Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Ja, den är bra, och jag tänkte att den nog skulle intressera även er som är emot KA.
Vad jag vill är bara att bidra med lite nyansering av debatten, allt med den svenska modellen är inte bra.
Dock har ingen hittills lyckats övertyga mig om att vad Tesla erbjuder skulle vara bättre...
Har ännu inte sett hela, men fortsätter kolla, var intressant, helt i min smak.
Men om man tar en stor sak av vad jag har sett, genom att vi har tvång på KA, utgör det även att facket/LO stöder vissa företag, via sin pensions placeringar skapar man en ojämn marknad, ex man placerar miljarder i Tesla, genom att vi Fora som nästan enda fackliga försäkringsbolag, bidrar man till ett monopol mycket av arbetares pensions pengar.
Tar man strejken i Usa, Ford, G.M , Stellantis handlade strejken just om detta, företagen fått enorma vinster men man har hållit tillbaka lönerna.
Enda sättet att hålla tillbaka löneutveckling är genom att kunna kontrollera arbetare så man inte kan ta till strejk, dvs det råder arbetsfred och bara ett fåtal får bestämma vem som får strejka.
Annars hade man aldrig kunna lyckas hålla nere löneutvecklingen eller till och med fått löneutvecklingen att backa som man tar upp i programmet.
Tesla utan kollektivavtal kan ta till strejk när man vill, man kan reglera lönenivån snabbare än ett företag med KA.