2024-04-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hade inte priserna varit mycket högre vid ett större utbud, nu, känns ju eller har Sthlm typ samma utbud som en mindre stad hade förr...
Storstadskänsla bortblåst

Priserna hade självfallet vid ett ett större utbud pressat priserna neråt. Börjar misstänka att det är folk som går på högstadiet när man läser tråden nuförtiden. Framförallt Sonneswedes inlägg. Och ditt.
Citera
2024-04-16, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det är väl det som i stort sett alla bedömare är eniga om kommer att hända? Så vitt jag känner till så har de flesta banker redan påbörjat en blygsam sänkning, och det finns ingen som tror annat än att det kommer att bli fler.

Har din bank höjt räntan?

Bedömare börjar så smått ändra uppfattning beträffande räntan.

Citat:
Kombinationen av en stark tillväxt och en klibbig inflation i den amerikanska ekonomin ökar sannolikheten för att Fed höjer snarare än sänker räntan nästa år.

Så resonerar UBS, skriver Bloomberg News.
https://www.placera.se/placera/telegram/2024/04/16/fed-okande-risk-for-att-fed-hojer-rantan-nasta-ar-ubs-oms.html
Citera
2024-04-16, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hade inte priserna varit mycket högre vid ett större utbud, nu, känns ju eller har Sthlm typ samma utbud som en mindre stad hade förr...
Storstadskänsla bortblåst
Uhm, Stockholm har i mars drygt 30% högre utbud än tidigare toppnotering (2020). Det har alltså med god marginal aldrig funnits så mycket bostäder till salu som just nu.

https://www.hemnet.se/statistik/utbud?resolution=MONTH&locationId=17744&rooms=ALL& successionType=PRE_OWNED&type=ALL&marketState=ALL
Citera
2024-04-16, 08:49
Medlem
Någon som kan förklara hur bostadspriserna ska kunna stiga över tid när fertiliteten är på väg mot avgrunden? Vilka ska köpa era bostäder om 10 år? Indier? Är massinvandring räddningen för bolånetorskarna? Vill alla ha indier som grannar i framtiden? För svenskar skapar knappt barn längre.
Citera
2024-04-16, 11:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Någon som kan förklara hur bostadspriserna ska kunna stiga över tid när fertiliteten är på väg mot avgrunden? Vilka ska köpa era bostäder om 10 år? Indier? Är massinvandring räddningen för bolånetorskarna? Vill alla ha indier som grannar i framtiden? För svenskar skapar knappt barn längre.

Blir ju lite fråga om hönan och ägget då det är bostadssituationen/bostadspriserna som har lett till att folk väntar relativt länge med att skaffa barn. När mina föräldrar var unga (på 80-talet) var det inga problem att skaffa barn runt 25, idag behöver man göra bostadskarriär och tjäna ihop ett par miljoner först om man inte tänkt bo i en skokartong med ungen.

Så som svar på din fråga, folk väntar ju med barn i syfte att maxa bostadsbudgeten (studera, göra karriär, spara pengar) vilket i sin tur driver på bostadspriserna. Det är också typiskt sett i dyrare områden (Östermalm, Djursholm, etc.) som folk skaffar barn allra senast.
Citera
2024-04-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är räntorna på väg upp enligt dig?
Det är väl inte bara bolånet som stiger utan även inflationen och räntor i allmänhet, eller hur tänker du nu??? Om man har en belåningsgrad över 50 % får det ju konsekvenser för ens ekonomi om lånen ökar mer än belåningsgraden (då kan banken höja). Att folk sitter med stora lån beror främst att dom köper bostad just därför - till skillnad från andra grupper där ekonomin styr mycket annat...
Citera
2024-04-16, 16:24
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Det är väl inte bara bolånet som stiger utan även inflationen och räntor i allmänhet, eller hur tänker du nu??? Om man har en belåningsgrad över 50 % får det ju konsekvenser för ens ekonomi om lånen ökar mer än belåningsgraden (då kan banken höja). Att folk sitter med stora lån beror främst att dom köper bostad just därför - till skillnad från andra grupper där ekonomin styr mycket annat...

