2024-02-28, 13:03
Medlem
Running_mans avatar
I och med att Ryssarna endast förstår våld är stöd i form av pengar, prylar, vapen m.m. till Ukraina ett bra val.
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Redan från början trodde jag att någon sorts fredsavtal är enda sättet att få slut på det.
Läs på för fan. Ryssarna har förhandlat fram "fred" eller "vapenvila" flera gånger förut -som de sedan själva bryter.

I vissa fall har krigandet fortsatt trots att avtal skrivits på. Ryssarna är inget att lita på. Kontrakt och avtal med dom är inte värda mycket...
Citera
2024-02-28, 13:03
Medlem
raikiras avatar
Jag funderar ofta på vad alla pengar används till, vad exakt är det alla hundratals miljarder går till? Vem följer upp att pengarna inte försvinner ner i fickorna längst vägen? Det är trotts allt ett av världens med korrupta länder vi talar om (jag har arbetat i Kiev, innan kriget, jag vet hur det funkar där).
Citera
2024-02-28, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Stödet till Ukraina är livsviktigt då det inte vara hjälper Ukraina utan även ger viktiga signaler till krigsbrottslingen Putin att vi i den fria världen kommer fortsätta stödet till det västorienterade Ukraina.
Trams är ju inget ord att använda om Putins alla krigsbrott mot en suverän stat som inget hellre vill än att politiskt gå västerut mot tryggheten. Ukraina har ju till skillnad mot Ryssland mer europeiska gener i sin historia så visst skall vi stödja dom i deras kamp mot den ryska ondskan.
Signalpolitik är för bögar. Ukrainarna dör i mängder för att du vill skicka signaler till Putin. Jävla trams.
Citera
2024-02-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jag ställer en motfråga, är din trådstart seriös? Orkar inte ens kommentera alla sakfel och usla slutsatser hämtade från dina fantasier. Självklart ska Ukraina få mer stöd och mer vapen. Hade dom inte fått dessa stöd hade Ukraina varit ryskt territorium nu.

Kanske det men frågor uppkommer såklart som av vem, hur länge och till vilket ultimat syfte? Att bara hålla igång ett krig under många år är tyvärr inget som gynnar varken oss, soldater som dör i Ukraina eller civilbefolkningen.

Sverige verkar ha kommit undan med att ge vapen till Ukraina trots att vi inte var medlemmar i NATO. Att vi nu "måste" gå med i NATO är kanske "priset" vi får betala.

Möjligen skulle politiker hävda att flera partier svängde om NATO inte hade att göra med att vi skänkte vapen till ett krigförande land och därigenom bröt en 200-årig tradition. Det sammanföll kanske lite väl bra för att de flesta skulle tro det var en slump... Vi kunde faktiskt istället ha gett pengar eller humanitärt stöd.

Sen var kanske detta ett särfall men faktum är att inget annat land som inte var med i NATO gav vapen till Ukraina, förutom Finland kort innan de blev medlemmar.

Låt mig också gissa... Detta är ren gissning men jag tror Sverige har gett mest vapen per capita och kanske också pengar totalt i Norden...

Det du hävdar är sakfel får du gärna specificera...
Citera
2024-02-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
I och med att Ryssarna endast förstår våld är stöd i form av pengar, prylar, vapen m.m. till Ukraina ett bra val.

Läs på för fan. Ryssarna har förhandlat fram "fred" eller "vapenvila" flera gånger förut -som de sedan själva bryter.

I vissa fall har krigandet fortsatt trots att avtal skrivits på. Ryssarna är inget att lita på. Kontrakt och avtal med dom är inte värda mycket...

Kan du ge exempel på detta? Det fanns avtal innan kriget men vilken sida sköt på vem och vem sköt först? Vi bör ju vara medvetna om att mycket vi hör här är ungefär lika vinklat som nyheter under vilket krig som helst. Detta för att "hålla stridsmoralen uppe" så att folk inte opponerar sig för mycket över alla vapen och pengar som ges.

Jag har även sett när en påstått akademiskt utbildad expert på en chatt ljög direkt till en som ställde en fråga.

