2024-03-08, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Väldigt intressant frågeställning. Jag har inte själv varit med i någon sekt, men däremot haft idéer om att själv starta en. Hoppas på många initierade svar och mycket inspiration i tråden.
Gör inte det. Gud ser nog inte med bra detta.

Om du känner din själ är sjuk, besök närmaste kyrka, men starta inte en sekt.
Citera
2024-03-08, 07:56
Medlem
GertBennys avatar
Jag är uppväxt som Jehovas Vittne, jag var född in i rörelsen eller sekten. Lämnade när jag var tonåring, var aldrig "döpt". Har fortfarande familj som är medlemmar. De är helt normala människor utåt sett, men när man kommer in på deras tro (vilket jag undviker då det ofta blir bråk) så märker man hur jävla hjärntvättade och verklighetsfrånvarande de verkligen är. Samt hur avskärmade de är ifrån all typ av info som kan argumentera emot deras religion.
Citera
2024-03-08, 08:39
Avslutad
Som jag skrev tidigare kan man undra vad en sekt är?

De som är med i en "sekt" vad anser de att de är med i?
Ofta är det väl de som inte är med som aldrig ens besökt och har sina uppfattningar klara för sig från tabloid-pressen som säger att något är en sekt.

Eller?
Citera
2024-03-08, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag är uppväxt som Jehovas Vittne, jag var född in i rörelsen eller sekten. Lämnade när jag var tonåring, var aldrig "döpt". Har fortfarande familj som är medlemmar. De är helt normala människor utåt sett, men när man kommer in på deras tro (vilket jag undviker då det ofta blir bråk) så märker man hur jävla hjärntvättade och verklighetsfrånvarande de verkligen är. Samt hur avskärmade de är ifrån all typ av info som kan argumentera emot deras religion.

God vinkling.
De tycker säkert likande om de som inte är med.

Så vem har rätt?

Nära där jag bor finns en Rikets Sal. Jättetrevliga människor. Men aldrig besökt dem. De har sagt att jag är välkommen någon söndag om jag vill kika. Kanske jag gör det för att se för mig själv om jag verkligen har tid över någon gång.
Citera
2024-03-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Den församlingen jag var med i har nog inte klassificerats som en sekt, men det är absolut en sektliknande rörelse. Jag är inte med i den av den enkla anledningen att jag "bytte familj" (var fosterhemsplacerad vid den tiden). Det började med att jag blev placerad i en familj som var med i församlingen men sedan blev jag omplacerad pga de inte kunde ta hand om mig och min syster på ett bra sätt. Den nya familjen vi flyttade till var inte med i församlingen så då blev det ett avslut. Dock så kom medlemmarna hem till vårt nya hus ofta för att få med oss igen.

Det var en pingstinspirerad församling i Kungsbacka
Pingstkyrkan är en vidrig sekt... usch!
Citera
2024-03-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny

Hur var det för dig att lämna? Har du fortfarande kontakt med din familj?

Mina morföräldrar är med i jv men de har ändå kontakt med oss nästan dagligen. Även om de kanske inte säger saker som grattis på födelsedagen säger de i stället ha en jättebra dag vid sådana tillfällen.
Citera
2024-03-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Jag har i princip varit med i en sekt, ja. Detta var dock inte i Sverige, utan i Oregon under sent 80-tal och tidigt 90-tal. Googla Bhagwanrörelsen.

Oj vad intressant! Hur var det där? Vad fick dig att lämna?

Har lite koll på Bhagwanrörelsen, jag antar att det är den rörelsen som Ted Gärdestad var med i ett tag
Citera
2024-03-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Baptisterna i frillesås?

Faktiskt inte, men de har säkert samarbete med dem. Det är en församling som heter Fast mark.
https://www.fastmark.nu/
Citera
2024-03-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelSpringare
Räknas sd? Gick ur nyligen nu när det är bekräftat att även dessa herrar ville sälja ut vår nation.

En sekt behöver inte ha religiösa inslag, även om det kanske är vanligast. Därför skulle man kunna säga att ett parti kan ha sekteristiska drag, det kan även föreningar och organisationer ha. Många studentföreningar är sektiga av sig men det betyder inte att de är negativa alltid.

Sen är det ju lite svårt att avgöra vad en sekt egentligen är men det finns beskrivna karaktärsdrag
Citera
2024-03-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummihoj
Pingstkyrkan är en vidrig sekt... usch!

Kan delvis hålla med, har du varit med i pingst?
Citera
2024-03-08, 09:19
Medlem
Citat:
Kan delvis hålla med, har du varit med i pingst?
Har besökt Pingskyrkan flera gånger och är bekant med flera medlemmar... skulle aldrig någonsin gå med i denna sekt.
Citera
2024-03-08, 09:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Oj vad intressant! Hur var det där? Vad fick dig att lämna?

Har lite koll på Bhagwanrörelsen, jag antar att det är den rörelsen som Ted Gärdestad var med i ett tag
Den fick ju nytt liv efter hans död när de döpte om den till Osho.

Har en gammal kompis som växte upp i den, bodde länge i Indien som barn. Han blev rätt fucked up, bytte kön för några år sen och är allmänt förvirrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in