Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja jag håller med det är bra för dig som har ett kontrakt och för mig som har en bra plats i kön, som kommer att kunna välja och vraka vid pensioneringen. Men för bostadslösa sist i kön är det kanske inte så bra?
Varför ska bostadslösa ha en lägenhet i innerstan som första bostad?! Är korta kötider i kranskommuner eller Bålsta, sen får man göra
bruksvärdeskarriär genom byten eller köa vidare i innerstan kön på 13-15 år

Du har ju själv sagt samma sak vid marknadshyrescenario, varför ska en butiksmedarbetare el bidragstagare kunna ha råd bo fint i nyproduktion eller i "flashiga" innerstan? Alla kan ju inte bo där har du sagt, och de kommer aldrig ha råd med det heller någonsin i sina liv.
Har själv fått 2 st 1or i innerstan med 12.5 resp 14 års kötid, som jag tackade nej till. En nyrenoverad 1a i vasastan på 28 m2 med 5700 i hyra samt en 33 m2 sunkig orenoverad på Alströmergatan Kungsholmen med 6000 i hyra. Vid köp av motsvarande BR hade man fått lägga in 1.7 millar i kontantinsats och det är ju inte realistiskt och vid marknadshyra hade dessa små råtthål legat på 11-13 000 i hyra. Nej tack!
Bruksvärdessystemet är nice.