Citat:
Något som också slår mig är att den breda allmänheten, däribland de långtidsarbetslösa, ännu inte informerats om vad som kommer att hända med deras aktivitetsstöd under 2025. Många lär nog få en chock om inte den här informationen hittar ut till folk utanför Flashback. Svensk alternativmedia verkar inte ha upplyst om det här hittills (rätta mig om jag har fel). Det här gör att folk - de som kan - inte får tid att förbereda sig. Den som t ex kan sälja en bostad och skaffa en billig lägenhet på någon liten ort i Värmland får mindre tid att göra detta. Det blir sannolikt därför i många fall i högre grad fråga om panikåtgärder än i det fall man varit hederliga nog att informera folk om vad som faktiskt kommer att hända.
Långt men intressant inlägg, men här spårade du ut lite” skydda de som har typ 5 till 30-40 millar och inte har tillräckligt med pengar för att flytta utomlands.”
Att flytta utomlands kan man göra nog göra för en mycket mindre summa.
Att Finland just genomför samma nedskärning av A-kassa och även anställningstrygghet, strejkrätt ,mm som Sverige tänker göra är lite intressant.
M,KD och L med hjälp av SD vill genomföra den största förändringen (försämringen) av A-kassan på 40 år.
Och dom vill genomföra det på rekordtid, redan i oktober 2025.
Reformen kommer främst att drabba äldre svenskar som jobbat hela livet och i 55-60 årsåldern blivit arbetslösa.
Dvs den åldersgrupp som har lägst chans att få ett nytt jobb.
Med dagens system kan dom hanka sig fram på ströjobb och A-kassa tills dom kan ta ut pension, idag kan man ta ut tidigare pension med lägre ersättning först vid 63 år.
Den åldern höjs hela tiden efter att Pensionsgruppen inför begreppet ”Riktålder”
Med det nya A-kasse systemet blir ersättningen så låga att i gen kan klara sig på den, än mindre behålla hus och boende.
Det krävs nog ingen större intelligens att lista ut att det knappast är någon valvinnare att sätta äldre svenskar på bar backe.
Speciellt inte för SD.
Den viktigaste frågan är varför genomför regeringen den här reformen precis när valrörelsen startar?
Sannolikheten är ju stor att det här kommer kosta Tidö regeringen vinsten i valet 2026?
Än underligare är ju att SD väljer att stöda den här reformen och svika sitt vallöfte trots att dom får ut noll av det?
Inga av SD:s reformer kommer att genomföras, bara utredas.
Det känns nästan som om dom vill förlora?