Resultat: Hngde ni p lset att deklarera eller vntar vi in till det sista?
Hngde p lset
66,67%
316 röster
Vntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Only2lonely
Hur mnga hr i trden har likt mig nnu inte ftt skattebeskedet? Har Kivra som digital brevlda.

Inte ftt min nnu, men min fru fick igr och alla p jobbet fick fr 2 dagar sedan.
2024-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Klart man blir frbannad nr alla runt omkring en fr, frutom en sjlv.

En snabb koll p din posthistorik: du avslutar nstan varje inlgg med personliga phopp dr folk antingen r "idioter", "mongos" och "cpskadade". Sen kommer du in hr och predikar om att folk inte verkar ha det ltt i livet Sjlvinsikt much?
Men samtidigt, vem bryr sig. Du fr den snart s chilla lite😉
2024-03-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Samma hr. Inte heller ftt. Suttit i samtal med skv i 20 minuter nu och dom erknner att vissa misstag har begtts men r ovilliga att lmna ytterligare besked och omjliga att ha att gra med. Skulle bli kopplad till jourhavande chef nu i alla fall men redan vntat 7 minuter...
Varfr lgger du tid p ngot som lser sig om en dag eller tv och som inte heller r viktigt. Du har 7 veckor p dig att deklarera. Frklara grna🙂
2024-03-06, 19:50
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Du har en egenandel p 11.000kr utver det fr du 30% av beloppet. r du osker p reseersttning kan du lsa p skatteverkets hemsida.

Du kan ju inte kalla det skattefritt men du fr ju inte teoretiskt 25kr/mil rtt i fickan...

Nu blandar vi nog ihop milersttning och reseavdrag
2024-03-06, 19:56
Medlem
RostigHinks avatar
Trd infogad, startinlgg (FB) Deklaration 2024

/Moderator
2024-03-06, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Nu blandar vi nog ihop milersttning och reseavdrag
Det ska naturligtvis st reseavdrag.
https://skatteverket.se/privat/etjan...e80001472.html

Oavsett s r det 30% av beloppet man fr, vilket var pongen.
2024-03-06, 20:06
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Hej.. fick rdet att flytta hit med trden..

Ngra funderingar fick ett gammalt btskjul av min mor som muntlig gva fr 5-6r sedan.
ndarde gare inom btklubben betalade alla avgifter etc. Har haft fr mnga projekt i livet s det var bara en frvaring med bt dr.
S gick min mor bort frra ret. D fick jag absolut ingen tid till detta skjul.
S jag hrde av mig till en mklare fick vad jag begrde ca 200000, och mklaravgiften frsts 25000.
Jag hrde av mig till btklubben vad anskafningsvrdet var 1963 nr familjen kpte/byggde den, inga uppgifter fans.

Hur lgger man upp detta vid deklarationen?
Muntliggva 5-6r sedan (r det giltligt?)
Frsljning 200000 - 25000Mklare
175000kr men inget anskafningsvrde! Hur blir skatten bli p detta..
Kommer tyvrr ha vldigt hg skatt att betala i deklaration 2024, s gr det att f skjuva fram detta?

Mvh

Du mste deklarera affren ret den gjordes. Att du inte hade koll r ditt problem, uppskov gller normalt bara nr man slt bostad med vinst.
Du har inget anskaffningspris och kommer absolut att f skatta en hel del.
Avdrag kan gras fr mklaren, men du brydde dig ju inte om ekvationen nr den var aktuell och nu skrdar du konsekvensen.
Tnk p att du fr saftig kvarskatt (och d nrmare 20 procent i straffrnta) om du inte pyntar in pengar p ditt skattekonto snarast.
Du kan rkna ut skatten hr. Bygger p bostad men principen r samma:

https://skatteverket.se/privat/fasti...800033595.html

Sk sen p uppskovsguiden, dr kan du lsa vad som gllet.
2024-03-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion12
Gr det ngon skillnad om du kan SE detta nu eller sg, nsta vecka?

Du kan inte ha det ltt i livet om du blir irriterad ver en sn sak.

Str ju dessutom 4-8mars. Det r 6e idag ...

Absolut att du gr skillnad. Brukar f den i princip samma dag som den kommer ut. Om denna rra gr att jag inte kan deklarera och ev f terbring innan psk d jklar. Om jag nu mot all frmodan mste betala tillbaka vill jag veta det s jag kan se till att jag har pengar till det..
2024-03-06, 20:19
Medlem
Hej sg p min deklaration att det var missat redovisad rnta hos en bank som jag har betalt rnta till fr hela 2023. r det vanligt? Trodde det skedde per automatik p deklaration.

Ska man inte f tillbaka 30% av den betalda rntan fr 2023?
2024-03-06, 20:36
Medlem
Computerzs avatar
P min deklaration str att jag ska f tillbaka 32 000 kr vilket r helt galet. Frra ret slde jag en bostad och gjorde ca 300 000kr i vinst. Ska jag inte betala tillbaka d?

Lite lnger ner i pdf:en str det frsljningspris, inkpspris och kapitaltillskott (133 839) vart kommer den summan i frn? Och behver jag fylla i detta p egen hand? Trodde skv hade allt snt frifyllt och jag bara klickar Godknd?
2024-03-06, 20:43
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Inte ftt min nnu, men min fru fick igr och alla p jobbet fick fr 2 dagar sedan.

Skulle vilja veta om de rangordnar utskicken. Eller om det sker det helt slumpmssigt.
2024-03-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paljoon
Jag kr 13 mil per dag t/r. Har dock inga kvitton eller kontoutdrag att visa d jag nmligen kr p en annan frg av diesel Har ju dock kilometerrknaren p bilen som kan bevisa dessa krda milen samt besiktningsprotokoll man kan jmfra. Vid eventuell granskning, kan jag styrka det p s vis? Jag menar jag har kanske supermycket kontanter sparade hemma under madrassen och glmt spara kvitton? Eller vad riskerar jag om jag inte kan styrka detta, givet att jag blir granskad om ngot r? Ngon som blivit granskad och kunnat styrka genom besiktningsprotokoll?

En kollega skrev 60K i milersttning frra ret och han kte p det.
Dock fick han avslag bara d han frklara fr dem, inget mer n s

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in