2024-03-05, 20:00
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Har jag aldrig hört men stämmer det så förstår man om ett och annat glåpord slängdes efter honom.

Hört det ryktesvägen en del var genuint rädda för Henke.
Citera
2024-03-05, 20:06
Medlem
rex144s avatar
Det finns en hel del svarta bebisar adopterade av högskoleutbildade svenskar med hög lön som bor i rika villaområden där den lille svarte pojken fått lära sig alla ursvenska traditioner och historia, alltså mycket mer än en vanlig svensk arbetarklass WT unge.
Men ändå betraktas han av det omgivande samhället med avsky som vilken somalier som helst som precis kommit till Sverige.
Då är det inte lätt att betrakta sig som svensk.

Många av dessa adopterade svarta får psykiska problem, depression och självmord är vanliga.
Det är en schizofren situation när man pratar perfekt svenska, har svenska värderingar, tänker som en svensk men av svenskar betraktas som paria. Den svarta hudfärgen blir ett stigma som inte går att tvätta bort.
Senast redigerad av rex144 2024-03-05 kl. 20:09.
Citera
2024-03-05, 20:06
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Exakt trots allt det. Känner sig alltså inte svensk! Trodde man inte om honom detta bisarra men ärliga då utspelet.

Men rätt typiskt. Det är ju extremt vanligt det här hos personer med vit morsa och svart farsa att farsan liksom dragit ens innan de föddes och helt och hållet har de bott hos den vita morsan. Men sedan ändå är det detta svarta som de dras till och identifierar sig mest med.

Det är ganska absurt egentligen. Jag läste en text på Rummet som drevs av sk "rasifierade" i anslutning till SVTs vänsterextrema satsning Edit och där hade textförfattaren listat olika mikroaggression som tex att svenskar frågar om de får känna på deras afrohår men även att det var en mikroaggression att fråga vart deras pappa höll hus.

Hade själv en klasskamrat vars negerpappa var från Jamaica och han hade stuckit sedan födseln och mamman hade sedan skaffat en svensk man som hon lyckligtvis skaffade fler barn med, men det där är ingen stereotyp.
Citera
2024-03-05, 20:09
Medlem
Han lyckades inte så bra med sin tränarkarriär så det som kvarstår är att skriva en bok eller sitta i morgonprogram och prata om att någon kallade honom för neger på 80-talet.
Citera
2024-03-05, 20:10
Avstängd
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Kanske samhällsklimatet som förändrats och blivit väldigt polariserat därför han börjar tveka om han är svensk. På 90-talet var det softare och både han och Dahlin sågs som svenskar, kanske mycket för att de pratar bra svenska också. Vem tänker ens på att Ravelli har påbrå både från Italien och Österrike?

Liite skillnad på folk och folk ändå. Thomas Ravelli ser ut som en som lika gärna kunnat heta Svensson i efternamn. Henke ser inte ut som en Larsson. Hur mycket han än försökte med att försvenska namnet för att smälta in.
"Larsson" kontra Ravelli. Folkslag från Sydtyrolen eller Afrika. De förstnämnde hör hemma i Västeuropa. Inte dom sistnämnda. Däri ligger viss skillnad.
Citera
2024-03-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Trots att Henke har en ursvensk personlighet och uppväxt i Sverige så känner han sig altså inte svensk. Kände sig accepterad först efter att han blev bra i fotboll.

Det finns så mycket fördomar och rasism ute i stugorna och det hjälper inte ens att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb. Man blir utsatt livet ut.

Kan vara bra att lägga detta på minnet att väldigt många har det så.

Man kan väl säga att främlingsfientlighet ingår i svensk kultur?
Citera
2024-03-05, 20:23
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det finns en hel del svarta bebisar adopterade av högskoleutbildade svenskar med hög lön som bor i rika villaområden där den lille svarte pojken fått lära sig alla ursvenska traditioner och historia, alltså mycket mer än en vanlig svensk arbetarklass WT unge.
Men ändå betraktas han av det omgivande samhället med avsky som vilken somalier som helst som precis kommit till Sverige.
Då är det inte lätt att betrakta sig som svensk.

