2024-02-01, 20:38
Avstängd
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Yes! Löneläget men även prisbilden i Norge är hög. Har varit på väg dit men saker och ting har kommit emellan.

Något säger mig att Norge inte kör med låglöne-öststatare som Sverige. De finns säkert men inte i samma omfattning som här.

Tycker priserna i Norge inte är så farliga jämfört med Sveriges prisökningar de senaste åren.

Och ja, det stämmer att öst-stats förarna har betydligt hårdare kontroller på sig i Norge jämfört med Sverige. Jag blev t ex aldrig stannad vid en kontroll i Sverige under mina 8 år där på vägarna, i Norge blev jag stoppad 4 gånger på en vecka som mest, kontroll av färdskrivare, last, körkort och allt där imellan. Dom är mer noggranna här, även om det är en del vilda västern (betalning per lastvikt m.m) här och där.

Med det sagt så är stressen inte lika påtaglig i Norge, kan vara för att jag inte kör godstaxi längre men norrmännen överlag gillar inte att jobba övertid, även om de får bra betalt för det.
Citera
2024-02-01, 21:20
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Kranbilsförare generellt har högre än "snittet" inom transportbranschen här i Norge. Sen kan man ju förhandla på egen hand, även om jag är kopplad till ett fack.

Hade rätt bra med tur också, sökte egentligen på en annan tjänst inom det åkeriet men dagarna mellan vi bestämde träff för intervju sa en kranare upp sig och de behövde en ersättare så de var rätt generösa med erbjudandet.
Hade du erfarenhet som kranbilsförare innan?
Citera
2024-02-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Innebär det då att när du jobbar över dina 30% att du får övertidstillägg?

Nej. jag har mitt schema jag går efter. Drar det ut på tiden eller om jag blir tillfrågad om att köra extra sätter jag upp det som övertid.
Citera
2024-02-02, 15:53
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Nej. jag har mitt schema jag går efter. Drar det ut på tiden eller om jag blir tillfrågad om att köra extra sätter jag upp det som övertid.
Har du behövt lägga kätting någon gång eller varit förskonad hittills?
Citera
2024-02-02, 16:50
Medlem
Citat:
Har du behövt lägga kätting någon gång eller varit förskonad hittills?

Jag har lagt på en gång denna vintern.
Citera
2024-02-04, 22:47
Medlem
Har ni några tips för en nyexaminerad lastbilschaufför som vill (helst) jobba med timmerbil och annars nattfjärr, men inte får något av de jobben pga liten erfarenhet.

Jag frågar för mitt framtida jag, jag har inte ens börjat utbildningen än, men det är på g!

Jag tänker realistiskt som första jobb, kan jag ta vilket som helst i några år för att sedan övergå till timmer/nattfjärr eller finns de mer specifika jobb som ser bättre ut för ens cv sen när jag vill söka för timmer/nattfjärr?

Typ t.ex något jobb med kran inblandat som inte kräver lika mycket erfarenhet eller något som ser bra ut på cv't sen. Det finns så mycket att välja på
Citera
2024-02-06, 08:05
Medlem
Aczs avatar
Jag går i tankarna om att skola om mig till lastbilschaufför eller lokförare. Jag är 35 år, jobbar idag som GIS-ingenjör och har gjort det i sju år, har en kandidat i naturgeografi. Trivs överlag helt okej, men jag har känt ganska länge att jobba på kontor, sitta framför en skärm, skicka email och sitta i videomöten inte riktigt är det jag ska syssla med.

Jag har alltid älskat att köra. Bakom ratten känner jag aldrig att jag tappar fokus eller blir uttråkad, det känns som något jag skulle kunna göra för evigt. Jag jobbar gärna själv, vill helst söka mig norrut i landet och är mycket flexibel med arbetsschema. Har ingen familj eller annat som ställer krav. Skulle helst vilja köra längre turer.

Vad tror ni, är det idiotiskt att byta bana?
Citera
2024-02-09, 00:55
Medlem
Jag kollar på svenska truckers och försöker förstå mig på hur fan man vill jobba som Slamsugare när samtliga jobb inom lastbil verkar ge samma lön enligt transportavtalet. Det värsta måste ju nästan vara när han kryper in i tanken till lastbilen för att rengöra den på gamla papper, tamponger, hår och skit med massa bajsrester som fastnar överallt, dessutom utan nåt munskydd eller mask.

Man tänker ju att de som pallar med sånt borde få bättre betalt?

Har de något med att timmarna är bra och att det är mindre stressigt eller så?

Mvh
Senast redigerad av roughlife 2024-02-09 kl. 01:34.
Citera
2024-03-06, 17:15
Medlem
Hur är lönen med tilläggsbehörigheter, tex farligt gods, extra tunga fordon, dubbla vagnar och vad där nu finns.

Sugen på att ta kort men tycker lönen är lite i underkant.
Citera
2024-03-07, 21:19
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Jag kollar på svenska truckers och försöker förstå mig på hur fan man vill jobba som Slamsugare när samtliga jobb inom lastbil verkar ge samma lön enligt transportavtalet. Det värsta måste ju nästan vara när han kryper in i tanken till lastbilen för att rengöra den på gamla papper, tamponger, hår och skit med massa bajsrester som fastnar överallt, dessutom utan nåt munskydd eller mask.

