2024-03-02, 17:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Som vilken annan investering som helst då med andra ord, spelar ingen roll om det är aktier, fonder, guld, btc eller bostadsrätt.
Det stämmer inte. BR måste man bo i. Aktier går upp och ner beroende på företagsledning, affärsidén, recession osv. Guld har en koppling till världsekonomin och fiat. BTC saknar kopplingar till allt och är bara nollor och ettor i en dator.

Detta sagt så säljer jag alltid mina aktier för att casha hem. För jag kan se på historiska listor hur nästan alla aktier går upp och ner och de går inte alls alltid upp på lång sikt. Den enda som kan slå mig är om man prickar in exakt den aktie likt Coca Cola som enbart går upp. Kunde jag det hade jag blivit miljardär.
2024-03-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är ett starkt argument och det kan göra dig utfattig eller jätterik. Alla jätterika människor har tvingats behålla aktier man trodde var värdelösa åtminstone någon gång.

Det finns inte jättemånga jätterika är den dåliga nyheten.

Men antalet rika i världen är betydligt fler än antalet bitcoin som finns och någonsin kommer att finnas.
2024-03-02, 17:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Vilket sparkonto ger 10%?

"Notera att ditt uttalande gäller idag. Just precis när toppen nås. För bara en månad sedan var vinsten Noll och månaden innan -20%."

Sedan start har btc i genomsnitt presterat 1576% om året. Vad är din poäng? Kryptovalutor går upp och ner precis som alla andra tillgångar. Finns inte en enda aktie som man inte kan säga samma sak om.
Vi pratar tre år sedan april 2021. Jag har 4% på mitt avanza-konto.

Vad krypto presterat sedan år noll är ganska ointressant. Den som köpte SHB för 100 år sedan har fått 1.000.000% i utveckling. Men det säger ingenting om framtiden för SHB.

Alla här i tråden som inte förstår konceptet "historiken säger inget om framtiden" föreslår jag genast säljer allt.
2024-03-02, 17:40
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Det stämmer inte. BR måste man bo i. Aktier går upp och ner beroende på företagsledning, affärsidén, recession osv. Guld har en koppling till världsekonomin och fiat. BTC saknar kopplingar till allt och är bara nollor och ettor i en dator.

Detta sagt så säljer jag alltid mina aktier för att casha hem. För jag kan se på historiska listor hur nästan alla aktier går upp och ner och de går inte alls alltid upp på lång sikt. Den enda som kan slå mig är om man prickar in exakt den aktie likt Coca Cola som enbart går upp. Kunde jag det hade jag blivit miljardär.

Dina tillgångar hos banken är också bara ettor och nollor, dvs tillgångar som inte finns och konstant äts av inflationen. Sedan kan banken välja att imorgon nolla ditt konto och du kan inte göra nånting åt saken.

Detsamma går inte att göra med BTC.

Meningen med BTC är att den inte har någon koppling till världsekonomin, världsekonomin är ett uppblåst monopolspel vilket gör BTC så attraktiv. Oberoende, fixerat antal, decentraliserad och fri från inflation.

Inget har presterat så bra som krypto. Visst tajmar du cyklerna fell så har du några hundår innan du går med vinst igen, men så är det med allt. Samma argument kan appliceras på aktiemarknaden när den är uppblåst.
Du drar upp hösten 2021 (tidigare ath) väldigt mycket, what about dom som köpte i somras? Dom som köpte 2017? Osv? Dom mår oavsett ganska bra nu.
Senast redigerad av fittslem 2024-03-02 kl. 17:47.
2024-03-02, 17:47
Medlem
Citat:
Vi pratar tre år sedan april 2021. Jag har 4% på mitt avanza-konto.

Vad krypto presterat sedan år noll är ganska ointressant. Den som köpte SHB för 100 år sedan har fått 1.000.000% i utveckling. Men det säger ingenting om framtiden för SHB.

Alla här i tråden som inte förstår konceptet "historiken säger inget om framtiden" föreslår jag genast säljer allt.
Ja, det stämmer ju fortfarande inte eftersom att det rådde 0-ränta fram till 2022. Plus att de 4% du snackar om är 2,8% netto.

Okej...nu säger du emot dig själv - den som började ta upp historik var ju du själv

Vet inte om du är onykter eller efterbliven men jag ska inte besvära dig med mer logik för jag misstänker att det inte går in ändå. Trevlig helg
2024-03-04, 16:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Ja, det stämmer ju fortfarande inte eftersom att det rådde 0-ränta fram till 2022. Plus att de 4% du snackar om är 2,8% netto.

Okej...nu säger du emot dig själv - den som började ta upp historik var ju du själv

Vet inte om du är onykter eller efterbliven men jag ska inte besvära dig med mer logik för jag misstänker att det inte går in ändå. Trevlig helg
Spännande, vinst på krypto är alltså skattebefriad i din värld, till skillnad från ränteinkomster.
2024-03-04, 16:26
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Dina tillgångar hos banken är också bara ettor och nollor, dvs tillgångar som inte finns och konstant äts av inflationen. Sedan kan banken välja att imorgon nolla ditt konto och du kan inte göra nånting åt saken.

Detsamma går inte att göra med BTC.

