2024-02-29, 08:50
Medlem
Det går upp och ner i branscher. Om nu folk har renoverat färdigt och/eller inte har råd att renovera/bygga mer så kan de ju inte göra det för att byggare skall ha nåt att göra.
Citera
2024-02-29, 08:51
Medlem
LojtnantWerners avatar
verkar vara en del vrede mot just hantverkare i tråden, det finns som jag ser det två anledningar till att byggbranschen hamnat i onåd.
Grön omställning gör att alla stora och små firmor får betala extra för saker man har fått gratis eller billigt förr, det tar på lönsamhet och när man inte vill minska sin lönsamhet så lägger man den på kunden, t ex i transportbranschen har man dieselindex som läggs på när din mat transporteras.
Kriget i öst, material som vi behöver såsom aluminium, stål, neon, trä, bitumen (bindmassa i asfalt). produceras i Ryssland till viss del i Ukraina, 60% av allt trä vi använder kom till för ett tag sen ifrån Ryssland, vi kan ha åsikter om det men det är situationen och det är det som gör att alla stora byggföretag varslar nu för att material har dödat vinsten.
Corona är delvis en bov här, alla lån har gjort att vi har en skenande inflation, sedan har vi haft nollräntor ett antal år som lett till detta vi har idag, det spiller ner till hantverkare som har haft det bra emellanåt men det är orättvist att utpeka en hel yrkeskår men det finns gott om slapptaskar och skit ska skit ha men alla hantverkare är inte lata.
Citera
2024-02-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Som jag tolkar det tycker du det är helt ok för en hantverkare att debitera en tredjedel av ett batteripack och en femtedel av ett par handskar.

Men då är frågan var gränsen går. Kan hantverkaren debitera för skor? Elektrikern måste ju ha speciella isolerade skor. Ska han debitera för sina arbetskläder överhuvudtaget? Om det är kallt och han måste vara ute kanske han behöver en varm jacka. Ska kunden som råkade ha det första utomhusjobbet betala för jackan?

Hur mycket arbetstid ska hantverkaren lägga på att kolla hur mycket hans personliga utrustning slits? Ska han mäta på batterierna före och efter jobbet så han ser exakt hur mycket de förbrukats? Eller finns det ficklampor med inbyggd tidsmätare, så man kan se hur länge man lyst med lampan på vart jobb?

Och som vanligt är frågan hur han kommunicerar detta med kunden. I fallet som jag länkade till har elektrikern tydligen berättat vilken timkostnad han har, men inte berättat att ficklampsbatterier och arbetshandskar inte ingår i jobbet utan debiteras separat. Har hantverkaren gjort fel som inte berättat detta i samband med prisdiskussionerna eller ska kunden fatta detta av sig själv?

Du gör dig bara löjlig. Han debiterar det eftersom han har tagit ut det hos sin grossist precis som han tog ut 10 meter kabel för att kunna utföra det jobbet hos den kunden. Materialet går rakt in på arbetsordern. Det är som ett kvitto på samma sätt som att man handlar mat på ICA.

Jag antar att han tagit ut ett 4-pack handskar och 3-par batterier eller liknande... Hade han å andra sidan fakturerat för alla fyra handskar när han i själva verket bara gjort av med ett par så hade en annan kund gnällt över detta och frågat varför han fakturerar för alla fyra...

Hur man kommunicerar detta med kund? Faktura = Jobb + material. Om kunden inte förstår att han måste betala för materialet också så...ja?

Detta är varför inga orkar hålla på med privatpersoner. För en privatperson ser man sitt beställda jobb som något man gör en gång på fem år, för en hantverkare är ett jobb hos en kund 1 av 5 jobb han gör den veckan, för firman han jobbar för 1 av 50 den veckan. För att bara dra en kabel och sätta upp en ny lampa hos en kund, krävs säkert omkring 30 olika små verktyg eller små prylar för att utföra jobbet , alla dessa saker kostar pengar och måste på ett eller ett annat sätt ta sig till den plats där jobbet ska utföras. Små plock har man i sin arbetsbil och om man har slut på just den prylen så måste man ta ut det hos sin grossist när man tar ut allt annat material. Den här typen av material är ge och ta.

En sak att klaga över hutlösa priser och att inte komma i tid osv men att gnälla över batterier som behövdes för att utföra jobbet är bara löjligt.
Citera
2024-02-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Missförstå mig inte, jag förstår att alla behövs. Men att snickare idag är ett svårt jobb är bara skitsnack. Alla kunskap kommer från skrivborden. Faktum är att dom som jobbar mot privatpersoner sannolikt har det svårare jobbet. Det mesta kan man dock göra själv, givet tid och om man inte har tummen mitt i handen.

Väldigt få som inte jobbar i branschen kan dock göra vad ingenjörer gör. Så att komma med "hur svårt kan det vara" när man själv är köttrobot tycker jag är magstarkt.

Sen jobbar jag inte inom byggsektorn längre. När jag gjorde det så var det automationssidan jag jobbade på. Konstruktion och programmering av prototyper.

Nu är det så att väldigt få jobb är svåra med rätt tid och utbildning. Du är ingen Einstein.
Citera
2024-02-29, 08:57
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Nu är det så att väldigt få jobb är svåra med rätt tid och utbildning. Du är ingen Einstein.

