2024-02-29, 09:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Det är ett jävla gnäll emot hantverkare i tråden. Puhu dom tjänar hyffsat, till vilket pris? Helt förstörd kropp innan pensionen. Ni bör vara tacksamma istället att ni kan sitta bekvämt inomhus och jobba med hälsan i behåll.

Inget jobb idag är utan arbetsskador. Tro mig, jag tränar tre gånger i veckan för att slippa problemen som skrivbordsrytteri medför.

Min position i diskussionen är den. Det finns så sjukt många oseriösa aktörer i byggsektorn. Det fuskas, det saltas fakturor, väldigt många är inte bättre än gemene man på jobbet. Sen fattar såklart jag att det finns många duktiga hantverkare också. Men man är fan livrädd att leja någon på grund av alla fuck ups (som tar lika mycket betalt).

Jag lejer både VVS och elektriker lite nu och då eftersom att brorsan och jag även driver ett fastighetsbolag på sidan av våra normala yrken. Men man måste i princip ha ett livslångt förhållande till de hantverkare man lejer för att känna sig säker på att inte bli blåst. Tack och lov känner jag hantverkare inom nästan alla "fack". Gamla kompisar eller skolkamrater eller liknande.
Citera
2024-02-29, 09:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Du gör dig bara löjlig. Han debiterar det eftersom han har tagit ut det hos sin grossist precis som han tog ut 10 meter kabel för att kunna utföra det jobbet hos den kunden. Materialet går rakt in på arbetsordern. Det är som ett kvitto på samma sätt som att man handlar mat på ICA.

Jag antar att han tagit ut ett 4-pack handskar och 3-par batterier eller liknande... Hade han å andra sidan fakturerat för alla fyra handskar när han i själva verket bara gjort av med ett par så hade en annan kund gnällt över detta och frågat varför han fakturerar för alla fyra...

Hur man kommunicerar detta med kund? Faktura = Jobb + material. Om kunden inte förstår att han måste betala för materialet också så...ja?

Detta är varför inga orkar hålla på med privatpersoner. För en privatperson ser man sitt beställda jobb som något man gör en gång på fem år, för en hantverkare är ett jobb hos en kund 1 av 5 jobb han gör den veckan, för firman han jobbar för 1 av 50 den veckan. För att bara dra en kabel och sätta upp en ny lampa hos en kund, krävs säkert omkring 30 olika små verktyg eller små prylar för att utföra jobbet , alla dessa saker kostar pengar och måste på ett eller ett annat sätt ta sig till den plats där jobbet ska utföras. Små plock har man i sin arbetsbil och om man har slut på just den prylen så måste man ta ut det hos sin grossist när man tar ut allt annat material. Den här typen av material är ge och ta.

En sak att klaga över hutlösa priser och att inte komma i tid osv men att gnälla över batterier som behövdes för att utföra jobbet är bara löjligt.
Att du tycker jag är löjlig visar på hur stor klyftan har blivit mellan hantverkare och de som skulle kunna varit deras kunder. För dig är det så självklart att du ska blåsa kunderna på pengar så du inte ens märker det själv. Du tycker till och med att de som ifrågasätter din rätt att lura till dig pengar är löjlig. Och precis som alla hantverkare har du redan tänkt ut en i dina ögon helt rimlig förklaring till din rätt att lura till dig pengar; i detta fall en rent bokföringsmässig åtgärd som givetvis inte alls hade behövt inträffa.
Citera
2024-02-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Missförstå mig inte, jag förstår att alla behövs. Men att snickare idag är ett svårt jobb är bara skitsnack. Alla kunskap kommer från skrivborden. Faktum är att dom som jobbar mot privatpersoner sannolikt har det svårare jobbet. Det mesta kan man dock göra själv, givet tid och om man inte har tummen mitt i handen.

Väldigt få som inte jobbar i branschen kan dock göra vad ingenjörer gör. Så att komma med "hur svårt kan det vara" när man själv är köttrobot tycker jag är magstarkt.

Sen jobbar jag inte inom byggsektorn längre. När jag gjorde det så var det automationssidan jag jobbade på. Konstruktion och programmering av prototyper.
Han var nog ironisk över att "vem som helst kan sitta bakom ett skrivbord" precis som att folk i den här tråden tror att jobba som snickare innebära att "såga och spika lite" Alla kan göra saker själv, frågan är hur lång tid det tar och hur bra det blir? Jag har sett jobb som kunden gjort själva som de är jättenöjda över som ser ut som kriget för mig som jobbar med det här varje dag och vet hur saker ska se ut.

När man jobbar nära alla hanvtverksgrupper varje dag så vet man vad som skiljer en bra från en dålig och allt kan man inte lära sig från ett skrivbord. Att hitta duktiga hantverkare idag verkar ju uppenbarligen vara ganska svårt med tanke på alla klagomål i tråden... alltså är det inte helt lätt att vara en duktig målare/snickare/murare whatever.
Citera
2024-02-29, 09:31
Medlem
Citat:
Det kräver såklart att man bygger mer än ett hus. Alternativt att det är ett stort hus där många komponenter kan återanvändas. Det är ju som bekant så stordriftsfördelar fungerar.

Priset som prefabproducenter tar är såklart delvis baserat på vad alternativet kostar.
I regel handlar det om byggtider, bygger man centralt behövs det gå snabbt.