Man tänker ju att de som pallar med sånt borde få bättre betalt?

Har de något med att timmarna är bra och att det är mindre stressigt eller så?

Mvh

Slamsugare har upp mot 38-40.000kr i grundlön. Plus massor utav övertid och ofta OB-tillägg. Jag vet eftersom jag tidigare arbetat på slamsug, torrsug & grävsug. Ingen "vettig" lastbilschaufför tar ett jobb likt detta och nöjer sig med kollektivavtalslön. Då hade det inte funnits några slamsugare öht. Jobbade som det några år, gick in på en lön på 34.500kr, och efter 1 år krävde jag minst 38.000kr för att stanna kvar. Arbetsgivaren gick med på mina krav, och strax efter jag slutade var min grundlön 40.500kr. Inte illa pinkat som lastbilschaffis.

Idag gör jag annat. Har gått ner lite i lön men har ett bekvämare jobb om man säger så. För de lastbilschaufförer som överväger att prova denna branschen så stå på er lönemässigt. Många arbetsgivare har otroligt svårt att hitta duktigt och naturligt kunnigt folk som gör detta tunga skitgörat frivilligt, och om någon idiot nöjer sig med lönen som är i kollektivavtalet och är villig att utföra jobbet så kommer de tro du är en idiot och förmodligen knappt anställa dig. Eller så blir de nöjda att du inte kan löneförhandla och anställer dig ändå, och samtidigt som du jobbar för 29.000kr eller vad det idag ligger på så ligger dina kollegor på 39-40.000kr.

Så är det.
Senast redigerad av -Hengpung- 2024-03-07 kl. 21:22.
Citera
2024-03-07, 22:11
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Slamsugare har upp mot 38-40.000kr i grundlön. Plus massor utav övertid och ofta OB-tillägg. Jag vet eftersom jag tidigare arbetat på slamsug, torrsug & grävsug. Ingen "vettig" lastbilschaufför tar ett jobb likt detta och nöjer sig med kollektivavtalslön. Då hade det inte funnits några slamsugare öht. Jobbade som det några år, gick in på en lön på 34.500kr, och efter 1 år krävde jag minst 38.000kr för att stanna kvar. Arbetsgivaren gick med på mina krav, och strax efter jag slutade var min grundlön 40.500kr. Inte illa pinkat som lastbilschaffis.

Idag gör jag annat. Har gått ner lite i lön men har ett bekvämare jobb om man säger så. För de lastbilschaufförer som överväger att prova denna branschen så stå på er lönemässigt. Många arbetsgivare har otroligt svårt att hitta duktigt och naturligt kunnigt folk som gör detta tunga skitgörat frivilligt, och om någon idiot nöjer sig med lönen som är i kollektivavtalet och är villig att utföra jobbet så kommer de tro du är en idiot och förmodligen knappt anställa dig. Eller så blir de nöjda att du inte kan löneförhandla och anställer dig ändå, och samtidigt som du jobbar för 29.000kr eller vad det idag ligger på så ligger dina kollegor på 39-40.000kr.

Så är det.
Antar att du bor i större stad, typ Stockholm, Göteborg eller Malmö? För där jag bor kan du fetglömma att du som slamsugare får en lön på 40k, om ens över avtalet.
Citera
2024-03-09, 14:01
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Antar att du bor i större stad, typ Stockholm, Göteborg eller Malmö? För där jag bor kan du fetglömma att du som slamsugare får en lön på 40k, om ens över avtalet.

Det är i större stad jag haft denna lönen som slamsugare, ja. Jag kan inte tänka mig att lönerna ser annorlunda ut för yrket ute på landet, men vad vet jag. Det är stor konkurrens bland arbetsgivarna som nischat in sig på slamsug att få de "bästa" arbetarna i städerna varför många hoppar som studsbollar bland åkerierna, bland annat för att klättra i lön och man hör att det är "bättre" hos konkurrenten, vilket det sällan är eftersom man utför ändå samma jobb under i princip samma former.

Men om det nu är som du säger att lönen ligger enligt kollektivavtal bland slamsugarna som inte är från de större städerna så kan jag tänka mig att det primärt beror på att det naturligt inte finns lika mycket jobb att utföra där. I de större städerna har man fullt upp hela dagen och man får nöja sig med den enda rasten man har. Man kan ju givetvis dra benen efter sig när man jobbar, hålla ett lågt tempo, snacka mycket med kollegan, men det beror ju på hur man är som person. Själv kan jag inte jobba på ett sådant sätt att det går långsamt. Ofta ingår väntetid också på att kunden man ska utföra ett jobb hos ska ordna med något innan man kan sätta igång arbetet, vilket blir lite av en gratis rast kan man säga.

Men om vi som jobbar i storstäder för högre löner och det fungerar för företagen så undrar man ju vad Transportarbetareförbundet håller på med när de förhandlar kollektivavtalen. En lastbilschaufför bör ligga på minst 35k kan jag tycka. Aldrig att jag skulle gå in på under 35k som chaffis. Ett stort Fuck You till Transport säger jag bara.
Senast redigerad av -Hengpung- 2024-03-09 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in