2024-01-28, 20:01
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Jag frågade inte efter mer och dom frågade inte mig om jag ville jobba mer.

Asko är ökänt för att det är högt tempo så att ligga på många timmar varje månad är slitsamt.
Skönt att få vara ledig litegrann också.
Högt tempo gäller i stort sätt hela branschen (oftast).

Men tänkte mer på om man t. ex. Vill jobba mycket övertid så verkar väl ändå Asko som ganska generös med detta snarare än att dem vill begränsa dig från att snitta för många övertidstimmar?

Här i Sverige får jag oftast ett nej från chefen när jag erbjuder mig att jobba övertid enbart för att det kostar för mycket pengar. Så är det väl inte på Asko? (Min uppfattning jag fått av bekanta som jobbat där, rätta mig om det har ändrats sedan dess).
Citera
2024-02-01, 15:35
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Jag frågade inte efter mer och dom frågade inte mig om jag ville jobba mer.

Asko är ökänt för att det är högt tempo så att ligga på många timmar varje månad är slitsamt.
Skönt att få vara ledig litegrann också.
Hur frikostiga är dem på Asko när det gäller övertid?
Citera
2024-02-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Hur frikostiga är dem på Asko när det gäller övertid?

Det är inga problem. I början sa dom att det värsta som kan hända är att du får övertid.

Januari 192 timmar på 21 pass.
Citera
2024-02-01, 19:05
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Det är inga problem. I början sa dom att det värsta som kan hända är att du får övertid.

Januari 192 timmar på 21 pass.
Vet du hur många timmar en månadslön i Norge bygger på (för ditt avtal)?
Citera
2024-02-01, 19:22
Medlem
Citat:
Vet du hur många timmar en månadslön i Norge bygger på (för ditt avtal)?

Enligt mitt avtal ska jag ha en tjänstgöring på 30%.

Jag har frågat några hur många timmar en heltidstjänst ligger på, har hört 150, 160 och det senaste låg på 167.

Osäker.
Citera
2024-02-01, 19:38
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Enligt mitt avtal ska jag ha en tjänstgöring på 30%.

Jag har frågat några hur många timmar en heltidstjänst ligger på, har hört 150, 160 och det senaste låg på 167.

Osäker.
Innebär det då att när du jobbar över dina 30% att du får övertidstillägg?
Citera
2024-02-01, 19:45
Medlem
nidhoogens avatar
Att köra lastbil i Sverige är inte värt mödan, om man inte har familj m.m som håller en fast.

Jag nästan tripplade min lön (fick storkrankurs (18t/m +) betald av arbetsgivaren inklusive resor och boende under kursens gång (2 veckor) samt lön medans jag gick kursen.

Började på 290 norska i timmen under min prövotid och förhandlade upp mig till 350 norska i timmen (tackar i princip aldrig nej till ett jobb, hur jävla långt bort det än är).

Kontrakterad mellan 7-15 varje dag med BETALD lunch och har inte legat under 185 timmar i månaden ännu.

Har 50% OB direkt när klockan slår 15:00 och 100% direkt när klockan slår 21:00 inklusive helger och traktamente.

I Norge betalar dem för sig, Sverige.. not so much (förstår varför)
Citera
2024-02-01, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snd1
Som rubriken lyder, vad tjänar (eller bör) egentligen en distributionschaufför i lön med heltidsjobb och fast lön under nattetid?

Kikat runt lite på dessa jobb och själva arbetet och att inte behöva ha med människor att göra verkar rätt okej, speciellt människobiten.

Någon som har personlig erfarenhet och vill dela med sig vad ni kammade in?

Alternativt att köra TMA, hur är det jobbet? Lön?

Distribution nattetid? Typ tidningsbud tänker jag på då. Annars heter det pendel. Bra jobb om man står ut med natt men lönen är ett skämt om man jämför med industri/metall/elektriker/byggare dvs svenssonjobb.

Jag körde natt men tyckte inte jag blev jätterik....
Citera
2024-02-01, 20:14
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Att köra lastbil i Sverige är inte värt mödan, om man inte har familj m.m som håller en fast.

Jag nästan tripplade min lön (fick storkrankurs (18t/m +) betald av arbetsgivaren inklusive resor och boende under kursens gång (2 veckor) samt lön medans jag gick kursen.

Började på 290 norska i timmen under min prövotid och förhandlade upp mig till 350 norska i timmen (tackar i princip aldrig nej till ett jobb, hur jävla långt bort det än är).

Kontrakterad mellan 7-15 varje dag med BETALD lunch och har inte legat under 185 timmar i månaden ännu.

Har 50% OB direkt när klockan slår 15:00 och 100% direkt när klockan slår 21:00 inklusive helger och traktamente.

I Norge betalar dem för sig, Sverige.. not so much (förstår varför)
Låter riktigt högt! 290kr, är det något särskilt avtalsområde?
Citera
2024-02-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Distribution nattetid? Typ tidningsbud tänker jag på då. Annars heter det pendel. Bra jobb om man står ut med natt men lönen är ett skämt om man jämför med industri/metall/elektriker/byggare dvs svenssonjobb.

Jag körde natt men tyckte inte jag blev jätterik....
Distribution = styckegods med flera stop, livsmedel osv.

Nej det betalar inte bra här. Verkar vara samma sak nere i Europa. Typ 2-2.5k €. Om man ligger ute kanske 3k. Norge betalar helt klart bäst av det man hört.
Citera
2024-02-01, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Distribution = styckegods med flera stop, livsmedel osv.

Nej det betalar inte bra här. Verkar vara samma sak nere i Europa. Typ 2-2.5k €. Om man ligger ute kanske 3k. Norge betalar helt klart bäst av det man hört.
Yes! Löneläget men även prisbilden i Norge är hög. Har varit på väg dit men saker och ting har kommit emellan.

Något säger mig att Norge inte kör med låglöne-öststatare som Sverige. De finns säkert men inte i samma omfattning som här.
Citera
2024-02-01, 20:33
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Låter riktigt högt! 290kr, är det något särskilt avtalsområde?

Kranbilsförare generellt har högre än "snittet" inom transportbranschen här i Norge. Sen kan man ju förhandla på egen hand, även om jag är kopplad till ett fack.

Hade rätt bra med tur också, sökte egentligen på en annan tjänst inom det åkeriet men dagarna mellan vi bestämde träff för intervju sa en kranare upp sig och de behövde en ersättare så de var rätt generösa med erbjudandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in