• 2
  • 3
2024-03-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Spännande, vinst på krypto är alltså skattebefriad i din värld, till skillnad från ränteinkomster.
Tja, vad menar du att staten ska göra åt saken om någon känner för att inte göra det menar du?

Även om man känner för att deklarera finns det gott om kryphål för att komma undan med sina vinster 100% lagligt + att även etf & certifikat för kryptovalutor börjar ploppa upp överallt nu vilka går att köpa på ett vanligt isk/kf, vilket gör att all vinst mellan kvartalen blir snudd på helt skattefri om man tar ut vinsten innan skiftet. Pröva det med ett sparkonto du
2024-03-05, 10:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Tja, vad menar du att staten ska göra åt saken om någon känner för att inte göra det menar du?

Även om man känner för att deklarera finns det gott om kryphål för att komma undan med sina vinster 100% lagligt + att även etf & certifikat för kryptovalutor börjar ploppa upp överallt nu vilka går att köpa på ett vanligt isk/kf, vilket gör att all vinst mellan kvartalen blir snudd på helt skattefri om man tar ut vinsten innan skiftet. Pröva det med ett sparkonto du
Så ditt råd är att skattefuska dig till bättre avkastning. OK. Kan dock vara svårt för oss med 10-tals miljoner på kontot.
2024-03-05, 10:13
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du är genant dåligt insatt i detta. Vi kan gärna diskutera vidare när du har läst ett par av böckerna. Om det stämmer att du är matematiker kommer du att särskilt gilla "Mastering Bitcoin".
Hehe det vore som att läsa boken Mastering Lotto. Den har jag inte heller läst. Ändå finns 1M Lotto-spelare i Sverige och den boken har sin marknad där, hos de tillbedjande.
2024-03-05, 10:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det kanske börjar bli dags att du sätter dig in lite i ämnet du diskuterar? Du kan inte ha lagt ned ens tio timmars seriösa studier i ämnet bitcoin, och uppenbarligen har det lett till finansiellt katastrofala missbedömningar.

Här kan du börja:

(FB) Boktips-tråden

(Att bara skumläsa några artiklar i Dagens Industri eller Aftonbladet räknas inte som seriösa studier.)
Ditt inlägg är bitcoiners i ett nötskal.

Du hade absolut inga argument men väljer istället att hävda att motdebattören "dåligt insatt" och att denne bör läsa en marknadsföringsbok om bitcoin.

Det har blivit liksom ett mantra inom sekten, att bitcoin är så otroligt svårt att förstå att man behöver "studera" ämnet i hundratals timmar innan man kan förstå och investera
2024-03-05, 10:32
Medlem
Citat:
Hehe det vore som att läsa boken Mastering Lotto. Den har jag inte heller läst. Ändå finns 1M Lotto-spelare i Sverige och den boken har sin marknad där, hos de tillbedjande.

Jag hade fått för mig att du var matematiker. Inser nu att det bara var din flashbackpersona. Man märker på ditt flåsdumma sätt att formulera dig och argumentera att du aldrig skulle kunna ta dig igenom vare sig en grundläggande matematikkurs eller boken i fråga.

Fortsätt att blanka börsen i stället, och glöm vad jag rekommenderade angående bitcoinböcker.
2024-03-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ditt inlägg är bitcoiners i ett nötskal.

Du hade absolut inga argument men väljer istället att hävda att motdebattören "dåligt insatt" och att denne bör läsa en marknadsföringsbok om bitcoin.

Det har blivit liksom ett mantra inom sekten, att bitcoin är så otroligt svårt att förstå att man behöver "studera" ämnet i hundratals timmar innan man kan förstå och investera

Jag tror faktiskt att till och med du förstår att bitcoin och FTX inte är samma sak och har föga med varandra att göra. Barents kan mindre om bitcoin än du kan! 😃 Och det kostar honom enorma pengar. Men det är hans ensak, varför jag avslutar denna sidodiskussion här och nu.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-05 kl. 10:42.
2024-03-05, 11:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att till och med du förstår att bitcoin och FTX inte är samma sak och har föga med varandra att göra. Barents kan mindre om bitcoin än du kan! 😃 Och det kostar honom enorma pengar. Men det är hans ensak, varför jag avslutar denna sidodiskussion här och nu.
FTX är ett tydligt problem med centralisering. Bitcoin är lösningen på det problemet.
2024-03-05, 11:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag hade fått för mig att du var matematiker. Inser nu att det bara var din flashbackpersona. Man märker på ditt flåsdumma sätt att formulera dig och argumentera att du aldrig skulle kunna ta dig igenom vare sig en grundläggande matematikkurs eller boken i fråga.

Fortsätt att blanka börsen i stället, och glöm vad jag rekommenderade angående bitcoinböcker.
Öm tå alltså. Psykologiskt gäller att alla som har en öm tå innerst inne vet att de har fel men de håller en mask utåt. I BTC-världen är det extra viktigt med en mask eftersom BTC inte har något annat värde än just sin mask.
2024-03-05, 12:12
Medlem
Citat:
Nej, BTC kan på inget sätt jämföras med guld. Guld är världens äldsta betalmedel, en sällsynt metall som är vacker och användbar, kostar extremt mycket att utvinna.

men visst har BTC-uppfinnarna triggat alla till att tro att BTC kan ersätta guld. Väldigt smart tänkt. Men BTC är bara nollor och ettor och tyvärr inte guld.

Sedlar backas upp av länders riksbanker. Därför kan jag äga sedlar utan problem, jag litar på länder. Om ett land t.ex USA backade upp BTC skulle även jag köpa BTC som är mer praktisk än sedlar eller guld. Men Sam Bankman Fried duger inte som garant.

Guldet du köper hos din bank eller i fond backas sällan upp av fysiskt guld. Det säljs mer kontrakt på guld än det finns fysiskt guld i världen så mao också bara ettor och nollor.
2024-03-05, 12:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganTuffing
Guldet du köper hos din bank eller i fond backas sällan upp av fysiskt guld. Det säljs mer kontrakt på guld än det finns fysiskt guld i världen så mao också bara ettor och nollor.
Det stämmer. Men då är det en jättestor bank i USA eller liknande som är garant och BTC har ingen garant. Men visst händer det att guld svindlas i sällsynta fall. Dock inte i FTX-skala där de bara tog 30 miljarder och låtsades som ingenting.
2024-03-05, 12:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det stämmer. Men då är det en jäääääättestoooooor bank i USA eller liknande som är garant och BTC har ingen garant. Men visst händer det att guld svindlas i sällsynta fall. Dock inte i FTX-skala där de bara tog 30 miljarder och låtsades som ingenting.

Större än Goldman Sachs?
https://www.reuters.com/business/fin...sk-2024-01-03/
2024-03-05, 13:33
Moderator
HelgeBuks avatar
(FB) Bitcoin - trading och analys

Hänvisar till ovannämnda tråd.
/Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera