Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-08, 11:10
Medlem
Tror att skatteverket är en mygelmyndighet numera.
30% ränteavdrag är 10k, ändå bara 2k mer tillbaka än förra året.
Allt i övrigt bör vara samma, enbart lön från samma företag.
2024-03-08, 12:26
Medlem
tjallepetters avatar
Om man nu fått restskatt.

När är deadline för skiten att betalas in?
2024-03-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protonen65
Vad innebär egentligen kapitaltillskott?
Sålt en lya och det står kapitaltillskott 78000. Förmodar att föreningen skickat in detta? Ogillade starkt styrelsen i förra föreningen då jag upplevde märkligheter så litar egentligen inte på att det är korrekt men hur kontrollerar jag själv denna summa och vad innebär egentligen kapitaltillskott?

Det är din ägarandel gånger vad föreningen amorterat på föreningens lån sen du fick tillträde till lägenheten. Alternativt att du pungat ut allt eller delar av 78 000 i enstaka insättningar så föreningen kan amortera.
När man räknar ut vinsten vid försäljning så räknar man försäljningspris minus mäklararvode minus kostnader för förbättring av lägenheten minus kapitaltillskott. Kapitaltillskottet sänker alltså vinsten och därmed skatten.

Kolla med föreningen om du kan få en uträkning men jag skulle anta att det är automatiskt genererat och det brukar vara rätt.
2024-03-08, 13:17
Medlem
*Försäljningspris minus inköpspris minus mäklare minus förbättringsåtgärder minus kapitaltillskott.
2024-03-08, 13:19
Medlem
Har har ett privatlån på 50 000 där det har betalats av cirka 15000 under 2023.

Jag har hört att man kan få tillbaka lite på räntan man har betalat.

Sköts det automatiskt?
2024-03-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tror att skatteverket är en mygelmyndighet numera.
30% ränteavdrag är 10k, ändå bara 2k mer tillbaka än förra året.
Allt i övrigt bör vara samma, enbart lön från samma företag.

Samma här. Högre lön än föregående år men får 1/3 av vad jag har fått alla andra år.
Fick mer skatteåterbäring när jag var student utan lön och utan bolån.
2024-03-08, 14:14
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om man nu fått restskatt.

När är deadline för skiten att betalas in?

Månadsskiftet september/oktober om du får slutskattebeskedet i juni, vilket de flesta med restskatt får. Annars är det 3 månader efter det att du får ditt slutskattebesked.
2024-03-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Har har ett privatlån på 50 000 där det har betalats av cirka 15000 under 2023.

Jag har hört att man kan få tillbaka lite på räntan man har betalat.

Sköts det automatiskt?

Vad du betalar i ränta är en förlust av kapital. På förluster av kapital upp till 100 000 kr får du 30% tillbaka. Därutöver 21%.

Har du betalat 5000 kr i ränta har du gjort en kapitalförlust om 5000 kr. 30% av det beloppet får du tillbaka på skatten alltså 1500 kr (givet att du inte gjort kapitalvinst, då räknar man t.ex. ränteinkomst - ränteutgift så får du antingen en förlust och får tillbaka pengar, eller om du fått in 6000 kr i ränta och betalat 5000 kr så är nettot tusen kronor och du betalar istället in 300 kr).

Långivaren ska skicka uppgifterna till Skatteverket så kontrollera att uppgifterna stämmer på deklarationen. Under förlust av kapital ska det stå Ränta *Långivaren namn* X kr och det ska finnas en redovisning om inkomst av kapital minus förlust av kapital.
2024-03-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Vad du betalar i ränta är en förlust av kapital. På förluster av kapital upp till 100 000 kr får du 30% tillbaka. Därutöver 21%.

Har du betalat 5000 kr i ränta har du gjort en kapitalförlust om 5000 kr. 30% av det beloppet får du tillbaka på skatten alltså 1500 kr (givet att du inte gjort kapitalvinst, då räknar man t.ex. ränteinkomst - ränteutgift så får du antingen en förlust och får tillbaka pengar, eller om du fått in 6000 kr i ränta och betalat 5000 kr så är nettot tusen kronor och du betalar istället in 300 kr).

Långivaren ska skicka uppgifterna till Skatteverket så kontrollera att uppgifterna stämmer på deklarationen. Under förlust av kapital ska det stå Ränta *Långivaren namn* X kr och det ska finnas en redovisning om inkomst av kapital minus förlust av kapital.

Ok tack!
2024-03-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermannen89
Hej kan någon hjälpa mig fick min deklaration men inget av det jag sålt på tradera syns på deklarationen
fast änn tradera ska ha skickat kontrolluppgifter till SKV

Har sålt för 120000 kr på tradera 2023 varav 14000 frakt kostnader
tyvärr inga kvitton då jag sålt gamla varor,

Jag vill göra rätt för mig och betala skatt så hur hade ni gjort / räknat utan kvitton och är det någon mer som sålt mycket som redan nu ser i deklarationen att man sålt för jag ser ingenstans

Skulle också vilja veta hur det funkar.
Har sålt för ca 100k minus frakt och avgifter till Tradera. Hur mycket jag tjänat på det hela har jag ingen aning om då det är begagnade saker som jag sålt billigare än nypriset. Det står att man får göra en vinst på 50k utan att skatta men det kommer man ju inte upp till.
Tacksam för svar av någon som vet.
2024-03-08, 17:10
Medlem
Fick restskatt för första gången på jag vet inte när!

Har inte sålt något för större belopp än fonder på mitt ISK-konto på Avanza men där ska väl schablonskatten ta hand om vinstskatten?
2024-03-08, 17:11
Medlem
Jag har fortfarande inte fått min på Kivra, någon mer?

Och hur gör man för att se den inne på Skatteverkets sida? Deklarera före 19 mars går inte, men om man vill titta på den? Var i helvete ligger denna pdf?
Senast redigerad av Skatteflykt 2024-03-08 kl. 17:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in