Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
Det kommer bara att göra om detta förslag blir verklighet fler svenskar kommer tvingas söka socbidrag och sälja det dom äger av större värde för om inte fler enkla jobb skapas vafan hjälper då hårdare regler på akassa om det inte finns jobb att söka och få ? Regeringen är idioter som inte löser problemet dom häller bara mer bensin på elden.
Man ska inte kunna som frisk och kapabel till att arbeta stämpla akassa hemma år in år ut för att man får samma ersättning som om man skulle jobba. Där ligger ju problemet alla dessa år.... Men visst utan jobb som går att få för vanliga svenskar så vet jag inte hur dom tänkt sig att systemet ska fungera....
Med tanke på utvecklingen i detta land. Tror jag väldigt få vill vara arbetslösa frivilligt. Men du är inne på något. Med enkla jobb. Det finns knappt några. Väldigt många tjänster som ligger ute, är högkvalificerade. Dessutom de få lediga enkla som finns. Där är lönen väldigt låg. Det är väl mest studenter, som kan leva på det. En 40 åring, eller 55 åring. Kan knappast leva på det. När vi har hyror som höjs, bolån, matpriser som skenar. Jag kan tänka mig att många därför har svårt att hitta ett "ordentligt" jobb, så att säga. Dom måste komma med bättre insatser för dessa som har problem. Långtidsarbetslösa. Och utreda mer djupgående.
Härnäst kommer dom även vilja ha på förslag att lösa upp kollektivavtal. Mindre inflytande ifrån fackförbund. Högerns våta dröm, att få arbetskraft till vrakpriser. Och att arbetare inte ska ha någon trygghet överhuvudtaget. Jag hoppas folk vaknar, och börjar inse vad dom håller på med. Vilken riktning vi håller på att gå åt. Nattsvart, snart.