Citat:
Ursprungligen postat av
Klippo
Intressant! Då är detta tidsmässigt det första uttalandet av LP avseende promenaden. Hennes senare uttalanden kan rimligen ha påverkats av t ex Hans Holmér.
Stämmer bra det. Kom även ihåg att Lisbeth var betydligt pratgladare på mordkvällen än senare. Det har med chocken att göra, att hon pratade utan avbrott – så till den grad att Anna Hage fick lov att stänga av öronen. Problemet är att ingen verkar ha lyssnat på vad hon sagt på mordplatsen, men däremot har ju sköterskorna gjort det liksom även Åke Rimborn som blev den förste polisen att förhöra henne inne på Sabbatsberg.
Vad det säger mig är att Lisbeth spillt ur sig en del saker på mordkvällen som hon senare redigerade bort ur sin story. De här två sakerna som jag pekade på i förhören med sköterskorna hör till den kategorin, liksom även hennes uppgifter till Rimborn om att hon kände igen den närmaste mannen på mordplatsen (som vi nu vet är mördaren) som en av de två män hon sett stå utanför bostaden någon vecka tidigare. Den uppgiften håller jag också för högintressant.
Även om trollen skriker som stungna grisar här i tråden så är ett mötesscenario i praktiken ställt bortom rimligt tvivel.
Invändningen om fel adress på Fauzzi ligger på ren idiotnivå, och vederläggs direkt av förloppen på västra trottoaren. Om de "43 sekunderna" inte funnes så skulle ekipaget som går före paret Palme förbi kiosken befinna sig ungefär i jämnhöjd med mordplatsen när det smäller, men det gör de ju inte. Najic tittar ju ut igen en halvminut efter att paret Palme passerat, och då ser han det paret gå ensamt en bit ner i kvarteret. Det är Enocksson & Blomkvist han ser där, och de hinner ju en bra bit bortom mordplatsen innan skotten avfyras.
Den andra invändningen från troll numero två – att det skulle vara Fauzzi som Lisbeth avser när hon säger att de just mött någon på trottoaren – den ligger också på idiotnivå. Det går en och en halv minut mellan det att de möter Fauzzi och det att skotten avfyras. Den de möter där är tvivelsutan mördaren, men säger man det får trollen frispel för då går ju alla deras griller i kras om att en ensam galning följer efter paret Palme från Grand och skjuter vid Dekorima. Vad ska de då göra med sina liv?
Fint att prata med dig i alla fall. Jag brukar läsa dina inlägg med behållning.