Många av dessa adopterade svarta får psykiska problem, depression och självmord är vanliga.
Det är en schizofren situation när man pratar perfekt svenska, har svenska värderingar, tänker som en svensk men av svenskar betraktas som paria. Den svarta hudfärgen blir ett stigma som inte går att tvätta bort.

Men detta är en klar konsekvens av mångkultur visst kunde man dra rätt råa skämt om negrer på den tiden men det var aldrig något allvarligt menat. Numera har negrer gjort att andra negrer känner skam över vilka de är. Trist hur mångkultur gör allt till skit.
Citera
2024-03-05, 20:24
Medlem
sk33s avatar
Han kan ju bara själv svara för hur han känner sig, men av mina rasistiska barndomskamrater (alla uppvuxna med att negrer var negrer, chokladboll var negerboll, ja, som det var förr) var det tveklöst så att Henrik Larsson även sågs som svensk. Precis som Martin Dahlin.

Det som avgjorde var nog den typiskt svenska dialekten, uppväxten i den svenska kulturen, och, framgångarna på fotbollsplanen och i landslaget. Kan inte minnas någon av mina barndomsrasistkompisar jag växte upp med som klagade när Larsson eller Dahlin kom in på planen.

Däremot skyr alla Zlatan som pesten. Tror det handlar mycket om kultur och attityd.

(Jag hade såklart även barndomskamrater som inte var rasister, men nu var det ju rasisters syn på Larsson jag tänkte på)
Citera
2024-03-05, 20:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kan det vara så enkelt att han bara rider vänstervågen som alla andra fd. kändisar som känner sig irrelevanta. Lite uppmärksamhet för att stärka det troligen fragila egot alla kändisar verkar ha.

Gör han det är det ett lågvattenmärke som kommer sänka honom för all framtid. Bara att titta på tråden här för att känna att kanske borde förtydliga sig. Min uppfattning om honom är att han hade varit som vem som helst av mina lekkamrater från barndomen. Aldrig sett antydan på negativ aggressivitet hos honom, tvärtom. Hos zlatan däremot är det felkopplat i skallen. Han har rom/jugge-kopplig. Hade Henke inte varit fotbollsspelare kunde han mycket väl ha blivit polis, lärare eller liknande medan om zlatan inte blivit fotbollsspelare hade han åkt i baksätet på polisbilen eller i likbilen. Både Henke och Zlatan gestikulerade till sina medspelare. Henke klappade händerna uppmuntrande för bra försök/tanke när bollen kom fel, medan Zlatan slog ut med händerna som "jävla sopa". Henke uppskattad av i princip alla fansen, Zlatan - not so much.

Otaliga gånger jag på forumet blivit anklagad för att vara rasist men titta på mina poster i fotbollstrådarna så skriver jag att jag vill se svenska spelare i landslaget och inte massa invandrare. Inte en enda gång har jag skrivit att Henke inte borde fått spela utan tvärtom alltid använt honom som ett exempel på någon som borde spela. Så tror jag många som anklagas för att vara rasister tycker. Det gör som sagt Henkes utspel lite märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hört det ryktesvägen en del var genuint rädda för Henke.

Att de trodde han skulle vara kannibal eller att han en var aggressiv våldsbenägen psykopat? Inget av det verkar särskilt troligt. Jag vet ju inte hur Skåne var men där jag växte upp var invandrarna inte jagade utan tvärtom helt med och uppskattade. I barndomssfären jag existerade i fanns i olika konstellationer lekkamrater/människor från Korea, Västafrika, Sri Lanka, USA, Italien, Ungern, Iran. Framför allt killarna från Korea och Ungern hade grymt bred dialekt och var som vem som helst av oss. Vi struntade helt i hudfärg utan vi hade bara roligt tillsammans. Hade det varit en psykopat som Hübinette så hade vi ju hållit avstånd och då hade han kanske inbillat sig att det handlade om rasism - så här 40-50 år senare.
Citera
2024-03-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Tror ärligt talat att 99% av Sveriges befolkning står bakom honom och är stolta över att han har representerat vårt land. Verkar vara en hyvens kille och har bidragit med mycket glädje till det svenska folket (särskilt för mig som växte upp med honom och Zlatan som våra superstjärnor).

