Citat:
Ursprungligen postat av
Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,
– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.
Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.
Såg det här. Rätt egendomligt utspel av Honom. Mycket möjligt att någon sagt neger åt honom, så vad spelade det för roll? Neger i sig var inget nedsättande ord precis som inte indian, eskimå eller zigenare var det. Tittar man på hur han såg ut 1994 när han blev känd av svenska folket så gjorde han ju sitt bästa för att spela på sin fars etnicitet med rastaflätor osv. Trots det uppfattar jag att svenska folket tagit honom till sig. Han har setts som ett föredöme och en god representant för landslaget. Jag vill se svenskar i landslaget och är man 50/50 så är attityden avgörande. Henke hade svensk attityd, zlattan hade det inte. Tittar man här på FB så verkar de som är mest kritiska till invandringen tycka att Henke är välkommen. Aldrig sett någon skriva "sparka ut Henke".
Citat:
Ursprungligen postat av
KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?
Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.
Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.
Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.
Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag gillar Henke så jag ställer mig väldigt frågande till hans utspel. Undrar vad som föranleder det? Instämmer till 100% i det du skriver att Sverige är svenskarnas land, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas. När det kommer till de med en svensk förälder så får anknytningen/assimileringen avgöra. Är man inte svensk i skallen så får man hitta ett annat land som kanske passar en bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
smokingdog
Kanske det är hans etniskt svenska mors gener som är skräp. Har du reflekterat kring det din afrofob?
Så kan det vara. Det kan ju också vara så att Henkes föräldrar var klockrena och att problemet ligger på en annan bog.