2023-11-14, 19:47
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hur ser det ut nu, något nytt i rättsfallet sedan du skrev detta?

Hej, den senaste uppdateringen är att motparten har fram till den 15 november att lämna sina synpunkter angående frågan om förhandsavgörande. Jag har formulerat mycket välgrundade frågor, och detta ärende förväntas bli mitt mest betydande hittills, trots att jag tidigare har vunnit tvistemål mot staten. Om jag vinner detta tvistemål, så blir jag gärna ombud för dem som inte har råd med en dyr advokat.
Citera
2023-11-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Hej, den senaste uppdateringen är att motparten har fram till den 15 november att lämna sina synpunkter angående frågan om förhandsavgörande. Jag har formulerat mycket välgrundade frågor, och detta ärende förväntas bli mitt mest betydande hittills, trots att jag tidigare har vunnit tvistemål mot staten. Om jag vinner detta tvistemål, så blir jag gärna ombud för dem som inte har råd med en dyr advokat.

Troligtvis skulle de bli tvungna att skyndsamt modifiera sina databaser om de skulle förlora i rätten (vilket skulle minska behovet av rättslig hjälp för andra). Med det sagt så tycker jag det låter som en mycket bra idé att agera ombud för andra, det går antagligen att skala upp och stämma dem med juridiska copy paste-argument från ditt rättsfall.

Frågan är också huruvida det ens kommer vara möjligt för lexbase och verifiera att fortsätta som företag om du skulle vinna i rätten: det finns i princip ingen affärsidé kvar att arbeta med om det vanliga belastningsregistret ger mer info än deras databas. Hitta.se och ratsit slår ju dem på fingrarna när det gäller "vanliga" uppgifter.
Citera
2023-11-19, 13:49
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Troligtvis skulle de bli tvungna att skyndsamt modifiera sina databaser om de skulle förlora i rätten (vilket skulle minska behovet av rättslig hjälp för andra). Med det sagt så tycker jag det låter som en mycket bra idé att agera ombud för andra, det går antagligen att skala upp och stämma dem med juridiska copy paste-argument från ditt rättsfall.

Frågan är också huruvida det ens kommer vara möjligt för lexbase och verifiera att fortsätta som företag om du skulle vinna i rätten: det finns i princip ingen affärsidé kvar att arbeta med om det vanliga belastningsregistret ger mer info än deras databas. Hitta.se och ratsit slår ju dem på fingrarna när det gäller "vanliga" uppgifter.
Sant denna dom kommer inte bara att påverka det vanliga belastningsregistret, utan även processen för att erhålla domar från domstolen. Kravlösa beställningar av domar kommer att bli ett minne blott.
Citera
2023-11-19, 14:01
Medlem
Citat:
Sant denna dom kommer inte bara att påverka det vanliga belastningsregistret, utan även processen för att erhålla domar från domstolen. Kravlösa beställningar av domar kommer att bli ett minne blott.

Det du gör kan komma att få väldigt positiva effekter för samhället i stort (om du vinner i rätten), men även för många individer. Framförallt för de som blivit frikända eller har vunnit tvistemål. Dessa blir ju i nuläget också utpekade av sajterna och blir därmed utpekade som problematiska när de söker jobb eller försöker skaffa bostad etcetera.

Lite beroende på utgången kan det ju hända att även andra myndigheter anpassar sig och/eller ställer krav på dessa sajter. Till exempel hur lättvindligt de skickar material i bulk etcetera.
Citera
2023-11-19, 14:48
Medlem
Citat:

Hoppas du har rätt.

Finns det något sätt att kontakta dig på? Går inte att skicka PM till dig då du inte har uppnått 50 inlägg.

Skicka iväg ett mail till maviv20059@nexxterp.com om du inte vill skriva ut eventuell mailadress här.
Senast redigerad av hewrgubbe 2023-11-19 kl. 14:52.
Citera
2023-11-19, 17:33
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Hoppas du har rätt.

Finns det något sätt att kontakta dig på? Går inte att skicka PM till dig då du inte har uppnått 50 inlägg.

Skicka iväg ett mail till maviv20059@nexxterp.com om du inte vill skriva ut eventuell mailadress här.
Hej! Jag jobbar på att skapa en webbsida där ni snart kommer kunna kontakta mig. Tills dess, var vänlig och ha lite tålamod. Gör ett undantag nu och skriver till din mail strax
Citera
2023-11-19, 17:57
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Hur menar du att processen för att erhålla domar från domstolen ska ändras?
Citera
2023-11-19, 19:17
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Hur menar du att processen för att erhålla domar från domstolen ska ändras?
Hej, idag finns det inget krav på ett specifikt intresse från den som begär information om brottsdomar, vilket strider mot GDPR. Om jag vinner kommer det att krävas ett särskilt intresse för att få tillgång till känslig information som brotts domar.
Citera
2023-11-19, 19:21
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Hej, idag finns det inget krav på ett specifikt intresse från den som begär information om brottsdomar, vilket strider mot GDPR. Om jag vinner kommer det att krävas ett särskilt intresse för att få tillgång till känslig information som brotts domar.

Du menar att din vinst kommer att ändra grundlagen?

Även om du skulle lyckas stänga Lexbase kan du ju glömma att det kommer börja krävas särskilt intresse för att få tillgång till domar direkt från domstolen.
Senast redigerad av JuniorDahlen 2023-11-19 kl. 19:24.
Citera
2023-11-19, 19:33
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Du menar att din vinst kommer att ändra grundlagen?

Även om du skulle lyckas stänga Lexbase kan du ju glömma att det kommer börja krävas särskilt intresse för att få tillgång till domar direkt från domstolen.
Min vinst kommer att säkerställa efterlevnaden av GDPR. Om du är en jurist, är du medveten om att EU-rätten alltid går före nationella lagar. Om vi hävdar att svenska lagar har företräde framför EU-lagar, skulle detta underminera hela EU-systemet, eftersom alla länder skulle följa Sveriges exempel.
Citera
2023-11-19, 19:34
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Min vinst kommer att säkerställa efterlevnaden av GDPR. Om du är en jurist, är du medveten om att EU-rätten alltid går före nationella lagar. Om vi hävdar att svenska lagar har företräde framför EU-lagar, skulle detta underminera hela EU-systemet, eftersom alla länder skulle följa Sveriges exempel.

Får önska dig lycka till
Citera
2023-11-19, 20:16
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

Får önska dig lycka till
Tack, det handlar om samhällets integritet och rättvisa – det är viktigt att jag vinner mot oseriösa företag som Lexbase. Om jag lyckas vinna kommer jag att inleda ett nytt tvistemål mot staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in