2024-02-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då kommer vi tillbaka till grundfrågan, om att många av oss inte vill ha en arbetsmarknad där anställda konkurrerar om jobben genom att bjuda under varandra.]

Hur undviker du det vid en anställning?
Citera
2024-02-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Och IF Metall är inte tvungna att låta sina medlemmar arbeta åt Tesla.

Det är väl inte IF Metall som ska bestämma vad arbetarna ska arbeta, det kan de väl få avgöra själva.
Citera
2024-02-27, 18:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur undviker du det vid en anställning?
Det undviks vanligen genom kollektivavtal. Vi har kommit överrens om en nivå som ingen går under.
Citera
2024-02-27, 18:59
Medlem
Citat:
Det undviks vanligen genom kollektivavtal. Vi har kommit överrens om en nivå som ingen går under.

Hur undviks det vid en anställning med KA menar du?
Tror du att alla går in med minimilöner?
Har du så dåligt självförtroende att du måste acceptera minimum?
Citera
2024-02-27, 19:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Hur undviks det vid en anställning med KA menar du?
Tror du att alla går in med minimilöner?
Har du så dåligt självförtroende att du måste acceptera minimum?
Vad svamlar du om nu? I Sverige har vi inte minimilöner, och självklart har alla med KA inte samma lön. Vad fick du det ifrån helt plötsligt?
Citera
2024-02-27, 19:06
Medlem
Citat:
Vad svamlar du om nu? I Sverige har vi inte minimilöner, och självklart har alla med KA inte samma lön. Vad fick du det ifrån helt plötsligt?

Precis min poäng så hur motverkar KA att arbetare bjuder under varandra som du påstod?
Om KA ska motverka det måste alla ligga på minimum annars kan de ändå bjuda under varandra.

Känns inte som ditt argument hör hemma i verkligheten.
Det är väl tvärtom när en arbetare är grön som denne måste acceptera minimilön, med mer erfarenhet så höjs lönen.
Citera
2024-02-27, 19:23
Medlem
Citat:
Då kommer vi tillbaka till grundfrågan, om att många av oss inte vill ha en arbetsmarknad där anställda konkurrerar om jobben genom att bjuda under varandra.

Sedan påstår jag inte att den svenska modellen på något vis är perfekt, och det är sant att facken har hjälpt till att hålla tillbaka löneutvecklingen i Sverige. Tanken var att behålla konkurrenskraften och trycka ner inflationen, men tyvärr har företagen i stor utsträckning ökat vinsten istället.

Här kan ni se en intressant dokumentär om saken som borde kunna intressera både fackvänner och fackhatare:

Dokumentären "Lönesänkarna"
Var en bra dokumentär, ska kolla hela.

Men om man tar första 10 min får man fram en del fakta direkt att KA inte är bra, Man har ökat produktiviteten många gånger om för arbetare, lönerna verkar dess värre inte hängt efter som det gör i våra grannländer där man inte har KA lika fullt ut.
Tar man företagets vinst, är den mer fokuserad till aktieägare än att arbetare ska få ta del av vinsten, antingen via bonus osv. Dvs man ger utdelning till alla som har ett kapital o placera, dessa får utdelning, exempelvis mig som ligger på börsen, bara för att jag har ett kapital ska jag få både värdeökning och aktieutdelning för att arbetare jobbar mer effektivt. Har man KA förhindrar man strejk, en strejk drar ner aktie värdet.
Kort man prioriterar företagets vinster före dom anställda.

Ska se färdig o ge en sammanfattning
Citera
2024-02-27, 19:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Precis min poäng så hur motverkar KA att arbetare bjuder under varandra som du påstod?
Om KA ska motverka det måste alla ligga på minimum annars kan de ändå bjuda under varandra.

Det är väl tvärtom när en arbetare är grön som denne måste acceptera minimilön, med mer erfarenhet så höjs lönen.
Många oerfarna får säkert nöja sig med den fastställda ingångslönen en period, ja. Ser inte riktigt problemet med det. Det viktiga är att det finns en överenskommen ingångslön, men du tycker kanske det är bättre med lagstadgad minimilön?
Citera
2024-02-27, 19:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Var en bra dokumentär, ska kolla hela.

Men om man tar första 10 min får man fram en del fakta direkt att KA inte är bra, Man har ökat produktiviteten många gånger om för arbetare, lönerna verkar dess värre inte hängt efter som det gör i våra grannländer där man inte har KA lika fullt ut.
Tar man företagets vinst, är den mer fokuserad till aktieägare än att arbetare ska få ta del av vinsten, antingen via bonus osv. Dvs man ger utdelning till alla som har ett kapital o placera, dessa får utdelning, exempelvis mig som ligger på börsen, bara för att jag har ett kapital ska jag få både värdeökning och aktieutdelning för att arbetare jobbar mer effektivt. Har man KA förhindrar man strejk, en strejk drar ner aktie värdet.
Kort man prioriterar företagets vinster före dom anställda.

Ska se färdig o ge en sammanfattning
Ja, den är bra, och jag tänkte att den nog skulle intressera även er som är emot KA.
Vad jag vill är bara att bidra med lite nyansering av debatten, allt med den svenska modellen är inte bra.

Dock har ingen hittills lyckats övertyga mig om att vad Tesla erbjuder skulle vara bättre...
Citera
2024-02-27, 20:01
Medlem
Citat:

Men utan KA så finns det ju ingen minimilön utan det blir race to bottom?

Och, om du istället öppnar för politisk satta miniminivåer... tänk på att nästa gång S styr med stöd av V vad kan hända då med nivåerna?

Det finns en anledning till att Svenskt Näringsliv stöder KA... För alternativet är sämre för den som vill ha någorlunda stabila förutsättningar för sin verksamhet.
Senast redigerad av Engineer 2024-02-27 kl. 20:14.
Citera
2024-02-27, 20:17
Avslutad
Citat:
De vill ju inte ha KA, hur kan det vara så svårt att förstå?
De hade inte det när de anställda där skrev på anställningskontrakten heller så detta är ingen nyhet för dem.
Det är mer så att facken vill att alla skall ha ka i landet. Oavsett vad vad en handfull enskilda på någon viss arbetsplats tycker.
Citera
2024-02-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ja, den är bra, och jag tänkte att den nog skulle intressera även er som är emot KA.
Vad jag vill är bara att bidra med lite nyansering av debatten, allt med den svenska modellen är inte bra.

Dock har ingen hittills lyckats övertyga mig om att vad Tesla erbjuder skulle vara bättre...
Har ännu inte sett hela, men fortsätter kolla, var intressant, helt i min smak.

Men om man tar en stor sak av vad jag har sett, genom att vi har tvång på KA, utgör det även att facket/LO stöder vissa företag, via sin pensions placeringar skapar man en ojämn marknad, ex man placerar miljarder i Tesla, genom att vi Fora som nästan enda fackliga försäkringsbolag, bidrar man till ett monopol mycket av arbetares pensions pengar.

Tar man strejken i Usa, Ford, G.M , Stellantis handlade strejken just om detta, företagen fått enorma vinster men man har hållit tillbaka lönerna.
Enda sättet att hålla tillbaka löneutveckling är genom att kunna kontrollera arbetare så man inte kan ta till strejk, dvs det råder arbetsfred och bara ett fåtal får bestämma vem som får strejka.
Annars hade man aldrig kunna lyckas hålla nere löneutvecklingen eller till och med fått löneutvecklingen att backa som man tar upp i programmet.

Tesla utan kollektivavtal kan ta till strejk när man vill, man kan reglera lönenivån snabbare än ett företag med KA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in