2024-02-22, 17:52
  #17737
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Lyssna på vinnarna, inte losers, då blir man en själv. Vilket vi ser bevis på varje dag här.

Putin lär sitta på kopiösa förmögenheter, en vinnare i dina ögon.
Citera
2024-02-22, 20:26
  #17738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Lyssna på vinnarna, inte losers, då blir man en själv. Vilket vi ser bevis på varje dag här.

Japp, Inge vidare att lyssna på folket som ligger all in i det sämst presterande mega tech bolaget
Citera
2024-02-22, 21:27
  #17739
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Japp, Inge vidare att lyssna på folket som ligger all in i det sämst presterande mega tech bolaget

What? Har alla gjort mer än 10x på 5 år?
Citera
2024-02-22, 22:40
  #17740
Medlem
IF metall ser till att Teslas plan på att investera 300 miljoner i superchargers stoppas. IF Metall är ett hot mot arbetarklassen och miljön. Inte ens 30 personer "strejkar" på Tesla. Det är en Woke-blockad. Dessa 30 st är poerhört eftertraktade på arbetsmarknaden. De kan få jobb nån annanstans omedelbart.

Bara 40% av företagen har kollektivavtal. IF Metall kan ge sig på nån annan.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-22 kl. 23:13.
Citera
2024-02-23, 01:11
  #17741
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Kul!
"Lv 5 på vissa sträckor" är per definition inte lv 5.

Ja, det vore onekligen imponerande om de lyckas få ut en lv 5 produkt inom 5 år. Tror dock att sannolikheten är låg.

Vi pratar om nivån. Det finns massvis med exempel där Tesla är självkörande från Punkt A till B utan interventions. Dvs tekniken är extremt långt gången. Med nya FSD stacken så kommer det gå snabbare och jag ser fram emot Dojos kapacitet och vad det kommer tillföra. Men du förstår vad jag menar med nivån för vissa sträckor? Det är LVL 5 kapacitet, ingen annan är i närheten. Att en människa måste ge input här och där är en legalitetsfråga, tekniken är väldigt mogen och blir bättre för varje vecka. Ska bli intressant att höra siffrorna sen om FSD stacken och hur lång tid det tar för den att gå igenom en itteration. Förut var det flertalet dagar. Det kommer kokas ner till dag och eller timmar i slutändan.

Ungefär 3-5 fabriker till så kan Tesla för övrig nå 20 miljoner bilar per år. Datan är massiv. De har allt framför sig. I mina ögon så är det ett givet köp att bara ackumulera på sig hela tiden. Mycket som ska hända för att Elons och Teslas hårda arbete ska ändra utsikterna.

Jag förutspår att inom Bilar och Energi så kommer Tesla bli en extremt stor spelare kommande 10 år. Robotar är en ny kryddmix i paketet som troligen kommer kunna tillföra saker men frågan är om de kan göra det så kostnadseffektivt att det ersätter massa traditionella robotar och automatisering på golven. Men ja, jag tror på det också men det kanske tar lite mer tid. Men FSD för roboten är inte långt borta heller. Ska bli kul att se Optimus någon dag inom snar framtid i filmer osv. Det kommer gå fortare än man tror.
Citera
2024-02-23, 04:48
  #17742
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vi pratar om nivån. Det finns massvis med exempel där Tesla är självkörande från Punkt A till B utan interventions. Dvs tekniken är extremt långt gången. Med nya FSD stacken så kommer det gå snabbare och jag ser fram emot Dojos kapacitet och vad det kommer tillföra. Men du förstår vad jag menar med nivån för vissa sträckor? Det är LVL 5 kapacitet, ingen annan är i närheten. Att en människa måste ge input här och där är en legalitetsfråga, tekniken är väldigt mogen och blir bättre för varje vecka. Ska bli intressant att höra siffrorna sen om FSD stacken och hur lång tid det tar för den att gå igenom en itteration. Förut var det flertalet dagar. Det kommer kokas ner till dag och eller timmar i slutändan.

