Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Jag ställer en motfråga, är din trådstart seriös? Orkar inte ens kommentera alla sakfel och usla slutsatser hämtade från dina fantasier. Självklart ska Ukraina få mer stöd och mer vapen. Hade dom inte fått dessa stöd hade Ukraina varit ryskt territorium nu.
Kanske det men frågor uppkommer såklart som av vem, hur länge och till vilket ultimat syfte? Att bara hålla igång ett krig under många år är tyvärr inget som gynnar varken oss, soldater som dör i Ukraina eller civilbefolkningen.
Sverige verkar ha kommit undan med att ge vapen till Ukraina trots att vi inte var medlemmar i NATO. Att vi nu "måste" gå med i NATO är kanske "priset" vi får betala.
Möjligen skulle politiker hävda att flera partier svängde om NATO inte hade att göra med att vi skänkte vapen till ett krigförande land och därigenom bröt en 200-årig tradition. Det sammanföll kanske lite väl bra för att de flesta skulle tro det var en slump... Vi kunde faktiskt istället ha gett pengar eller humanitärt stöd.
Sen var kanske detta ett särfall men faktum är att inget annat land som inte var med i NATO gav vapen till Ukraina, förutom Finland kort innan de blev medlemmar.
Låt mig också gissa... Detta är ren gissning men jag tror Sverige har gett mest vapen per capita och kanske också pengar totalt i Norden...
Det du hävdar är sakfel får du gärna specificera...