Frågan var om det ligger något alls bakom vad Putin pratar om med nazism. Svaret var att det är något Putin bara hittar på...
Citera
2024-02-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Jag funderar ofta på vad alla pengar används till, vad exakt är det alla hundratals miljarder går till? Vem följer upp att pengarna inte försvinner ner i fickorna längst vägen? Det är trotts allt ett av världens med korrupta länder vi talar om (jag har arbetat i Kiev, innan kriget, jag vet hur det funkar där).

Å ena sidan kan man se det som imponerade att de alls har soldater som är villiga att kämpa på... Å andra sidan är det som du skriver inte orimligt att tro att en del vapen och pengar försvinner.
Citera
2024-02-28, 13:34
Medlem
blagyltas avatar
Snarare: är stödet till nazistregimen i ukraina trams? Var vi inte klara med den våldsfixerade ideologin?.

Nej här har den (över)levt och frodats och undelhållits sedan kriget. De värsta krigsförbrytarna skyldiga till onämnbara brott och deras avkommor gavs en fristad i - var annars? USA och Kanada. Och vällde sedan in för att bygga på sitt tredje rike.
Citera
2024-02-28, 15:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Ryssland och det nära utlandet --> Rysslands invasion av Ukraina 2022

/Moderator
Citera
2024-02-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ok, men varför vill då republikanska politiker stoppa hjälpen till Ukraina?

skulle kunna vara att republikanerna inte har några sponsorkontrakt med vapenindustrin
Citera
2024-02-28, 18:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Sen kan det hävdas att Ukraina utan hjälp för länge sedan hade besegrats. Detta stämmer troligen men om slutet blir ukrainsk förlust, hade tidigare fredsförhandlingar varit bättre.

Blir slutet WW3 vore det nog tyvärr bättre att inte ha bidragit alls. Att Ukraina blir ryskt är kanske lite mindre illa än jordens undergång...

Ytterligare en sak som verkar direkt dum är att USA och EU använder endast piskan och inte moroten. Piskan är såklart sanktioner och att skicka allt kraftigare vapen till Ukraina. Moroten kunde ha varit att gå med på att helt eller delvis släppa sanktioner, i utbyte mot ett ryskt tillbakadragande eller ett för Ukraina gynnsamt fredsavtal.

Klokt sagt!

Sannolikheten är nog stor att dårarna i Kreml kan hålla på betydlig längre än vad västvärlden finner lust och intresse att deponera miljarder.

Alla krig slutar i grund och botten med förhandlingar, förr eller senare.
Citera
2024-02-28, 20:19
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Amerikanska försvarsentreprenörer tjänar mest på det, detta är den bästa affären USA driver.

Och Mike Johnson är så korkad att han inte fattar detta?
Citera
2024-02-28, 20:32
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Tyvärr kryper det fram mer o mer hur bedrägligt USA arbetar i det dolda, man blir helt enkelt besviken.
Förstår Ryssarna mer o mer. Sverige är en aningslös medbrukare.

Den amerikanska tidningen New York Times kan avslöja delar av CIA:s mångåriga hemliga arbete i Ukraina. Amerikanska underrättelsetjänsten har bland annat hjälpt till att bygga 12 spionbaser längs den ryska gränsen och tränat och utrustat ukrainska underrättelseofficerare.
CIA-chefen William Burns besökte dessutom nyligen Kiev och enligt hans medarbetare tyder allt på att CIA:s aktiviteter i Ukraina kommer att fortsätta framöver.

”Före kriget tillhandahöll Ukraina avlyssningar som bevisade Rysslands roll i nedskjutningen av MH17 2014. De hjälpte också till att jaga ryssar som blandade sig i det amerikanska valet 2016”, skriver tidningen.
2016 började CIA utbilda vad som beskrivs som en ukrainsk elitstyrka som fångade in ryska drönare och utrustning för att knäcka Moskvas kryptering. En viktig officer var Kyrylo Budanov, som numera är chef för Ukrainas militära underrättelsetjänst.

https://nyadagbladet.se/utrikes/nyt-cia-byggde-hemliga-spionbaser-langs-ryska-gransen/

Inte så konstigt att USA starta hjälp.
Tidigare hade konstiga gröna män plötsligt dykt upp på Krim.
Girkin ordnade motståndsgrupper i Donbas och ryska vapen och soldater dök upp, lite här och där.
Ukraina behövde all hjälp de kunde få.
Ja sedan hade vi triggerhappy killar som sköt ner MH17.

Gäller att hålla kollen på tidslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in