Jag tror inte att jag är det heller. Jag är en i mängden i mitt Yrke. Men det krävs jävligt mycket mer för att göra mitt Yrke än snickaryrket...
Citera
2024-02-29, 08:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte att jag är det heller. Jag är en i mängden i mitt Yrke. Men det krävs jävligt mycket mer för att göra mitt Yrke än snickaryrket...

Det är ingen tävling och ingen bryr sig. Har du aldrig jobbat praktiskt ska du dessutom vara tyst.
Citera
2024-02-29, 08:59
Medlem
Citat:
.

Det roliga är att det blir billigare och går snabbare att bygga ju färre hantverkare som används...
Blir det verkligen billigare?
Ta exempel, jag har byggt många egna hus, från grund till färdig byggnad i lösvirke.
Pris vinst ca 1,2-2 milj, då har man ändå räknat av att jag tar ut en lön under själva byggtiden, den är skattefri efter som det är ur mitt kapital/lån jag tar ut lön för att leva av.
Tar man själva tiden det tar för en ensam snickare att bygga på heltid, handlar det bara om 0.5 till max 1 år att bygga själv, beroende på storlek o hur avancerat man vill bygga. slår man då lön man har tjänat på bygga själv blir den enorm. Varav skatteverket har byggmästarsmittan, man får inte bygga många hus själv.

En hus producent tar ut stora vinster via sin husfabriker, dvs där man blockar allt, oftast är det inte ens lönt att köpa ett färdigt huspaket, man har redan plockat ut all vinst via sin fabriker.
Citera
2024-02-29, 09:00
Medlem
persona.von.gratas avatar
Hade en hantverkare som blev förvånad när jag inte vill betala hans parkeringsböter. På en villagata. Jag gissar att han hanterade det genom att salta fakturan med extra timmar.
Jag har anlitat mycket folk genom åren. Den genomsnittliga hantverkaren kommer inte på avtalad tid. Försvinner några dagar på ett annat jobb. Fakturerar för ny sågklinga efter att ha kapat fyra reglar. Och så vidare.
Lysande undantag finns också...
Citera
2024-02-29, 09:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Det är ingen tävling och ingen bryr sig. Har du aldrig jobbat praktiskt ska du dessutom vara tyst.

Det var inte jag som började jämföra. Det var någon hantverkarmupp.

Faktum är att mitt yrke kräver att jag även kan stora delar av dom yrken som ska producera det jag drömmer ihop.

Samma gäller byggnadsingenjörer. Dom måste ha stor förståelse för hantverkaryrket för att kunna göra ett bra jobb..
Citera
2024-02-29, 09:03
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Blir det verkligen billigare?
Ta exempel, jag har byggt många egna hus, från grund till färdig byggnad i lösvirke.
Pris vinst ca 1,2-2 milj, då har man ändå räknat av att jag tar ut en lön under själva byggtiden, den är skattefri efter som det är ur mitt kapital/lån jag tar ut lön för att leva av.
Tar man själva tiden det tar för en ensam snickare att bygga på heltid, handlar det bara om 0.5 till max 1 år att bygga själv, beroende på storlek o hur avancerat man vill bygga. slår man då lön man har tjänat på bygga själv blir den enorm. Varav skatteverket har byggmästarsmittan, man får inte bygga många hus själv.

En hus producent tar ut stora vinster via sin husfabriker, dvs där man blockar allt, oftast är det inte ens lönt att köpa ett färdigt huspaket, man har redan plockat ut all vinst via sin fabriker.

Det kräver såklart att man bygger mer än ett hus. Alternativt att det är ett stort hus där många komponenter kan återanvändas. Det är ju som bekant så stordriftsfördelar fungerar.

Priset som prefabproducenter tar är såklart delvis baserat på vad alternativet kostar.
Citera
2024-02-29, 09:05
Medlem
Citat:
Det var inte jag som började jämföra. Det var någon hantverkarmupp.

Faktum är att mitt yrke kräver att jag även kan stora delar av dom yrken som ska producera det jag drömmer ihop.

Samma gäller byggnadsingenjörer. Dom måste ha stor förståelse för hantverkaryrket för att kunna göra ett bra jobb..

Det är ett jävla gnäll emot hantverkare i tråden. Puhu dom tjänar hyffsat, till vilket pris? Helt förstörd kropp innan pensionen. Ni bör vara tacksamma istället att ni kan sitta bekvämt inomhus och jobba med hälsan i behåll.
Citera
2024-02-29, 09:12
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Missförstå mig inte, jag förstår att alla behövs. Men att snickare idag är ett svårt jobb är bara skitsnack. Alla kunskap kommer från skrivborden. Faktum är att dom som jobbar mot privatpersoner sannolikt har det svårare jobbet. Det mesta kan man dock göra själv, givet tid och om man inte har tummen mitt i handen.

Väldigt få som inte jobbar i branschen kan dock göra vad ingenjörer gör. Så att komma med "hur svårt kan det vara" när man själv är köttrobot tycker jag är magstarkt.

Sen jobbar jag inte inom byggsektorn längre. När jag gjorde det så var det automationssidan jag jobbade på. Konstruktion och programmering av prototyper.

Jag gick från hantverket till ingenjör. Finns betydligt fler som klarar ingenjörsbiten än hantverket.
Sen verkar du vara av uppfattningen att alla är gipsmongon, de du pratar om är snarare montörer än hantverkare.

Om 10-20 år kommer det vara en extrem brist på yrkeskunniga hantverkare, inte ingenjörer och så ser det delvis ut redan idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in