Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-03-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har svårt att se att OP föreslog att de skulle gå förbi just Dekorima.

För att titta på vad, färgburkar?

Ja, här frestas man att tänka på annat än färgburkar.
Citera
2024-03-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Intressant! Då är detta tidsmässigt det första uttalandet av LP avseende promenaden. Hennes senare uttalanden kan rimligen ha påverkats av t ex Hans Holmér.

Stämmer bra det. Kom även ihåg att Lisbeth var betydligt pratgladare på mordkvällen än senare. Det har med chocken att göra, att hon pratade utan avbrott – så till den grad att Anna Hage fick lov att stänga av öronen. Problemet är att ingen verkar ha lyssnat på vad hon sagt på mordplatsen, men däremot har ju sköterskorna gjort det liksom även Åke Rimborn som blev den förste polisen att förhöra henne inne på Sabbatsberg.

Vad det säger mig är att Lisbeth spillt ur sig en del saker på mordkvällen som hon senare redigerade bort ur sin story. De här två sakerna som jag pekade på i förhören med sköterskorna hör till den kategorin, liksom även hennes uppgifter till Rimborn om att hon kände igen den närmaste mannen på mordplatsen (som vi nu vet är mördaren) som en av de två män hon sett stå utanför bostaden någon vecka tidigare. Den uppgiften håller jag också för högintressant.

Även om trollen skriker som stungna grisar här i tråden så är ett mötesscenario i praktiken ställt bortom rimligt tvivel.

Invändningen om fel adress på Fauzzi ligger på ren idiotnivå, och vederläggs direkt av förloppen på västra trottoaren. Om de "43 sekunderna" inte funnes så skulle ekipaget som går före paret Palme förbi kiosken befinna sig ungefär i jämnhöjd med mordplatsen när det smäller, men det gör de ju inte. Najic tittar ju ut igen en halvminut efter att paret Palme passerat, och då ser han det paret gå ensamt en bit ner i kvarteret. Det är Enocksson & Blomkvist han ser där, och de hinner ju en bra bit bortom mordplatsen innan skotten avfyras.

Den andra invändningen från troll numero två – att det skulle vara Fauzzi som Lisbeth avser när hon säger att de just mött någon på trottoaren – den ligger också på idiotnivå. Det går en och en halv minut mellan det att de möter Fauzzi och det att skotten avfyras. Den de möter där är tvivelsutan mördaren, men säger man det får trollen frispel för då går ju alla deras griller i kras om att en ensam galning följer efter paret Palme från Grand och skjuter vid Dekorima. Vad ska de då göra med sina liv?

Fint att prata med dig i alla fall. Jag brukar läsa dina inlägg med behållning.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-03-03 kl. 15:46.
Citera
2024-03-03, 16:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Nej.

"När de kom fram till Adolf Fredriks kyrkogata gick de över Sveavägen för Lisbet ville titta i affären med indiska kläder" (Lisbeth 860325 enligt Hans Holmérs referat).

"Anledningen till att de korsade gatan var att Lisbeth Palme ville titta i en affär som säljer indiska kläder" (Lisbeth 860325 enligt Roland Ståhls referat).

"De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären SARI, där Lisbeth Palme en kort stund tittade i skyltfönstren" (Lisbeth 860429).

"Efter det att Olof Palme och Lisbeth Palme hade korsat Sveavägen stannade Lisbeth Palme själv högst tio sekunder framför butiken Sari" (Lisbeth 890126).

"Dom passerade över Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata. Troligen gick dom från norra sidan av Adolf Fredriks kyrkogata snett över korsningen så att dom kom över på slutet av övergångsstället vid sydöstra hörnet av korsningen. När dom passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något. Efteråt har Lisbeth Palme spekulerat om han märkt att de var förföljda" (Lisbeth 931103).

Andrahandsuppgift fem år efter mordet:

"Lisbeth Palme grämde sig över det vägval hon och Olof Palme gjort, efter bions slut. Hon nämnde också att det var Olof Palme som varit den som ville att de skulle gå förbi Dekorima" (sjuksköterskan Ingeborg S 910603).

Andra meningen stämmer inte med första meningen (och inte med Lisbeths egna uppgifter) och kan vara en feltolkning av Ingeborg S eller förhörsledaren.

Förutom Lisbeths intresse för Sari var sidbytet även motiverat av den ökända restaurangen Monte Carlo (på Sveavägens västra sida) och skyltfönstren i herrekiperingsaffären Ströms (på Sveavägens östra sida). Lisbeth underkände kostymen från Ströms som Palme hämtade föregående dag och lämnade tillbaka på morddagens förmiddag.

Att Anders D och Anders B uppfattade GM och paret Palme som ett sällskap under sekunderna före skotten har varit känt sedan dag ett. Anders D förtydligade sig i radionyheterna dagen efter mordet. "Jag observerar på vänster kant att tre personer står. Om de sedan pratar eller vad de gör, det uppfattar jag inte." Varken dessa eller andra vittnen styrker ett möte (inte heller Cecilia A som såg en längre man bakom paret Palme). Inte ens ett kort möte. Inge M säger tydligt att det inte var ett möte (särskilt tydligt 860408).

Ingen talade om ett "mötesscenario" förrän 1991. När "frilansutredaren" Ingvar Heimer upptäckte "de 43 sekunderna" (som inte finns). Nicola F mötte paret Palme 10 meter norr om Skandias entré. Det tog 52 sekunder att gå från mötesplatsen till mordplatsen. Det tog 95 sekunder att gå från mötesplatsen till platsen där Nicola F hörde skotten (enligt Länninges mätning 860325). Skillnaden var 43 sekunder. Heimer föreställde sig att paret Palme tillbringade dessa 43 sekunder i sällskap med GM på mordplatsen. Heimer läste inte förhören ordentligt.

