2024-02-22, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Så kan det säkert vara. Men sedan är det svårt att säga upp människor om man som chef inte sett saker med egna ögon. Antar att det är därför folk omplacerats.
Snälla Korpen, har man kommit dithän att man får ett förslag från arbetsgivaren om en summa pengar, säger man ja eller nej till det. Hur stor summan blir beror oftast på hur skicklig det fackliga ombudet är. Om man säger nej blir man avskedad i stället för att man själv säger upp sig.Den anställde har ingen möjlighet att påverka i någon större grad, så tillsvida hen inte är en retorisk virituos. Det är en uppgörelse mellan arbetsmarknadens parter.
Citera
2024-02-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen75
Ja 9/10 får inte arbeta kvar... Säger väl ändå en hel del. 1 får arbeta kvar på lilla Sätra, vissa av de övriga 9 blir omplacerade i kommunen medan andra inte får jobba kvar. Så helt oskyldiga lär de ju knappast vara sen får vi se vad polisanmälningarna leder till för de som blivit anmälda, det är ju inte klart än.
Korpen. Det är bara på grund av SVT:s usla granskning. Det blir ingen guldspade där inte. Om en riktig grävande journalist ids ta tag i den här soppan, kommer det att bli riktigt intressant.
Citera
2024-02-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelluvaFlower
Korpen. Det är bara på grund av SVT:s usla granskning. Det blir ingen guldspade där inte. Om en riktig grävande journalist ids ta tag i den här soppan, kommer det att bli riktigt intressant.
Enligt utredningen är VB också polisanmäld eftersom hon använt klipp på barn mot föräldrarnas vilja.
Citera
2024-02-22, 08:49
Medlem
[quote=Korpen75|87416093]Du säger att ord står mot ord. Det har framkommit i utredningen att det är sannolikt och det är ju inte något påhittad eftersom speciallärare och externa har tittat på bla filmer där de kommit fram till att det skett missförhållanden på lilla Sätra.[/QUOTENej, ingen har kommit fram till att det HAR utan att det KAN. Sannolikt står det. Ingen har kontexten Korpen. Om du läser gävletidningarna kanske du läste om den pojke i förskolan som flera ggr fått åka upp till akuten pga skador från andra barn. Föräldern gick ut I tidningen, men hade inget ont att säga om pedagogerna. Utan hon frågade efter mer resurser. Det är ju så att få pedagoger törs gå emellan och ta tag, slita, släpa, eller vad man nu behöver göra för att sära på barn som slåss. För då kan föräldrar som du anmäla. Åk till valfri skolform där barn ännu inte har, eller någonsin kommer att få förmåga till konsekvenstänkande. Sätt igång och filma och dokumentera. Det blir många skandalreportage det. Under tiden kommer små barn sitta blödande och gråtande på akuten eftersom pedagogerna inte riktigt känner sig ha mandat att ingripa. De här barnen på anpassad skola är större och starkare än dagisbarn. Jag som förälder vet hur det känns att få hem ett barn med märken efter bett och sparkar. Det är inte roligt. Men om inte personal vågat sära på barnen, då har det blivit värre.
Citera
2024-02-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ingenting av det du skriver här försvarar de handlingar som är dokumenterade på video. Man stänger liksom inte ute barn i vinterkyla och man sätter inte barn på "time-out" på någon bänk. Så illa är det inte att arbeta i den "anpassade grundskolan". Personalen finns där för barnen, så om föräldrarna oroar sig för barnens välmående så måste nog personalen ta en liten funderare på vad som händer i verksamheten. Sedan har minst en av lärarna god kompetens för att klara av affektiva elever, så det ska inte vara något problem.
Det är väl just där skiljelinjen mellan åsikterna och antaganden går? Du tror att det här är verklighet. Om du läser utredningen menar personalen i fråga att det finns barn som har problem med övergångar mellan ute och inne och på- respektive avklädningar. Om barnet helt plötsligt är ute är det lättare att få på ytterkläderna. Låter rimligt om man vill ha ut barnet i fråga. Personalen menade att det är osanning att något barn stått utomhus utan ytterkläder mer än några minuter. Barnet verkade inte ha ngn egen assistent. Det bordet det ha haft, med den sortens problematik. I den bästa av världar alltså. Den där bänken orkar jag inte kommentera längre.
Citera
2024-02-22, 09:13
Medlem
Vad är det som händer med Sverige. Känner inte igen mig så jävla kallt gjort. När jag gick i dagis, lekis, fritids så blev jag också ut tvingad i regn och snö osv mot min vilja nu förstår jag varför man måste gå ut men inte då. Men oavsett så såg dom till att jag hade skor, jacka, mössa, handskar osv.
Att tvinga ut någon ut skor, är ju fan omänskligt, jävla djur beteende och noll empati.

