2024-02-23, 14:29
  #17749
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Varför skulle någon annan behöva återskapa exakt samma modell som Tesla FSD använder? Det är väl bara när man bygger Tesla FSD som en sådan behövs, d.v.s. när man bygger självkörning på bara kameror.

Sedan undrar jag varför FSD skulle vara en sådan revolution. Låter mer som något Tesla behöver fixa snarast eftersom de redan sålt in och tagit betalt för det.

Exakt samma modell kommer såklart vara helt omöjligt att skapa. Men även något liknande av samma kvalitet.

Det är lite som att du har två bolag som ska skapa en bildgenererings AI där bolag A har tillgång till miljontals bilder samt har 1 miljon anställda som tar nya varje dag. Och bolag B har ett par anställda med varsin kamera.

Om det tar flera år för bolag A att skapa en tjänst där händer och skrift fungerar korrekt, hur lång tid tar det då för bolag B att göra detsamma?

Svaret är så mycket mer tid att de lägger ner innan de ens försökt, vilket många andra sk FSD konkurrenter gör eller har gjort.
Citera
2024-02-23, 14:37
  #17750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
What? Har alla gjort mer än 10x på 5 år?
Släpp det där nu, det var då det.
Dessa aktievinster gjordes då Tesla fortfarande kunde klassas som en startup.
Den långsiktiga trenden de senaste 4 åren är i sidled.
Citera
2024-02-23, 14:45
  #17751
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det är lite som att du har två bolag som ska skapa en bildgenererings AI där bolag A har tillgång till miljontals bilder samt har 1 miljon anställda som tar nya varje dag. Och bolag B har ett par anställda med varsin kamera.

Om det tar flera år för bolag A att skapa en tjänst där händer och skrift fungerar korrekt, hur lång tid tar det då för bolag B att göra detsamma?

Om man antar att de arbetar efter exakt samma principer och med samma mjukvara, kan du ju räkna ut det själv att det blir väldigt svårt för bolag B i ditt exempel. Om bolag B har en uppfinning som gör att de bara behöver en bråkdel av träningsdatat för samma resultat så kan svaret bli ett annat.

Det händer mycket på AI-fronten, och alla genombrott behöver inte Tesla stå för.
Citera
2024-02-23, 15:10
  #17752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
What? Har alla gjort mer än 10x på 5 år?

Jag var iaf inte tesla bear 2019. Allting har handlat om värdering och de facto var tesla gravt övervärderat 2021 och framåt vilket lett till den hemska aktieutvecklingen. Under hela denna period har du sagt att tesla är en bra investering.

Du behöver sluta blicka ett halvt decennium bakåt. Tesla är ett helt annat bolag idag än då
Citera
2024-02-23, 16:07
  #17753
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag var iaf inte tesla bear 2019. Allting har handlat om värdering och de facto var tesla gravt övervärderat 2021 och framåt vilket lett till den hemska aktieutvecklingen. Under hela denna period har du sagt att tesla är en bra investering.

Du behöver sluta blicka ett halvt decennium bakåt. Tesla är ett helt annat bolag idag än då

Den som säger att en investering är dålig endast på grund av att kursen har gått ner är en otroligt dålig investerare och kommer bli plockad på sina pengar förr eller senare. Jag bygger min investering på hur företaget ser ut och då är låga kurser en gåva oavsett hur lågt det går, eftersom kursen alltid tvingas reflektera värdet av företaget förr eller senare. Du får passa på att känna dig smart nu, för jag vet att du kommer se otroligt dum ut om några år.
Citera
2024-02-23, 17:01
  #17754
Medlem
Tesla är på väg att få monopol i USA. Rivians kassa är slut inom 18 månader. Lucid har en backup på 6 månader. Bägge förlorar över 100 000 dollar per såld bil idag. Ford har förlorat 1,6 miljarder dollar på att sälja 34 000 EV. Tesla har tjänat 2 miljarder dollar. Teslas modell Y är 30% billigare idag i USA än för 8 år sedan. Den lanserades för 35K och kostar fortfarande 35K trots inflationen på 30%. Idag får du både modell Y och 3 till ca 400 dollar/mån om du leasar. Genomsnittsbilen i USA idag ligger på runt 45K.