Ström flyttade Nicola F ett kvarter norrut (av misstag) i referatet 860303 (Ström jobbade dygnet runt i mars 1986 och gjorde liknande misstag i andra referat). Både platsen där Nicola mötte paret Palme (10 meter norr om Skandias entré) och platsen där Nicola hörde skotten ("några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata) flyttades ett kvarter norrut. Till Sveavägen 56 och "några meter" norr om Kammakargatan.

Efter Ströms misstag mätte Länninge fel sträcka (860325). Länninge mätte till Sveavägen 56 och inte till Sveavägen 50 ("några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata). Att gå från platsen där Nicola mötte paret Palme (10 meter norr om Skandias entré) till platsen där Nicola hörde skotten (Sveavägen 50) tog 52 sekunder (samma tid som till mordplatsen). Att fortsätta till Sveavägen 56 tog 43 sekunder till. Länninge mätte till Sveavägen 56. Nicola F gjorde som han blev tillsagd. Han stannade inte omedelbart när skotten hördes. Han "fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder" (Nicola F 860303).

"Mötesscenariot" finns inte (Wall tror inte ens på ett kort möte i sin nya bok). Polisen har aldrig trott på den idén. För att citera Ölvebro 1992: "jag blir mållös".
Bra sammanfattning. Håkan Ström skrev i mars 1987 på Computext om en kuppövning med radio som skulle skett ganska precis ett år tidigare.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2024-03-03, 16:54
Tror ni mördaren lever?

Snälla! Vill bara få reda på vem det var. Kan han inte bara säga det innan han dör isåfall? Spelar ju ingen roll för honom om han avslöjar när han är döende. Men Sveriges sår läks
Citera
2024-03-03, 17:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Tror ni mördaren lever?

Snälla! Vill bara få reda på vem det var. Kan han inte bara säga det innan han dör isåfall? Spelar ju ingen roll för honom om han avslöjar när han är döende. Men Sveriges sår läks

Vem som än mördade Palme så var han ett fegt kräk. En person som aldrig rakryggat skulle stå för vad han gjort. Så även om han är i livet kommer han inte erkänna ett piss. Folk utan moral har ingen moral.
Citera
2024-03-03, 20:20
Medlem
Citat:
Tror ni mördaren lever?

Om han var en del i en konspiration kanske han vill skydda de övriga medverkande.

Jag tror mördaren är död men att det finns medhjälpare som lever.
Citera
2024-03-03, 23:21
Var det snö i Stockholm på mordnatten? Tycker mig inte se det på bilder från natten men såg nyligen om ”Den osannolike mördaren” och där gör de en stor poäng av att det var snö. Bland annat att mördaren halkade när han sprang osv
Citera
2024-03-04, 02:55
Medlem
Svanberg died July 1987
Hans Melamder should have investigated the Svanberg S&W and the ammo a long time ago.

The family (wife Monika and son Filip are protecting the secret)

Citat:
Tror ni mördaren lever?

Citera
2024-03-04, 08:25
Medlem
Finns det något pålitligt vittne i MOP?
När man kritiskt granskar och dissikerar vittnenas utsagor så ingående som görs i denna tråd påstår jag att det oundvikligen slutligen leder till att man finner brister i vittnesmålen som gör att deras trovärdighet kan ifrågasättas.

Vem är det bästa/trovärdigaste vittnet i MOP?
Citera
2024-03-04, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Finns det något pålitligt vittne i MOP?
När man kritiskt granskar och dissikerar vittnenas utsagor så ingående som görs i denna tråd påstår jag att det oundvikligen slutligen leder till att man finner brister i vittnesmålen som gör att deras trovärdighet kan ifrågasättas.

Vem är det bästa/trovärdigaste vittnet i MOP?

Det är skillnad på att ifrågasätta trovärdighet jämfört med att inse att olika vittnesmål närmast per definition måste vara mer eller mindre bristfälliga i samband med MOP.
Bortsett från direkt mytomani exempelvis Lundin,en och annan ytterst obskyr "yngling"mm så uppger olika vittnen det de tror sig ha uppfattat.
Inga konstigheter med andra ord.
Däremot så kan de olika vittnesmålen inte enskilt leda fram till gärningsmannen.Det krävs ett rejält kringmaterial för att kunna bilda en sannolik hypotes gällande vem som mördade Olof Palme.
Citera
2024-03-04, 09:35
Bannlyst
Oförskämt av dig att förtala mig på det viset. Men du lär bli klokare med tiden. Att jag kommer ut med det som hände för så många år sedan kan ju te sig märkligt för många som har byggt upp teorier om vad som hände den natten...inte minst med polisens falska spår. Det kommer att komma en redogörelse på vad jag vad var med om då och vad jag vet. Ni får nöja er med det så länge.
Mvh.
Citera
2024-03-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är skillnad på att ifrågasätta trovärdighet jämfört med att inse att olika vittnesmål närmast per definition måste vara mer eller mindre bristfälliga i samband med MOP.
Bortsett från direkt mytomani exempelvis Lundin,en och annan ytterst obskyr "yngling"mm så uppger olika vittnen det de tror sig ha uppfattat.
Inga konstigheter med andra ord.
Däremot så kan de olika vittnesmålen inte enskilt leda fram till gärningsmannen.Det krävs ett rejält kringmaterial för att kunna bilda en sannolik hypotes gällande vem som mördade Olof Palme.

Skulle gärna vilja att någon ger mig ett namn bara på vem de anser vara ett bra vittne i MOP. Det är det enda jag efterfrågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in