat att även dessa herrar ville sälja ut vår nation.
Citera
2024-03-08, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra att du inte tog dig längre in i scientologin. Det är just det att det finns en del nyttiga saker som gör att man kan bli indragen.

Vad som räknas som sekt eller inte har egentligen inget med vare sig organisationens storlek eller vad de tror på att göra, även om sekter gärna framför argumentet att de absolut inte är en sekt eftersom de ju är en etablerad religion med miljoner medlemmar.

Faktum är att vad som är en sekt uppvisar vissa kännetecken som gör det till en social företeelse snarare än en religiös företeelse. Däremot inte sagt att sekter inte har något med religion att göra, utan att sektbeteendet är en social manifestering av extremt religionsutövande (men observera att inte allt extremt religionsutövande är sektliknande).
.
Rent ideologisk gäller däremot att den religiösa organisationen hävdar att den är den enda vägen till frälsning eller att de har den enda sanningen. (Det blir sedan grunden till det svartvita sekttänkandet.)

Det sociala kriteriet, som delvis blir en konsekvens av det ideologiska, är att den religiösa organisationen tar avstånd från det omgivande samhället. I och med att man har sitt unika frälsningsanspråk menar man samtidigt att alla andra trossamfund är lögnaktiga vägar till frälsning, något som naturligtvis inte främjar positiva relationer till andra trossamfund. Men de negativa relationerna kan även gälla det sekulära samhället, som i sin tur då kan bli negativt inställt till den religiösa organisationen ifråga. Sekten kan t.ex. dra sig undan från samhället, den kan starta egna skolor för sina barn, den kan uppmuntra till att man enbart ska umgås och gifta sig med medlemmar och i sin argumentation kan man vara negativa till det mesta som sker i samhället, speciellt när det gäller moraliska frågor som rör stimulantia, nöjen och sexualitet. Organisatoriskt har ledaren eller en liten ledargrupp stort inflytande över medlemmarna och oliktänkande kuvas eller utesluts.

Detta kan sammanfattas till följande viktiga punkter:
o Medlemmarna anser sig ha den enda verkliga sanningen.
o Gruppen ligger ofta i konflikt med övriga samhället.
o Ledarstilen är auktoritär.
o Medlemmarna får inte säga något som strider mot det som är godkänt av ledaren.
o Medlemskapet är frivilligt, men exklusivt och fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
o Kontakt med tidigare medlemmar förhindras.
o Giftermål med andra än medlemmar avråds eller kan vara förbjudet.

(Dessa punkter är sammanställda från texter av Karl-Erik Nylund och professor Roy Wallis)

Religionssociologen Meredith McGuire påpekar ytterligare att det ofta förekommer ett dualistiskt synsätt, vilket betyder att förklaringar och förmaningar ges med en extrem tvådimensionell modell. Gud står för det som är rätt och Satan för det som är fel, gruppens åsikt för det som är rätt och alla andra åsikter för det som är fel. Det finns inga gråzoner eller alternativa lösningar.

Karl-Erik Nylund karakteriserar dessutom ytterligare manipulativa och farliga sekter med fyra A.
Aggression (intern kritik accepteras inte)
Aversion (mot utomstående)
Alienation (stänger av samhället utanför)
Absolut sanning.
Dina fyra punkter påminner om en del företag. Liknande gäller där. Tex Tesla.

Jag var sporadiskt med i 15 år i Sc. Har mkt nytta av det än idag. Kan hantera andra människor bra och säker på mig själv. Men till slut så gav det inte mer och jag slutade.
Senast redigerad av Freddan3400 2024-03-08 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in