Tesla kommer att få monopol på grund av de andra företagens inkompetens/okunskap/traditioner helt enkelt. - De andra kan inte helt enkelt. Teslas nästa projekt är ju en liten EV-bil för runt 25K. Då är det kört för de andra och det behöver man ingen spåkula för att se.

Tesla kan sälja 3 st Y och göra vinst för den summa som Rivian förlorar för varje bil de säljer.
Aktiekursen kommer att stiga 2-5x under 2024.

Om Rivian och Lucids styrelse är smarta så lägger de ner imorgon och köper aktier i Tesla för den sista krigskassan de har.

Ni som kritiserar Musk och Tesla per automatik oavbrutet här. Ni har rätt då och då men de andra bilföretagen i väst är ändå faktiskt 10 ggr sämre (i bästa fall) än Musk och Tesla om man ser på resultaten. - De lyckas inte med nånting. Möjligen blir det kineserna och Tesla. Hur dålig ni anser att Musk än är så är GM, Ford, Rivian etc 10 ggr sämre.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-23 kl. 17:32.
Citera
2024-02-23, 17:50
  #17755
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla är på väg att få monopol i USA. Rivians kassa är slut inom 18 månader. Lucid har en backup på 6 månader. Bägge förlorar över 100 000 dollar per såld bil idag. Ford har förlorat 1,6 miljarder dollar på att sälja 34 000 EV. Tesla har tjänat 2 miljarder dollar. Teslas modell Y är 30% billigare idag i USA än för 8 år sedan. Den lanserades för 35K och kostar fortfarande 35K trots inflationen på 30%. Idag får du både modell Y och 3 till ca 400 dollar/mån om du leasar. Genomsnittsbilen i USA idag ligger på runt 45K.

Tesla kommer att få monopol på grund av de andra företagens inkompetens/okunskap/traditioner helt enkelt. - De andra kan inte helt enkelt. Teslas nästa projekt är ju en liten EV-bil för runt 25K. Då är det kört för de andra och det behöver man ingen spåkula för att se.

Tesla kan sälja 3 st Y och göra vinst för den summa som Rivian förlorar för varje bil de säljer.
Aktiekursen kommer att stiga 2-5x under 2024.

Om Rivian och Lucids styrelse är smarta så lägger de ner imorgon och köper aktier i Tesla för den sista krigskassan de har.

Ni som kritiserar Musk och Tesla per automatik oavbrutet här. Ni har rätt då och då men de andra bilföretagen i väst är ändå faktiskt 10 ggr sämre (i bästa fall) än Musk och Tesla om man ser på resultaten. - De lyckas inte med nånting. Möjligen blir det kineserna och Tesla. Hur dålig ni anser att Musk än är så är GM, Ford, Rivian etc 10 ggr sämre.
Som jag har sagt tidigare (och som du också smått hintar om här) så är det ganska efterblivet att investera i bilbranschen överhuvudtaget (oavsett bilmärke), och även om Tesla naturligtvis går bättre än flera andra bilbolag finns det ju typ 1000 bättre bolag att investera i. För tillfället är det extra dåligt i EV-branschen pga flera saker (vilket också märks i Teslas kurs den senaste tiden). Förövrigt tror jag att hybridfordon kommer gå bättre än rena EV. EV är endast vettigt i stadsmiljö och världen är ganska stor med stora ytor… Men som sagt, förstår inte varför vissa är så kåta på denna skitbransch.
Citera
2024-02-23, 18:04
  #17756
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Som jag har sagt tidigare (och som du också smått hintar om här) så är det ganska efterblivet att investera i bilbranschen överhuvudtaget (oavsett bilmärke), och även om Tesla naturligtvis går bättre än flera andra bilbolag finns det ju typ 1000 bättre bolag att investera i. För tillfället är det extra dåligt i EV-branschen pga flera saker (vilket också märks i Teslas kurs den senaste tiden). Förövrigt tror jag att hybridfordon kommer gå bättre än rena EV. EV är endast vettigt i stadsmiljö och världen är ganska stor med stora ytor… Men som sagt, förstår inte varför vissa är så kåta på denna skitbransch.
I en värld som urbaniseras och ser fler och fler megastäder växa fram, så ser jag din sista slutsats (om att de endast är vettiga i stadsmiljö) ganska mostägelsefull. Det är ju där behovet och framför allt kapitalet finns.
Citera
2024-02-23, 18:47
  #17757
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Som jag har sagt tidigare (och som du också smått hintar om här) så är det ganska efterblivet att investera i bilbranschen överhuvudtaget (oavsett bilmärke), och även om Tesla naturligtvis går bättre än flera andra bilbolag finns det ju typ 1000 bättre bolag att investera i. För tillfället är det extra dåligt i EV-branschen pga flera saker (vilket också märks i Teslas kurs den senaste tiden). Förövrigt tror jag att hybridfordon kommer gå bättre än rena EV. EV är endast vettigt i stadsmiljö och världen är ganska stor med stora ytor… Men som sagt, förstår inte varför vissa är så kåta på denna skitbransch.