Ungefär 3-5 fabriker till så kan Tesla för övrig nå 20 miljoner bilar per år. Datan är massiv. De har allt framför sig. I mina ögon så är det ett givet köp att bara ackumulera på sig hela tiden. Mycket som ska hända för att Elons och Teslas hårda arbete ska ändra utsikterna.

Jag förutspår att inom Bilar och Energi så kommer Tesla bli en extremt stor spelare kommande 10 år. Robotar är en ny kryddmix i paketet som troligen kommer kunna tillföra saker men frågan är om de kan göra det så kostnadseffektivt att det ersätter massa traditionella robotar och automatisering på golven. Men ja, jag tror på det också men det kanske tar lite mer tid. Men FSD för roboten är inte långt borta heller. Ska bli kul att se Optimus någon dag inom snar framtid i filmer osv. Det kommer gå fortare än man tror.

Sen det vi ser nu med NVIDIA etc är lite som i datorns begynnelse när IBMs herravälde började - NVIDIA erbjuder backend lösningar och leder stort där vilket gör det enklare att förutspå framtida vinster mm. Vilket wallstreet onanerar till just nu. Men precis som i PC-revolutionen så tror jag AI-mjukvara kommer vara där de stora pengarna ligger i framtiden.

En tränad modell som Tesla FSD är praktiskt taget omöjligt för någon annan att skapa så länge ingen revolution sker i mängden videoklipp som krävs för att träna en sådan modell.

Att ett annat bolag skulle konkurrera med NVIDIA är förvisso osannolikt (ungefär lika sannolikt som att en av Teslas sk biltillverkar-konkurrenter kommer ikapp Teslas fabriksdesign) men det är ändå betydligt mer sannolikt än att någon kan konkurrera med Tesla FSD. Där är det sedan länge game över såvida som sagt inte hela fundamentet för videoträning ställs på sin ända.
Citera
2024-02-23, 05:54
  #17743
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Sen det vi ser nu med NVIDIA etc är lite som i datorns begynnelse när IBMs herravälde började - NVIDIA erbjuder backend lösningar och leder stort där vilket gör det enklare att förutspå framtida vinster mm. Vilket wallstreet onanerar till just nu. Men precis som i PC-revolutionen så tror jag AI-mjukvara kommer vara där de stora pengarna ligger i framtiden.

En tränad modell som Tesla FSD är praktiskt taget omöjligt för någon annan att skapa så länge ingen revolution sker i mängden videoklipp som krävs för att träna en sådan modell.

Att ett annat bolag skulle konkurrera med NVIDIA är förvisso osannolikt (ungefär lika sannolikt som att en av Teslas sk biltillverkar-konkurrenter kommer ikapp Teslas fabriksdesign) men det är ändå betydligt mer sannolikt än att någon kan konkurrera med Tesla FSD. Där är det sedan länge game över såvida som sagt inte hela fundamentet för videoträning ställs på sin ända.

Har du sett Joe Justice föredrag om Teslas produktionssystem och deras AI "TeslaOne"? Det är sådant som får en att förstå hur vansinnigt svårt det skulle vara att komma ikapp Tesla.
Citera
2024-02-23, 10:49
  #17744
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
What? Har alla gjort mer än 10x på 5 år?

De gjorde det onekligen bra, 2019, när de lyckades komma ut ur konkursrisken, tack vare parasiterande beteende. Skattebetalare genom allehanda bidrag och annat samt kunder som förskottsbetalade bilar och"FSD" stod för räddningen, riktigt sol-och-vårande, men nu lyckades de ju, så historien är ju att det var fantastiskt bra gjort, i en alternativ verklighet blev det konkurs istället.
Citera
2024-02-23, 12:19
  #17745
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Bara 40% av företagen har kollektivavtal. IF Metall kan ge sig på nån annan.

90% av anställda har kollektivavtal, det betyder att så gott som alla större bolag har kollektivavtal. Att småföretag med enstaka anställda inte har kollektivavtal är inte samma sak.
Citera
2024-02-23, 12:38
  #17746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
90% av anställda har kollektivavtal, det betyder att så gott som alla större bolag har kollektivavtal. Att småföretag med enstaka anställda inte har kollektivavtal är inte samma sak.