Att hans pappa kommer från Kap Verde är helt irrelevant för de flesta normala människor. Mycket vackert land dessutom. Beklagar om han inte har känt sig välkommen och förstår att det såg annorlunda ut för 3e 0 år sedan när han växte upp, men jag tror inte han ska haka upp sig för mycket på det. De allra flesta svenskar är vettiga och pragmatiska människor som skiter i hudfärg (men påverkas av attityd och kulturella skillnader – vilket Henke inte omfattas av).
Jag håller med dig. Men varför måste flashbacks rasister bry sig om han känner sig som svensk eller inte. Om de hade velat inkludera honom så hade de välkomnat honom istället för trakassera honom pga hans fars hudfärg. Och mäste alla svenska medborgare som bor här känna sig som svenskar?
Citera
2024-03-05, 20:29
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Han är svensk som i afrosvensk och Sverige är lika mycket hans land som etniska svenskarnas land.

Tycker du ja. Men Henke känner sig inte som svensk. Är ju det tråden handlar om. Ska du ifrågasätta hans känslor? Om han inte känner sig som en man? Är han då en kvinna? Eller kanske en råtta? Hade han vart en hund så hade det vart lättare. Där ser alla skillnaden på en människa eller en chihuahua och en schäfer. Mitt liv som hund. Se den filmen. En unge som tror att han är en hund.

Frågan är: Vill han känna sig som svensk? Behöver han gå i terapi?

En del verkar tro att högsta vinsten här i livet är att födas till något bra. Som att födas till, och förbli svensk.

Det har gått för långt nu. När folk ifrågasätter självklarheter genom att ljuga. För att vara snälla. Men i hans fall så ifrågasätts hans känslor. För att vara snälla. Folk är dumsnälla.
Senast redigerad av PingPongZong 2024-03-05 kl. 20:32.
Citera
2024-03-05, 20:30
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Gör han det är det ett lågvattenmärke som kommer sänka honom för all framtid. Bara att titta på tråden här för att känna att kanske borde förtydliga sig. Min uppfattning om honom är att han hade varit som vem som helst av mina lekkamrater från barndomen. Aldrig sett antydan på negativ aggressivitet hos honom, tvärtom. Hos zlatan däremot är det felkopplat i skallen. Han har rom/jugge-kopplig. Hade Henke inte varit fotbollsspelare kunde han mycket väl ha blivit polis, lärare eller liknande medan om zlatan inte blivit fotbollsspelare hade han åkt i baksätet på polisbilen eller i likbilen. Både Henke och Zlatan gestikulerade till sina medspelare. Henke klappade händerna uppmuntrande för bra försök/tanke när bollen kom fel, medan Zlatan slog ut med händerna som "jävla sopa". Henke uppskattad av i princip alla fansen, Zlatan - not so much.

Otaliga gånger jag på forumet blivit anklagad för att vara rasist men titta på mina poster i fotbollstrådarna så skriver jag att jag vill se svenska spelare i landslaget och inte massa invandrare. Inte en enda gång har jag skrivit att Henke inte borde fått spela utan tvärtom alltid använt honom som ett exempel på någon som borde spela. Så tror jag många som anklagas för att vara rasister tycker. Det gör som sagt Henkes utspel lite märkligt.

Att de trodde han skulle vara kannibal eller att han en var aggressiv våldsbenägen psykopat? Inget av det verkar särskilt troligt. Jag vet ju inte hur Skåne var men där jag växte upp var invandrarna inte jagade utan tvärtom helt med och uppskattade. I barndomssfären jag existerade i fanns i olika konstellationer lekkamrater/människor från Korea, Västafrika, Sri Lanka, USA, Italien, Ungern, Iran. Framför allt killarna från Korea och Ungern hade grymt bred dialekt och var som vem som helst av oss. Vi struntade helt i hudfärg utan vi hade bara roligt tillsammans. Hade det varit en psykopat som Hübinette så hade vi ju hållit avstånd och då hade han kanske inbillat sig att det handlade om rasism - så här 40-50 år senare.

Nej jag vet inte vad det handlade om en liten fågel berättade det för mig och mina fåglar är trovärdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in