Citat:
Ursprungligen postat av
Belsebyb
Så ditt stöd för påståendet att alla personuppgifter ska behandlas av myndighet eller under tillsyn av sådan, är artikel 10, som specifikt handlar om personuppgifter som rör fällande domar i brottmål samt överträdelser och som specifikt anger att ett fullständigt register över fällande domar i brottmål endast får föras under kontroll av en myndighet?
Om det inte är det så undrar jag igen om du kan förse mig med lagrum, eller annat, som tydligt ger stöd för detta påstående.
Och dels undrar jag om innehållet i artikel 10 inte på något sätt ger dig en ledtråd om att det där med under kontroll av en myndighet kanske inte gäller alla personuppgifter?
Edit: Förlåt, jag missade din invändning om SATS. Men är det då inte lite konstigt att påstå att alla personuppgifter ska behandlas av myndigheter, och sedan ange ett väldigt brett och otydligt undantag? För diskussionens gång kanske du istället borde specificera vilka typer av personuppgifter som enligt GDPR endast får behandlas av myndighet eller under tillsyn av sådan.
Artikel 10 som jag tog upp är ett exempel på hur personuppgifter kring brottsmålsdomar bör hanteras. Den verkar inte gälla alla personuppgifter, nej.
Förse mig du med lagrum där det enligt GDPR är okej med kreditupplysningstjänster. Att de får finnas är nog av samma anledning som Lexbase gör, ingen tydlig utlåtande har gjorts från EUs håll gällande dessa sidor.
Gällande SATS exemplet så inhämtar de knappast personuppgifter utan ditt samtycke och affärsiden är inte riktad på personliga uppgifter till skillnad mot databser,kreditbolag.
Vad är det otydliga med det jag skrev? Personuppgifter tillhandahålls ju av myndigheter. Aktörer som vill använda personliga uppgifter för kommersiell syfte utan samtycke är inte tillåtet, med undantag till journalisitk, akademiskt, konstnärlig eller litterärt skapande.