Jaså. Men inflationen har ju minskat kraftigt, även räntorna inom snar framtid enligt de flesta bedömare samt bostadspriserna ökar. Ingen av dina förutsättningar tycks stämma överens med verkligheten.
Citera
2024-04-16, 18:39
Medlem
Citat:
Jaså. Men inflationen har ju minskat kraftigt, även räntorna inom snar framtid enligt de flesta bedömare samt bostadspriserna ökar. Ingen av dina förutsättningar tycks stämma överens med verkligheten.
Vet inte vad du har för definition av "kraftigt" och "snar framtid" men just nu är 1% sänkning (100 punkter) av styrräntan till om 2år inprisat av marknaden.

För mig oklart om gemene svensk fattat det här ännu, men tror inte det.
Senast redigerad av DrL0c 2024-04-16 kl. 18:41.
Citera
2024-04-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ok, du killgissar på samma sätt som alla andra. Vi får väl se. Just nu verkar priserna stiga och ev. sänks räntorna.
Ja men visst finns risken för prisras framöver när FED höjer styrräntan igen? Det kan nog vara bra med lite extra pengar innan bolånet ska omförhandlas! RBs inflationsprognoser visar sig stämma rätt hyfsat ändå...
Citera
2024-04-16, 19:35
Medlem
Just nu köper man på 2017 års prisnivå med 2024års pengavärde. En sänkning realt med många procent.
Nu spår de flesta att räntan kommer sänkas och då går tåget. När sänkningarna blir ett faktum, något som inte är inprisat ännu, kan det gå fort.

Sedan kan absolut allt hända, men det kan det alltid.
Ser man övertid tror jag priserna överlag på kort horisont 5-10 år återhämtar sig snabbt för att ebba ut under längre period.

Jag är huaägare men hoppas för mina barns skull att priserna håller sig kring max 2% ökning över längre tid. De måste ju själva kunna bo i framtiden och inte betala min "förmögenhet".
Citera
2024-04-16, 19:40
Medlem
Citat:
Jag tror nog snarare på ett ras mot botten när vi går in nästa år igen så jag ser ingen anledning alls varför räntan skulle sjunka under året heller.. Och priserna lär fortsätta ner oavsett vad Riksbanken gör åt saken? Hur många kommer få panik innan dess tro?? Finns inget skäl öht! Räntehöjningarna måste ske snabbt annars blir allt värre snart!! För övrigt tycker alla här inne lika illa men ändå verkar ni ha olika uppfattningar beroende vilken del utav landet/staden osv … I Stockholm finns fortfarande inga tecken kvar
Citera
2024-04-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Just nu köper man på 2017 års prisnivå med 2024års pengavärde. En sänkning realt med många procent.
Nu spår de flesta att räntan kommer sänkas och då går tåget. När sänkningarna blir ett faktum, något som inte är inprisat ännu, kan det gå fort.

Sedan kan absolut allt hända, men det kan det alltid.
Ser man övertid tror jag priserna överlag på kort horisont 5-10 år återhämtar sig snabbt för att ebba ut under längre period.

Jag är huaägare men hoppas för mina barns skull att priserna håller sig kring max 2% ökning över längre tid. De måste ju själva kunna bo i framtiden och inte betala min "förmögenhet".

Jag bedömer att din förhoppning har god chans att infrias, iaf på medellång sikt. Om det faktum att styrräntan gick från 0 till 4% inte kunde sänka bomarknaden mer än 10-15%, samt stoppa dom hetsigaste budgivningarna i några år, finns ingen anledning att tro att uppsidan är större vid en återgång. Skulle styrräntan hypotetiskt gå tillbaka till 0 (vilket knappast är troligt, de flesta bedömare gissar att den kommer att landa på 2,5% ungefär), borde priserna kunna nå max 2021 års nivå. Om den gick till 0.
Köpkraften är kraftigt urholkad och utbudet är stort. Bedömarna tror på islossning (ökad omsättning) på bostadsmarknaden, dock inget rally pga nämnda orsaker. En tes som stärks ytterligare av att det är de som är födda under tidiga 00-talet och nu ska in på marknaden, är bra mycket färre än de som ’bankade på portarna’ under 2010-talet.
Så modest nominell boprisökning i paritet med inflationen framöver, bedömer jag inte osannolikt. Iaf inte på medellång sikt.
Senast redigerad av olofzzon 2024-04-16 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in