Är det svenskar eller har dom annan bakgrund, känns som man måste börja luska i detta om det finns en röd tråd bland alla dessa omänskliga och empatifria beteende som verka ske nu för tiden.
Citera
2024-02-22, 09:13
Medlem
Citat:
Det är väl just där skiljelinjen mellan åsikterna och antaganden går? Du tror att det här är verklighet. Om du läser utredningen menar personalen i fråga att det finns barn som har problem med övergångar mellan ute och inne och på- respektive avklädningar. Om barnet helt plötsligt är ute är det lättare att få på ytterkläderna. Låter rimligt om man vill ha ut barnet i fråga. Personalen menade att det är osanning att något barn stått utomhus utan ytterkläder mer än några minuter. Barnet verkade inte ha ngn egen assistent. Det bordet det ha haft, med den sortens problematik. I den bästa av världar alltså. Den där bänken orkar jag inte kommentera längre.
Tyvärr är det ofta föräldrar som vill för mycket och inte förstår förutsättningarna som är det största problemet. Det säger jag fast jag själv är förälder. Jag har skämts många gånger över överhettade föräldrar. Jodå.
Citera
2024-02-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vad är det som händer med Sverige. Känner inte igen mig så jävla kallt gjort. När jag gick i dagis, lekis, fritids så blev jag också ut tvingad i regn och snö osv mot min vilja nu förstår jag varför man måste gå ut men inte då. Men oavsett så såg dom till att jag hade skor, jacka, mössa, handskar osv.
Att tvinga ut någon ut skor, är ju fan omänskligt, jävla djur beteende och noll empati.

Är det svenskar eller har dom annan bakgrund, känns som man måste börja luska i detta om det finns en röd tråd bland alla dessa omänskliga och empatifria beteende som verka ske nu för tiden.
Mja. Det här handlar om barn som tycker att det är svårt att byta miljö och inte vill sätta på sig ytterkläder. Då försöker personalen att hitta på knep för att få på kläderna. Jag kan lova dig att fortfarande står små snoriga barn och vill gå in på rasterna men skolan eller dagis har bestämt stt nu är det lektion och nu är det rast. Ingen ändring där. Men det är väl bra att få lite frisk luft också?
Citera
2024-02-22, 09:22
Medlem
Citat:
Mja. Det här handlar om barn som tycker att det är svårt att byta miljö och inte vill sätta på sig ytterkläder. Då försöker personalen att hitta på knep för att få på kläderna. Jag kan lova dig att fortfarande står små snoriga barn och vill gå in på rasterna men skolan eller dagis har bestämt stt nu är det lektion och nu är det rast. Ingen ändring där. Men det är väl bra att få lite frisk luft också?

Som jag skrev också så är det inget konstigt att tvinga ut barnet, det förstår jag som vuxen. Det som felar är när barnen går ut, utan ordentliga kläder eller skor.
Citera
2024-02-22, 09:55
Medlem
Citat:

Läs tråden, det har redan framkommit att det är svensk utbildad personal med år av erfarenhet.

Den enda som är utländsk och outbildad är visselblåsaren, så onödigt att göra det till en fråga om bakgrund.
Citera
2024-02-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sistre
Läs tråden, det har redan framkommit att det är svensk utbildad personal med år av erfarenhet.

Den enda som är utländsk och outbildad är visselblåsaren, så onödigt att göra det till en fråga om bakgrund.

Jag tänker inte gå igenom hela tråden för att hitta det. Men tack ändå. Det är intressant med statistik.
Du verkar ha koll så är det unga eller äldre svenskar?
Citera
2024-02-22, 10:00
Medlem
Citat:
Jag tänker inte gå igenom hela tråden för att hitta det. Men tack ändå. Det är intressant med statistik.
Du verkar ha koll så är det unga eller äldre svenskar?

De som jobbat där har varit mellan 20 - 65. Väldigt spridd åldersgrupp alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in