Citat:
Ursprungligen postat av
BiffenmedstortB
Just nu köper man på 2017 års prisnivå med 2024års pengavärde. En sänkning realt med många procent.
Nu spår de flesta att räntan kommer sänkas och då går tåget. När sänkningarna blir ett faktum, något som inte är inprisat ännu, kan det gå fort.
Sedan kan absolut allt hända, men det kan det alltid.
Ser man övertid tror jag priserna överlag på kort horisont 5-10 år återhämtar sig snabbt för att ebba ut under längre period.
Jag är huaägare men hoppas för mina barns skull att priserna håller sig kring max 2% ökning över längre tid. De måste ju själva kunna bo i framtiden och inte betala min "förmögenhet".
Jag bedömer att din förhoppning har god chans att infrias, iaf på medellång sikt. Om det faktum att styrräntan gick från 0 till 4% inte kunde sänka bomarknaden mer än 10-15%, samt stoppa dom hetsigaste budgivningarna i några år, finns ingen anledning att tro att uppsidan är större vid en återgång. Skulle styrräntan hypotetiskt gå tillbaka till 0 (vilket knappast är troligt, de flesta bedömare gissar att den kommer att landa på 2,5% ungefär), borde priserna kunna nå max 2021 års nivå. Om den gick till 0.
Köpkraften är kraftigt urholkad och utbudet är stort. Bedömarna tror på islossning (ökad omsättning) på bostadsmarknaden, dock inget rally pga nämnda orsaker. En tes som stärks ytterligare av att det är de som är födda under tidiga 00-talet och nu ska in på marknaden, är bra mycket färre än de som ’bankade på portarna’ under 2010-talet.
Så modest nominell boprisökning i paritet med inflationen framöver, bedömer jag inte osannolikt. Iaf inte på medellång sikt.