2024-02-27, 10:40
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spekk
Ja, försöka förhandla fram är väl en sak, men det jag inte förstår är hur man har rätt att ta ut folk i strejk och stoppa verksamheten när det är valfritt att bedriva verksamhet UTAN att ansluta sig.

Det blir ju en form av tvång; anslut er eller lägg ner verksamheten i landet?

Att strejka är en rättighet skyddad och reglerad i lag. Man gör det för att utöva påtryckningar i förhandlingen.

Citat:
Strejkrätt
Strejkrätten är en grundlagsfäst, demokratisk rättighet skyddad av flera internationella konventioner. Rätten att strejka är helt avgörande för att arbetstagarna ska kunna försvara uppnådda rättigheter och på sikt förbättra dem. Relationen mellan arbetsgivare (arbetsköpare) och arbetstagare (den som säljer sin arbetskraft) är i grunden ojämn till arbetsgivarens fördel, eftersom arbetstagaren är beroende av sin inkomst, samtidigt som arbetsgivaren i kraft av en utvidgad tolkning av äganderätten har rätten att leda och fördela arbetet. Den enskilde arbetstagaren är beroende av kollektivt agerande för att faktiskt kunna hävda sig och motverka den strukturella obalansen
Citera
2024-02-27, 11:08
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ja, försöka förhandla fram är väl en sak, men det jag inte förstår är hur man har rätt att ta ut folk i strejk och stoppa verksamheten när det är valfritt att bedriva verksamhet UTAN att ansluta sig.

Personerna som strejkar gör ju det av egen, fri vilja. De har valt att gå med i ett fackförbund och gör vad de kan för att få sin vilja igenom. De som inte är med i facket strejkar inte och jobbar på som vanligt, och därför kan Tesla fortsätta att bedriva sin verksamhet.

På den svenska arbetsmarknaden så är det ungefär 85 % av de privatanställda (och 100 % av de offentliganställda) som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. Det är klart att man medvetet väljer att vara en outsider om man som arbetsgivare vill ställa sig utanför detta. Jag tycker inte att man hör att Tesla klagar alltför högljutt heller, utan det är väl svarare IF Metall som vädrar mest missnöje i den här konflikten.

Jag har själv jobbat utan kollektivavtal och tyckte att det fungerade bra. Jag tycker att jag har en bra situation på min nuvarande arbetsplats där kollektivavtal finns också.
Citera
2024-02-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
Att strejka är en rättighet skyddad och reglerad i lag. Man gör det för att utöva påtryckningar i förhandlingen.

Ja och denna lag borde ändras då den är ålderdomlig.
Vägrar man utföra det arbete man blivit anställd för att utföra borde man kunna sparkas.
Avtal ska vara frivilliga och inte tvingas fram.
Citera
2024-02-27, 16:28
Avslutad
Citat:

Vad som har stått i tidningarna är att Tesla bara helt avvisat ka. Inte ens förhandlat eller förklarat sig. Klart om de hade vettig anledning eller annat förslag.
Men att bara stänga dörren och inte ens svara. Vad skall man då anse?

Då startar de lätt en konflikt.
Citera
2024-02-27, 16:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Vad som har stått i tidningarna är att Tesla bara helt avvisat ka. Inte ens förhandlat eller förklarat sig. Klart om de hade vettig anledning eller annat förslag.

TM Sweden har inget mandat att teckna något avtal. Så, det är lönlöst ens träffas.

Men nu har det slagits på stora trumman och IF Maffia har skickat ett brev till Elon så, nu djävlar blir det allvar. Eller inte. Musk lär inte kolla i brevhögen, någon annan lär få kolla hans post.
Citera
2024-02-27, 17:39
Avslutad
Citat:

Citera
2024-02-27, 17:43
Medlem
Citat:

Dom har varit tydliga med att dom inte är intresserade. Har säkert förklarat varför.

Sen att facket och tidningar vrider och vänder på allt är en annan 5a
Citera
2024-02-27, 17:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Hur mycket ni än säger att kollektivavtalet kostar inte arbetsgivaren en enda krona, så är det inte sant när man summerat alla rader. Att skriva på avtalet kostar inte, men det tillkommer tilläggskostnader längs vägen. Samt det tillkommer avgifter på inbetalda belopp till tex. FORA. Belopp som gör att anställda får mindre insatt kapital.

Dessa kostnader måste självklart tas någonstans ifrån. Då det förhandlas fram procentsatser och garanterade belopp till alla anställda, så slutar det med att de som borde haft mer inte kan få det utan att företaget ska skjuta till ytterligare pengar.

Då arbetarna nu har fått kollektivavtal så måste arbetsgivaren gå med i en arbetsgivarförening. Detta som motvikt då annars facket blir för starka istället. Detta kostar pengar.