Meningen med BTC är att den inte har någon koppling till världsekonomin, världsekonomin är ett uppblåst monopolspel vilket gör BTC så attraktiv. Oberoende, fixerat antal, decentraliserad och fri från inflation.

Inget har presterat så bra som krypto. Visst tajmar du cyklerna fell så har du några hundår innan du går med vinst igen, men så är det med allt. Samma argument kan appliceras på aktiemarknaden när den är uppblåst.
Du drar upp hösten 2021 (tidigare ath) väldigt mycket, what about dom som köpte i somras? Dom som köpte 2017? Osv? Dom mår oavsett ganska bra nu.
Ofattbar världsbild. Vi har ju tre senaste åren sett hur pengarna bara försvinner om man satsar fel t.ex SBF FTX, Binance, Terra luna osv. Medans de svenska bankerna funnits i 100 år och aldrig krånglat, och om de gör det så kommer Staten in och ger dig pengarna.

Jag tolkar det som att man måste ha en helt felprogrammerad hjärna för att hålla på med krypto. Och ingen fel med det. Och sedan när storfinansen likt SBF kommer och snor miljarder från 100.000 unga naiva så accepterar ni det för ni accepterar det mesta. Som unga människor utan kunskap gör.
Senast redigerad av Barents 2024-03-04 kl. 16:40.
2024-03-04, 17:26
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Bitcoin bör jämföras med guld i det att attt det kan fungera som världsvaluta utan mellnahänder. Nyligen kom det fram att Ryssland skeppat två ton guld till Iran som betalning för drönare. Had varit betydligt smidigare och säkrare för alla inblandade att skicka BTC, med enda skillnade att BTC fortfarande är snäppet mer volatilt i pris.
2024-03-04, 17:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Bitcoin bör jämföras med guld i det att attt det kan fungera som världsvaluta utan mellnahänder. Nyligen kom det fram att Ryssland skeppat två ton guld till Iran som betalning för drönare. Had varit betydligt smidigare och säkrare för alla inblandade att skicka BTC, med enda skillnade att BTC fortfarande är snäppet mer volatilt i pris.
Nej, BTC kan på inget sätt jämföras med guld. Guld är världens äldsta betalmedel, en sällsynt metall som är vacker och användbar, kostar extremt mycket att utvinna.

men visst har BTC-uppfinnarna triggat alla till att tro att BTC kan ersätta guld. Väldigt smart tänkt. Men BTC är bara nollor och ettor och tyvärr inte guld.

Sedlar backas upp av länders riksbanker. Därför kan jag äga sedlar utan problem, jag litar på länder. Om ett land t.ex USA backade upp BTC skulle även jag köpa BTC som är mer praktisk än sedlar eller guld. Men Sam Bankman Fried duger inte som garant.
Senast redigerad av Barents 2024-03-04 kl. 17:34.
2024-03-04, 18:21
Medlem
Citat:
Nej, BTC kan på inget sätt jämföras med guld. Guld är världens äldsta betalmedel, en sällsynt metall som är vacker och användbar, kostar extremt mycket att utvinna.

men visst har BTC-uppfinnarna triggat alla till att tro att BTC kan ersätta guld. Väldigt smart tänkt. Men BTC är bara nollor och ettor och tyvärr inte guld.

Sedlar backas upp av länders riksbanker. Därför kan jag äga sedlar utan problem, jag litar på länder. Om ett land t.ex USA backade upp BTC skulle även jag köpa BTC som är mer praktisk än sedlar eller guld. Men Sam Bankman Fried duger inte som garant.

Det kanske börjar bli dags att du sätter dig in lite i ämnet du diskuterar? Du kan inte ha lagt ned ens tio timmars seriösa studier i ämnet bitcoin, och uppenbarligen har det lett till finansiellt katastrofala missbedömningar.

Här kan du börja:

(FB) Boktips-tråden

(Att bara skumläsa några artiklar i Dagens Industri eller Aftonbladet räknas inte som seriösa studier.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-04 kl. 18:34.
2024-03-04, 18:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det kanske börjar bli dags att du sätter dig in lite i ämnet du diskuterar? Du kan inte ha lagt ned ens tio timmars seriösa studier om bitcoin, och uppenbarligen har det lett till finansiellt katastrofala missbedömningar.

Här kan du börja:

(FB) Boktips-tråden

(Att bara skumläsa några artiklar i Dagens Industri eller Aftonbladet räknas inte som seriösa studier.)
Ändå rätt kul hur du inte kan se att samtliga böcker om BTC är skrivna för att öka värdet på BTC, som generiskt är Noll. Verkligheten med FTX osv visar att du är ett lamm som går mot slakten.

Aktier har jag hållit på med, med egna pengar, i närmare 25 år.
2024-03-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ändå rätt kul hur du inte kan se att samtliga böcker om BTC är skrivna för att öka värdet på BTC, som generiskt är Noll. Verkligheten med FTX osv visar att du är ett lamm som går mot slakten.

Du är genant dåligt insatt i detta. Vi kan gärna diskutera vidare när du har läst ett par av böckerna. Om det stämmer att du är matematiker kommer du att särskilt gilla "Mastering Bitcoin".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in