2024-03-04, 21:23
Medlem
Godtroformars avatar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.
Citera
2024-03-04, 21:26
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.
Citera
2024-03-04, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.

Jag definierar mig heller inte som etnisk svensk. Det är en sjuk idé att jagvskulle vara det om mina rötter är från andra länder. Däremot är jag svensk medborgare.

Larsson är ju ändå halvsvensk.
Citera
2024-03-04, 22:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Såg det här. Rätt egendomligt utspel av Honom. Mycket möjligt att någon sagt neger åt honom, så vad spelade det för roll? Neger i sig var inget nedsättande ord precis som inte indian, eskimå eller zigenare var det. Tittar man på hur han såg ut 1994 när han blev känd av svenska folket så gjorde han ju sitt bästa för att spela på sin fars etnicitet med rastaflätor osv. Trots det uppfattar jag att svenska folket tagit honom till sig. Han har setts som ett föredöme och en god representant för landslaget. Jag vill se svenskar i landslaget och är man 50/50 så är attityden avgörande. Henke hade svensk attityd, zlattan hade det inte. Tittar man här på FB så verkar de som är mest kritiska till invandringen tycka att Henke är välkommen. Aldrig sett någon skriva "sparka ut Henke".

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.

Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag gillar Henke så jag ställer mig väldigt frågande till hans utspel. Undrar vad som föranleder det? Instämmer till 100% i det du skriver att Sverige är svenskarnas land, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas. När det kommer till de med en svensk förälder så får anknytningen/assimileringen avgöra. Är man inte svensk i skallen så får man hitta ett annat land som kanske passar en bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Kanske det är hans etniskt svenska mors gener som är skräp. Har du reflekterat kring det din afrofob?

Så kan det vara. Det kan ju också vara så att Henkes föräldrar var klockrena och att problemet ligger på en annan bog.
Citera
2024-03-04, 23:12
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:

Men det är så människan fungerar, oavsett hudfärg. Det räcker med att några vita svenskar mobbar en av annan hudfärg, så blir alla vita svenskar rasister.

Det räcker med att några av icke vit hudfärg ägnar sig åt kriminalitet, våldtäkter och mord, så blir alla stämplade som kriminella.
Citera
2024-03-04, 23:24
Medlem
Jag har svaret

1inse att det är normalt med multikulti i ett globalt samhälle, och att avvikande aldrig startar med samma förutsättningar att bli accepterade. Det beror på evolution och mänsklig psykologi. Det är bara att gilla läget.
2När du insett det, så kör på. Du behöver inte klaga och skapa dålig stämning. Att klaga löser ingenting, annat än att göra folk obekväma, eller skapa kognitiv dissonans.
3 man lever en gång, så försök gör det bästa
av situationen och tänk positivt

Så tänker jag som en väl integrerad invandrare

Däremot så kan jag förstå att många välintegrerade invandrare ser bittert på den ökade segregationen från 2008 till 2023, men se det som en lärdom att världen är föränderlig, och utmana dig själv att blomstra i den nya eran

Zlatan behöver inte klaga. Han är en snygg svensk fru, är miljardär, och trivs i Milano. Bitterhet är oftast en projektion av ens egna misslyckande. Så försök va lyckad spirituellt eller på det sätt du kan va på. Däremot så är inte alla människor så här storsinta, utan många är känsliga. Som svensk hade jag inte dömt ut dom, utan låtit dom klaga lite och sen gett dom en kram
Senast redigerad av stroganof 2024-03-04 kl. 23:32.
Citera
2024-03-04, 23:31
Medlem
VillBaraChillas avatar
Men vafan han har ju Henrik Larsson som namn. Hur ska han gå runt och kalla sig själv för icke-svensk.

Synd att han har blivit utsatt för rasistiska uttalande, men bara för att några rassar anser att han inte är svensk så innebär det inte att han är afrikan eller nåt.

Liksom fan, jag är andragenerationsinvandrare, men jag har aldrig känt mig som en utlänning.

Folk som honom förvirrar mig. Född och uppvuxen i Sverige men väljer att säga att man är del av en nation som man spenderar minimal tid i. Konstigt.
Citera
2024-03-04, 23:32
Medlem
Pusts avatar
Om Henke tänker i patriarkala banor så är han väl en spanjor? Eftersom i hans pappas hemland har man oftast spanskt ursprung på faderslinjen och är indian och/eller neger på moderns sida.
Citera
2024-03-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillBaraChilla
Men vafan han har ju Henrik Larsson som namn. Hur ska han gå runt och kalla sig själv för icke-svensk.

Synd att han har blivit utsatt för rasistiska uttalande, men bara för att några rassar anser att han inte är svensk så innebär det inte att han är afrikan eller nåt.

Liksom fan, jag är andragenerationsinvandrare, men jag har aldrig känt mig som en utlänning.

Folk som honom förvirrar mig. Född och uppvuxen i Sverige men väljer att säga att man är del av en nation som man spenderar minimal tid i. Konstigt.

Det är väldigt vanligt med identitetskris hos försvenskade invandrare.
Citera
2024-03-04, 23:34
Medlem
zombie-nations avatar
Han har inte smutskastat någon. Han är inte skyldig Sverige någonting. Han berättar lite om sina känslor. Man får det.
Citera
2024-03-04, 23:36
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Helt korrekt om Sverige och svenskar. De värdesätter bara resultat. Åtminstone medelklassen, kanske växte han upp i en sådan miljö?

Jag är förövrigt svensk, men känner mig ändå inte som svensk. Tycker det är något stört över modern svensk kultur. Den är uteslutande, elitistisk, falsk, kvinnlig.
Citera
2024-03-04, 23:39
Medlem
Soetroevs avatar
Tror ärligt talat att 99% av Sveriges befolkning står bakom honom och är stolta över att han har representerat vårt land. Verkar vara en hyvens kille och har bidragit med mycket glädje till det svenska folket (särskilt för mig som växte upp med honom och Zlatan som våra superstjärnor).

Att hans pappa kommer från Kap Verde är helt irrelevant för de flesta normala människor. Mycket vackert land dessutom. Beklagar om han inte har känt sig välkommen och förstår att det såg annorlunda ut för 30 år sedan när han växte upp, men jag tror inte han ska haka upp sig för mycket på det. De allra flesta svenskar är vettiga och pragmatiska människor som skiter i hudfärg (men påverkas av attityd och kulturella skillnader – vilket Henke inte omfattas av).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in