Men tar man vissa byggen är inte prefab billigast, det går inte så mycket snabbare att blocka i fabrik än att snickare blockar på plats, man slipper om lastning, utkörning, osv. dessa omlastningar frakt extra omlastning kostar oftast mycket mer än att blocka eller göra saker på plats.
Var in till NCC man gjöt balkongerna på ett formbord på plats, man gör en färdig form, sedan massproducerar man dessa på plats, arbetsplatsens befintliga kran lyfter sedan dessa, skulle man begära en prefab firma göra detta hade det blivit mycket dyrare.

Allt handlar om upplägg och ledning, många platschefer/ingenjörer klarar inte av detta, dels man har inte folket/arbetare som besitter dessa kunskaper.
Citera
2024-02-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att du tycker jag är löjlig visar på hur stor klyftan har blivit mellan hantverkare och de som skulle kunna varit deras kunder. För dig är det så självklart att du ska blåsa kunderna på pengar så du inte ens märker det själv. Du tycker till och med att de som ifrågasätter din rätt att lura till dig pengar är löjlig. Och precis som alla hantverkare har du redan tänkt ut en i dina ögon helt rimlig förklaring till din rätt att lura till dig pengar; i detta fall en rent bokföringsmässig åtgärd som givetvis inte alls hade behövt inträffa.
Jag har jobbat med det här i 20 år och aldrig haft en missnöjd kund eller någon som klagat på en faktura. Om jag behöver batterier för att utföra ett jobb hemma hos dig, vem tänkte du skulle betala för de batterierna då, kunden som beställt jobbet eller...exakt vem?
Citera
2024-02-29, 09:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Han var nog ironisk över att "vem som helst kan sitta bakom ett skrivbord" precis som att folk i den här tråden tror att jobba som snickare innebära att "såga och spika lite" Alla kan göra saker själv, frågan är hur lång tid det tar och hur bra det blir? Jag har sett jobb som kunden gjort själva som de är jättenöjda över som ser ut som kriget för mig som jobbar med det här varje dag och vet hur saker ska se ut.

När man jobbar nära alla hanvtverksgrupper varje dag så vet man vad som skiljer en bra från en dålig och allt kan man inte lära sig från ett skrivbord. Att hitta duktiga hantverkare idag verkar ju uppenbarligen vara ganska svårt med tanke på alla klagomål i tråden... alltså är det inte helt lätt att vara en duktig målare/snickare/murare whatever.

Hantverkarbranschen är hopplös. Finns inget sätt att avgöra om det är en duktig hantverkare eller om det är någon som är ungefär lika bra som en privatperson, men tar betalt som en duktig hantverkare. Det märker man efteråt när man har en faktura på alldeles för många timmar och alldeles för många "servicebil" samt ett skitdåligt utfört jobb. Skräckupplevelse att leja någon.

Jämförandet var det inte jag som började med för övrigt...
Citera
2024-02-29, 09:35
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:

Skitroligt som röris att komma in och ställa saker till rätta efter kassa svartjobbare och hemmapulare som går och skäms i en vrå efter de visat upp sina bravader medan man jobbar. Klart folk kan göra sånt här själv alla dagar i veckan, bara att köra på så har rörisarna jobb till dödagar
Citera
2024-02-29, 09:38
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Hantverkarbranschen är hopplös. Finns inget sätt att avgöra om det är en duktig hantverkare eller om det är någon som är ungefär lika bra som en privatperson, men tar betalt som en duktig hantverkare. Det märker man efteråt när man har en faktura på alldeles för många timmar och alldeles för många "servicebil" samt ett skitdåligt utfört jobb. Skräckupplevelse att leja någon.

Jämförandet var det inte jag som började med för övrigt...
Be om referens om du är nervös. När jag körde som röris kunde jag dra upp allt från sporthallar till kyrkor till privatpersoner som referens. Ska inte vara en big deal.
Citera
2024-02-29, 09:40
Medlem
seaworthys avatar
Aj aj aj. Den nya adelsklassen har det tufft
Citera
2024-02-29, 09:40
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag gick från hantverket till ingenjör. Finns betydligt fler som klarar ingenjörsbiten än hantverket.
Sen verkar du vara av uppfattningen att alla är gipsmongon, de du pratar om är snarare montörer än hantverkare.

Om 10-20 år kommer det vara en extrem brist på yrkeskunniga hantverkare, inte ingenjörer och så ser det delvis ut redan idag
Precis, han säger det själv att hans erfarenhet är från verksamheter med tydliga och raka produktionsled där automation funkar.

Lycka till med de förväntningarna när det blivit vattenläcka i ett högt hyreshus med bristfälliga handlingar.
Citera
2024-02-29, 09:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Skitroligt som röris att komma in och ställa saker till rätta efter kassa svartjobbare och hemmapulare som går och skäms i en vrå efter de visat upp sina bravader medan man jobbar. Klart folk kan göra sånt här själv alla dagar i veckan, bara att köra på så har rörisarna jobb till dödagar

Det finns även rörisar som ordnar jobb till andra rörisar om jag säger så. Sen gäller det såklart att förstå sin egen begränsning...
Citera
2024-02-29, 09:54
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Precis, han säger det själv att hans erfarenhet är från verksamheter med tydliga och raka produktionsled där automation funkar.

Lycka till med de förväntningarna när det blivit vattenläcka i ett högt hyreshus med bristfälliga handlingar.

Ja har man bara erfarenhet av prefabtjaffs krävs det bara sifferapor på kontoret och gipsmongon på golvet.
Det är tydligt att projekt där det inte krävs yrkeskunniga hantverkare behövs heller ingen vidare kompetens på kontoret, förutom den som sitter med den samordnande rollen då, där behövs alltid hög kompetens för att det ska flyta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in