Föreslår att du håller dig till att diskutera företag som du har någon som helst kunskap om. Det blir lite cringe annars när du slänger dig ned ord som "efterblivet".
Citera
2024-02-23, 18:47
  #17758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Som jag har sagt tidigare (och som du också smått hintar om här) så är det ganska efterblivet att investera i bilbranschen överhuvudtaget (oavsett bilmärke), och även om Tesla naturligtvis går bättre än flera andra bilbolag finns det ju typ 1000 bättre bolag att investera i. För tillfället är det extra dåligt i EV-branschen pga flera saker (vilket också märks i Teslas kurs den senaste tiden). Förövrigt tror jag att hybridfordon kommer gå bättre än rena EV. EV är endast vettigt i stadsmiljö och världen är ganska stor med stora ytor… Men som sagt, förstår inte varför vissa är så kåta på denna skitbransch.

Nu är ju Tesla främst inte en bilfirma. Detta "biltillverkande" är bara ett steg på vägen. - Ta tex denna tråds namn "Tesla Motors" det ändrades till "Tesla" för 8-10 år sedan. Tesla är främst ett grön-energi och dataföretag och det står sedan åratal i deras "papper". Tesla kan data och har samlat in rådata till sin FSD som man skall "prenumerera" på sedan. - De tillverkar och sätter upp laddstolpar. De återvinner gamla batterier och bygger nya. De kan inte de andra biljättarna. Ska man börja tillverka elbilar idag så skall du börja med att lära dig att återvinna batterier och bygga nya. Tesla begriper att alla metaller finns kvar i de gamla batterierna. De vet att man kan återvinna dem 1000 ggr. De sitter på de ledande forskarna och experterna. ALLA vill jobba på Tesla. - Det är så attraktivt att arbeta på TESLA att sist de utlyste nya tjänster fick de 3 miljoner ansökningar. Det är svårare att komma in på både Oxford och Harvard än på Tesla.

Jag förutspår att Tesla stiger 2-5x under 2024. Under detta år kommer 1 miljon förare att få tillgång till Full Self Driving Beta. Det är bara en tidsfråga (5-10 år') innan försäkringsbolag kommer att kräva FSD eftersom det kommer attr vara säkrare än människoapor bakom ratten. - Tesla kommer att tjäna på karusellerna och kunskap att tillverka saker själv. De vill ha så lite underleverantörer som möjligt. Samtidigt som en Fordbil är ett pussel av delar från 200 underleverantörer. Teslas fabriker kommer att tillverka deras egen energi. Hela Tesla kommer att gå "off grid"

Tesla kan mycket väl äga X idag i hemlighet. Man kan sälja hemligt i USA och då har Tesla ett förlustavdrag på 25 miljarder dollar. Musk är alltid tre steg före alla andra. Han tar inte ens patent på det han gör. "patents are for the weak" (Killen har kuk) Han visar gladeligen upp hur de tillverkar tex Cybertrucken. Han vet att han är 10 år före alla andra. Tesla sitter på rådata idag som tar ett decennium för de andra att samla ihop till AI. Ford och GM kan inte komma ikapp helt enkelt. Det är omöjligt. Om de vill överleva måste de sätta in Teslas "mjuk och hårdvara" i sina bilar och använda Teslas laddstolpar. Dessutom kommer deras långtradare nu med.

