Resultat: Hngde ni p lset att deklarera eller vntar vi in till det sista?
Hngde p lset
66,67%
316 röster
Vntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-06, 20:56
Medlem
Litauens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Samma hr. Inte heller ftt. Suttit i samtal med skv i 20 minuter nu och dom erknner att vissa misstag har begtts men r ovilliga att lmna ytterligare besked och omjliga att ha att gra med. Skulle bli kopplad till jourhavande chef nu i alla fall men redan vntat 7 minuter...

Skmtar du eller? Str vl rtt klart att man fr den inom viss tidsram och vi r i mitten av den?
2024-03-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paljoon
Jag kr 13 mil per dag t/r. Har dock inga kvitton eller kontoutdrag att visa d jag nmligen kr p en annan frg av diesel Har ju dock kilometerrknaren p bilen som kan bevisa dessa krda milen samt besiktningsprotokoll man kan jmfra. Vid eventuell granskning, kan jag styrka det p s vis? Jag menar jag har kanske supermycket kontanter sparade hemma under madrassen och glmt spara kvitton? Eller vad riskerar jag om jag inte kan styrka detta, givet att jag blir granskad om ngot r? Ngon som blivit granskad och kunnat styrka genom besiktningsprotokoll?

reseavdrag gller inte fr el-bil. tnt
2024-03-06, 21:11
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paljoon
Jag kr 13 mil per dag t/r. Har dock inga kvitton eller kontoutdrag att visa d jag nmligen kr p en annan frg av diesel Har ju dock kilometerrknaren p bilen som kan bevisa dessa krda milen samt besiktningsprotokoll man kan jmfra. Vid eventuell granskning, kan jag styrka det p s vis? Jag menar jag har kanske supermycket kontanter sparade hemma under madrassen och glmt spara kvitton? Eller vad riskerar jag om jag inte kan styrka detta, givet att jag blir granskad om ngot r? Ngon som blivit granskad och kunnat styrka genom besiktningsprotokoll?

Jag satt och granskade just resor till och frn arbetet fr en herrans massa r sen p Skatteverket. Det som ska styrkas vid en frga r dels att bilen rullat distansen Och att man haft kostnaden (kvitton/kontoutdrag). Det r omvnd bevisbrda nr det kommer till avdrag. Du kan ha samkt etc. som gr att man ska kunna bevisa bda delar. Men det vrsta som kan hnda r att avdraget stts till 0. Dvs s lnge avdraget inte r bevisat felaktigt s blir det aldrig ngra skattetillgg, dremot kan man inte styrka s stryks avdraget.
2024-03-06, 21:14
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stimulants
Hej sg p min deklaration att det var missat redovisad rnta hos en bank som jag har betalt rnta till fr hela 2023. r det vanligt? Trodde det skedde per automatik p deklaration.

Ska man inte f tillbaka 30% av den betalda rntan fr 2023?

Det r inte vanligt men frekommande. Skriv in avdraget sjlv under rntekostnader och som upplysning vilken bank det r s kommer Skatteverket stlla frgan till banken. Kanske har dom skickat kontrolluppgift p fel personnr eller liknande. Men tyvrr gr ju detta att du fr vnta lngre p pengarna. Ett alternativ r att du ringer banken och ber dem skicka en kontrolluppgift p det till Skatteverket omgende s r det p plats tills du ska deklarera
2024-03-06, 21:16
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
P min deklaration str att jag ska f tillbaka 32 000 kr vilket r helt galet. Frra ret slde jag en bostad och gjorde ca 300 000kr i vinst. Ska jag inte betala tillbaka d?

Lite lnger ner i pdf:en str det frsljningspris, inkpspris och kapitaltillskott (133 839) vart kommer den summan i frn? Och behver jag fylla i detta p egen hand? Trodde skv hade allt snt frifyllt och jag bara klickar Godknd?

Beloppet r innan fastighetsaffren, den mste du deklarera sjlv p blankett eftersom Skatteverket inte har uppgifter om eventuell renoveringar med mera som du kan ha rtt till avdrag fr. Vinsten eller frlusten r drfr inte knd utan ngot du ska rkna fram sjlv. De uppgifter du nmner har din bostadsrttsfrening skickat in kontrolluppgifter p som du ska fra in p blankett. Ta kontakt med din mklare om du inte har ngon koll p hur blanketten ska fullas i, den tjnsten brukar ing att som preppar bilagan
2024-03-06, 21:17
Medlem
Bananas avatar
Citat:
P min deklaration str att jag ska f tillbaka 32 000 kr vilket r helt galet. Frra ret slde jag en bostad och gjorde ca 300 000kr i vinst. Ska jag inte betala tillbaka d?

Lite lnger ner i pdf:en str det frsljningspris, inkpspris och kapitaltillskott (133 839) vart kommer den summan i frn? Och behver jag fylla i detta p egen hand? Trodde skv hade allt snt frifyllt och jag bara klickar Godknd?

Du ska ju deklarera bostadsfrsljningen 2023 p srskild blankett, SKV vet ju inte vad du kan dra av frn vinsten i form av frbttringsutgifter, renoveringar osv. Allt sdant mste du ta med i blanketten, K5 eller K6 beroende p vilken typ av bostad det gller.
2024-03-06, 21:22
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Du ska ju deklarera bostadsfrsljningen 2023 p srskild blankett, SKV vet ju inte vad du kan dra av frn vinsten i form av frbttringsutgifter, renoveringar osv. Allt sdant mste du ta med i blanketten, K5 eller K6 beroende p vilken typ av bostad det gller.

Tack, k6 ska det vara fr bostadsrtt. Fr ordna en sdan. Fr jag ska definitivt betala tillbaka och inte f ngot. 300 000 - 60 000 (mklare) = 240 000(vinst) x 0.22 = 52 800kr.
2024-03-06, 21:22
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
reseavdrag gller inte fr el-bil. tnt

h va? Dr har du fel, det gller avdrag fr samma belopp. Det dr med att elbilar ker "gratis" stmmer ju inte riktigt, ven om elen skulle vara gratis.
2024-03-06, 21:26
Medlem
CrazyWorlds avatar
Om ens innehav p isk r runt miljonen, cirka hur mycket skatt betalar man fr det?
2024-03-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Om ens innehav p isk r runt miljonen, cirka hur mycket skatt betalar man fr det?
8800 fr 2023.
2024-03-06, 21:51
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gestapofredde
8800 fr 2023.

S d kan man rkna med att f betala restskatt?
2024-03-06, 21:55
Medlem
Citat:
Tack, k6 ska det vara fr bostadsrtt. Fr ordna en sdan. Fr jag ska definitivt betala tillbaka och inte f ngot. 300 000 - 60 000 (mklare) = 240 000(vinst) x 0.22 = 52 800kr.

Kapitaltillskottet som r frtryckt i blanketten kommer minska din skatt. Antar att du bott i BR och ganska lnge eller har freningen gjort stora amorteringar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in