Citat:
Ursprungligen postat av
Sistre
Nej, sektorchef och HR kan dela ut varningar eller åta andra arbetsrättsliga åtgärder. Det är Gävle kommun som arbetsgivare som kan göra det, inte närmsta chefen.
Kommunen har kvar sina anställda och de arbetar vidare för dem. Anställningen är hos kommunen, inte på en specifikt skola. Så de anställda arbetar ju kvar (hos Gävle Kommun) utan konsekvenser. Visst, de är på nya skolor men de flesta lärare vet nog att omplaceringar sker regelbundet på grund av skolors elevunderlag och behov. Nu flyttas lärare på grund av krishantering, men det betyder inte särskillt mycket mer än att de hamnar på en ny arbetsplats. Skulle förtroende vara borta hade de inte jobbat kvar i kommun?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bensprattel
Det här kan man ju älta i all oändlighet! Men nej, jag kan inte tänka mig att personerna flyttas på grund av att de skött sitt jobb på Lilla Sätra på rätt sätt och att deras oerhörda kompetens behövs någon annanstans. Dessutom har ju sektorchefen sagt på mötet att de här personerna inte kommer att arbeta inom anpassad grundskola i Gävle kommun igen. (Och nej, jag var inte på mötet)
Om huvudmannen anser att de anställda är oskickliga i sitt yrkesutvande (vilket inte behöver bevisas) skall detta anmälas till Skolinspektionen som gör en utredning och förslag till LAN. Då utreds lämpligheten för båda legitimationerna.
Ser huvudmannen det lämplig att omplacera lärare för att dessa inte bör arbeta på särskolan SKALL en anmälan göras, då lärarna har en legitimation för att undervisa på särskolan som huvudmannen nu inte anser personen lämplig för. Det finns inget mellanting här, utan anser sektorchefen (skolchefen bör det vara, så sektorchef inte har någon roll i Skollagen) att lärarna har agerat oskickligt och i strid med rådande styrdokument skall en anmälan upprättas.
Om inte huvudmannen går vidare kan vi bara tolka omplaceringen som att det är för att dämpa konflikten som har blivit mellan personal och föräldrar.