Det kommer att sitta en Starlinkmottagare i varenda jävla biltak i framtiden och varenda bil blir en "mobilmast" och hela jorden blir Teslas WiFi system. Alla mobilföretag får det svårt framöver.

Det Tesla med SpaceX konkurrerar ut idag är Ford, GM, Boeing, Grumman, Mcdonald douglas, Facebook, Instagram, oljeindustrin, banker, Amazon etc etc. Det är bara en tidsfråga innan folk sitter och shoppar i sin självkörande Teslabil. Software i en Tesla är så avancerad att du kan använda bilen som en musikstudio tex direkt och vara kreativ.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-23 kl. 19:15.
Citera
2024-02-23, 19:10
  #17759
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Föreslår att du håller dig till att diskutera företag som du har någon som helst kunskap om. Det blir lite cringe annars när du slänger dig ned ord som "efterblivet".
Wow, dina ”argument” är ju verkligen häpnadsväckande.
Citera
2024-02-23, 19:13
  #17760
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Nu är ju Tesla främst inte en bilfirma. Detta "biltillverkande" är bara ett steg på vägen. - Ta tex denna tråds namn "Tesla Motors" det ändrades till "Tesla" för 8-10 år sedan. Tesla är främst ett grön-energi och dataföretag och det står sedan åratal i deras "papper". Tesla kan data och har samlat in rådata till sin FSD som man skall "prenumerera" på sedan. - De tillverkar och sätter upp laddstolpar. De återvinner gamla batterier och bygger nya. De kan inte de andra biljättarna. Ska man börja tillverka elbilar idag så skall du börja med att lära dig att återvinna batterier och bygga nya. Tesla begriper att alla metaller finns kvar i de gamla batterierna. De vet att man kan återvinna dem 1000 ggr. De sitter på de ledande forskarna och experterna. ALLA vill jobba på Tesla. - Det är så attraktivt att arbeta på TESLA att sist de utlyste nya tjänster fick de 3 miljoner ansökningar. Det är svårare att komma in på både Oxford och Harvard än på Tesla.

Jag förutspår att Tesla stiger 2-5x under 2024. Under detta år kommer 1 miljon förare att få tillgång till Full Self Driving Beta. Det är bara en tidsfråga (5-10 år') innan försäkringsbolag kommer att kräva FSD eftersom det kommer attr vara säkrare än människoapor bakom ratten. - Tesla kommer att tjäna på karusellerna och kunskap att tillverka saker själv. De vill ha så lite underleverantörer som möjligt. Samtidigt som en Fordbil är ett pussel av delar från 200 underleverantörer. Teslas fabriker kommer att tillverka deras egen energi. Hela Tesla kommer att gå "off grid"

Tesla kan mycket väl äga X idag i hemlighet. Man kan sälja hemligt i USA och då har Tesla ett förlustavdrag på 25 miljarder dollar. Musk är alltid tre steg före alla andra. Han tar inte ens patent på det han gör. "patents are for the weak" (Killen har kuk) Han visar gladeligen upp hur de tillverkar tex Cybertrucken. Han vet att han är 10 år före alla andra. Tesla sitter på rådata idag som tar ett decennium för de andra att samla ihop till AI. Ford och GM kan inte komma ikapp helt enkelt. Det är omöjligt. Om de vill överleva måste de sätta in Teslas "mjuk och hårdvara" i sina bilar och använda Teslas laddstolpar. Dessutom kommer deras långtradare nu med.

Det kommer att sitta en Starlinkmottagare i varenda jävla biltak i framtiden och varenda bil blir en "mobilmast" och hela jorden blir Teslas WiFi system. Alla mobilföretag får det svårt framöver.
Och kolla du vidare på dina Science Fictionfilmer, men glöm inte att göra läxorna först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in