När ombudsmän på arbetsplatsen ska göra fackligt arbete, så är det arbetsgivaren som står för lönen.
När ombudsmän ska ha någonstans att jobba, så är det arbetsgivaren som ska stå för lokalen.
När ombudsmän ska iväg på utbildningar, så är det arbetsgivaren som måste pussla med personal för att täcka upp etc.

Om inte jag läst fel på IF Metalls hemsida så ska det vara ca 1 heltidstjänst på Teslas anställds som ska jobba med fackliga frågor. Detta betyder att Tesla ska betala 1 heltidslön till någon som inte är fakturerabar en enda krona i verksamheten. Samtidigt så Tesla är uppdelat i verkstäder över hela landet med bara upp till ca 10-15 anställda så går det inte att göra lika effektivt. Det kommer behövas flera ombudsmän som inte jobbar heltid. Dessa ska utbildas, gå kurser och sedan vara svårare att planera i verksamheten då man inte får neka dem ledigt och det gäller fackligt arbete.

När sista raden är summerad så har företaget fått ökade kostnader, svårare att planera sin verksamhet, samtidigt som de anställda får lägre ökningar.
Ja, och detta har alltså seriösa arbetsgivare inga som helst problem med. I många fall har man istället ett gott samarbete med facket, och tar hjälp av de förtroendevalda för att lösa problem.

Tesla, å andra sidan är ett snålt och girigt skitföretag som vill kunna utnyttja sina anställda maximalt, och försöker dessutom ständigt att komma undan ansvar när kunden får problem med sin bil.
Även om jag gillade Tesla som bil skulle jag aldrig köpa en, så det är ju tur att det känns som att åka omkring i en plåtlåda i budgetklassen när man åker i en Tesla. De saknar helt den där bekväma, ombonade känslan jag efterfrågar, och som går att få hos en del andra bilmärken.
Citera
2024-02-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, och detta har alltså seriösa arbetsgivare inga som helst problem med. I många fall har man istället ett gott samarbete med facket, och tar hjälp av de förtroendevalda för att lösa problem.

Tesla, å andra sidan är ett snålt och girigt skitföretag som vill kunna utnyttja sina anställda maximalt, och försöker dessutom ständigt att komma undan ansvar när kunden får problem med sin bil.
Även om jag gillade Tesla som bil skulle jag aldrig köpa en, så det är ju tur att det känns som att åka omkring i en plåtlåda i budgetklassen när man åker i en Tesla. De saknar helt den där bekväma, ombonade känslan jag efterfrågar, och som går att få hos en del andra bilmärken.

Man är ju inte tvungen att jobba där om man tycker som du så vad är problemet?
Hur kan det bli bättre av att Tesla försvinner, då måste ju de anställda gå till andra företag men det kan de göra redan nu om de vill.
Citera
2024-02-27, 18:39
Medlem
Citat:

De vill ju inte ha KA, hur kan det vara så svårt att förstå?
De hade inte det när de anställda där skrev på anställningskontrakten heller så detta är ingen nyhet för dem.
Citera
2024-02-27, 18:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur kan det bli bättre av att Tesla försvinner, då måste ju de anställda gå till andra företag men det kan de göra redan nu om de vill.
Då kommer vi tillbaka till grundfrågan, om att många av oss inte vill ha en arbetsmarknad där anställda konkurrerar om jobben genom att bjuda under varandra.

Sedan påstår jag inte att den svenska modellen på något vis är perfekt, och det är sant att facken har hjälpt till att hålla tillbaka löneutvecklingen i Sverige. Tanken var att behålla konkurrenskraften och trycka ner inflationen, men tyvärr har företagen i stor utsträckning ökat vinsten istället.

Här kan ni se en intressant dokumentär om saken som borde kunna intressera både fackvänner och fackhatare:

Dokumentären "Lönesänkarna"

Citat:
Allt mindre av det växande välståndet kommer vanliga löntagare till del. Inte på hundra år har svenska löntagare fått så lite betalt för vad de faktiskt producerar. De senaste trettio årens ekonomiska politik har gjort Sverige till ett land med kraftigt ökande inkomstskillnader.
Citera
2024-02-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Och IF Metall är inte tvungna att låta sina medlemmar arbeta åt Tesla, eller att deras medlemmar på andra företag ska göra något som helst som är bra för Tesla. IF Metall betalar dessutom lönen för de som strejkar, inte Tesla, så tesla sitter inte med svarte petter att de måste betala anställda för inget arbete.

Om Tesla lämnar den svenska marknaden visar det på att i Sverige föredrar vi att våra system ska användas. Saltsjöbadsavtalet var inte en förlust för arbetsgivarna, de fick också vinster. Som exempelvis fredsplikten, och att även de anställda måste bry sig om saker som uppsägningstider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in