2008-08-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
Jag har liknande erfarenheter, jag kontaktade 10 ställen på måfå och fler än hälften ville att jag skulle börja jobba där direkt.

Precis. Det finns många jobb att tillgå som chaufför om man bara söker lite
Citera
2008-08-19, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
För att klara C delen har jag tagit 17 körlektioner. Är övertygad om att jag inte behövt mer än kanske 9-8 av dom. Var ganska mycket dö-körning då vi åkte ut till köpcentret och tog en kaffe bara. Innan jag började ta lektionerna hade jag endast åkt med i en lastbil.
Det svåraste jag tyckte var placeringen på vägen. Det är inte många centimeter man har till godo. Men man lär sig snabbt vart man ska ligga. Mycket "Backspegelskörning" blir det dock. Ibland får man titta lika mycket i speglarna som framåt. I början var luftfjädringen riktigt läskig också. Det kunde guppa riktigt rejält ibland, vid vissa tillfällen kändes det som man skulle studsa av vägen. Men även det vande jag mig vid efter dom två första lektionerna.

Släpet ska vi få ta på nu efter semestern. Vet inte hur det ligger till på andra körskolor men på min fick man köra med släpet först när man klarat **C delen.

Det var helt klart lättare att köra lastbil än vad jag hade trott. Första dagarna på körskolan sa alla "kan du köra bil kan du köra lastbil". Jag trodde dom aldrig men nu är jag beredd att hålla med dom. Det är faktiskt inte så hemskt stora skillnader, iallafall inte körmässigt. Man får gå lite längre fram i korsningar och ta lite av "fel" körfält ibland. Men sen är man större än en vanlig bil också. Vilket du jävligt säkert kommer få erfara att andra bilister inte förstår. Ofta sitter man och svär sig förbannad

Men jag har tyckt att det har vart jätteroligt. Körskolan har redan varit i kontakt med ett ADR åkeri som är villiga att anställa mig efter avslutat utbildning. Tydligen är det vanligt att åkerier tar kontakt med körskolan och efterlyser hungriga chaufförer. Hehe Jag har iallafall haft jätte roligt hittills
Svarar jätte gärna på frågor om det är något du undrar över
Betalade du ditt körkort själv eller fick du det igenom arbetsförmedlingen?

Har hört att om man får en anställning efter kortet är taget så är arbetsförmedlingen redo att betala för det, sant eller falskt?
Citera
2008-08-19, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Birabacken
Jo, det drar nog iväg ordentligt. Men borde inte vara några problem att skaffa jobb när man väl har det. Vad jag hört söker de kördrängar som fan.
Vad säger då detta?
Jo, att jobbet som lastbilschaffis förmodligen är förbannat långtråkigt. Annars skulle inte efterfrågan på förare vara mycket högre än tillgången.
Citera
2008-08-19, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
nej, birabacken.

jag har inte kört på ca 10 år och skadan upptäcktes för 3 år sen.
hade hoppats på att kunna återuppta yrket när barnen är utflugna.
men det lär tyvärr inte kunna hända nu.

så dina sarkasmer kan du spara på .
Alkis?
Citera
2008-08-19, 10:26
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
Alkis?

Haha,,, tyvärr är det en del värre än så.
Medfött fel i ryggen,som har gjort sig påminnt.

Citera
2008-08-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
För att klara C delen har jag tagit 17 körlektioner. Är övertygad om att jag inte behövt mer än kanske 9-8 av dom. Var ganska mycket dö-körning då vi åkte ut till köpcentret och tog en kaffe bara.

Fick du betala ca 900-1100 kr/timme när du fikade? Låter som en mycket oseriös trafikskola.

Varför sade du inte ifrån?
Citera
2008-08-19, 18:46
Bannlyst
Citat:
Haha,,, tyvärr är det en del värre än så.
Medfött fel i ryggen,som har gjort sig påminnt.

ok! Tur! Man har ju sett hur det går när alkoholpåverkade lastbilschafförer kör på motorvägen i fel riktning.
Själv dricker jag bara när traditionerna kräver det (jul, nyår, påsk & midsommar m.m).
Citera
2008-08-19, 22:54
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
ok! Tur! Man har ju sett hur det går när alkoholpåverkade lastbilschafförer kör på motorvägen i fel riktning.
Själv dricker jag bara när traditionerna kräver det (jul, nyår, påsk & midsommar m.m).

Jag hoppar över högtiderna, kör på EN öl när det är för varmt på sommarn,, (inte bil då)
Alkohol och bilkörning,, av vilken sort det än må vara. Är bara löjligt.
Citera
2008-08-20, 18:53
Medlem
Citat:
Jag hoppar över högtiderna, kör på EN öl när det är för varmt på sommarn,, (inte bil då)
Alkohol och bilkörning,, av vilken sort det än må vara. Är bara löjligt.
ja löjligt kul ja

Bumpar upp min fråga

Har hört att om man får en anställning efter kortet är taget så är arbetsförmedlingen redo att betala för det, sant eller falskt?
Citera
2008-08-20, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Splitfire
ja löjligt kul ja

Bumpar upp min fråga

en fråga vad har du för hudfärg då
Citera
2008-08-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frewan
en fråga vad har du för hudfärg då
Lika vit som snön
Citera
2008-08-20, 23:07
Bannlyst
Citat: