2024-02-29, 22:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikverket
Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/
Jag fetmarkerade det relevanta.

Tack för länk och citat!

Citat:
Delvis är stationerna en bonus, det bör underlätta att slippa spränga ut hela stationsrummen i något berg och det bör vara enklare att bygga en station när man ändå har grävt bort en hel del på platsen.
Vill man ha alternativ till flyget på sträckan Köpenhamn-Oslo så krävs snabbare tåg. Dagens tåg, Öresundståg (som är ett regionaltåg) Köpenhamn-Göteborg och Vy Göteborg-Oslo, tar över 7 timmar, plus byte i Göteborg. Normalt folk vill inte lägga en hel dag på en sådan resa när det finns flyg och, enligt dig, nattfärja som bör erbjuda bättre komfort.

Jag har inte åkt sträckan, eftersom jag bor i Uppland. Jag har bara åkt delen från Göteborg till Oslo när det inte har gått att åka till Oslo med linjen genom Värmland. Tågen kör betydligt snabbare på sträckan Stockholm - Göteborg än Göteborg - Oslo. Kan man hoppas på att dom lyckas förbättra banan så att resan kan gå snabbare?

Citat:
Ska man köra dagtåg Köpenhamn-Oslo så måste tiden kapas rejält och då är tre stopp i centrala Göteborg, alltså Västlänken, inte alls rätt spår. Hade det byggts ett femte (helst också ett sjätte) spår, för passerande tåg, vid Korsvägen och Haga samt fler perronger vid Centralen så hade vissa genomgående fjärrtåg kunnat trafikera Västlänken. Men det hade blivit mycket dyrare, alla stationsgropar hade blivit längre och bredare.

Ok!

Ännu högre kostnader och ännu större gropar i staden är ju någonting som bör undvikas.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2024-02-29 kl. 23:11.
Citera
2024-03-01, 08:39
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Såvida det inte är problem att byta riktning, så borde det innebära att grundtanken bakom Västlänken faller bort?

Tunneln i Malmö byggdes så att långfärdståg till Malmö enkelt ska kunna fortsätta vidare till Köpenhamn. Någon sådan nytta kommer Västlänken inte att ge. Är det då värt så att spendera så snuskigt mycket pengar på att bygga tunneln under Göteborg?

Du ser det som västsvenska politiker inte ser... Kejsaren är naken!

Citat:
Olskroken ligger ju lite avsides från Staden innanför Vallgraven.

Har redan gått igenom det här och här. Känner inte att det behöver dras upp till debatt igen i tråden.

Citat:
Jag anser att man bör sträva efter att alla trafikslag har samma knutpunkt. Kan man gräva en stor hamnbassäng vid Säveåns mynning? I så fall skulle en station vid Olskroken kunna vara en bra idé.

Dags att släppa vattenvägen. Hisingsbron behöver INTE öppnas oftare än absolut nödvändigt.

Citat:
Beträffande den där statyn: Ska statyn stå på Kungsportsplatsen eller Götaplatsen?

Jag vill nog ha en egen plats uppkallad efter mig. Varför inte över Hagastationen?

Citat:
Att vända ett tåg tar för övrigt tid, vilket bör påverka lokala tåg mer än fjärrtåg.

Tja... föraren i ena änden går av samtidigt som en ny förare går på i andra änden. Folk går av och på. Kanske plockas lite skräp. Bör ta 5-10 minuter, tänker jag.
Senast redigerad av Suecote 2024-03-01 kl. 08:45.
Citera
2024-03-01, 10:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote

Tja... föraren i ena änden går av samtidigt som en ny förare går på i andra änden. Folk går av och på. Kanske plockas lite skräp. Bör ta 5-10 minuter, tänker jag.
5-10 minuter är allt för lång uppehållstid vid ett vanligt stopp för alla tåg, men det kan nog funka vid enstaka stopp. Så Köpenhamn-Oslo på totalt 4-5 timmar inklusive 10 minuters stopp i Göteborg kan nog funka.
Dagens Alependel vänder, utan förarbyte, på under 10 minuter i Göteborg. De tågen är ofta 75 meter långa, ska man ha 250 meter långa tåg så tar det längre tid.
Citera
2024-03-01, 11:37
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
5-10 minuter är allt för lång uppehållstid vid ett vanligt stopp för alla tåg, men det kan nog funka vid enstaka stopp. Så Köpenhamn-Oslo på totalt 4-5 timmar inklusive 10 minuters stopp i Göteborg kan nog funka.
Dagens Alependel vänder, utan förarbyte, på under 10 minuter i Göteborg. De tågen är ofta 75 meter långa, ska man ha 250 meter långa tåg så tar det längre tid.

Det är väl helt ok att lägga in 10 minuter i tidtabellen på en linje t.ex. Vänersborg-Skövde. Tågen som byter riktning i Falköping och går mot Jönköping har den marginalen. Varför skulle det ta längre tid att vända ett längre tåg?

Och nu kom det: Kommunen öppnar för miljardtillskott till Västlänken

Jonas Attenius har alltså gjord helt om. I augusti skulle Trafikverket stå för hela notan, och kranskommunerna skulle få bidra. Nu ska Göteborg tydligen ändå lätta på pungen. Har han blivit tagen i örat av partiledningen? Tyvärr låst artikel.
Citera
2024-03-01, 12:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det är väl helt ok att lägga in 10 minuter i tidtabellen på en linje t.ex. Vänersborg-Skövde. Tågen som byter riktning i Falköping och går mot Jönköping har den marginalen. Varför skulle det ta längre tid att vända ett längre tåg?

Och nu kom det: Kommunen öppnar för miljardtillskott till Västlänken

Jonas Attenius har alltså gjord helt om. I augusti skulle Trafikverket stå för hela notan, och kranskommunerna skulle få bidra. Nu ska Göteborg tydligen ändå lätta på pungen. Har han blivit tagen i örat av partiledningen? Tyvärr låst artikel.
Att gå 100 meter tar ca en minut så att vända ett långt tåg tar längre tid än att vända ett kort, eftersom föraren behöver gå längre. Sedan tillkommer på Göteborg C viss kapacitetsminskning när tåg byter destination.

Tittade snabbt på artikeln och det verkar handla om att ett kommunalt utskott enats om att det är OK att använda en projektreserv på 1,7 miljarder i västsvenska paketet till länken.
Citera
2024-03-01, 14:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Säckstationen vid Göteborg C är är i praktiken 3 olika säckar. Närmast spår 1 går tåg mot Alingsås, närmast spår 16 går tåg mot Liseberg och i mitten går tåg mot Gamlestaden och Ytterby. Man kan dock använda spåren hur som helst, men den lösningen minskar korsande trafik.
Pendeltågen vänder redan vid Göteborg C, så det är inga problem, men skulle pendeltåg åka vidare mot annan ort så hade hela stationens kapacitet minskat. Då är det bättre att höra som idag, låta passagerare som ska åka vidare byta tåg.
Ett enstaka fjärrtåg som behöver vända för att åka vidare påverkar inte trafiken lika mycket.
Vill någon idag köra tåg Köpenhamn-Göteborg C-Oslo så är det bara att ansöka. Trafiken underlättas dock om det används tåg med dubbla förarhytter.
Att vända ett tåg tar för övrigt tid, vilket bör påverka lokala tåg mer än fjärrtåg.

Ok. Det låter ju bra att pendeltågen ska kunna åka vidare utan att korsa varandras väg. Och jag förstår att pendeltågen har nytta av att spara tid på att inte behöva vända. Långdistanstågen kan ändå behöva göra ett lite längre uppehåll för att resenärerna ska hinna bära sina resväskor ut ur tåget. Pendeltågens resenärer är ofta vana att åka samma sträcka, och står beredda att skutta ut ur tåget direkt när dörrarna öppnas.

Pendeltågen kan ha nytta av att kunna köra vidare rakt genom staden. Men sedan har vi aspekten med prislappen.

Jag är anhängare av att fasa ut fossila bränslen. Jag ser gärna att samhället satsar på eldrivna transporter. Men här finns ju risken att Västlänkens ständigt stigande nota riskerar att tränga undan andra investeringar som behövs för att fasa ut fossila bränslen.

Ifall pengarna som har satsats på Västlänken istället hade satsats på att bygga ut atomkraften, hur mycket nytta hade det gjort för att minska utsläppen av koldioxid?
Citera
2024-03-01, 18:05
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Att gå 100 meter tar ca en minut så att vända ett långt tåg tar längre tid än att vända ett kort, eftersom föraren behöver gå längre. Sedan tillkommer på Göteborg C viss kapacitetsminskning när tåg byter destination.

Fast då vidhåller jag att en ny förare går på i andra änden samtidigt. Nu blir det ju av allt att döma en ny säck vid Regionens Hus, så det lättar väl på trycket på den riktiga centralen.

Citat:
Tittade snabbt på artikeln och det verkar handla om att ett kommunalt utskott enats om att det är OK att använda en projektreserv på 1,7 miljarder i västsvenska paketet till länken.

Låter som en droppe i havet. Undrar vilka andra projekt som då får stryka på foten. Väntar med spänning på mer detaljer...
Senast redigerad av Suecote 2024-03-01 kl. 18:07.
Citera
2024-03-01, 23:40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Fast då vidhåller jag att en ny förare går på i andra änden samtidigt. Nu blir det ju av allt att döma en ny säck vid Regionens Hus, så det lättar väl på trycket på den riktiga centralen.

Låter som en droppe i havet. Undrar vilka andra projekt som då får stryka på foten. Väntar med spänning på mer detaljer...
Ska man byta förare vid varje vändning så påverkas schemaläggning.

Den där projektreserven är, enligt artikeln, inte avsedd för något, det är helt enkelt en reserv. Men om VL använder den så kan ingen annan del i Paketet använda den.
Citera
2024-03-02, 03:47
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ska man byta förare vid varje vändning så påverkas schemaläggning.

Ja. Som vid varje tidtabellsbyte.

Citat:
Den där projektreserven är, enligt artikeln, inte avsedd för något, det är helt enkelt en reserv. Men om VL använder den så kan ingen annan del i Paketet använda den.

Så är det. Slukhålet måste matas, något annat får lida för det.
Citera
2024-03-02, 10:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ja. Som vid varje tidtabellsbyte.
Vad menar du? Tidtabeller bytts huvudsakligen i december, tåg vänds ofta flera gånger per dygn.
Citat:
Så är det. Slukhålet måste matas, något annat får lida för det.
Ja, pengarna "försvinner", men då de inte är avsedda för något annat så påverkas inget annat pågående projekt. Men hade hela Västsvenska paketet genomförts helt enligt plan så antar jag att de pengarna någon gång 2028, när allt enligt plan är klart, fördelats mellan Paketets finansiärer. Men då pengarna är avsatta till Paketet är det svårt att nu använda dem till annat. Däremot kanske de hade kunnat användas till något år 2029.
Citera
2024-03-02, 18:38
Moderator
Neksnors avatar
Tråden handlar om Västlänken. Några inlägg om bland annat sjöfart har raderats.

/Mod
Citera
2024-03-02, 20:29
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Vad menar du? Tidtabeller bytts huvudsakligen i december, tåg vänds ofta flera gånger per dygn.

Om linjer till/från Göteborg C ska kopplas ihop med genomgående (vändande) tåg lär det ju behövas en ny tidtabell för det. December eller inte is neither here nor there.

Citat:
Ja, pengarna "försvinner", men då de inte är avsedda för något annat så påverkas inget annat pågående projekt. Men hade hela Västsvenska paketet genomförts helt enligt plan så antar jag att de pengarna någon gång 2028, när allt enligt plan är klart, fördelats mellan Paketets finansiärer. Men då pengarna är avsatta till Paketet är det svårt att nu använda dem till annat. Däremot kanske de hade kunnat användas till något år 2029.

Paketet är inte full genomfört än. Tror vi att ingen mer budget kan spricka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in