Märkligt. Jag såg statistisk för en tid sedan om 40% - ska kolla upp den igen.

Så här skriver en "expert".

"Det finns inga som helst krav på att ett företag ska teckna kollektivavtal."

"Det finns inte heller något krav på att man måste teckna kollektivavtal bara för arbetstagarna är med i facket. "


https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/personal-hr/kollektivavtal

De mellan 10-40 pers som "strejkar" nu kan få ett nytt jobb med en ny arbetsgivare som har kollektivavtal direkt. Men de gillar tydligen att ligga på soffan istället. Musk kommer under inga omsändigheter att aändra sig. Han anser att facket och annat bara skall kopplas in "if necessary" och det är det inte. "The best part is no part, the best process is no process" - Det är Teslas filosofi. Om du inte gillar den så gå därifrån. Tesla har knappt ens chefer. Vad ska de med facket till?
Citera
2024-02-23, 13:07
  #17747
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vi pratar om nivån. Det finns massvis med exempel där Tesla är självkörande från Punkt A till B utan interventions. Dvs tekniken är extremt långt gången. Med nya FSD stacken så kommer det gå snabbare och jag ser fram emot Dojos kapacitet och vad det kommer tillföra. Men du förstår vad jag menar med nivån för vissa sträckor? Det är LVL 5 kapacitet, ingen annan är i närheten. Att en människa måste ge input här och där är en legalitetsfråga, tekniken är väldigt mogen och blir bättre för varje vecka. Ska bli intressant att höra siffrorna sen om FSD stacken och hur lång tid det tar för den att gå igenom en itteration. Förut var det flertalet dagar. Det kommer kokas ner till dag och eller timmar i slutändan.

Ungefär 3-5 fabriker till så kan Tesla för övrig nå 20 miljoner bilar per år. Datan är massiv. De har allt framför sig. I mina ögon så är det ett givet köp att bara ackumulera på sig hela tiden. Mycket som ska hända för att Elons och Teslas hårda arbete ska ändra utsikterna.

Jag förutspår att inom Bilar och Energi så kommer Tesla bli en extremt stor spelare kommande 10 år. Robotar är en ny kryddmix i paketet som troligen kommer kunna tillföra saker men frågan är om de kan göra det så kostnadseffektivt att det ersätter massa traditionella robotar och automatisering på golven. Men ja, jag tror på det också men det kanske tar lite mer tid. Men FSD för roboten är inte långt borta heller. Ska bli kul att se Optimus någon dag inom snar framtid i filmer osv. Det kommer gå fortare än man tror.

FSD kommer aldrig att lyfta förrän Tesla tar på sig allt juridiskt ansvara för alla olyckor och en förare inte längre får ingripa juridiskt. Där är vi ca 20-30 år bort. Det fundamentala felet tesla gör är att försöka bygga system som försöker härma mänskliga brister.

Otimus kommer aldrig bli något användbar så länge inte riktiga neurala nätverk kan skapas. Att försöka simulera med kisel kommer inte att räcka. Dom kan säkert bygga en industrirobot men där finns redan 100tals företag som är långt före Tesla.

Nej Tesla är en enorm spekulationsbubbla med vaporware som energiproduktion och Sci-Fi robotar. Dom bygger helt ok bilar men allt annat är fantasier.
Citera
2024-02-23, 13:09
  #17748
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
En tränad modell som Tesla FSD är praktiskt taget omöjligt för någon annan att skapa så länge ingen revolution sker i mängden videoklipp som krävs för att träna en sådan modell.

Varför skulle någon annan behöva återskapa exakt samma modell som Tesla FSD använder? Det är väl bara när man bygger Tesla FSD som en sådan behövs, d.v.s. när man bygger självkörning på bara kameror.

Sedan undrar jag varför FSD skulle vara en sådan revolution. Låter mer som något Tesla behöver fixa snarast eftersom de redan sålt in och tagit betalt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in