2024-02-17, 19:24
Medlem
Man kan förstå att A-kassan behöver moderniseras.
Nu är det så att du kan jobba som kulturvetare i 12 månader och sen gå på A-kassa och en massa meningslösa projekt i hela livet.
Det behövs en nedtrappning och en chans att byta yrke.
Point taken.
Men incitamentet att ta sig i kragen fungerar ju för en 30-åring lite olika mot hur det fungerar för en 58-åring.
Och det fungerar inte alls för en person med olika diagnoser.
Alltså nedtrappningen bör se lite olika ut. För en äldre eller funktionsvarierad person så behövs ingen nedtrappning.
Citera
2024-02-17, 19:47
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Det folk verkar göra är att lägga sig platta och söker jobb de jobbat med samtidigt som de lever på a-kassa, det man inte inser är att man kan utbilda sig och sadla om genom att göra annat. Att hela tiden ha tänket att man inte kan eller att man är gammal gör ju att de bara sitter kvar på sin sits och tycker synd om sig själva, sen börjar man bli hysterisk när reglerna ändras.

Jag tycker reglerna blir bättre. Ett exempel att man utgår från lönen istället för arbetade timmar är ju helt klart en förbättring. Även om jag aldrig kommer hamna där utan istället söka jobb eller utbilda mig för att jobba med något annat. Att leva som student är ju heller ingen lön men sitta och stampa på samma ställe och undra varför man inte blir anställd till ett jobb som flera tusen andra söker som säkert är mer kvalificerade av olika anledningar...
Citera
2024-02-17, 19:49
Avstängd
Fins det något satt datum när detta klubbas igenom?
Om det är efter valet kommer ju SD störtdyka.
Citera
2024-02-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Du vet att du kan bli lurad en gång men inte två gånger av samma trick.
Att moderaterna vill slå sönder all välfärd är ju inte konstigt. Folk som röstar på det partiet får exakt det dom vill ha: ett ”satsa på dig själv skit i andra” samhälle.
Men ingen kommer att rösta på SD av den anledningen.

Okej. Själv tror jag det handlar mer om eget ansvar än att andra ska betala.

Men låt oss göra ditt tankeexperiment. Tala om för mig varför jag ska bry mig om "andra"? Är det så att du tror du har oändligt med tid på denna planet och att vara osjälvisk och ge bort allt skulle ge dig fördelar??

När du sitter där som 85-95år gammal, kommer du tänka "vad fantastiskt att jag betalade så mycket skatt till andra" eller kommer du att ångra de möjligheter du personligen hade för ett bra liv?

Ärligt talat, jag förstår inte hur individer inom vänstern resonerar, ingen kommer ge dig guldstjärna när du dör och din tid på planeten är inte obegränsad vad du än tror.
Senast redigerad av hapina5535 2024-02-17 kl. 20:11.
Citera
2024-02-17, 20:18
Bannlyst
Fyllgubben Johan P med Sveriges största hjärtinfarkt hängandes över sig har äntligen gjort nåt bra.

A-kassan måste ner ändå mer, A-kassan skall enbart funka i högst ett år. Nya tider nu, nu skall WT packet och blattarna in i arbete.
Citera
2024-02-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag förstår fortfarande inte varför SD går med på detta. Ok att dom är köpta av näringslivet men det finns även gränser för idiotin när den är självförstörande. SD har en helt annan syn på arbetskraftsinvandringen tex. Eller marknadshyror eftersom det missgynnar partiets väljarbas.
Att försämra för egna kärnväljare tillhör avdelningen självförstörande idioti.

Nazistisk Världsåskådning ?? Föraktet för den " Svage " Sparka neråt .Slicka uppåt
Narrativet vi är de goda som månar om Sverige .. Alla de andra kan flytta typ till Gazaremsan
Tar livet av Svenska fd Knegare sparar vi pensionspengar + vård Ättestupan

Förändringar kan vara bra Men jag tolkar detta som ett Populistiskt Missnöjesparti som bara kan gnälla.
Men dom blev lite större ..får dom chansen agera DÅ KLARAR dom inte det . FOCKAR Upp det
Då hjälper inte gnället längre det var dags spotta i nävarna kavla upp skjortan get the Job Done .

Åkesson på Wikipedia det är Fuhrern ..jfr de andra Mamma måstet snöra på Stålhättekängorna

Men har inte avlagt examen
Citera
2024-02-17, 21:06
Medlem
kungTs avatar
Någon får berätta för mig om reglerna idag för vissa a- kassor. jag har trappats ner för varje år och jag har kommunal. har inga 80 % snarare 60%.

Vad är skillnaden mot nya förslaget?
Citera
2024-02-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungT
Någon får berätta för mig om reglerna idag för vissa a- kassor. jag har trappats ner för varje år och jag har kommunal. har inga 80 % snarare 60%.

Vad är skillnaden mot nya förslaget?

Ja att du skulle till sist hamna på 365kr per dag, det vill säga 5000kr i månaden
Citera
2024-02-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Fyllgubben Johan P med Sveriges största hjärtinfarkt hängandes över sig har äntligen gjort nåt bra.

A-kassan måste ner ändå mer, A-kassan skall enbart funka i högst ett år. Nya tider nu, nu skall WT packet och blattarna in i arbete.

Vilka arbeten tänker du då på?
Citera
2024-02-17, 21:32
Medlem
kungTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Ja att du skulle till sist hamna på 365kr per dag, det vill säga 5000kr i månaden
Så du menar att man kommer lägre än idag hur skulle det bara möjligt? tror jag är på 60 % nu ?
Vad är botten idag ?

Idag får man inte jobba en dag under en vecka då tar dom bort hela veckans ersättning vilket är helt otroligt!
Ska jag tacka nej till jobb för att stämpla? Ja enligt kommunal .
Citera
2024-02-18, 09:55
Medlem
Kan någon förklara hur jag gör för att leva på 22000:-/mån i flera år som Pehrson påstår?
När jag gick på a-kassa så slog jag i taket och det var rätt snabb avtrappning, så några 22000:-/mån i flera år var det inget fråga om. Är det så att vad det egentligen handlar om är att Pehrson inte har en enda idé annat än att etablera att arbetslöshet är den arbetslösas eget fel och att det är därför han konstant måste hetsa mot arbetslösa.
Är det också därför han hela tiden måste dra fram Svenskt Näringslivs drömkalkyler som bevis för att det minsann finns massor av arbetstillfällen?
Citera
2024-02-18, 10:04
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Fins det något satt datum när detta klubbas igenom?
Om det är efter valet kommer ju SD störtdyka.
Oktober 2025 ska det börja gälla. Alltså mindre än ett halvår innan valet.
Fram till valet i September 2026 kommer många av SDs kärnväljare ha drabbats hårt av försämringarna i A-kassan och SD kommer sjunka som en sten i Opinionsundersökningarna redan innan valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in